Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
ASI och Ubåt - ett ramverk för att följa upp och utvärdera insatser i missbruksvård.
Försäkringsmedicinsk utbildning för ST-läkare och specialister Sjukskrivningsmiljarden Överenskommelse om en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess.
Rekommendationer - Hur handlar vi utifrån resultaten? Bibehåll förbättringsidén eller utveckla/avveckla, ny PGSA? Förbättringsområde: Förbättra kunskapsläget.
Hållbarhetsindex En kort presentation av hållbarhetsindex och resultatet 2015.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Folkhälsa - Minskad psykisk ohälsa bland unga kvinnor år
Exklusive nyanlända elever
Studie- och yrkesvägledning
Den kommunala hälso- och sjukvården av idag
Policy, riktlinjer, handlingsplan för resor och fordon i tjänsten 2014
Bästa utveckling för alla
Taltidning till fler 16 mars 2017 Götabiblioteken.
Syftet med ASI och UBÅT är att bidra till en kunskapsbaserad lokal missbruksvård
Information från Kvalitets- och Utvärderingskontoret- KoU
IT-Spåret.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Årskurs 7 Katarina Norra Skola
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Tidiga dialoger kan öka bostadsbyggandet
Att långsiktigt säkra konkurrenskraften genom att samverka
Nätverk för lärare på fritidshem
Regiongemensam elevenkät 2016
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Studie- och yrkesvägledning
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Regionalt utvecklingsarbete evidens- baserad praktik (EBP) inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning Förstärkt delaktighet och.
Vad ser Skolinspektionen?
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
Röntgensjuksköterskedagen 8 november
Utvärdering av resursfördelning - socioekonomisk fördelning
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Information från Försäkringskassan till Steg-ett ut utbildningen april Välkomna.
VFU VERKSAMHETSFÖRLAGD DEL AV UTBILDNINGEN
Enkät i gymnasieskolan 2015
STUDENTSTÖDET Ger studierelaterat stöd till studenter med psykiska eller neuropsykiatriska funktionshinder som läser vid Uppsala Universitet
Schyst offentlig upphandling
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Privata alternativs betydelse för lärare
Regiongemensam elevenkät 2016
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Referenser – Carbon Capture and Storage (infångning och lagring av koldioxid) Bakgrund Fossila bränslen står för cirka 80% av världens energiförsörjning.
Systematiskt kvalitetsarbete
Verktyg för förändringsteori
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Regiongemensam elevenkät 2016
VÄLKOMNA till dialogmöte
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Välkomna!.
LSG Uppföljningsrapport
Revisionsredogörelsen 2017
Systematiskt förbättringsverktyg för samverkan
Årsrapport 2017 LSG sektor ÄO-HS
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Biomedicinska analytikerdagen 15 april
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Feber hos barn Hälsa i Sverige
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
Samordningswebbinarier om Skapande skola
Exempel på SU: Funk Verksamhetsutveckling från brukarundersökningar – förbättrad kommunikation mellan brukare och personal inom funktionshinderomsorgen.
Vuxenutbildning 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA

bakgrund Målet inom sfi är att 42 procent ska uppnå godkänt betyg senast terminen efter kursstart. Resultaten har de senaste åren legat under arbets- och företagsnämndens målnivå. Andelen avbrott har också legat på en hög nivå. Flera insatser har genomförts de senaste åren för att stärka resultaten (ex. SAI, Sfi-bas, sfy, sfx, jobbspår). Kommunen har under våren analyserat resultaten och identifierat åtgärder och utvecklingsområden.

några siffror om sfi i nacka 18 skolenheter erbjuder sfi Antal elever och antal kursaktiviteter har ökat. 1 199 elever 2017, jämfört med 963 elever 2016. 1 641 kursaktiviteter 2017 jämfört med 1 262 kursaktiviteter 2016. 60 procent av eleverna har minst tio års utbildning från hemlandet (2017). 35 procent av eleverna genomförde sfi med godkänt betyg senast terminen efter kursstart (2017). Den genomsnittliga kurstiden var 5,9 månader (2017). Andelen avbrott var 37 procent (2017). Det tog i genomsnitt 188 dagar innan avbrott (2017). Vanligaste orsakerna till avbrott var arbete, flyttat till annan kommun och byte av sfi-anordnare.

Vad påverkar resultaten? Lagstiftningen är otydlig Ïnga krav på kurslängd och omfattning Lämnar stort utrymme för lokal styrning Kontinuerlig antagning till sfi Försvårar planering och kontinuitet i undervisningen Utmaning att anpassa undervisningen när volymerna är små, likaså vid heterogena undervisningsgrupper. Ställer höga krav på lärarens förmåga att individanpassa undervisningen Obehöriga lärare Andelen behöriga lärare minskar (riket) Nackas anordnare har inte fullt ut behöriga lärare Inte CSN-berättigande Betygsskalan används inte fullt ut Bidrar till otydlighet för eleven och svårt för läraren att ställa krav

Vad är framgångsfaktorerna för goda resultat? Tydlighet gentemot kunden kring syftet och målet med studierna Tydlighet kring kursslut och progression Tydliga krav Närvaro Att studier kopplas till praktik och studiebesök Individuella studieplaner Kontinuerlig kontakt och samtal med elever Bra lärare Att det inte uppstår glapp för eleven till följd av kommunens administrationsprocess Forum för erfarenhetsutbyte mellan anordnare

Vi kan se förbättrade resultat... Första tertialet 2018 var det 53 procent av eleverna som fick godkänt betyg senast terminen efter kursstart. Genomförandetiden har minskat från 5,9 månader 2017 till 4,5 månader första tertialet 2018. Vad beror de förbättrade resultaten på? Tät dialog med er utbildningsanordnare kring de sviktande resultaten med nya satsningar och utvecklad undervisning som följd Införandet av jobbpeng Språk och arbetsintroduktion (SAI), som börjat ge effekt. Tydligare styrning och utvecklad kvalitetsuppföljning. Ökade volymer inom sfi har troligen medfört ökad kvalitet i undervisningen hos kommunens utbildningsanordnare.

Insatser och åtgärder för att stärka resultaten Insatser/åtgärder Status Workshop med sfi-anordnare Genomfört Flygande inspektioner hos samtliga sfi-anordnare för att undersöka öppettider under sommaren och kvaliteten i undervisningen Översyn av auktorisationsvillkoren för VUX Utveckling av rutiner och riktlinjer kring prövning av betyg Utveckling av rutiner och riktlinjer kring individuella studieplaner Påbörjad Möjlighet till språkinlärning utanför komvux Pågår Fokusgrupper med målgruppen och sfi-lärare Ta fram jämförelsemått för sfi Översyn av ersättningsmodellen och betygsmodellen Fördjupad utredning och analys av avbrott och rutiner kring frånvaro Hösten 2018 Pilotprojekt sfi på heltid/intensiv

Pilotprojekt HELTIDS-SFI/INTENSIV SFI Under hösten planerar vi att starta en pilot för heltids-sfi/intensiv sfi tillsammans med en/flera anordnare. Formerna är inte satta. Vi vill diskutera former, förutsättningar och intresse för ett pilotprojekt tillsammans med er. Hör av er om ni är intresserade av att delta i ett pilotprojekt! Alexandra Pihl, processutvecklare Arbets- och företagsenheten alexandra.pihl@nacka.se, 070 – 431 93 58