Gnosjö kommuns styrmodell Så här fungerar presentationen För varje del av styrmodellen finns en kortfattad text som beskriver vad delen handlar om. Tanken med presentationen är bara att ge en kort introduktion. Vill du läsa mer om vad något handlar om titta in under ”Leda & styra” på vårt intranät. Du är också varmt välkommen att kontakta utvecklingsledaren på kommunledningsförvaltningen.
Gnosjö kommuns styrmodell Invånarfokuserad styrning Styrmodellen anger hur kommunfullmäktige beslutat att kommunen ska styras vad gäller ekonomi, mål, uppföljning och förbättring m.m. All styrning i kommunen ska baseras på invånarens/användarens behov, med målet att dessa behov ska bli tillfredställda (inom det kommunala uppdragets gränser).
Gnosjö kommuns styrmodell Visionen Gnosjö – Möjligheternas anda En vision är en framtidsbild, dvs. ett framtida tillstånd, som kommunens politiker vill att kommunen ska uppnå. Visionen ger vägledning i arbetet med all styrning och ledning. Det betyder att i Gnosjö kommun ska vi förverkliga vad vi vill genom möjligheternas anda.
Gnosjö kommuns styrmodell Målen Fullmäktiges inriktningsmål utgår från fyra olika perspektiv: invånare, verksamhet, personal, ekonomi. Dessa bryter sedan nämnderna ned till nämndmål, som verksamheterna ska uppfylla. Målen gäller under en fyraårsperiod för att ge utrymme för arbetet med att uppfylla dem och förbättra verksamheterna. Huruvida målen uppnåtts mäts genom indikatorer vid delårs- och årsbokslutet.
Gnosjö kommuns styrmodell Resursfördelningen Styrmodellen anger att det är vad vi vill åstadkomma som ska styra budgeten, inte budgeten som ska styra vad som ska åstadkommas. Därför är våra mål styrande över vår budgetering. Det är politikerna som beslutar hur kommunens resurser ska fördelas. Till deras hjälp ger förvaltningscheferna och kommundirektören förslag till budget utifrån sin profession.
Gnosjö kommuns styrmodell Ansvars och rollfördelning Mitt emellan de två ”våningarna” i huset hittar vi ett utrymme där en överenskommelse finns mellan politik och tjänsteorganisation om ansvars och rollfördelning. Vad Politikerna beslutar om vad som ska göras och fördelar resurser, Hur medan tjänsteledningen beslutar om hur det ska genomföras. Samspel För att detta ska fungera har vi kommit överens om riktlinjer för samspel, samarbete, ansvar och rollfördelning.
Planera, genomföra, följa upp & förbättra Gnosjö kommuns styrmodell Planera, genomföra, följa upp & förbättra Planera När politikerna fastställt mål och budget skrivs en kommunplan. Denna bryts ned i nämndplaner och enhetsplaner för varje förvaltning. Det är kommunens verksamhetsplaner och anger vad verksamheterna ska göra samt ha för resurser. Genomföra Verksamheterna genomför sedan verksamhet. Följa upp & förbättra Resultatet följs upp, analyseras och utvärderas för att sedan bli föremål för ständig förbättring. Då görs åtgärdsplaner, vilket bildar en ny planering.
Gnosjö kommuns styrmodell Koncerntänk Både politik och tjänsteorganisation har beslutat om en sorts värdegrund som handlar om att vi vill arbeta med "samhörighet över gränserna" och att kommunens alla verksamheter är en del i samma "familj". Koncerntänket innebär: Tydlig styrning med gemensamma strategiska mål Vi känner samhörighet och samarbetar över förvaltningsgränserna Vi har stolta och positiva medarbetare I allt vi gör har vi invånarna i fokus Vi ger ett gott bemötande både externt och internt
Gnosjö kommuns styrmodell Statlig styrning Alla våra verksamheter styrs av lagar och direktiv från myndigheter och andra nationella institutioner som ytterst utgår från regeringen, men även EU och FN ingår här. Den statliga styrningen genomsyrar därför all verksamhet. Exempel på statlig styrning är t.ex. läroplanerna, socialtjänstlagen, plan och bygglagen, kommunallag osv. Vi arbetar med statlig styrning bl.a. i våra kvalitetsledningssystem där vi tittar på vad som krävs av oss enligt lag, genomför detta, följer upp resultatet och skapar förbättringar där det behövs.
Kvalitetsledningsprinciper Gnosjö kommuns styrmodell Kvalitetsledningsprinciper Kvalitetsledningsprinciperna är styrande för hur kvalitetsledningen ska organiseras och gå till, på alla nivåer, såväl inom politik som i verksamheterna. Principer: • Engagerade ledare • Basera beslut på fakta • Kvalitet blir till i mötet med brukaren • Designa verksamheten efter invånarens/brukarens behov Principerna bryts ned i kvalitietslednings-systemen och blir operativa i arbetet med dem. Engagerade ledare skapar förutsättningar, för kvalitet, medarbetarna skapar den konkreta kvaliteten tillsammans med användarna av tjänsterna och allt ska utgå från användarnas behov och välfärdsrättigheter (i lag).