Nyheter i skollagen från och med 1.7.2014 Utbildningsförvaltningen Avdelningen för utveckling och samordning Uppföljningsenheten
Nytt i skollagen från och med 1 juli 2014 Huvudmän och ansvarsfördelning Kommunen ska fördela resurser efter elevers förutsättningar och behov. (2 kap. 8 a §) Rektorn ansvarar för att fördela resurser inom enheten efter barnets och elevernas olika förutsättningar och behov. (2 kap. 10 §) 2019-02-18
Nytt i skollagen från och med 1 juli 2014 Barns och elevers utveckling mot målen Stöd ska ges till elever med funktionsnedsättningar som har svårt att uppfylla de olika kunskapskraven. (3 kap. 3 §) En ny form av stödinsats – extra anpassningar – förs in för de elever som befaras att inte nå de kunskapskrav som minst ska uppnås. (3 kap. 5 a §) Begreppet särskilt stöd förtydligas till att gälla insatser som är mer ingripande, omfattande och varaktiga. (3 kap. 8, 9 § §) 2019-02-18
Nytt i skollagen från och med 1 juli 2014 Extra anpassningar Görs inom ramen för den ordinarie undervisningen. Kan t.ex. avse hjälp med att planera och strukturera, extra tydliga instruktioner, igångsättning, speciallärare kortare tid än ca 2 månader, färdighetsträning, särskilda läromedel, hjälpmedel Ska sättas in av läraren utan att utredning och åtgärdsprogram görs. Ska dokumenteras i IUP. 2019-02-18
Nytt i skollagen från och med 1 juli 2014 Särskilt stöd och åtgärdsprogram Gäller för de elever som befaras inte uppnå de kunskapskrav som minst ska uppnås eller om eleven uppvisar andra svårigheter i sin skolsituation. Extra anpassningar ska först ha getts elever eller inte antas vara tillräckliga. 2019-02-18
Sedan tidigare gäller att rektor ska se till att elevens behov skyndsamt utreds och att ett åtgärdsprogram upprättas. Samråd ska ske med elevhälsan, om det inte är uppenbart obehövligt. Med särskilt stöd menas omfattande och regelbundna specialpedagogiska insatser i klassen, placering i särskild undervisningsgrupp, enskild undervisning, anpassad studiegång. Begreppet specialpedagogiska insatser finns redan i kapitlet om Elevhälsan (2 kap. 25 §)och definieras som tillgång till personal med sådan kompetens att elevernas behov av specialpedagogiska insatser kan tillgodoses. 2019-02-18
Ge kommunen insynsrätt i enskild elevs skolgång i fristående skola. Förslag Promemoria Tilläggsbelopp ska syfta till att eleverna får förutsättningar att nå målen för utbildningen. Skolverket Ge kommunen rätt att inrätta skolenheter som har en inriktning mot särskilt stöd. Skolverket Ge kommunen insynsrätt i enskild elevs skolgång i fristående skola. 2019-02-18
Källor Regeringspropositioner 2013/14:148, 2013/14:160 Utbildningsdep. promemoria U2014/5176S Skolverket Dnr 2013:00023 Stockholms utbildningsnämnds beslut om tilläggsbelopp för grundskolor Skolverkets allmänna råd: Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram 2019-02-18