DigidelCenter på Motala bibliotek www.motala.se/digidel Projektledare: Susanne Kastbom 1
Varför ett DigidelCenter på biblioteket? motala.se/digidel Motala DigidelCenter Varför ett DigidelCenter på biblioteket? Varför behövs ett DigidelCenter och handledning i digitala tjänster på ett bibliotek? Vi lånar väl bara ut böcker och håller i sagostunder? Jo det stämmer att vi gör det men inte bara det…
Verkligheten ser lite annorlunda ut motala.se/digidel Motala DigidelCenter Verkligheten ser lite annorlunda ut …vi gör så mycket mer, man talar idag ofta om ”digital transformation” och biblioteken är inget undantag… här visa Olle sin mamma Lotta hur man använder utlåningsmaskinen och på barnavdelningen finns numera inte bara böcker utan även möjligheten att testa spel och VR till exempel.
Många av våra besökare behöver digital handledning motala.se/digidel Motala DigidelCenter Många av våra besökare behöver digital handledning Många behöver handledning, dels för att använda bibliotekets tjänster men även när man behöver hjälp med andras tjänster så kommer man ofta till oss… vi talar om ”sidledsansvar”… vi hjälper till med andra förvaltningars och företags e-tjänster.
= Goda förutsättningar för motala.se/digidel Motala DigidelCenter Folkbiblioteken är: Lagstadgad verksamhet Tillgängliga Kravlös och neutral plats – samhällets vardagsrum …och med ett högt förtroende hos medborgarna! = Goda förutsättningar för ett DigidelCenter Lagstadgad verksamhet – fantastisk plattform. Tillgängliga – När många verksamheter stänger eller minskar sina öppettider så ökar vi dem bland annat med hjälp av ”meröppet”, handikappanpassade lokaler och när inte våra bibliotek och filialer räcker till så finns ofta en bokbuss som besöker platser utanför tätorterna. Kravlösa – Det är få ställen som är öppna för alla och där man inte kräver något av besökaren, går du in på ett café förväntas du köpa något, besöker du en myndighet så förväntas du ha ett ärende. De flesta av våra tjänster är gratis och man kan faktiskt komma in till oss och bara slå sig ner, utan att läsa, samtala eller göra något annat. Högt förtroende – Vi anses som en plats dit det är tryggt att komma och man vet att man kan få hjälp. Vi upplevs inte som en myndighet och är inte en part i besökarens ekonomi, försörjning eller jobbsökande.
DigidelCenter på Motala bibliotek motala.se/digidel Motala DigidelCenter DigidelCenter på Motala bibliotek Treårigt projekt 2017-2019 Finansierat av Internetstiftelsen i Sverige, Kulturrådet, Motala kommun och region Östergötland Projektledare 75%, två handledare 75% = 2,25 heltidstjänst Politiskt förankring, uppdraget kommer från Bildningsnämnden En mötesplats för ökad digital delaktighet och samverkan mellan kommunala förvaltningar, studieförbund, organisationer, föreningar och företag All verksamhet är kostnadsfri för besökaren Tydliggöra bibliotekets digitala verksamhet Bli en del av bibliotekets ordinarie verksamhet
Personer med annat modersmål än svenska motala.se/digidel Motala DigidelCenter Personer med annat modersmål än svenska
motala.se/digidel Motala DigidelCenter
motala.se/digidel Motala DigidelCenter
Personer med funktionsvariationer motala.se/digidel Motala DigidelCenter Personer med funktionsvariationer Vilken funktionsvariation eller kombination av nedsättningar man har kan innebära stora skillnader i hur svårt man upplever det digitala. Hur man bor kan också spela in, många vård- och äldreboende saknar bredband och wifi för de boende och även många gruppboenden saknar internetuppkoppling för de som bor där.
Vilka kommer till oss för att få hjälp? - Kön motala.se/digidel Motala DigidelCenter Vilka kommer till oss för att få hjälp? - Kön Ganska jämn fördelning, generellt brukar biblioteken ha något fler kvinnliga besökare vilket kanske spiller över även i denna del av vår verksamhet.
Ålder motala.se/digidel Motala DigidelCenter När man generaliserar så brukar man säga att de är de äldre som behöver hjälp i det digitala utanförskapet och till viss del kan detta stämma. Men, besökare i alla åldrar kommer till oss och det är inte en ”generationsfråga” på det viset att problemet kommer att försvinna med tiden. Tvärtom så går teknikutvecklingen snabbare och snabbare och det kommer hela tiden ”ny teknik” som vi behöver hantera. Det handlar om ett livslångt lärande.
Plattform motala.se/digidel Motala DigidelCenter Av de som kommer till oss för att få digital hjälp så dominerar grupperna med dator och telefon. Det är via dessa båda plattformar som de flesta idag sköter sina dagliga ärenden. Surfplattan är fortfarande lite av en ”nöjesmaskin” och används ofta som ett komplement till dator eller telefon. Relativt många som kommer till oss, oavsett om de behöver hjälp eller inte, kommer för att använda vårt öppna Wifi och våra datorer.
Typ av ärende motala.se/digidel Motala DigidelCenter Av de som kommer till oss för att få digital hjälp så dominerar grupperna med dator och telefon. Det är via dessa båda plattformar som de flesta idag sköter sina dagliga ärenden. Surfplattan är fortfarande lite av en ”nöjesmaskin” och används ofta som ett komplement till dator eller telefon. Relativt många som kommer till oss, oavsett om de behöver hjälp eller inte, kommer för att använda vårt öppna Wifi och våra datorer.
motala.se/digidel Motala DigidelCenter
”Sverige när det är som bäst” motala.se/digidel Motala DigidelCenter ”Sverige när det är som bäst” Den 8 maj kom ett pressmeddelande där regeringen gav Internetstiftelsen pengar för att möjliggöra för fler kommuner att starta DigidelCenter med oss som nationell modell. Den 13 mars hade vi digitaliseringsminister Peter Eriksson på besök. I början på juli blev det klart att Elin Wihlborg, professor i statsvetenskap och hennes kollegor på Linköpings universitet fått medel av Internetstiftelsen för att följa och dokumentera det som sker samt bidra till att sprida erfarenheterna av projektet.
Styrgruppens sammansättning – en framgångsfaktor motala.se/digidel Motala DigidelCenter Styrgruppens sammansättning – en framgångsfaktor Kommunens digitaliseringsstrateg Kommunens IT-chef Bildningsförvaltningens IT-strateg Verksamhetschef Bryggan (kommunens flyktingmottagning) Representant från Tillväxt Motala (kommunens näringslivsbolag) Swedbanks chef i Motala/Borensberg Utvecklingsledare, digital kompetens Regionbibliotek Östergötland Representant från Funktionsrätt Östergötland (idéburen samarbetsorganisation för personer med funktionsvariation eller kronisk sjukdom)
Hur fortsätter vi? – Framtid och utmaningar motala.se/digidel Motala DigidelCenter Hur fortsätter vi? – Framtid och utmaningar Finansiering efter projekttiden Kommunalt tillskott, digitaliseringsstrategin ”Stärkta bibliotek” pengar via Kulturrådet, IKT-pedagog knyts till DigidelCenter i januari 2019 Förankring och ansvar Kontaktcenter/Servicekontor/Medborgarkontor - samarbete Fortsätta samarbetet med andra kommunala förvaltningar inom tex välfärdsteknologi, integration, socialförvaltning Fortbildning – ”Digitalt först” Nationellt treårigt projekt för samordnad utbildning för all bibliotekspersonal Implementering i ordinarie verksamhet
motala.se/digidel Motala DigidelCenter Och till slut så är det här som det handlar om, att med hjälp av nyfikenhet och lust hitta en väg in till det digitala så att man inte bara hör barnbarnen prata om ”selfies” utan faktiskt kan ta en själv, tack!