Erfarenheter av jobba med klassificering och Klassa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Advertisements

En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Energi BIM SBUF-projekt för effektivisering av indata från A-modell till energiberäkningssystem Presentation för buildingSmart Energi BIM
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Examensarbete - ett projekt
Grannsamverkan i flerbostadshus
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Systemkarta.
STANNA Ett projekt för ökat stöd och delaktighet i etablering i Gävleborgs, Jämtlands och Västernorrlands län Projektet STANNA ska utveckla mottagandet.
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Ett processinriktat arbetssätt
Mål- och resultatstyrning
Moment 3: Att kartlägga och klassificera information
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Metoddokument ”Processorienterat arbetssätt”
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Att tillsammans påverka!
Projektledning.
Malmö stads projekt kring dokument och ärendehantering
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nya föreskrifter och allmänna råd
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Kartläggning av inköpsprocessen
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Offensiv kvalitetsutveckling
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Ordförande från Regionstyrelsen (utses av RS) Vice ordförande från organisationerna (förslag av representantgruppen, Tillgänglighetsrådet fastställer)
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
Processbeskrivning för arbete med utbildningskontrakt.
Linnea projekt 10 Öka diabeteskunskapen hos omvårdnadspersonalen för att kunna ge Linnea en säkrare diabetesvård. Annika Karlsson, Veronica Bramstedt,
Workshop kring klassificering Syftet med processorienterad arkivredovisning Sammanfattning av verkSAM och exempel på andra klassificeringar Minsta gemensamma.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
4 processer att behärska:
Vad är informationssäkerhet?
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
IBIC - NI tillämpad för äldre- och funktionshinderområdet.
Att starta, planera och driva projekt
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Navigating uncertainty
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Kvalitet i stödverksamheten Lunds universitet
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Workshop Arbetsplatslärande.
Tips inför workshop Det är viktigt att deltagarna läst på innan - skicka ut läshänvisningar med länkar i god tid! (för exempel på utskick – se nästa sida)
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Miljöledningssystem 14 november 2018.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
I offentlighetens tjänst
INFORMATIONSSÄKERHETSPROGRAM 2020
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Introduktion till processen för balanserad styrning
Processen för Balanserad Styrning
Processorienterad informationsredovisning
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

Erfarenheter av jobba med klassificering och Klassa

Förutsättningar för att gå i mål Beställare högt upp i hierarkin KF/RF Styrgrupp högt upp i hierarkin (med rätt att ställa krav) Tydligt konkret syfte/mål Resurs - och tidsatt projektplan (realistisk, tänk ”arga snickaren”) Resurs- och tidsatt aktivitetsplan (mera ” arga snickaren”) Proffsig projektledare med hög status och styrgruppens öra Utbildning /kunskap till chefer och medarbetare Öronmärkt tid och personal

Så här har jag jobbat Förklarat för beställaren hur arbetet kommer att läggas upp och vilka som måste delta och hur de kan förbereda sig och ur låång tid det tar (underlag för deras projektplan) Ett första uppstartsmöte med alla verksamheter som ska klassificeras Alla verksamheter som ska ”bli klassificerade” måste delta med tjänstemän som kan verksamhetens olika delar och chefer som kan ge rätt personer uppdrag och tid att delta Av dessa ska någon vara utsedd att driva arbetet på hemmaplan (projektledare) Deltagarna ska förbereda sig genom att ta med ev reglementen, delegeringsordningar, dokumenthanteringsplaner m.m Jag förbereder mig genom titta på samma typ av dokument

Uppstartsmötet - heldag Föreläsning om verksamhetsbaserad informationsredovisning ca 2 tim Uppdragsgivaren informerar om syftet med projektet – vad ska det mynna ut i Varför Projektplan inkl tidplan, aktivitetsplan och arbetssätt Syftet med klassificering – ett strukturerat sätt att visa vad verksamheten gör Övergripande genomgång av vad som menas med verksamhetsbaserad informationsredovisning Vad är en process, processkartläggning och processbeskrivning De olika verksamhetstyperna, styr, stöd och kärn Hur klassificeringen strukturerar processerna Någon kort övning gemensamt som instruktion hur de ska jobba

Uppstartsmötet - heldag Kartläggning av processer Uppdelning i grupper efter verksamheter Verktyg: blädderblock, halvtjocka pennor, post-it i olika färger, medhavda dokument, prestigelöshet och glatt humör Gruppvis inventering av processer ca 2 tim Gemensam genomgång av allas inventeringar ca 2 tim Sortering på styr, stöd och kärn Sortering på verksamhetsområden Sortering på processer och processgrupper Fortsatt arbete med kartläggning 1 tim Gemensamt avslut 1 tim Presentation av Klassa samt instruktion hur den ska användas Planering för fortsatt arbete

Fortsatt arbete Grupperna jobbar själv… …eller med stöd av någon Grupperna går hem och fortsätter (fördjupar) kartläggningen på egen hand Verktyg: Blädderblocksblad från startmötet, post-it (processverktyg) och Klassa Återkopplingsmöte för genomgång av kartläggning per grupp Genomgång av kartlagda processer, problem, avgränsningar etc Sortera post-it/processverktyg enligt Klassa …eller med stöd av någon Boka tider för fortsatt kartläggning Intervjuer för fördjupning med tjänstemän i mindre konstellationer

Gå i mål - Fastställa klassificeringsstruktur Möte med ungefär samma grupp som vid uppstart Alla blädderblocksblad med post-it/processkartor i verktyg sorterade enligt Klassa visas upp Låt alla kolla Gemensam genomgång för att fånga upp och diskutera synpunkter Uppdatera och korrigera Sammanställa och fastställa

Svårigheter som jag stött på vid klassificering Svårt att hålla sig ifrån det organisatoriska sammanhanget Svårt att avgränsa processer Svårt att förstå hur klassificeringen ska användas, abstrakt Att skilja på styr, stöd och kärn Att hitta tydliga och konkreta ”processnamn” Svårt att hitta ”rätt” nivå - hur många siffror ska man ha? Processkartläggningar och -beskrivningar som gjorts av andra skäl går inte alltid att utgå ifrån rakt av

Utveckla vidare - Beskriva processer Beskriva syftet med processen Ange vad styr processen Kartlägga aktiviteter i processerna Hänga på dokumentation/information som skapas i aktiviteten Syfte: Kunna visa aktiviteterna i processenochvilken information som skapas processen, värdera informationen i sitt sammanhang, styra hantering och förvaltning av informationen, skapa sökbarhet och transparens

Några råd… Börja med VT2 (stöd) och låt de göras av respektive specialister Stödprocesser är stabila och konkreta Alla har nytta av dem men slipper lägga tid på dem VT1 (styr) är bra att jobba med tillsammans med representanter för alla nämnder, blir ofta klara sist Styrprocesser är abstrakta med få aktiviteter och därför rätt svåra att få grepp om Viktigt att man är överens om processernas namn och vad som avses då dessa finns hos alla Viktigt med samsyn om hur styrprocesser på olika nivåer redovisas VT3 (kärn) Jobba hellre i grupper som utgår ifrån verksamhetsområde än organisatorisk tillhörighet

Några råd… Kolla möjligheterna att skaffa bra hjälpmedel t ex processkartläggningsverktyg Titta på vad andra redan gjort… internet är bättre än man tror En helikopter och en mullvad berikar arbetet Dra nytta av vad andra gör ”generiska processer” Parkera problem med röda lappar – lös senare Man blir aldrig klar…

Några råd… Om att använda Klassa Om förvaltning Tänk på att Klassa är en modell för att hjälpa – inte en föreskrift Titta i hela Klassa innan ni hittar på nått nytt Bestäm inte ”nivå” förrän alla processer är kartlagda Använd, för er kända, konkreta processnamn Med Klassa som grund kan arbetet i sig göras i olika takt Om förvaltning Utse en förvaltare av klassificeringsstrukturen Utse ”revideringsansvariga” inom varje verksamhetsområde Fastslå i styrdokument tidpunkt och form för årlig uppföljning och revidering

Mina synpunkter på ledning av arbetet Ledningens/ uppdragsgivarens förhållningssätt och intresse avgör graden av framgång Uppdragsgivaren måste Ge uppdrag, ställa krav på och följa upp genomförande Förstå komplexiteten, omfattningen och syftet Tillhanda hålla resurser Projektledningen måste Ha en tidsatt aktivitetsplan som kontinuerligt följs upp Ha tydliga avgränsningar mot andra projekt (som annars kan svälja all tid) Ha kompetens och resurser att stötta verksamheterna

Erfarenheter på minussidan Klassificeringsstruktur endast som ersättning för diarieplan Beslut om struktur utan kartläggning och beskrivning av processer Man tappar fart eller stannar upp helt på grund av att: Tidsatt aktivitetsplan och uppföljning saknas Arbetet bortprioriteras Man fastnar i brist på kunskap Man vill göra för många saker på en gång Klassificeringsstruktur Informationshanteringsplan Säkerhetsklassning GDPR genomlysning Utvecklingsarbete m.m

Erfarenheter på plussidan Varför har vi inte gjort detta tidigare?! Tydlig och stabil struktur för att visa organisationens verksamheter , arbetsflöden och information oberoende av organisation(-sförändringar) Underlag för effektiviseringsarbete Underlag för kravställning vid digitalisering/upphandling av IT-stöd