InfraKollnätverk 25 januari 2019

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Advertisements

Badrum i Knivstas nya äldreboende
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
ARBETSGIVAREN                                        Som arbetsgivare har du ett lagstadgat ansvar för att ta tillvara dina medarbetares arbetsförmåga.
Yttrande över förslag till nationell plan
Genomförande länsplanen Större objekt Utvecklingspotten Kollektivtrafikanläggningar Trafiksäkerhetsåtgärder Cykelvägar
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Balansansvarsavtalet Aktuellt Elmarknadsråd 9 februari 2010 Elin Broström Marknad.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Exempel på analys och handlingsplan
Intressenter OL108A.
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Önskemål om omplacering Ärendet föredras för Au/Au:s delegater Ärendet bereds inom förvaltningen Ärendet återförs till Au/ Au:s delegater Beslut Omplaceringsprocess.
Omkring personer i Sverige kommer få cancer i år. Runt sig har de många nära som också blir berörda. Varje dag med misstanke eller insikt om att.
ST inom FK Arbetsplatsfacket
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Granit i Bohuslän -Fem kommuner i samverkan
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Gemensam rutin för Samordnad vård- och omsorgsplanering
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Sundsvalls kommuns Servicecenter HR, IT, Ekonomi Jonas Borg, koncernstaben, Sundsvalls kommun
Barnkonsekvensanalys Om att systematiskt fatta beslut för barnets bästa.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Sammanställning av föräldraenkät Synostosmottagningen
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
RUTIN FÖR SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE (SAM)  RISKBEDÖMNING MED HANDLINGSPLAN SAMVERKAN  AVTAL  APT - ARBETSPLATSTRÄFFAR  SAMVERKANSGRUPPER.
Regionkommun i Dalarna 2019
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Infrastruktur Marks kommun
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Nätverksstruktur Lisa Malmros, Trollhättan
Navigating uncertainty
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Regelträff med Tipspromenad
Kontinuitetsanalys Workshop 3 av 4 – Riskbedömning
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Hemsjukvårdsavtalet Specialiserade vården/Slutenvård
Utveckla lönebildningen
Banarbets- processen.
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Nästa generation webbtidbok är behovsdriven
Arbetsgruppen Ullvi byvägar Byvägar - röda
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
Begäran om nationellt likvärdig YH-utbildning inom äldreomsorgen
Nyheter FKB ( ) De viktigaste förändringar som gjorts vid denna uppdatering är: Från och med gäller att den s.k. inledande analysen.
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Nollvisionen går åt fel håll
Cykelplan
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Tillfällesbyte Innehåll Återuppta studier, tillfällesbyte
Presentationens avskrift:

InfraKollnätverk 25 januari 2019

DVVJ År 2013 fattades beslut om akut säkerhetsstopp på banan, 65 miljoner avsattes för att avhjälpa de mest akuta felen. Trafikverket bedömer att banan klarar dagens trafikering fram till och med år 2024. Efter år 2024 kan broar behöva ett omfattade underhåll - detta behöver Trafikverket klargöra innan. VGR meddelade att huruvida DVVJ kan bli föremål för museijärnväg är en fråga för näringslivsenheten på VGR. Trafikverket har lagt in i sin interna behovslista för eventuellt kommande ÅVS, typ år 2021-2022. Den 11 december träffades Trafikverket, Fyrbodals kommunal förbund och Västra Götalands regionen för att prata om DVVJ. Samsyn kring framtiden i ett kortare (0-6år) och längre (6- --> år) perspektiv. År 2013 fattades beslut om akut säkerhetsstopp på banan, 65 miljoner avsattes för att avhjälpa de mest akuta felen. Trafikverket bedömer att banan klarar dagens trafikering fram till och med år 2024. Efter 2024 kan broar behöva ett omfattade underhåll - detta behöver Trafikverket klargöra innan. VGR meddelade att huruvida DVVJ kan bli föremål för museijärnväg är en fråga för näringslivsenheten på VGR. Trafikverket har lagt in i sin interna behovslista för eventuellt kommande ÅVS, typ år 2021-2022.

Väg 161 Vägplanen för väg 161 Bäcken – Rotviksbro upphävd av regeringen. Trafikverket har beslutat om att genomföra en ÅVS för hela sträckan Skår – Rotviksbro under år 2019. Under tiden är arbetet med vägplanen vilande och återupptas när ÅVS är klar. Eventuell möjlig byggstart bedöms ligga år 2023. I somras upphävde regeringen vägplanen för väg 161 Bäcken-Rotviksbro och återlämnade den till Trafikverket för ny handläggning. Nu har Trafikverket beslutat ta ett steg tillbaka och göra en åtgärdsvalsstudie för hela sträckan av väg 161, från färjeläget vid Skår till Rotviksbro. En åtgärdsvalsstudie innebär att Trafikverket, tillsammans med berörda parter, tar fram ett nytt planeringsunderlag. Studien ska beskriva brister, målbild och lämpliga åtgärder för vägens utveckling fram till 2040 och blir ett underlag vid nästa uppdatering av den regionala planen 2022. Efter att arbetet med åtgärdsvalsstudien avslutats kan arbete med vägplan för aktuell sträcka Bäcken - Rotviksbro återupptas. Vägplanen ska, enligt regeringens beslut, kompletteras med fler alternativ för ombyggnad av vägen. Underlag för detta hämtas ur den genomförda åtgärdsvalsstudien. Det innebär att tidplanen har förändrats och en eventuell möjlig byggstart för delsträckan Bäcken-Rotviksbro bedöms ligga efter år 2023.

GC-paketet Arbetet med vägplanerna rullar på, preliminärt kommer alla vägplaner skickas in för fastställelse hösten år 2019. Nästa Cykelpaket 2022-2026. Förslag på tidplan: - Info innan sommaren år 2019. - Ansökningar skickas ut i slutet av augusti år 2019. - Beslut i regionstyrelsen mitten år 2020. - Avtal/beställningar klara första halvan år 2021. - Start upphandling av vägplaner hösten 2021/vår 2022 Ett medskick från Emma Agneman. Tar gärna med mig frågor!!! Intressant hur cykelpotenialstudien involveras inför nästa ansökningsomgång. Jag gissar att mer information om detta kommer i samband med den info vi planerar längre fram!

Förändring prio i Mindre vägnätspotten Väg 698 prioriteras framför väg 740. Visade sig att en projektledare på Underhåll hade fått två projekt att genomföra år 2019-2020. Dessa projekt är extra arbetsuppgifter utöver underhållskontrakten. Att genomföra två projekt för en projektledare blev därför inte genomförbart. Väg 740 behöver prioriteras i kommande Mindre vägnätsarbete. Anledningen till detta är underhållskontrakten och resurserna Upptäcktes att en av underhållsprojektledarna fått två objekt med genomförande 2019-2020. Varför lyftes objektet på väg 740 bort? Vad i underhållskontrakten och i projektledarresurser är det som gör att objektet lyfts bort? Trafikverket fick frågan från VGR om det fanns några Mindre vägnäts-objekt som kunde starta redan år 2019 och som inte krävde vägplan. Trafikverket Planeringsavdelning tog då, tillsammans med Underhållsavdelningen, fram ett antal förslag, varav väg 740 var en av de två vägarna som prioriterades i Fyrbodal. Samtidigt som det slutliga förslaget sammanställdes och skickades ut för synpunkter i kommunalförbunden, informerade Trafikverkets åtgärdsplanerare Underhållsavdelningen om vilka objekt som prioriterats. Då visade det sig att en av projektledarna på Underhåll fått två vägobjekt som skulle genomföras under år 2019-2020. Eftersom driftkontrakten har en annan geografisk indelning än kommunalförbunden och åtgärdsplaneringens indelning så uppdagades detta när återkoppling från VGR kom till Trafikverket. (det ena vägobjektet från Fyrbodal och det andra från GRs kommunalförbund). För en av Underhålls projektledare resulterade det i att denne skulle behöva driva två Mindre vägnäts-objekt under ett och samma år. Projektledaren återkopplade snabbt med att denne inte mäktade med den ökade arbetsbelastningen med två nya vägobjekt. Normalt sett så har en projektledare fullt upp med att driva sitt underhållskontrakt, det som åtgärdsplanering beställer hos underhåll är en extra arbetsuppgift vilket man då får ha respekt för att en projektledare inte hinner med att driva flera sådana projekt samtidigt. Trafikverket återkopplade därför, så fort de kunde, till VGR med önskan om att byta till det andra prioriterade vägobjektet i Fyrbodal, vilket då kunde genomföras av en annan projektledare på Underhållsavdelningen. Hur prioriteras objektet på väg 740 framöver? När kan det påbörjas? (tydligare svar än 2020-2021 önskas). Om kommunalförbundet tycker att väg 740 är viktig och prioriterad, så får kommunalförbundet prioritera den inom Mindre vägnätet-arbete. Båda vägobjekten var förslag som Planering- och Underhållsavdelningen på Trafikverket lyfte upp. Om Emma minns rätt så var varken väg 740 eller väg 698 med Fyrbodals prioriteringslista år 2014. Trafikverket har påbörjat en lista med 22 förslag på Mindre vägnätsobjekt och översänt denna till kommunalförbundet, som ett stöd i deras fortsatta prioriteringsarbete.