Ta del av riktlinjerna här

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kompetensinventering
Advertisements

Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Välkomna! Kursplaner, betyg och bedömning.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Validering av yrkeskunskaper inför antagning till Yrkeslärarprogrammet
Handlingsplan för matematikutveckling
ASPERGERS SYNDROM KARTLÄGGNING OCH VALIDERING Kompetensbedömning för intyg Åsa Haglund Arbetshandledare.
Modellen
”Validerad kompetens – värderad arbetskraft!”
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Göteborgsregionens kompetens- och valideringscentrum
Lokal Pedagogisk Planering
E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Marianne Andrén Projekt- och Forskningsledare Vård och omsorg Centrum för vuxnas lärande Off-e projektet.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Valideringsinfo.se En webbportal för samlad information om validering i Sverige. Yh-myndigheten i samverkan med Högskoleverket, Verket för högskoleservice,
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Validering inom Vård- och omsorgscollege
Detta är God Vård.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
Valideringsprocessen
Mobila yrkeslärare i Halland SkanKomp Aktivitet Start augusti 2010.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Kvalitetsutveckling – mitt i processen Miljövetenskap Miljövetarprogrammet – Människa-Miljö-Samhälle.
Myndigheten för Yrkeshögskolan
Validering Av Livslångt Lärande
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Ett arbetsmarknadspolitiskt instrument
Utredningen om översyn av den kommunala vuxenutbildningen på grundläggande nivå Flexibilitet och individualisering inom vuxenutbildningen Nacka
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
1 Validering Regional arbetsgrupp Vad är validering? ”Validering är en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering, dokumentation.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Delegering Vem får delegera?
Meritportföljen i fokus
BARNSKÖTARUTBILDNING
1 Validering Regional arbetsgrupp
Långsiktighet samverkan dialog process relation insyn mångfald respekt medverkan utveckling ansvarsfördelning partnerskap tydlighet självständighet oberoende.
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Erfarenheter av särskilt pedagogiskt stöd till studerande Jan Hallén, rektor Annette Gottfridsson, specialpedagog.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Den svenska arbetsförmedlingens service till arbetslösa – några utvecklingstendenser Nordiska ministerrådets jubileumskonferens i Reykjavik 21/22 maj 2014.
Handlingsplan för kompetensförsörjning Åtgärd – Utveckla individer och människors kunskap och intresse för ett livslångt lärande Att göra ”Bevaka och påverka.
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Validering En process för att kartlägga kompetens.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Vad krävs för att forskningsdata ska kunna hittas och användas?
LINDESKOLANS HANDLINGSPLAN för elever i läs- och skrivsvårigheter.
OCN-metoden. OCN-metoden (Open College Network) är en väl utvecklad metod för kvalitetssäkring och erkännande av kunskaper, färdigheter och kompetenser.
Vad vet ni om Vård och Omsorgscollege?
Validering inom Lärarlyftet
Det här är Folkbildningen i Västmanland
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
Arbetsplatsförlagt lärande
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Validering av reell kompetens för tillträde och tillgodoräknande
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Handledarutbildning Steg 2.
Presentationens avskrift:

Ta del av riktlinjerna här Med validering avses en process som innebär en strukturerad bedömning, värdering och dokumentation samt ett erkännande av kunskaper och kompetens som en person besitter oberoende av hur de förvärvats.”

Syftet med validering för intyg eller prövning mot betyg • Synliggöra och erkänna kunskaper och färdigheter • Anpassa innehållet i en utbildning och på så sätt förkorta studietiden genom att validera och pröva mot betyg

Förutsättningar för validering Yrkeslärare Utbildade yrkeslärare med ämneskunskap ansvarar för att bedömning sker mot nationella mål och kunskapskrav. Valideringshandledare Valideringshandledare med Vård- och omsorgscollege handledarutbildning steg 1 och 2. Validand Individen har tillräckliga kunskaper och färdigheter i förhållande till aktuella ämnesmål, centralt innehåll och kunskapskrav som valideringen ska ske emot.

Roll och ansvarsfördelning inom valideringsprocessen Beskriver: Studie- och yrkesvägledares ansvar Yrkesläraren hos utbildningsanordnarens ansvar Valideringshandledarens ansvar Validandens ansvar

Valideringsprocessen och prövning Valideringsprocessen innefattar olika steg, delmoment Varje process har stor betydelse för kvaliteten Betyg efter prövning Bild från riktlinjerna

Översiktlig kartläggning SYV svarar ofta för den översiktliga kartläggningen som genomförs tillsammans med individen Är helt och hållet utforskande – att synliggöra och dokumentera erfarenhet Kan omfatta en självskattning – att skapa reflektioner och öka självinsikt, och en förberedelse på vad som kommer att bedömas

Fördjupad kartläggning Målet är att identifiera individens kunskaper och färdigheter i förhållande till de nationella gymnasiekurserna Inleds med information om vad som kommer hända Är utforskande och syftar till att identifiera kunskaper – fokus på VAD individen kan

Bedömning Praktiskt i reell miljö Teoretiskt sker i form av muntliga och/eller skriftliga prov Betygsättning sker i form av prövning