PBN Implementering i Sverige

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Europeiska kommissionens förslag till:
Tidsplan för införande av MiFID i Sverige
RISC möten oktober 2013 och januari 2014.
Säker elförsörjning - två exempel på aktuella europeiska frågeställningar Stefan Arnborg.
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
European Commission Internal Market & Services DG 1 Förändrad revision i Europa: Perspektiv från EU’s kommission Stockholm,10 januari 2012 Paulina Dejmek.
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Befrämjande av e-tjänsternas användning – tävling för SLC- och MTK-förbunden Antti Huhtamäki LPA.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Reviderad förordning stöd till kommersiell service Gäller från 1 januari 2012.
DG COMP Case nr Swedish interconnectors SvK:s åtaganden – Interim lösning Roger Kearsley
Transportstyrelsens marknadsövervakning
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
TEN-T Kommentarer till EU-kommissionens förslag oktober 2011.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Open access Lisbeth Söderqvist Avdelningen för forskningspolitisk analys.
Europaparlamentets och rådets direktiv 2012/18/EU av den 4 juli 2012 om åtgärder för att förebygga och begränsa faran för allvarliga olyckshändelser där.
Vägledande dokument från Kommissionen – lägesbeskrivning Enheten för kosmetika och hygienprodukter Kerstin Kahlén 11 och 19 april 2013.
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
Single European Railway Committee (SERAC)
Single European Railway Committee (SERAC) Branschrådet Susanne Karlsson.
EGTS - vad är det? Helena Linde Förbundsjurist, Juridiska avdelningen, SKL.
Landstingets miljöarbete
Kartdistribution med Web Map Services
Upphandling av stöd till bredband
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Anmälningsområden i Sverige Svenska Kraftnäts åtagande till EU-kommissionen och föreslagen marknadsdelning.
Landsbygdsdepartementet Dialogen med KOM KOM skickade i mitten av augusti 333 kommentarer/frågor till Sverige Processen kan fortsätta när Sverige har besvarat.
Syftet är att nyanlända snarast ska…
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
W w w. b a l t i c m a s t e r. o r g. AIS kl
TraditionsBoks Workshop
Gäster med funktionshinder - rörlighet och nödsituationer.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
Utredning Luftfartsstyrelsen
Regionalpolitik EUROPEISKA KOMMISSIONEN December 2004 SV Förordningar 1 Sammanhållningspolitiken Kommissionens förslag till nya regler 14 juli.
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency EÅF Seminarium Framtidens producentansvar Stockholm 4 oktober, 2011 Ingela Grudin Handläggare,
FFAB Underlag för samråd juni Syfte med samrådet Inhämta alla berördas synpunkter på vilka miljökonsekvenser som bör beskrivas inför ansökan.
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Svensk e-legitimation - Vägen framåt mot en gemensam lösning Eva Ekenberg, kanslichef Inger Greve, kommunikationsansvarig Offentliga rummet 27 maj 2016.
IFK Trelleborg  Bakgrund Idrottsföreningen Kamraterna bildades den 26 September 1910 och är därmed Trelleborgs äldsta idrottsförening! Medlemsantalet.
Om ESMA – European Securities Markets Authority Anna Jegnell Avdelningschef Marknader, Finansinspektionen Stockholm
Det kategoriska imperativ-testet: (i) Formulera din maxim. I situation S utför jag H i syfte att uppnå Ä.
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Detta är havsplanering
Erfarenheter från tillsyn under 2016
Detta är havsplanering
Transportstyrelsen 9 februari 2016
Kick-off dag Amal Shabibi och Victor Muñoz.
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
EU:s energieffektiviseringsdirektiv
Birgit Eiermann, tjänsteansvarig Sil
eHälsa och eTjänster inom socialtjänsten
EESI Utbildningsmodul 1 Definitioner och koncept
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Mifid ii – orientering för professionella kunder 10 nov
Horisontella principer
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Ei:s arbete inom aggregatorrollen Utvecklingen av EU-regelverket Elin Broström, Energimarknadsinspektionen.
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Parkera VGR Information
Integrerat Växtskydd – Regelverk och tillsyn
Seminarium för luftrumsanvändare
Luftrumsförändringar FL95-
Förordning (EU) 2017/373 REQUIREMENTS FOR AIRSPACE STRUCTURES
Det pedagogiska året December November Januari Oktober Februari
Presentationens avskrift:

PBN Implementering i Sverige Kista 3 oktober 2018

PBN IR (EU 2018/1048) Performance Based Navigation Implementation Regulation (utgiven av EU) Publicerad 18 juli 2018 Börjar tillämpas från 3 december 2020 Bindande för alla medlemsstater

PBN IR – Syfte och några grundkrav Tillhandahållandet av flygledningstjänst/flygtrafiktjänst (ATM/ANS) med hjälp av prestandabaserad navigation (PBN) kan ge säkerhets-, kapacitets- och effektivitetsvinster genom optimering av ATS-flygvägar och instrumentinflygningsprocedurer. Genomförandet av PBN i TMA med hög trafiktäthet, som föreskrivs i kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 716/2014, väntas förbättra precisionen i inflygningsbanor och underlätta sekvenseringen av trafiken i ett tidigare skede, så att bränsleförbrukning och miljöpåverkan vid plané och landning kan minskas. För att underlätta genomförandet bör kraven i denna förordning vara förenliga med kraven i genomförandeförordning (EU) nr 716/2014. Användningen av satellitbaserade stödfunktioner (SBAS), i synnerhet i form av Egnos (European Geostationary Navigation Overlay Service), bör främjas. Verksamhet med annan PBN-kapacitet bör emellertid underlättas genom att andra minima medges utöver LPV. Vidare bör ATM/ANS-leverantörer, i syfte att sörja för en säker och smidig övergång, tillåtas att under en rimlig tidsperiod tillhandahålla sina tjänster också på andra sätt än med hjälp av PBN i enlighet med kraven i denna förordning. Från och med den 1 juni 2030 bör de dock inte längre tillåtas att göra så, annat än genom beredskapsåtgärder, mot bakgrund av behovet av att rationalisera tillhandahållandet av ATM/ANS och undvika onödiga kostnader, i synnerhet för luftrumsanvändare, till följd av förekomsten av flera lager av navigationsinfrastruktur.

Inflygningar / sensor / minima Icke precision: RNP APCH (GNSS utan stöd av EGNOS) – LNAV minima APV: RNP APCH SBAS (GNSS m stöd av EGNOS) – LPV minima RNP APCH Baro-VNAV (GNSS + Baro) – LNAV/VNAV minima RNP AR APCH (GNSS) – RNP (0.1-0.3) minima Precision: ILS - CAT I/II/III minima GBAS, PAR, SBAS CAT I etc

Övergångsplan 3 december 2020 ATM/ANS-leverantörer (läs flygplatser och ANSP) ska upprätta utkast till övergångsplan. Övergångsplanen ska sedan samrådas med Network Manager, flygplatsoperatörer och luftrumsanvändare. Transportstyrelsen ska slutligen godkänna övergångsplanen och informera ATM/ANS-leverantörer om resultatet. Övergångsplanen ska hållas uppdaterad.

PBN IR 3 december 2020 ATM/ANS-leverantörer ska upprätta avbrottsplan (i händelse av GNSS- bortfall). LNAV, LNAV/VNAV och LPV till alla icke-precisions-banändar (RF legs, RNP AR om så krävs). Krav på LPV-minima faller om SBAS-täckning saknas. RNAV 5 för alla ATS-flygvägar på eller över FL150

PBN IR 25 januari 2024 LNAV, LNAV/VNAV och LPV till alla banändar (RF legs, RNP AR om så krävs). RNAV 5 för ATS-flygvägar under FL150 (RNP 0.3, RNP1 eller RNAV1 för rotor) För flygplatser med inrättade SID/STAR ska minst en SID/STAR per banände ska vara RNAV1 eller RNP1 (RNP0.3 rotor). Flygplatser får ha både PBN och konventionella. PCP (24 flygpl i EU, Arlanda enda flygplats i Sverige) med bl a krav på RNP1-SID/STAR, RF-legs och utökad ATM-funktionalitet etc.

PBN IR 6 juni 2030 För flygplatser med inrättade SID/STAR ska samtliga vara enligt RNAV 1 eller RNP 1 (RNP0.3 rotor). Bara RNP tillåten för inflygning undantaget ILS CAT II, IIIA, IIIB. Dock ska backup för GNSS finnas. ILS CAT I kan fortsätta användas även efter 2030 som backup i avbrottsplanen.

PBN IR (EU 2018/1048) Länk till genomförandeförordning: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?qid=1538395351019&uri=CELEX:32018R1048