Den här presentationen innehåller:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Advertisements

Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Workshops för närstående - vad har det tillfört? 4.e Strokekonferensen med Anhörigfokus Ylva Lyander & Daniela Bjarne.
Digitalt klassrum och nätbaserat möte Sommarens lärande stunder.
Jag har en strategi har du?
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Ramverk för patientmedverkan
Distriktssköterska Annelie Bobeck-Axling
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Mervärden och aha-upplevelser
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Regionalt koloncancerprojekt "Mer patientfokuserad och sammanhållen cancervård"
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Självvärdering av service och verksamhetsutveckling med stöd av IT
Skolutveckling genom aktionsforskning
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Region Östergötland När katastrofen är ett faktum… Handlingsplan akut och långsiktigt för personal och patient.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Journalen som ett verktyg för patientmedverkan – hur inför vi nya arbetssätt? Dokumentering Madeleine Marklund Portföljansvarig Inera Processledare Emma.
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
19 AUGUSTI FRITID FÖR ALLA UTVÄRDERING AV KLUSTER PERSPEKTIV PÅ METODUTVECKLING I KLUSTERPROJEKT.
Med tjänstedesign som verktyg: Förstår vi kundens behov och våra utmaningar på djupet innan vi hittar på nya lösningar. Bjuder vi in kunden och olika aktörer.
Mätning: Arbetssätt som möjliggör sammanhållen vård i hemmet
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Att skriva en resonerande text
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Workshop 5 - Kamratstöd 7/12.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Hur säkerställs kvalitén i ett system där många olika utförare levererar tjänster? Det ska finnas en koppling mellan det som står i förfrågningsunderlag.
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Vilka är dina förväntningar?
Heby kommuns kvalitetspolicy
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Cytostatika-ordinationer i 1177 Vårdguidens e-tjänster på Barncancercentrum Margaretha Jenholt Nolbris1,2, Maria Bandelin1, Birgitta Ericksson1, Eva.
Workshop Arbetsplatslärande.
Tips inför workshop Det är viktigt att deltagarna läst på innan - skicka ut läshänvisningar med länkar i god tid! (för exempel på utskick – se nästa sida)
Omställningen av hälso- och sjukvården
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
VÅRDPLANERING UTIFRÅN PATIENTENS PERSPEKTIV
Lönesamtal och bedömningsområden
TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Lönesamtal och bedömningsområden
Patientmedverkan kvalitetsregister
TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Passar dina mediciner ihop Om Elektroniskt expertstöd (EES)
PALLIATIVT UTVECKLINGS CENTRUM
Tips inför workshop Det är viktigt att deltagarna läst på innan – skicka ut läshänvisningar med länkar i god tid! (se nästa sida för exempel på utskick)
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Den här presentationen innehåller: En kort beskrivning av patientresan som metod Varför man ska använda patientresan Tips på tre olika situationer då du kan använda patientresan för ökad dialog och verksamhetsutveckling. Ett exempel på en enkel patientresa och hur man fyller i mallen. Länk till www.patientresan.se där du kan läsa mer om våra utbildningstillfällen då du kan få fördjupad kunskap i metoden. På patientresan.se hämtar du också den förenklade digitala mallen och de utskriftsbara versionerna av de fyra olika patienttyperna.

En kort introduktion av metoden Patientresan En kort introduktion av metoden

Vad är patientresan? En metod för att skapa patientsamverkan Metoden har sitt ursprung i ”Tjänstedesign” (även kallad ”Service design”). En bra tjänstedesign utgår ifrån att den som erbjuder en tjänst på djupet förstår användarens beteenden och behov och är öppen för att skapa en ny tjänst eller förändra en befintlig tjänst/service för att bättre möta personens förväntningar. Bouvet har gjort en tolkning av metoden utifrån ett vård- och omsorgsperspektiv och tagit fram en utbildning och enkla digitala mallar för ”Patientresan”. Patientresan kan göras med eller utan att tilläggsfunktionen ”Vilken typ av patient är du”. Tilläggsfunktionen med patienttyper är hämtad från SKL:s rapport ”Beteenden och behov för personer i kontakt med vården”.

Varför patientresan? Många inom vården pratar om patientsamverkan men har ännu inte kommit igång, och kanske också saknat en enkel och systematisk metod för att göra det. Patientresan i all sin enkelhet är en bra och konkret metod för att öka förutsättningarna för dialog mellan vårdpersonal och patient. Metoden kan även användas i dialog med anhöriga. Vården får ett enkelt och gemensamt verktyg som alla medarbetare kan använda direkt i patientdialogen, ingen utbildning behövs för att använda den förenklade versionen av metoden.

Tips på situationer då du kan använda patientresan I arbetet med att skapa en vårdplan Be patienten att välja sin patienttyp och fylla i mallen för patientresan. Diskutera val av patienttyp tillsammans med patienten för att bättre förstå patientens drivkrafter, förutsättningar, eventuella oro och informationsbehov. Be patienten berätta om sin upplevelse i form av händelser och känslor utifrån den ifyllda patientresan. Diskutera resultatet tillsammans med patienten och eventuell anhörig för att skapa en vårdplan utifrån patientens behov.

Tips på situationer då du kan använda patientresan Följa upp patienternas upplevelse av din vårdverksamhet Be t.ex. var femte patient under en veckas tid att delta i uppföljningen, d.v.s fylla i mallen för patientresan. Be dem kommentera framför allt de händelser som upplevts som sämst respektive bäst. Samla ihop samtliga patienters ifyllda patientresor och försök att se mönster i deras återkoppling. Är det flera patienter som upplever samma problem eller ger positiv feedback på samma del i vårdkedjan? Skiljer det sig åt mellan olika patienttyper? Summera resultatet. Diskutera det summerade resultatet i arbetsgruppen och gör tillsammans en handlings- och åtgärdsplan för det som kan förbättras.

Tips på situationer då du kan använda patientresan Upptäck skillnader mellan det vården ska leverera enligt bestämd vårdprocess och det patienten upplever Gör en version av mallen där händelserna ”före, under och efter” redan är inskrivna enligt stegen i den etablerade vårdprocessen. Be x antal patienter att kommentera varje steg i processen och vilka upplevelser och känslor som är kopplade till varje steg. Samt om något steg saknas eller borde ske i en annan ordning, ur patientens perspektiv. Gå igenom patienternas ifyllda patientresor tillsammans med personalen för att se vårdprocessen ur patientens perspektiv. Har något steg missats? Kan information tydliggöras? Kan något steg i vårdprocessen ersättas med något annat för att bättre möta patientens behov? Gör en revidering av vårdprocessen utifrån patienternas behov. Stäm av den reviderade vårdprocessen genom att göra nya patientresor.

Ett exempel på en enkel patientresa  Patienten gör detta i två steg

Steg 1: Vilken patient är du? Läs om de fyra olika patienttyperna och välj den som liknar dig mest när du är i kontakt med vården. (Utskriftsbara versioner av de fyra olika patienttyperna finns att ladda ner på www.patientresan.se

Steg 2: Fyll i din patientresa i mallen

Barn med hosta och krupp

Barn med hosta och krupp

Barn med hosta och krupp Hosta och svårt att andas Anmälde i receptionen o blev undersökt av SSK lång väntan Ringde 1177 som lyssnade på andningen Fick råd att åka till barnakuten på SÖS Läkarna lyssnade på mig och undersökte Fick andas i inhalatorn m kortison + recept På apoteket var det slut på andnings- prylar  Åkte till flera apotek för att få tag på rätt  pryl Svårt att få barnet att andas i maskinen

Barn med hosta och krupp Barn med hosta och krupp Hosta och svårt att andas Anmälde i receptionen o blev undersökt av SSK lång väntan Ringde 1177 som lyssnade på andningen Fick råd att åka till barnakuten på SÖS Läkarna lyssnade på mig och undersökte Fick andas i inhalatorn m kortison + recept På apoteket var det slut på andnings- prylar Åkte till flera apotek för att få tag på rätt pryl Svårt att få barnet att andas i maskinen

Barn med hosta och krupp Barn med hosta och krupp Hosta och svårt att andas Anmälde i receptionen o blev undersökt av SSK lång väntan Ringde 1177 som lssnade på andningen Fick råd att åka till barnakuten på SÖS Läkarna lyssnade på mig och undersökte Fick andas i inhalatorn m kortison + recept På apoteket var det slut på andnings- prylar Åkte till flera apotek för att få tag på rätt pryl Svårt att få barnet att andas i maskinen

Barn med hosta och krupp Barn med hosta och krupp Hosta och svårt att andas Anmälde i receptionen o blev undersökt av SSK lång väntan Ringde 1177 som lyssnade på andningen Fick råd att åka till barnakuten på SÖS Läkarna lyssnade på mig och undersökte Fick andas i inhalatorn m kortison + recept På apoteket var det slut på andnings- prylar. Åkte till flera apotek för att få tag på rätt pryl Svårt att få barnet att andas i maskinen Det hjälpte! Skönt! Hur ska jag få tag på det som barnet behöver?

Barn med hosta och krupp Barn med hosta och krupp Hosta och svårt att andas Anmälde i receptionen o blev undersökt av SSK lång väntan Ringde 1177 som lyssnade på andningen Fick råd att åka till barnakuten på SÖS Läkarna lyssnade på mig och undersökte Fick andas i inhalatorn m kortison + recept På apoteket var det slut på andnings- prylar Åkte till flera apotek för att få tag på rätt pryl Svårt att få barnet att andas i maskinen Det hjälpte! Skönt! Hur ska jag få tag på det som barnet behöver?

Läs mer om ”While you are waiting” Ett projekt tillsammans med Akademiska Sjukhuset i Uppsala där Patientresan användes som verktyg för patientsamverkan och verksamhetsutveckling

Bouvet kan IT och förstår vård Bouvet kan IT och förstår vård. Vi hjälper dig att optimera, effektivisera och förbättra din verksamhet tillsammans med dina patienter.

Avdelningsledare E-hälsa Prata med oss om verksamhetsutveckling, informationsutbyte i vården, kunskapsstyrning och patientmedverkan. Gunilla Eriksdotter Avdelningsledare E-hälsa gunilla.eriksdotter@bouvet.se

www.patientresan.se