Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till Malung-Sälens kommun. Malung-Sälens kommun med drygt invånare ligger i det natursköna Dalarna. Kommunen är en av Sveriges största.
Advertisements

Skane.se Förnyelse inom varumärkesprojektet 2012.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
AU Digital samverkan LO Process
”Vägen mot e-samhället”
Idéer från arbetsgrupperna - mycket är genomfört och omhändertaget men det finns en del ”guldkorn” kvar…
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Green Living. Förstudien undersöker förutsättningar för att utveckla marknads- och mötesplatser med syfte att främja företagsutveckling inom klimatsmarta.
STADSLEDNINGSFÖRVALTNINGEN NÄRINGSLIVS- OCH DESTINATIONSUTVECKLING 4 kilometer från varandra men en vit fläck på kartan.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
SKL har beslutat om Strategi för eSamhället
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
Turismforskningsinstitutet Ett EU projekt på åtta år Start 1997 Institut för turismforskning inom Mitthögskolan Skapare - Mitthögskolan,
ÅRE HÄSTSPORTARENA hästar under 1970-talet och idag ca hästar (fler än det finns kor och älgar) i Sverige, näst hästtätaste landet i Europa.
Entreprenörsregionen AB Divisioner: Värdegrund? Vad står vi för? FlowPower Vårt erbjudande? Vad är varumärket laddat med? Service- och tjänsteavdelning.
Sveriges exportstrategi
Stockholmskonjunkturen Konjunkturläget 2015 kv2 September 2015 Photo: Henrik Trygg.
VÄLKOMNA! ÅRSSTÄMMA Verksamhetsberättelse tom Hälsans nya verktyg (HNV) är en ideell förening med målet att skapa tillväxt.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Mars 2016 Stockholm.
Konjunkturen i Stockholmsregionen Stockholm Business Alliance Konjunkturläget kv Juni 2016.
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
Konjunkturen i Stockholms län Konjunkturläget kv Juni 2016.
Ung Företagsamhet ® Har sedan 1980 arbetat med att föra skola och näringsliv närmare varandra En ideell och partipolitiskt obunden organisation som utbildar.
Hur är företagsklimatet i Sölvesborg?. Lokalt företagsklimat Handlar om förutsättningar för företagande Vi definierar företagsklimatet som summan av de.
Mobilisering av en innovationsmiljö SKB:s laboratorier och tillväxt i regionen.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Skarpnäck stadsdel.
Riksförbundet Attention: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar.
Incitament för energieffektivisering Bakgrund till projektet: -Ett projekt finansierat av Nationella regionalfondsprogrammet Att stödja övergången.
Barnkonventionen i förskolan
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2016
Konjunkturen i Stockholms län kv Mars 2017
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Framtidens Norrköping på C
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
I Västmanland löser vi globala utmaningar Affärsplan Västmanland
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Skövde! välkommen till.
Fokus Yrkesutbildning VO
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Nuvab Näringslivsprogram
Omställningen av hälso- och sjukvården
Competence Academy – Public Sector
Vad innebär regionbildningen?
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Förstudie Friluftslivets år 2020
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Effektkarta för extern webbplats
Där idéer blir verklighet
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Kerstin Blom Bokliden, SKL och Malin Åberg Aas, Svenska FN- förbundet
Rättviks kommun ”Här är alla digitala medborgare”
EXEMPEL Ökade välfärdskostnader 1 2 Brännpunkt Konsekvenser för staden
20 års utvecklingsarbete tillsammans och resan fortsätter
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling Familjen Helsingborg 2018

Hej! Inom samarbetet Näringslivs- och destinationsutveckling i Familjen Helsingborg arbetar vi med att göra Familjen Helsingborg till det självklara alternativet för människor och företag som vill utvecklas, besöka eller etablera sig i regionen. Vi ska bidra till att skapa bästa möjliga förutsättningar för en ökad internationell turism och att våra turister får det bästa värdskapet när de besöker vår region. Vi arbetar för utveckling och tillväxt som genererar fler och nya arbetstillfällen samt att det finns en god matchning mellan utbildningar som erbjuds och arbetsmarknadens behov. Och hur gör vi det? Du kommer nu få se ett axplock av de aktiviteter vi genomfört under 2018. Välkommen att ta del av vår vardag.

Resultat – i siffror 2018 255 Företagskontakter har skapats genom delaktighet i våra aktiviteter 2074 Nyregistrerade företag 9% ökning av inter-nationella gästnätter jämfört med 2017* * Prel. Statistik från SCB   100% Skulle rekommendera någon annan att gå The Academy – från idé till företag 130 Personer har genomgått utbildning via Business Academy 200 000 Likes på Instagram i projektet #MakeitSkane

Hur bidrar Näringslivs- och destinationsutveckling till Familjen Helsingborgs mål?

Utbildningen för myndighetsutövare i Motiverande Samtal är nu på plats och kommer att köras igång direkt efter årsskiftet. Det ska vara enkelt att förstå och enkelt att göra rätt! Efter utbildningen Förenkla helt Enkelt har kommunerna arbetat var för sig men även gemensamt med erfarenhetsutbyte och informationsdelning kring handlingsplaner. Det ska vara lättast i landet att starta eget, driva utveckla och etablera. ”Familjen Helsingborg ska ha det bästa klimatet för företagsamma människor.” Näringslivsprogrammet, business, entreprenörsskolan

”Vi arbetar för fler arbetstillfällen i regionen.” ”The Academy – från idé till företag” har genomförts i Svalöv och Ängelholm. 87 % av deltagarna känner att de har fått mer intresse och inspiration till att driva eget företag. Ca 1/3 startade företag under kursens gång. Inom Business Academy har vi utbildat 130 företagare i exempelvis E-handel, hur man syns med film i sociala medier och vilken nytta LinkedIn kan ha för företag. Vi har gett stöd till nya evenemang i regionen som tillsammans har bidragit med över 2000 besökare till vår region. ”Vi arbetar för fler arbetstillfällen i regionen.”

”Familjen Helsingborg ska ha det bästa värdskapet för våra turister.” Våra offentliga platser, såsom parker och lekplatser finns representerade i de viktigaste digitala kanalerna, såsom Tripadvisor och Google. Vi ser en stor ökning av interaktion i dessa kanaler. Vi har arbetat för att näringen ska öka sin digitala närvaro, exempelvis genom att genomgå våra egna utbildningar eller Googles Digitalakademi. Tillsammans med Tourism in Skåne är vi med i ett Leaderprojekt för att se till att vi själva har den kunskap som krävs för digitaliseringens framfart. ”Familjen Helsingborg ska ha det bästa värdskapet för våra turister.”

”Vi arbetar för ökad internationell turism och investeringar”. Vi har under året tagit emot över 80 influencers/journalister och 20 researrangörer till vår region. Hela 120 aktörer har varit involverade i mottagandet vilket visar vilket stort engagemang detta arbete skapar hos näringen. Vi inspirerar näringen till att arbeta mot cykelturister, en snabbt växande och viktig målgrupp för hela regionen. Vi arbetar med att få cykelturisten att stanna längre hos oss genom att ta fram alternativa cykelsträckor. Vi hade 800 000 följare på Instagram i projektet #Makeitskane där vi lät andra berätta varför vår region är så fantastisk! ”Vi arbetar för ökad internationell turism och investeringar”. Under 2018 har vi… Haft projektet makeitskåne som resulterade i drygt 300 000 likes på Instagram och totalt 800 000 följare vilket är en enorm spridning Haft fler journalister/influencers på besök än någonsin, 81 total… …och fler researrangörer än någonsin, 20 totalt. Gjort 275 bokningar vilket innebär 275 matchningar mellan rätt journalist/researrangör och rätt verksamhet i Nordvästra Skåne. Involverat totalt 120 aktörer i vårt arbete inom Internationell Marknadsföring (som partner, sponsor och / eller leverantör)

Rapporten från projektuppdraget ”Hur skapar vi en god matchning mellan utbildning och arbetsmarknadens behov?” togs fram och användes sedan för att komma vidare i det gemensamma arbetet. Vi har haft gränsöverskridande workshops där parter inom skola, arbetsmarknad och näringsliv i hela Familjen träffats för att se hur vi kan arbeta tillsammans för att bidra till en god matchning. ”Familjen Helsingborg ska ha en god matchning mellan utbildning och arbetsmarknadens behov

Ett axplock av mätetalen Antalet Internationella gästnätter ska öka mer än riksgenomsnittet Kommunerna ska ha ett stigande värde i det sammanfattade omdömet i undersökningen Företagsklimat. 8 av 11 kommuner hade stigande värde 97 företag genomgick utbildningar i Business Academy. Målet var 40. Nyföretagandet per tusen invånare ska öka. 4 av 11 kommuner hade ökande siffror. Vi genomförde 15 gemensamma aktiviteter för att synliggöra samarbetet. Målet var minst 13.

Vägen mot 2019 Vad kommer Näringslivs- och destinationsutveckling i Familjen att arbeta med 2019? Att få fler företag att välja Familjen Helsingborg framför andra platser. Prova ny teknik som lyfter regionen i digitaliseringsarbetet. Utveckla nivån på samtal med företagen så det blir enklare att göra rätt. Arbeta gemensamt med nationell marknadsföring. Utveckla samverkan mellan både kommuner och förvaltningar angående kompetensförsörjningen.

Vännerna på Näringslivs- och destinationsutveckling i Tack för att du tittade! Vännerna på Näringslivs- och destinationsutveckling i Familjen Helsingborg