Förändringsarbete och implementering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Nyttorealisering på 10 min
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Utvärdering av projekt
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
En introduktion till SEB Way
Arbetsplan för skolbiblioteket
Processorienterat förbättringsarbete
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Mål- och resultatstyrning
Välkommen till ESF:s seminarium
Ramverk för patientmedverkan
Evidensbaserat arbete i praktiken – med fokus på kompetens och brukarmedverkan Lars Oscarsson.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Detta är God Vård.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Projektledning.
Göteborg 29/ Ledarskap för hållbart utvecklingsarbete Engagemang på alla nivåer Brukare Medarbetare Chefer Ledning.
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Från riktlinjer och evidens till förebyggande i praktiken Matti Leijon, MPH, PhD Forskningskoordinator Centrum för primärvårdsforskning (CPF) Region Skåne.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Delat beslutsfattande  Delat beslutsfattande är en evidensbaserad metod vilket innebär att den har funnits ha vetenskapligt stöd  Metoden har visat ge;
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Förebyggande arbete och smarta samarbeten
Ramverk för patientmedverkan
Wordcloud –Digitalisering 18 oktober
Förändringsprocessen
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
[Förbättringsprojekt]
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Spridning av säkrare praxis
Träff 13 Välkomna!.
Material för socialtjänsten
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Steg 4 Övningsexempel för strokevård
Benchmarking 2 Förbättringsarbete
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Förändringsarbete och implementering www.uppdragpsykiskhalsa.se

Vilka är vi i rummet idag? Presentera kort: Namn, organisation Hur du idag kommer i kontakt med utveckling och uppföljning i ditt arbete? Förväntningar på dagen

Den dagliga utmaningen för oss som arbetar med uppföljning, utveckling och utvärdering! GTO

Vi kanske borde undvika att stå i vägen, det löser sig kanske ändå?

Vi måste göra det rätta det lätta

Frågor att ständigt bära med sig... Vad vill vi uppnå? Hur vet vi om en förändring innebär förbättring? Vilka förändringar kan vi göra som leder till förbättring? Vilka förutsättningar behöver vi bygga för att förbättringen verkligen ska etableras överallt och av alla? Efter Nolan et al

Nya ord för oss i ledar- och utvecklarroller ”Manegekrattare” ”Barriärrivare”

FYRA NYCKLAR FÖR FRAMGÅNG (WANDERSMAN, 2009) EN FUNGERANDE TEORI/IDÉ/MODELL/STRATEGI IMPLEMENTERING MED HÖG KVALITET RELEVANT UTVÄRDERING HÖGKVALITATIVT UTVECKLINGSSTÖD

En formel för att rusta förutsättningarna för förbättring F = M x K (i) x K (o) M= Motivation K (i) = Kapacitet och förmåga att bedriva den specifika INSATSEN K (o) = Kapacitet att driva en välfungerande ORGANISATION

GTO – ”Getting to outcomes” beakta följande 10 frågor och agera därefter – då har ni gjort vad ni kan! Vilka underliggande behov behöver mötas och vilka förutsättningar finns? BEHOV/RESURSER Vilka mål, målgrupper och önskade utfall ska uppnås? MÄTBARA MÅL Vilken forskningbaserad kunskap och beprövad praktik leder bäst till de mätbara målen? FORSKNING OCH BEPRÖVAD PRAKTIK Vilka anpassningar behöver göras för att den valda praktiken ska passa i den aktuella miljön? PASSFORM Vilka organisatoriska förutsättningar och resurser behövs för att lyckas genomföra den valda praktiken? ORGANISATORISKA RESURSER Hur ser planen ut? PLAN Genomförs implementeringen med högsta kvalitet? PROCESSUTVÄRDERING Ger praktiken ett bra utfall? UTFALL OCH RESULTATUTVÄRDERING Hur inkluderas ständiga förbättringar i kvalitet? KVALITETSSTYRNING Om praktiken är framgångsrik, hur säkerställs spridning och hållbarhet? HÅLLBARHET OCH INSTITUTIONALISERING FÖRBERED GÖR & LÄR SÄKRA Källa: Wandersman

Om vi kan formulera en bärande historia ökar chansen att lyckas ”The value of information does not survive the moment in which it was new.” ”A story is different. It does not expend itself. It preserves and concentrates its strength and is capable of releasing it even a long time”

Bikupa om förbättringsprojekt Välj det projekt som ni förberett ”För vem ska vi göra vad för att uppnå vilket resultat?” Intervjua varandra kring respektive nyckel Reflektera gemensamt över: Vad är särskilt viktigt för framgång?

Forskning och beprövad erfarenhet Vad är implementering? Implementering är de specifika aktiviteter som görs för att införa en ny metod eller en ny modell i ordinarie verksamhet. Forskning och beprövad erfarenhet Implementering Praktik

GTO – ”Getting to outcomes” beakta följande 10 frågor och agera därefter – då har ni gjort vad ni kan! Vilka underliggande behov behöver mötas och vilka förutsättningar finns? BEHOV/RESURSER Vilka mål, målgrupper och önskade utfall ska uppnås? MÄTBARA MÅL Vilken forskningbaserad kunskap och beprövad praktik leder bäst till de mätbara målen? FORSKNING OCH BEPRÖVAD PRAKTIK Vilka anpassningar behöver göras för att den valda praktiken ska passa i den aktuella miljön? PASSFORM Vilka organisatoriska förutsättningar och resurser behövs för att lyckas genomföra den valda praktiken? ORGANISATORISKA RESURSER Hur ser planen ut? PLAN Genomförs implementeringen med högsta kvalitet? PROCESSUTVÄRDERING Ger praktiken ett bra utfall? UTFALL OCH RESULTATUTVÄRDERING Hur inkluderas ständiga förbättringar i kvalitet? KVALITETSSTYRNING Om praktiken är framgångsrik, hur säkerställs spridning och hållbarhet? HÅLLBARHET OCH INSTITUTIONALISERING FÖRBERED GÖR & LÄR SÄKRA Källa: Wandersman

Från nyhet till vardagsnytta – om implementeringens mödosamma konst

Ramverk för implementering med kvalitet (Folkhälsomyndigheten 2017) Ramverk i fyra faser Fas 1 Initial bedömning (1-8) Fas 2 Struktur för implementering (9-10) Fas 3 Genomförande (11-13) Fas 4 Lära och förbättra (14)

Steg 1: Varför gör vi detta? Vilka behov kan den nya metoden möta? Bedöm behoven t. ex: Vilka behov finns i målgruppen Hur stor är målgruppen Vilka problem skulle kunna lösas för vilka målgrupper? Vem eller vilka i organisationen skulle vinna på en implementering av den nya metoden?

Steg 2: Passar den nya metoden vår organisation, vår kultur, våra behov och värderingar? Stämmer den nya metoden med organisationens kultur, värderingar och visioner. Finns det någon risk för etiska problem om metoden implementeras? Kan metoden anpassas till den organisatoriska kulturen? Politiska värderingar och prioriteringar varierar kan en specifik metod ”passa” i en tid men inte i en annan

Steg 3: Är vår organisation redo för den nya metoden, och är vi redo för förändring? Finns viljan, adekvata resurser, kunskap och motivation för att genomföra implementeringen? Är organisationen redo för förändring? Är organisationens ledning redo för förändring?

Vad behövs? ”Drivers” för implementering Integrerade & kompensatoriska Kompetens Organisation Ledarskap Coaching Träning/ut-bildning Urval Stöd från högsta ledning Stödjande adminstration Systematisk uppföljning © Fixsen & Blase, 2008

Steg 4: Bör och kan vi anpassa den nya metoden till vår organisation? Kan och bör den nya metoden anpassas innan en eventuell implementeringsprocess inleds? Alla involverade behöver känna till den nya metodens kärnkomponenter som ingår. Därefter kan potentiella användare ta ställning till om någon specifik del bör anpassas.

Steg 5: Har den nya metoden ett genuint stöd i vår organisation, från beslutsfattare, chefer, praktiker, med flera? Är rätt aktörer är aktiva i implementeringsprocessen, Upplever de att den nya metoden är ”värd besväret” Kommer de nya metoden att gynna organisationen?

Steg 6: Behöver vi stärka infrastrukturen och motivationen, eller höja kunskapsnivån i organisationen? Kan den nya metoden fungera i organisationen? I vilken utsträckning förstår de som ska genomföra implementeringen vad den nya metoden innebär? Hur kommer organisationen att hantera behov som uppträder till följd av den nya metoden? Har utförarna en realistisk bild av vad den nya metoden kan komma att uppnå? Är utförarna redo att stödja och använda den nya metoden?

Steg 7: Har vi identifierat vilka som genomför implementeringen i praktiken? Hur kan vi stötta dem? Vilka ska genomföra den faktiska implementeringen Vilka ska utgöra stöd i processen. Klargör behovet av stöd De som ska genomföra implementeringen behöver kunskap om den nya metoden i sig och hur den ska användas

Steg 8: Kan vi erbjuda tillräcklig utbildning och träning till de som ska genomföra implementeringen? Organisationen erbjuder effektiv och tillräcklig träning så att de som ska implementera metoden kan känna sig kunniga och trygga i att använda den.

Steg 9: Utse organisatoriskt ansvariga och stödpersoner samt specificera roller, ansvar och processer Skapa ett ”implementeringsteam” Teamet ska ha ett tydligt ansvar och mandat att planera, genomföra och utvärdera implementeringsprocessen. Inom teamet utses ansvariga för olika delar i implementeringsprocessen. Vem är ytterst ansvarig, vem erbjuder stöd till genomförarna osv.? Fördela och specificera rollerna mellan de som ansvarar för och ger stöd i implementeringsprocessen.

Steg 10: Utveckla en implementeringsplan med konkreta uppgifter och tid för genomförande, inklusive långsiktig hållbarhet Tydliggörs vilka olika delar som ingår i implementeringsprocessen, när de ska vara klara och vem som ansvarar för att det ska bli gjort. Planen gör det lättare att förutse eventuella problem eller hinder som därmed kanske kan undvikas eller hanteras i tid. I planen tydliggörs vad som kan behöva komma på plats innan implementeringen av den nya metoden inleds på allvar Uppföljning och utvärdering bör också tas upp i implementeringsplanen

Steg 11: Erbjud stöd, t.ex. handledning och teknisk assistans, till de som genomför implementeringen Konkret stödet innebär hjälp till genomförarna att lösa praktiska problem med t.ex. material, schemaläggning eller resurser. Det kan också handla om nyupptäckta behov av utbildning och träning eller fortsatt anpassning av den nya metoden. Bristande kunskap hos och stöd till utförarna försvårar naturligtvis implementeringen av en ny metod

Steg 12: Utvärdera implementeringsprocessens styrkor och svagheter I vilken mån den nya metoden har accepterats i organisationen I vilken mån den nya metoden har upptagits i organisationen I vilken mån den nya metoden uppfattas som rimlig och relevant i organisationen I vilken mån den nya metoden passar in i den givna kontexten I vilken mån den nya metoden följs i praktiken I vilken mån den nya metoden har nått ut, eller integrerats, i organisationen I vilken mån den nya metoden har institutionaliserats i organisationen, dvs. självklar användning på längre sikt Implementeringskostnad

Steg 13: Ge återkoppling till alla involverade Resultat från processen kommuniceras, diskuteras och, om det behövs, hanteras. Ofta är många inblandade i en implementeringsprocess, t.ex. beslutsfattare, administratörer, praktiker och stödfunktioner, och då kan återkopplingen behöva ske på flera olika sätt. Syftet med utvärdering och återkoppling är att kvalitetssäkra och vidareutveckla metoden.

Steg 14: Lär av erfarenheterna för att förbättra kommande implementeringsprocesser Vad har vi lärt oss av arbetet som vi kan dela med oss av till andra, om att implementera med kvalitet? Kan arbetet bidra till utvecklingen av teorier inom implementeringsområdet.

Systematisk uppföljning – beskrivning och exempel

GTO - beakta följande 10 frågor och agera därefter – då har ni gjort vad ni kan! Vilka underliggande behov behöver mötas och vilka förutsättningar finns? BEHOV/RESURSER Vilka mål, målgrupper och önskade utfall ska uppnås? MÄTBARA MÅL Vilken forskningbaserad kunskap och beprövad praktik leder bäst till de mätbara målen? FORSKNING OCH BEPRÖVAD PRAKTIK Vilka anpassningar behöver göras för att den valda praktiken ska passa i den aktuella miljön? PASSFORM Vilka organisatoriska förutsättningar och resurser behövs för att lyckas genomföra den valda praktiken? ORGANISATORISKA RESURSER Hur ser planen ut? PLAN Genomförs implementeringen med högsta kvalitet? PROCESSUTVÄRDERING Ger praktiken ett bra utfall? UTFALL OCH RESULTATUTVÄRDERING Hur inkluderas ständiga förbättringar i kvalitet? KVALITETSSTYRNING Om praktiken är framgångsrik, hur säkerställs spridning och hållbarhet? HÅLLBARHET OCH INSTITUTIONALISERING FÖRBERED GÖR & LÄR SÄKRA Källa: Wandersman

Systematisk uppföljning Systematisk uppföljning handlar om att dokumentera arbetet med enskilda patienter Och att sammanställa denna information i syfte att utveckla och förbättra verksamheten fritt från Socialstyrelsen (2014). Systematisk uppföljning. Beskrivning och exempel

Vilka problem har våra patienter? Vilka insatser får våra patienter? Har vi rätt insatser utifrån patienternas behov? Förändras situationen efter insatserna? Når vi de uppsatta målen? Vad tycker patienter och anhöriga om insatserna? fritt från Socialstyrelsen (2014). Systematisk uppföljning. Beskrivning och exempel

Systematisk uppföljning i 6 steg Planera systematisk uppföljning Beskriva situationen före insats Beskriva situationen under insats Beskriva situationen efter insats Sammanställa uppgifterna Analysera resultaten. fritt från Socialstyrelsen (2014). Systematisk uppföljning. Beskrivning och exempel

Steg 1. Planeringen Bestäm syfte och mål men insatsen, Vad ska undersökas och varför? Vilka personer ska följas upp? Alla? Några? De direkt berörda? Vilka uppgifter ska samlas in och följas upp? Inte för mycket! Se vad ni redan har i era system Hur ska uppgifterna registreras? Journal? Andra system? Planera hur, när och av vem uppgifter ska samlas in. Vid vilka tider? fritt från Socialstyrelsen (2014). Systematisk uppföljning. Beskrivning och exempel

Steg 2. Beskriv hur det ser ut innan insatsen - aktiviteten Baslinjen Bakgrundsinformation Ålder, kön, sökorsak, tidigare vård fritt från Socialstyrelsen (2014). Systematisk uppföljning. Beskrivning och exempel

Steg 3. Vilken insats och hur genomförs den? Typ av insats här har ni tre utvalda Behandlingstid Innehåll i behandlingen - insatsen Glöm inte att dokumentera och använda samma sökord fritt från Socialstyrelsen (2014). Systematisk uppföljning. Beskrivning och exempel

Steg 4. Hur blev det? Eftermätning Måluppfyllelse Brukarundersökningar Samma mätdata som vid uppstart Måluppfyllelse Blev det bättre? Brukarundersökningar För att veta hur personerna uppfattar behandlingen fritt från Socialstyrelsen (2014). Systematisk uppföljning. Beskrivning och exempel

Steg 5. Sammanställ Sammanställ på gruppnivå Hur ser gruppen ut? Vilka problem eller behov finns? Problemnivån före och efter avslutad insats? Hur stor är andelen fullföljda insatser? Vad tycker patienterna om kvaliteten? fritt från Socialstyrelsen (2014). Systematisk uppföljning. Beskrivning och exempel

Steg 6. Analysera Både förbättringar och försämringar och oförändrat Har det skett något som vi inte räknat med? Har vi rätt insatser? Når vi målen? Använde vi rätt mätdata? fritt från Socialstyrelsen (2014). Systematisk uppföljning. Beskrivning och exempel

Några användbara verktyg http://attledaforbastamojligavard.se/# SKL Individbaserad systematisk uppföljning Socialstyrelsen Webbutbildning i evidensbaserad praktik Socialstyrelsen Genombrott.nu Följupp.nu Primärvårdskvalitet