Nyheter i skollagen från och med

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Den nya skollagen Varför behövs en ny skollag?
Barn och elever i behov av särskilt stöd
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Den nya skollagen 1985 års skollag skollag var på olika sätt föråldrad
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Stat – Huvudman - Profession
Kommuners insynsrätt i fristående skolor
Välkommen till läsåret 2011/2012! Vi utbildar morgondagens världsmedborgare! Döderhults skolområde.
Vardaglig observationer
Innehåll ikväll Allmän information i skolstarten (10 min)
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
Specialpedagogiska skolmyndigheten är statens samlade stöd i specialpedagogiska frågor. Det övergripande uppdraget är att alla ska ges möjlighet att nå.
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Jonas Reinholdsson KommunLex AB
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Den individuella utvecklingsplanen
Behov av habilitering och rehabilitering
Verksamhetsstöd gymnasiet
Planering och genomförande av undervisningen
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
Verksamhetsstöd Fristående gymnasieskolor 24 april SIDAN 1.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
BASUTREDNING enligt VÄSTBUS riktlinjer
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Riktlinjer för godkännande och bidrag Gemenamma riktlinjer – men specificerade för respektive verksamhet: Förskola Fritidshem Pedagogisk omsorg Grundläggande.
Barn och elever i behov av stöd Barn- och utbildningsnämnden
Källängsråd Dagordning 1. Föregående protokoll 2. Ekonomi och organisation Budget 2014 Arbetslagsorganisation 14/15 3. Skolans verksamhet Beslutat.
Skollagen och Delegation Syfte, reglering och fackliga aspekter Stockholm
© Agneta Hellström Strategi – barn Lektion 5. Samhällets stöd
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
INFÖR BETYGSPROGNOS GY VT ”Ett överordnat mål är att få alla barn, elever och deltagare inom AcadeMedias verksamheter att nå målen för.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Barns behov eller Vem tolkar barns behov?. I behov av särskilt stöd I skollagen: I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn.
INFÖR BETYGSPROGNOS HT2015 – ELEVER SOM LÄSER ÅRSKURS
Regelbunden tillsyn i Timrå kommun Återföring. Innehållet Inledning Genomgång av beslut Systematiskt kvalitetsarbete Vad händer sedan? SPSM.
Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
”Nu ska ni få visa vad ni lärt er. För att det ska bli rättvist får alla samma uppgift att lösa – klättra upp i trädet!”
Specialpedagogiska skolmyndigheten Wern Palmius, RBU Konferens 2017
Specialpedagogiska skolmyndigheten
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Bedömning och betygsättning
Elevers frånvaro CB+AL Vilka är vi varför är vi här idag.
Framtidens elevhälsa Stockholm september
Ny Remissrutin till BUP
Vad ser Skolinspektionen?
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Elevstödsprocessen Skapa en undervisning som möter alla elever
Dagens innehåll Vad är tilläggsbelopp? Omfattande behov
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Längre eller upprepad frånvaro
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Personen från Skolverket
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Huvudmannauppdrag 7 maj , 13 maj
Specialpedagogisk samordnare, Örebro Kommun Malin Nilsson
Nätverket för barn-och elevhälsan
Presentationens avskrift:

Nyheter i skollagen från och med 1.7.2014 Utbildningsförvaltningen Avdelningen för utveckling och samordning Uppföljningsenheten

Nytt i skollagen från och med 1 juli 2014 Huvudmän och ansvarsfördelning Kommunen ska fördela resurser efter elevers förutsättningar och behov. (2 kap. 8 a §) Rektorn ansvarar för att fördela resurser inom enheten efter barnets och elevernas olika förutsättningar och behov. (2 kap. 10 §) 2019-02-18

Nytt i skollagen från och med 1 juli 2014 Barns och elevers utveckling mot målen Stöd ska ges till elever med funktionsnedsättningar som har svårt att uppfylla de olika kunskapskraven. (3 kap. 3 §) En ny form av stödinsats – extra anpassningar – förs in för de elever som befaras att inte nå de kunskapskrav som minst ska uppnås. (3 kap. 5 a §) Begreppet särskilt stöd förtydligas till att gälla insatser som är mer ingripande, omfattande och varaktiga. (3 kap. 8, 9 § §) 2019-02-18

Nytt i skollagen från och med 1 juli 2014 Extra anpassningar Görs inom ramen för den ordinarie undervisningen. Kan t.ex. avse hjälp med att planera och strukturera, extra tydliga instruktioner, igångsättning, speciallärare kortare tid än ca 2 månader, färdighetsträning, särskilda läromedel, hjälpmedel Ska sättas in av läraren utan att utredning och åtgärdsprogram görs. Ska dokumenteras i IUP. 2019-02-18

Nytt i skollagen från och med 1 juli 2014 Särskilt stöd och åtgärdsprogram Gäller för de elever som befaras inte uppnå de kunskapskrav som minst ska uppnås eller om eleven uppvisar andra svårigheter i sin skolsituation. Extra anpassningar ska först ha getts elever eller inte antas vara tillräckliga. 2019-02-18

Sedan tidigare gäller att rektor ska se till att elevens behov skyndsamt utreds och att ett åtgärdsprogram upprättas. Samråd ska ske med elevhälsan, om det inte är uppenbart obehövligt. Med särskilt stöd menas omfattande och regelbundna specialpedagogiska insatser i klassen, placering i särskild undervisningsgrupp, enskild undervisning, anpassad studiegång. Begreppet specialpedagogiska insatser finns redan i kapitlet om Elevhälsan (2 kap. 25 §)och definieras som tillgång till personal med sådan kompetens att elevernas behov av specialpedagogiska insatser kan tillgodoses. 2019-02-18

Ge kommunen insynsrätt i enskild elevs skolgång i fristående skola. Förslag Promemoria Tilläggsbelopp ska syfta till att eleverna får förutsättningar att nå målen för utbildningen. Skolverket Ge kommunen rätt att inrätta skolenheter som har en inriktning mot särskilt stöd. Skolverket Ge kommunen insynsrätt i enskild elevs skolgång i fristående skola. 2019-02-18

Källor Regeringspropositioner 2013/14:148, 2013/14:160 Utbildningsdep. promemoria U2014/5176S Skolverket Dnr 2013:00023 Stockholms utbildningsnämnds beslut om tilläggsbelopp för grundskolor Skolverkets allmänna råd: Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram 2019-02-18