Tillgängliga lärmiljöer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det är viktigt att se till elevens hela skoldag, att lärmiljön är utformad så att de som behöver, kan använda alternativa verktyg i det vardagliga arbetet.
Advertisements

Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Hur tänker vi på Ludde när det gäller barn som behöver extra stöd.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
IDA – projektet Vi gör det tillsammans Inkludering, Dialog, Analys
Processtödjare 16/
Utbildning för dig som kräver det lilla extra…
Historia/SO En resa bakåt i tiden med dagens verktyg.
Mål och betygskriterier
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
SET Social Emotionell Träning
The big 5 1.
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
Kärnvärden.
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Tillgänglighets- uppdraget
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
En likvärdig utbildning för alla tillsammans gör vi det möjligt.
Planering och genomförande av undervisningen
Rogers receptet för en bättre verksamhet…….!!!
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Folkhälsoteamet, norra Örebro län Barns och ung- domars livs- villkor och levnadsvanor 20 Äldres hälsa Samverkan/dialog Bokslut Samhällsplanering.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Pedagogisk planering Brönjaskolan
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Eva Lindgren och Annette Wisén Myndigheten för yrkeshögskolan
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Att studera med funktionsnedsättning
Mobila Skolteamet Sjöbo
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Hälsofrämjande arbetsplats Bild från Karolinska Universitetssjukhuset
Inkludering Lizbeth Engström Phd, universitetslektor Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Ersta diakoni Ann-Sofie Wetterstrand, socialchef Christine Tell, äldreomsorgschef Petra Andersson, affärsutvecklare 1 Ersta diakoni är Sveriges största.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
FMS gör skillnad! FMS erbjuder verktyg som gör det möjligt för alla på din skola att arbeta tillsammans med hälsa och livsstil för att förbättra skolresultaten.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Specialpedagogiska skolmyndigheten Wern Palmius, RBU Konferens 2017
Ingrid Nordberg, rådgivare/specialpedagog,
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Fritidshem på Knappekulla
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
LPP – rörelse Lekar och spel
VGR Skaraborg 22 september 2017
Verksamhetsbeskrivning
”Modersmål genom Internet” Modersmål i Biskopsgården
KPR april 2018.
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
”Förskolebarnens röst”
Nyheter i skollagen från och med
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Tillgängliga lärmiljöer Planera för tillgänglighet och delaktighet i hem- och kunskapsundervisning

Goda tillgängliga lärmiljöer Mötet mellan individ och lärmiljö Hur skapar vi goda lärmiljöer där alla elever ges förutsättningar att nå kunskapskraven

Alla har rätt att nå målen

Tillgänglighetsmodellen

Indikatorer i tillgänglighetsmodellen Förutsättningar för lärande Rätten till lärande och trygghet Delaktighet Hälsa och lärande Språk och kommunikation Meningsskapande och motivation Kroppen i lärandet Social miljö Pedagogisk miljö Fysisk miljö Gemenskap Begripligt sammanhang Planerade aktiviteter utanför förskole- och skolområdet Samverkan med hemmet Normkritik och attityder Pedagogiska strategier och stödstrukturer Arbetslag Olika sätt att lära Lärverktyg Digitalt lärande Hjälpmedel Rum för lärande Ljudmiljö Visuell miljö Luftmiljö Utemiljö

Pedagogisk miljö Arbetslag. Lärverktyg. Olika sätt att lära Digitalt lärande Hjälpmedel

Fysisk miljö Rum för lärande Ljudmiljö Visuell miljö Luftmiljö

Tillgänglig lärmiljö Särskilt stöd Extra anpassningar

Planera för lärande och delaktighet Förutsättning för lärande Hur kan du planera din undervisning för att alla elever ska tillgodogöra sig den och känna delaktighet?

Begripligt sammanhang Instruktioner som underlättar Olika sätt att uttrycka sig Brobryggande stöd.

Meningsskapande och motivation Känsla av sammanhang: Begripligt Hanterbart Meningsfullt

Kroppen i lärande Självständighet, jag kan! Utveckling av motorik och perception. Behov av att röra sig.

Strategier och stödstrukturer Pedagogisk miljö Stödstrukturer – scaffolding Formativ undervisning Ändamålsenliga bedömningssituationer Språkutvecklande, genrepedagogik

Tydliggörande pedagogik Var ska jag vara? Vem ska jag vara med? Vad ska jag göra? Hur ska jag göra? När? Hur länge? Vadhänder? Vad händer sedan?

Specialpedagogiska skolmyndigheten Statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Sveriges största kunskapsbank inom specialpedagogik.

Kontakta oss Eva-Lisa Andersson 010 473 54 50 Eva-Lisa.andersson@spsm.se www.spsm.se Telefon 010 473 50 00 Texttelefon 010 473 68 00 Facebook SPSMsverige Twitter @SPSMsverige Linked in Specialpedagogiska skolmyndigheten