Regiongemensam elevenkät 2018

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Storegårds skola ÅK2.
Advertisements

Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
Regiongemensam elevenkät 2016 Regiongemensam elevenkät 2016 Vårdnadshavare Skolrapport Åsaskolan Årskurs 2.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Casa Montessori ÅK2.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Regiongemensam elevenkät 2016 Regiongemensam elevenkät 2016 Vårdnadshavare Skolrapport Åsaskolan Årskurs 8.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Skolan elever yngre 2016.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016 Vårdnadshavare
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Gemensam skolundersökning Göteborgsregionen
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2018
Regiongemensam elevenkät 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Presentationens avskrift:

Regiongemensam elevenkät 2018 Lerum Åk 5 Kommunrapport

Om undersökningen Bakgrund En regiongemensam elevenkät har genomförts sedan 2011 och innefattar samtliga GR:s medlemskommuner. Den gemensamma undersökningen omfattar alla kommuners grundskoleelever i årskurs 2. Utöver detta genomför kommuner i olika intervall enkät med elever i årskurserna 5 och 9, samt med elever i gymnasiets årskurs 2. I årets undersökning är det Ale, Härryda, Kungsbacka, Lerum, Lilla Edet, Mölndal, Stenungsund, Tjörn och Öckerö som genomför undersökning i årskurs 5. Genomsnittet som anges för GR är alltså ett snitt av dessa kommuners värde. Metod och redovisning Undersökningen har genomförts som en webbenkät. Varje elev har fått en unik kod som ger tillgång till enkäten, och frågorna har därefter kunnat besvaras på lektionstid. Frågornas svarsalternativ är Stämmer helt och hållet, Stämmer delvis, Stämmer ganska dåligt, Stämmer inte alls samt Vet ej. Några olika typer av resultatvärden redovisas i rapporten. Svarsandelar – andelen av de som besvarat enkäten som valt respektive svarsalternativ Indexvärde – ett frågevärde som är beräknat på antal som valt respektive svarsalternativ, där det bästa svarsalternativet ges 100 poäng, det näst bästa 66,66, det näst sämsta ges 33,33 poäng och det sämsta ges 0 poäng. Poängen multipliceras med andelen som valt alternativet och delas sedan på totala antalet svar för att erhålla indexvärdet. Genomsnittligt indexvärde räknas också ut för en kategori genom att räkna ut genomsnittet av dess ingående frågor. Observera att vissa av frågorna ställs så att svarsalternativet Stämmer helt och hållet är det minst positiva värdet. Dessa frågor räknas om för att kunna ingå i index vilket markeras med (OMVÄNT) i rapporten. En konsekvens är att svarsalternativen redovisas som ”Positiv – Negativ”. Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar.

Beskrivning av frågeområden Nedan redovisas de frågeområden som används i redovisningen, och de frågor som ingår i varje område Veta vad som krävs Mina lärare förklarar vad vi ska göra i skolarbetet så att jag förstår. Stimulans Skolarbetet är intressant. Skolarbetet är roligt. Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer. Tillit till elevens förmåga Jag kan nå kunskapskraven om jag försöker. Anpassning efter elevens behov Mina lärare hjälper mig i skolarbetet när jag behöver det. Skolarbetet är för svårt för mig. Utmaningar Jag kan få svårare uppgifter om jag vill. I min skola finns det extrauppgifter när man är klar. Argumentation och kritiskt tänkande På lektionerna får vi diskutera och debattera olika frågor. Grundläggande värden i skolan I min skola respekterar vi varandra. Mina lärare är rättvisa mot oss elever. Delaktighet och inflytande På lektionerna är vi elever med och påverkar på vilket sätt vi ska arbeta med olika skoluppgifter. Ordningsregler I min skola följer vi de ordningsregler som finns. Mina lärare ser till att ordningsreglerna på skolan följs. Studiero Jag har studiero på lektionerna. På lektionerna stör andra elever ordningen i klassrummet. Trygghet I min skola finns det elever som jag är rädd för. I min skola finns det vuxna som jag är rädd för. Jag känner mig trygg i skolan. Förhindra kränkningar De vuxna på skola reagerar om de får reda på att någon har varit elak mot en elev. Jag vet vem på skolan jag kan prata med om någon varit elak mot en elev. Elevhälsa Elevhälsogruppen i min skola frågar oss elever hur vi har det i skolan och hemma. Nöjdhet Jag är nöjd med min skola som helhet.

Jämförelse frågor Nedan visas det sammanräknade värdet per fråga för Lerum Åk 5 de senaste åren som enkäten genomförts. Endast frågor som bedömts jämförbara mellan åren inkluderas i denna tabell År 2015 2016 2017 2018 GR Mina lärare förklarar vad vi ska göra i skolarbetet så att jag förstår 80 81 79 82 Mina lärare hjälper mig i skolarbetet när jag behöver det 85 87 84 86 Jag har studiero på lektionerna 75 73 58 61 Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer 69 70 59 60 62 I min skola respekterar vi varandra 76 83 74 Mina lärare är rättvisa mot oss elever 71 77 På lektionerna är vi elever med och påverkar på vilket sätt vi ska arbeta med olika skoluppgifter 72 64 65 Jag känner mig trygg i skolan Jag vet vem på skolan jag kan prata med om någon har varit elak mot en elev Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Jämförelse frågeområden Nedan visas det sammanräknade värdet per frågeområde för Lerum Åk 5 de senaste åren som enkäten genomförts. För beskrivning av vilka frågor som ingår i varje område se rapportens tredje sida. Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Jämförelse frågeområden Nedan visas det sammanräknade värdet per frågeområde för Lerum Åk 5 de senaste åren som enkäten genomförts. För beskrivning av vilka frågor som ingår i varje område se rapportens tredje sida. Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Jämförelse frågeområden 2018 Sammanräknat värde per frågeområde för Lerum Åk 5 2018. För beskrivning av vilka frågor som ingår i varje område se rapportens tredje sida. Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Jämförelse frågeområden 2018 Sammanräknat värde per frågeområde för Lerum Åk 5 2018. För beskrivning av vilka frågor som ingår i varje område se rapportens tredje sida. Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Frågeområden per kön Index Indexvärde per frågeområde uppdelat på respondenters kön. Värdet jämförs med genomsnittet för Lerum Åk 5 . Lerum Index Flicka Pojke Annat/Vill ej ange Veta vad som krävs 79 77 82 72 Stimulans 64 66 44 Tillit till elevens förmåga 87 83 Anpassning efter elevens behov 81 Utmaningar 80 74 Argumentation och kritiskt tänkande 73 56 Grundläggande värden i skolan 76 51 Delaktighet och inflytande 65 48 Ordningsregler 71 70 Studiero 50 49 53 40 Trygghet 88 86 90 Förhindra kränkningar Elevhälsa Nöjdhet 75 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 65 68 62 64 59 60 74 78 77 Om skolarbetet Index 2017 Index 2018 Ref GR Skolarbetet är intressant Skolarbetet är roligt Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer Skolarbetet är för svårt för mig (OMVÄND) Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 58 61 71 78 74 84 87 Om mig Index 2017 Index 2018 Ref GR Jag har studiero på lektionerna Jag kan få svårare uppgifter om jag vill Jag kan nå kunskapskraven om jag försöker Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 39 43 44 71 73 76 59 64 65 Om lektionerna Index 2017 Index 2018 Ref GR På lektionerna stör andra elever ordningen i klassrummet (OMVÄND) På lektionerna får vi diskutera och debattera olika frågor På lektionerna är vi elever med och påverkar på vilket sätt vi ska arbeta med olika skoluppgifter Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 71 73 77 74 75 78 79 82 80 84 86 Om mina lärare Index 2017 Index 2018 Ref GR Mina lärare är rättvisa mot oss elever Mina lärare ser till att ordningsreglerna på skolan följs Mina lärare förklarar vad vi ska göra i skolarbetet så att jag förstår Mina lärare hjälper mig i skolarbetet när jag behöver det Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 84 90 89 83 73 74 76 68 67 69 82 85 Om min skola Index 2017 Index 2018 Ref GR På min skola finns det vuxna som jag är rädd för (OMVÄND) På min skola finns det elever som jag är rädd för (OMVÄND) På min skola respekterar vi varandra På min skola följer vi de ordningsregler som finns På min skola finns det extrauppgifter när man är klar Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 76 75 79 81 84 83 86 Om min trygghet Index 2017 Index 2018 Ref GR De vuxna på skola reagerar om de får reda på att någon har varit elak mot en elev. Jag känner mig trygg i skolan Jag vet vem på skolan jag kan prata med om någon har varit elak mot en elev Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 67 72 71 Om elevhälsan Index 2017 Index 2018 Ref GR Elevhälsogruppen i min skola frågar oss elever om hur vi har det i skolan och hemma (exempelvis genom samtal med oss eller genom enkät/formulär) Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Resultat per fråga Nedan redovisas för varje del av enkäten dess ingående frågor, och andelen som valt respektive svarsalternativ. Indexvärde för respektive fråga beräknas och jämförs ett år bakåt. Ett referensvärde (Ref) anges som beskriver indexvärdet på den ovanliggande nivån som resultatet jämförs med. 69 74 Om helheten Index 2017 Index 2018 Ref GR Jag är nöjd med min skola som helhet Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Jämförelse frågeområden enheter Sammanräknat indexvärde per frågeområde per underliggande enhet. För beskrivning av frågeområdena se rapportens tredje sida. Veta vad som krävs Stimulans Tillit till elevens förmåga Anpassning efter elevens behov Utmaningar Argumentation och kritiskt tänkande Grundläggande värden i skolan GR 82 65 87 80 76 Lerum 79 64 81 73 Almekärrsskolan 85 67 89 86 74 Aspenässkolan 94 91 84 Berghultskolan 54 83 68 69 Centralskolan 53 71 Hulanskolan 90 Hästhagenskolan 70 72 Knappekullaskolan 61 Lekstorpsskolan 66 48 75 50 Ljungviksskolan 63 78 55 Röselidsskolan 60 Stenkulan 77 93 88 Tolleredskolan Uddaredskolan 92 Östad skola Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Jämförelse frågeområden enheter Sammanräknat indexvärde per frågeområde per underliggande enhet. För beskrivning av frågeområdena se rapportens tredje sida. Delaktighet och inflytande Ordningsregler Studiero Trygghet Förhindra kränkningar Elevhälsa Nöjdhet GR 65 74 52 85 82 71 Lerum 64 50 88 81 72 Almekärrsskolan 53 86 79 70 Aspenässkolan 83 91 87 84 Berghultskolan 62 67 41 78 73 Centralskolan 89 63 Hulanskolan 42 55 66 Hästhagenskolan 69 77 Knappekullaskolan Lekstorpsskolan 34 43 18 60 Ljungviksskolan Röselidsskolan 61 51 92 75 Stenkulan 58 93 90 Tolleredskolan 80 98 Uddaredskolan Östad skola Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Prioriteringsmatris VÅRDA PRIORITERA BEVARA BEVAKA Frågevärde Samband Prioriteringsmatrisen visar hur starkt samband varje fråga har med den helhetsbedömning man gör av skolan. Utifrån styrkan på sambandet och frågans medelvärde sorteras frågorna in i fyrfältaren, där tex. kvadranten för Prioritera innehåller de frågor som har det starkaste sambandet med helhetsbedömning och de lägsta indexvärdena. Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Frågelista Veta vad som krävs 1.1 Mina lärare förklarar vad vi ska göra i skolarbetet så att jag förstår. Stimulans 2.1 Skolarbetet är intressant. 2.2 Skolarbetet är roligt. 2.3 Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer. Tillit till elevens förmåga 3.3 Jag kan nå kunskapskraven om jag försöker. Anpassning efter elevens behov 4.1 Mina lärare hjälper mig i skolarbetet när jag behöver det. 4.2 Skolarbetet är för svårt för mig. Utmaningar 5.1 Jag kan få svårare uppgifter om jag vill. 5.2 I min skola finns det extrauppgifter när man är klar. Argumentation och kritiskt tänkande 6.1 På lektionerna får vi diskutera och debattera olika frågor. Grundläggande värden i skolan 7.1 I min skola respekterar vi varandra. 7.2 Mina lärare är rättvisa mot oss elever. Delaktighet och inflytande 8.1 På lektionerna är vi elever med och påverkar på vilket sätt vi ska arbeta med olika skoluppgifter. Ordningsregler 9.1 I min skola följer vi de ordningsregler som finns. 9.2 Mina lärare ser till att ordningsreglerna på skolan följs. Studiero 10.1 Jag har studiero på lektionerna. 10.2 På lektionerna stör andra elever ordningen i klassrummet. Trygghet 11.1 I min skola finns det elever som jag är rädd för. 11.2 I min skola finns det vuxna som jag är rädd för. 11.3 Jag känner mig trygg i skolan Förhindra kränkningar 12.1 De vuxna på skola reagerar om de får reda på att någon har varit elak mot en elev. 12.2 Jag vet vem på skolan jag kan prata med om någon varit elak mot en elev. Elevhälsa 13.1 Elevhälsogruppen i min skola frågar oss elever hur vi har det i skolan och hemma Nöjdhet 14.1 Jag är nöjd med min skola som helhet

Frekvenstabeller Total Procent Antal Flicka Pojke Annat/Vill ej ange Skolarbetet är intressant Helt positiv 20% 111 19% 23% 5% Ganska positiv 64% 350 68% 61% 50% Ganska negativ 9% 52 8% 10% 30% Helt negativ 3% 19 2% 15% Vet inte 16 0% Skolarbetet är roligt 17% 91 16% 337 63% 60% 55% 81 13% 25% 26 6% 13 Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer 89 53% 289 54% 18% 99 35% 44 27 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Frekvenstabeller Total Procent Antal Flicka Pojke Annat/Vill ej ange Skolarbetet är för svårt för mig Helt positiv 3% 16 5% Ganska positiv 10% 55 8% 12% Ganska negativ 32% 177 35% 28% 65% Helt negativ 47% 256 44% 51% 20% Vet inte 44 6% 0% Jag kan nå kunskapskraven om jag försöker 63% 343 62% 64% 60% 175 33% 30% 2% 9 1% 5 Jag kan få svårare uppgifter om jag vill 240 43% 45% 40% 36% 198 37% 25% 45 9% 14 15% 51 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Frekvenstabeller Total Procent Antal Flicka Pojke Annat/Vill ej ange Jag har studiero på lektionerna Helt positiv 13% 69 12% 14% 0% Ganska positiv 50% 276 49% 52% Ganska negativ 24% 134 28% 21% 30% Helt negativ 7% 37 6% 15% Vet inte 32 5% På lektionerna är vi elever med och påverkar på vilket sätt vi ska arbeta med olika skoluppgifter 117 23% 47% 260 45% 18% 96 17% 25% 29 8% 46 9% 10% På lektionerna får vi diskutera och debattera olika frågor 33% 182 34% 20% 48% 263 53 3% 15 1% 35 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Frekvenstabeller Total Procent Antal Flicka Pojke Annat/Vill ej ange På lektionerna stör andra elever ordningen i klassrummet Helt positiv 20% 107 22% 16% 30% Ganska positiv 35% 191 37% 33% Ganska negativ 34% 184 31% Helt negativ 7% 39 5% 10% 0% Vet inte 27 Mina lärare hjälper mig i skolarbetet när jag behöver det 58% 316 54% 64% 15% 36% 195 38% 60% 25 3% 1% 4 8 2% Mina lärare förklarar vad vi ska göra i skolarbetet så att jag förstår 45% 247 41% 51% 249 49% 42% 55% 6% 35 8% 4% 5 12 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Frekvenstabeller Total Procent Antal Flicka Pojke Annat/Vill ej ange Mina lärare ser till att ordningsreglerna på skolan följs Helt positiv 42% 230 40% 45% 25% Ganska positiv 35% 193 37% 33% Ganska negativ 13% 69 14% 11% 15% Helt negativ 4% 20 2% 5% Vet inte 7% 36 8% Mina lärare är rättvisa mot oss elever 41% 226 201 36% 38% 73 16% 10% 20% 27 30% 21 3% 0% I min skola finns det extrauppgifter när man är klar 49% 269 47% 52% 221 43% 6% 1% 4 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Frekvenstabeller Total Procent Antal Flicka Pojke Annat/Vill ej ange I min skola följer vi de ordningsregler som finns Helt positiv 24% 129 23% 26% 0% Ganska positiv 51% 277 50% 60% Ganska negativ 17% 91 16% 20% Helt negativ 3% 19 4% 10% Vet inte 6% 32 7% I min skola respekterar vi varandra 36% 196 31% 42% 15% 47% 260 52% 43% 45% 11% 59 12% 8% 35% 14 2% 5% I min skola finns det elever som jag är rädd för 12 46 76% 417 71% 81% 75% 41 9% Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Frekvenstabeller Total Procent Antal Flicka Pojke Annat/Vill ej ange I min skola finns det vuxna som jag är rädd för Helt positiv 1% 8 2% 0% Ganska positiv 7% 37 8% 5% 15% Ganska negativ 10% 54 11% 9% Helt negativ 78% 430 75% 82% 80% Vet inte 3% 19 4% Jag vet vem på skolan jag kan prata med om någon har varit elak mot en elev 65% 356 62% 69% 50% 26% 145 29% 24% 25% 21 11 15 Jag känner mig trygg i skolan 59% 326 54% 55% 31% 171 37% 26 13 12 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Frekvenstabeller Total Procent Antal Flicka Pojke Annat/Vill ej ange De vuxna på skola reagerar om de får reda på att någon har varit elak mot en elev. Helt positiv 41% 223 38% 45% 20% Ganska positiv 222 40% 55% Ganska negativ 10% 55 13% 8% Helt negativ 4% 20 3% Vet inte 5% 28 6% Elevhälsogruppen i min skola frågar oss elever om hur vi har det i skolan och hemma. 36% 196 0% 33% 50% 45 15% 35 14% 76 12% Jag är nöjd med min skola som helhet 217 42% 43% 235 69 15 2% 12 1% Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%

Frekvenstabeller Total Procent Antal Flicka Pojke Annat/Vill ej ange 48% 263 100% 0% 4% 20 Resultat visas inte för enheter och grupper med färre än sju svar. Kommunrapport • Lerum Åk 5 Rapporten bygger på svar från 548 elever av 578 möjliga, vilket utgör en svarsfrekvens på 94.8%