Gnosjö kommuns styrmodell

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Den nationella planen för kontrollen i livsmedelskedjan - mål, prioriteringar och ständiga förbättringar Presentation av Sveriges fleråriga plan för.
BRUK En introduktion.
Ett arbete med att etablera
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Pedagogiskt ledarskap
KVALITET & STYRNING I VARA KOMMUN
Processorienterat förbättringsarbete
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Folktandvården Norrland
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Att få rätt saker att hända
i kommuner, landsting/regioner
Mål- och resultatstyrning
Ramverk för patientmedverkan
Halmstads kommuns visionsstyrningsmodell
Systematiserat sunt förnuft En idéskrift om intern styrning och kontroll Översiktligt presentationsmaterial.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Socialdepartementet Regeringens satsning på de mest sjuka äldre.
Utbildning i planeringsprocessen
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Personalpolitisk inriktning
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Avgifter skatt statsbidrag övrigt Kommunernas inkomster.
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Beslut i kommunfullmäktige
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Ramverk för patientmedverkan
Utvecklad styrning – om sammanhållning och tillit i förvaltningen
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
MÅL OCH MÅLOMRÅDEN.
[Förbättringsprojekt]
Heby kommuns kvalitetspolicy
Kvalitet i stödverksamheten Lunds universitet
Strategi för Bästa Heby
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Introduktion till processen för balanserad styrning
ÅTGÄRDSPROGRAM.
Intern styrning och kontroll
Processen för Balanserad Styrning
Räddningstjänstens roll i kommunalt säkerhets- och räddningsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Benchmarking 1 Beskrivning av organisationens ledning och styrning
Hur styrs landstinget?.
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Systematiskt förbättringsarbete för jämställda resultat
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Gnosjö kommuns styrmodell Så här fungerar presentationen För varje del av styrmodellen finns en kortfattad text som beskriver vad delen handlar om. Tanken med presentationen är bara att ge en kort introduktion. Vill du läsa mer om vad något handlar om titta in under ”Leda & styra” på vårt intranät. Du är också varmt välkommen att kontakta utvecklingsledaren på kommunledningsförvaltningen.

Gnosjö kommuns styrmodell Invånarfokuserad styrning Styrmodellen anger hur kommunfullmäktige beslutat att kommunen ska styras vad gäller ekonomi, mål, uppföljning och förbättring m.m. All styrning i kommunen ska baseras på invånarens/användarens behov, med målet att dessa behov ska bli tillfredställda (inom det kommunala uppdragets gränser).

Gnosjö kommuns styrmodell Visionen Gnosjö – Möjligheternas anda En vision är en framtidsbild, dvs. ett framtida tillstånd, som kommunens politiker vill att kommunen ska uppnå. Visionen ger vägledning i arbetet med all styrning och ledning. Det betyder att i Gnosjö kommun ska vi förverkliga vad vi vill genom möjligheternas anda.

Gnosjö kommuns styrmodell Målen Fullmäktiges inriktningsmål utgår från fyra olika perspektiv: invånare, verksamhet, personal, ekonomi. Dessa bryter sedan nämnderna ned till nämndmål, som verksamheterna ska uppfylla. Målen gäller under en fyraårsperiod för att ge utrymme för arbetet med att uppfylla dem och förbättra verksamheterna. Huruvida målen uppnåtts mäts genom indikatorer vid delårs- och årsbokslutet.

Gnosjö kommuns styrmodell Resursfördelningen Styrmodellen anger att det är vad vi vill åstadkomma som ska styra budgeten, inte budgeten som ska styra vad som ska åstadkommas. Därför är våra mål styrande över vår budgetering. Det är politikerna som beslutar hur kommunens resurser ska fördelas. Till deras hjälp ger förvaltningscheferna och kommundirektören förslag till budget utifrån sin profession.

Gnosjö kommuns styrmodell Ansvars och rollfördelning Mitt emellan de två ”våningarna” i huset hittar vi ett utrymme där en överenskommelse finns mellan politik och tjänsteorganisation om ansvars och rollfördelning. Vad Politikerna beslutar om vad som ska göras och fördelar resurser, Hur medan tjänsteledningen beslutar om hur det ska genomföras. Samspel För att detta ska fungera har vi kommit överens om riktlinjer för samspel, samarbete, ansvar och rollfördelning.

Planera, genomföra, följa upp & förbättra Gnosjö kommuns styrmodell Planera, genomföra, följa upp & förbättra Planera När politikerna fastställt mål och budget skrivs en kommunplan. Denna bryts ned i nämndplaner och enhetsplaner för varje förvaltning. Det är kommunens verksamhetsplaner och anger vad verksamheterna ska göra samt ha för resurser. Genomföra Verksamheterna genomför sedan verksamhet. Följa upp & förbättra Resultatet följs upp, analyseras och utvärderas för att sedan bli föremål för ständig förbättring. Då görs åtgärdsplaner, vilket bildar en ny planering.

Gnosjö kommuns styrmodell Koncerntänk Både politik och tjänsteorganisation har beslutat om en sorts värdegrund som handlar om att vi vill arbeta med "samhörighet över gränserna" och att kommunens alla verksamheter är en del i samma "familj". Koncerntänket innebär: Tydlig styrning med gemensamma strategiska mål Vi känner samhörighet och samarbetar över förvaltningsgränserna Vi har stolta och positiva medarbetare I allt vi gör har vi invånarna i fokus Vi ger ett gott bemötande både externt och internt

Gnosjö kommuns styrmodell Statlig styrning Alla våra verksamheter styrs av lagar och direktiv från myndigheter och andra nationella institutioner som ytterst utgår från regeringen, men även EU och FN ingår här. Den statliga styrningen genomsyrar därför all verksamhet. Exempel på statlig styrning är t.ex. läroplanerna, socialtjänstlagen, plan och bygglagen, kommunallag osv. Vi arbetar med statlig styrning bl.a. i våra kvalitetsledningssystem där vi tittar på vad som krävs av oss enligt lag, genomför detta, följer upp resultatet och skapar förbättringar där det behövs.

Kvalitetsledningsprinciper Gnosjö kommuns styrmodell Kvalitetsledningsprinciper Kvalitetsledningsprinciperna är styrande för hur kvalitetsledningen ska organiseras och gå till, på alla nivåer, såväl inom politik som i verksamheterna. Principer: • Engagerade ledare • Basera beslut på fakta • Kvalitet blir till i mötet med brukaren • Designa verksamheten efter invånarens/brukarens behov Principerna bryts ned i kvalitietslednings-systemen och blir operativa i arbetet med dem. Engagerade ledare skapar förutsättningar, för kvalitet, medarbetarna skapar den konkreta kvaliteten tillsammans med användarna av tjänsterna och allt ska utgå från användarnas behov och välfärdsrättigheter (i lag).