Samband Y-axel Graderat 4 Kordinatsystem 3 2 1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Linjära funktioner & ekvationssystem – Ma B
Advertisements

ETT SÄTT ATT BESKRIVA VERKLIGHETENS SITUATIONER MED MATEMATIK
TI-82/84.
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Punktinsatser för effektivare tågtrafik på Västra stambanan – Göteborg-Skövde.
Samband och förändring. Delen i procent Finns två metoder. Antingen räknar man först 1 % (genom att dividera med 100) och multiplicerar till den procenten.
Välkommen till bildspelet om S2S Följ bara instruktionerna på skärmen För tränaren/ledaren: ett fullständigt videobibliotek av moment och övningar. förbered.
Cirkulation och fysisk aktivitet - Våra bästa vänner går hand i hand + = Sant.
Mata in funktion Bestämma funktionsvärde vid givet x-värde.
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Lite matterepetition Räknesätten, bråk, förkorta, parenteser
Kap 2 – Förändringshastigheter och derivator
Kom igång med - Disgen Modul 3
Kap 1 - Algebra och funktioner
Att rita en funktion i ett koordinatsystem
Broar.
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Kap 2 - Algebra och ickelinjära modeller
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Tyresö kommun Dalskolan - Föräldrar Åk 8
INFÖR NATIONELLA PROVET
Kurvor, derivator och integraler
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola
Polynomfunktioner av första graden
INFÖR NATIONELLA PROVET
Kap 4 - Statistik.
Tankningsrapport Panel-PC
ATT KUNNA TILL PROV 3 MATMAT02b3.
Profilen Ljus/optik.
Disposition.
Kapitel 1 Algebra och linjära modeller manada.se.
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
X 3.3 Vinklar En vinkel är ett mått på en vridning och mäts i grader.
KAP 6 – GRAFER OCH FUNKTIONER
KAP 6 – GRAFER OCH FUNKTIONER
Algebra och icke-linjära modeller
Tyresö kommun Tyresö förskola - Föräldrar Förskola
Att rita tvåpunktsperspektiv
Att bemöta och bli bemött
Excel En introduktion.
Formativt lärande.
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Elev- och Föräldraenkät
Viktigt att tänka på i samband med förskrivning av tyngdtäcke
Hit har vi kommit! Nu går vi vidare!.
VIKTIGT!!! Läs tips sidorna innan du börjar med din presentation.
KAA med fokus på analys Marcus Stéen.
Registrera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Sunet Connect / Adobe Connect & Zoom
En kort introduktion till Centralperspektivet
Kvalitetsmätningar under perioden vt 2014 – ht 2017
Konvertera OL karta till ISOM 2017
Förenklad bild av kolets kretslopp
Med ritstiftet som verktyg samt utan lagermask!
Rutiner vårdplan Sårbehandling
Att rita perspektiv Följ med steg för steg.
Lärartäthet - Exempelanalys
Geometriska satser och bevis
SAY CHEESE!.
KAP 6 – GRAFER OCH FUNKTIONER
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Konvertera OL karta till ISOM 2017
Kurvor, derivator och integraler
1 3 2 x x F(x) 3x F(x) = 3x y = 3x.
Att boka tvätt i Zenit. OBS
GENOMGÅNG 2.1 Ändringskvoter Begreppet derivata.
Kapitel 2 Förändringshastighet och derivator manada.se.
Algebra och icke-linjära modeller
Presentationens avskrift:

Samband Y-axel 13 12 11 10 9 8 7 6 5 Graderat 4 Kordinatsystem 3 2 1 X-axel 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Samband Y-axel 13 Y=12 12 11 10 9 (6,12) 8 7 6 5 4 Y=8 3 X=6 2 1 X =4 (4,8) X-axel 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Samband Linjen går genom nollpunkten (0,0) origo Proportionellt Linjärt Samband Samband Y-axel 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Y=12 Y=8 Linjen går genom nollpunkten (0,0) origo Linjen är rak (linjär) X=6 X =4 X-axel 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Samband ”lutningen” är 2 K=2 f(x) = Y=Kx f(x) = Y=2x För varje steg längs X-axeln så blir det två steg längs Y-axeln Y-axel ”lutningen” är 2 K=2 f(x) = Y=Kx f(x) = Y=2x 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 ΔY ΔX K= X-axel 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Samband Man säger att lutningen är 0,5 K=0,5 f(x) = Y=Kx f(x) = Y=0,5x Proportionellt Linjärt Samband Samband Y-axel För 4 steg längs X-axeln så blir det 2 steg längs Y-axeln För varje steg längs X-axeln så blir det ett halvt steg längs Y-axeln 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Man säger att lutningen är 0,5 K=0,5 f(x) = Y=Kx f(x) = Y=0,5x ΔY ΔX K= X-axel 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Samband K > 0 (tex 2) K < 0 (tex -1) K = 0 Y-axel 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 ”Går man åt höger så ökar y” ”Går man åt höger så är y oförändrad” ”Går man åt höger så minskar y” K > 0 (tex 2) K < 0 (tex -1) K = 0 X-axel 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Samband f(x) = Y=KX + M f(x) = Y=0,5X + 4 K= 2/4 = 0,5 Y-axel M=4 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 2 steg i y-led ΔY=2 ΔY ΔX K= 4 steg i x-led ΔX=4 K= 2/4 = 0,5 X-axel 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Samband Sambandet är linjärt, men inte proportionellt eftersom linjen Y-axel 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Sambandet är linjärt, men inte proportionellt eftersom linjen inte går genom nollpunkten origo (0,0) (12,10) (8,8) (0,4) X-axel 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Samband Y-axel 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 (0,12) (5,7) (10,2) X-axel 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Samband -5 steg i Y-led M=12 K= -5/5= -1 f(x) = Y= KX + M Y-axel M=12 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 K= -5/5= -1 5 steg i X-led ΔX=5 f(x) = Y= KX + M f(x) = Y= -1X + 12 f(x) = Y= -X + 12 -5 steg i Y-led ΔY=-5 X-axel 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Y-axel 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Välj två punkter där det är lätt att avläsa koordinaterna. Koordinaten y från punkt 2 minus koordinaten y från punkt 1 dividerat med koordinaten x från punkt 2 minus koordinaten x från punkt 1 X-axel 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Samband Y-axel 1. Två linjer kan korsa varandra på precis ett ställe Korsar linjerna så att vinkeln mellan dem är 90 grader, dvs de korsar varandra vinkelrät, då gäller att K1 * K2 = -1 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 X-axel 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Samband 2. Två linjer kan vara Y-axel parallella och aldrig korsa varandra Om två linjer är parallella så har linjerna samma K- värde men olika M-värden Y = 2x + 6 Y = 2x + 3 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 X-axel 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Samband Y-axel 3. Två linjer kan överlappa varandra och vara identiska 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 X-axel 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Samband Två intressanta punkter: Y-axel 13 12 f(0) = 10 Längs hela Y-axeln är X = 0 Längs hela X-axeln är Y = 0 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 f(0) = 10 f(x) = y = -2x + 10 f(5) = 0 X-axel 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Samband Att använda TI-84 För beräkningar I grafer Slå in funktionerna Y1= och Y2= (knappen Y=) Samband Tryck på knappen (Graph) Hitta skärningspunkten mellan graferna. Tryck på knappen (Zoom) och använd alternativen ”ZoomIn”, ”ZoomOut”, ”ZoomStd” eller ”ZoomBox” Y-axel 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 Placera markören i närheten av skärningspunkten med hjälp av knappen (Trace) och pilarna Tryck knappen (2nd) och (Trace) (Calc). Välj ”Intersect”. Tryck (Enter) med markören på ena linjen, sedan (Enter) på andra linjen och (Enter) med markören nära skärnings- punkten. X-axel 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 X=3 Y=7 Värdet på x- och y-koordinaten anges under grafen.