Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling Familjen Helsingborg 2018
Hej! Inom samarbetet Näringslivs- och destinationsutveckling i Familjen Helsingborg arbetar vi med att göra Familjen Helsingborg till det självklara alternativet för människor och företag som vill utvecklas, besöka eller etablera sig i regionen. Vi ska bidra till att skapa bästa möjliga förutsättningar för en ökad internationell turism och att våra turister får det bästa värdskapet när de besöker vår region. Vi arbetar för utveckling och tillväxt som genererar fler och nya arbetstillfällen samt att det finns en god matchning mellan utbildningar som erbjuds och arbetsmarknadens behov. Och hur gör vi det? Du kommer nu få se ett axplock av de aktiviteter vi genomfört under 2018. Välkommen att ta del av vår vardag.
Resultat – i siffror 2018 255 Företagskontakter har skapats genom delaktighet i våra aktiviteter 2074 Nyregistrerade företag 9% ökning av inter-nationella gästnätter jämfört med 2017* * Prel. Statistik från SCB 100% Skulle rekommendera någon annan att gå The Academy – från idé till företag 130 Personer har genomgått utbildning via Business Academy 200 000 Likes på Instagram i projektet #MakeitSkane
Hur bidrar Näringslivs- och destinationsutveckling till Familjen Helsingborgs mål?
Utbildningen för myndighetsutövare i Motiverande Samtal är nu på plats och kommer att köras igång direkt efter årsskiftet. Det ska vara enkelt att förstå och enkelt att göra rätt! Efter utbildningen Förenkla helt Enkelt har kommunerna arbetat var för sig men även gemensamt med erfarenhetsutbyte och informationsdelning kring handlingsplaner. Det ska vara lättast i landet att starta eget, driva utveckla och etablera. ”Familjen Helsingborg ska ha det bästa klimatet för företagsamma människor.” Näringslivsprogrammet, business, entreprenörsskolan
”Vi arbetar för fler arbetstillfällen i regionen.” ”The Academy – från idé till företag” har genomförts i Svalöv och Ängelholm. 87 % av deltagarna känner att de har fått mer intresse och inspiration till att driva eget företag. Ca 1/3 startade företag under kursens gång. Inom Business Academy har vi utbildat 130 företagare i exempelvis E-handel, hur man syns med film i sociala medier och vilken nytta LinkedIn kan ha för företag. Vi har gett stöd till nya evenemang i regionen som tillsammans har bidragit med över 2000 besökare till vår region. ”Vi arbetar för fler arbetstillfällen i regionen.”
”Familjen Helsingborg ska ha det bästa värdskapet för våra turister.” Våra offentliga platser, såsom parker och lekplatser finns representerade i de viktigaste digitala kanalerna, såsom Tripadvisor och Google. Vi ser en stor ökning av interaktion i dessa kanaler. Vi har arbetat för att näringen ska öka sin digitala närvaro, exempelvis genom att genomgå våra egna utbildningar eller Googles Digitalakademi. Tillsammans med Tourism in Skåne är vi med i ett Leaderprojekt för att se till att vi själva har den kunskap som krävs för digitaliseringens framfart. ”Familjen Helsingborg ska ha det bästa värdskapet för våra turister.”
”Vi arbetar för ökad internationell turism och investeringar”. Vi har under året tagit emot över 80 influencers/journalister och 20 researrangörer till vår region. Hela 120 aktörer har varit involverade i mottagandet vilket visar vilket stort engagemang detta arbete skapar hos näringen. Vi inspirerar näringen till att arbeta mot cykelturister, en snabbt växande och viktig målgrupp för hela regionen. Vi arbetar med att få cykelturisten att stanna längre hos oss genom att ta fram alternativa cykelsträckor. Vi hade 800 000 följare på Instagram i projektet #Makeitskane där vi lät andra berätta varför vår region är så fantastisk! ”Vi arbetar för ökad internationell turism och investeringar”. Under 2018 har vi… Haft projektet makeitskåne som resulterade i drygt 300 000 likes på Instagram och totalt 800 000 följare vilket är en enorm spridning Haft fler journalister/influencers på besök än någonsin, 81 total… …och fler researrangörer än någonsin, 20 totalt. Gjort 275 bokningar vilket innebär 275 matchningar mellan rätt journalist/researrangör och rätt verksamhet i Nordvästra Skåne. Involverat totalt 120 aktörer i vårt arbete inom Internationell Marknadsföring (som partner, sponsor och / eller leverantör)
Rapporten från projektuppdraget ”Hur skapar vi en god matchning mellan utbildning och arbetsmarknadens behov?” togs fram och användes sedan för att komma vidare i det gemensamma arbetet. Vi har haft gränsöverskridande workshops där parter inom skola, arbetsmarknad och näringsliv i hela Familjen träffats för att se hur vi kan arbeta tillsammans för att bidra till en god matchning. ”Familjen Helsingborg ska ha en god matchning mellan utbildning och arbetsmarknadens behov
Ett axplock av mätetalen Antalet Internationella gästnätter ska öka mer än riksgenomsnittet Kommunerna ska ha ett stigande värde i det sammanfattade omdömet i undersökningen Företagsklimat. 8 av 11 kommuner hade stigande värde 97 företag genomgick utbildningar i Business Academy. Målet var 40. Nyföretagandet per tusen invånare ska öka. 4 av 11 kommuner hade ökande siffror. Vi genomförde 15 gemensamma aktiviteter för att synliggöra samarbetet. Målet var minst 13.
Vägen mot 2019 Vad kommer Näringslivs- och destinationsutveckling i Familjen att arbeta med 2019? Att få fler företag att välja Familjen Helsingborg framför andra platser. Prova ny teknik som lyfter regionen i digitaliseringsarbetet. Utveckla nivån på samtal med företagen så det blir enklare att göra rätt. Arbeta gemensamt med nationell marknadsföring. Utveckla samverkan mellan både kommuner och förvaltningar angående kompetensförsörjningen.
Vännerna på Näringslivs- och destinationsutveckling i Tack för att du tittade! Vännerna på Näringslivs- och destinationsutveckling i Familjen Helsingborg