Grundsärskolan Uppdraget Arbetsgrupp Anders Hedborg (ordf)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna Inkludering av barn och ungdomar med hörselnedsättning inom förskola/skola sep 2011.
Advertisements

EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Dagordning : LSS- Lagen om stöd och service Bostäder för personer med funktionsnedsättning Erbjudande om lägenhet.
Första linjen för barn och unga med psykisk ohälsa.
Mer än bara tur… LEDARTRÄFF SYFTE: Gemensam målbild för fortsatt utveckling av Fortuna FF.
Välkommen till informationsmöte om tillfällig ersättningsskola i Fågelsångsparken 15 juni 2016.
Arbetskraftskoordinator - för sysselsättning och arbete Medfinansierats av Europeiska socialfonden
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Hållbar kommunikation - systematisk dokumentation av kommunikativa behov och förutsättningar i pedagogisk miljö Sonia Tota, leg.logoped Grundsärskolans.
Interkulturella rådet 16 maj 2017
En hållbar organisation
Välkomna till föräldraråd Norrtullskolan åk 7-9
Utbildningsförvaltningen
Anläggningskommittén
Psykisk hälsa Specialist Primärvård
Uppföljningar av hemtjänstutförare - fokusområden
Uppdrag, roller och ansvar
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola
Kommunerna tar över ansvar för att utföra viss hälso- och sjukvård i gruppbostäder och daglig verksamhet enligt LSS Anna-Lena Möllstam Tf enhetschef Sociala.
AQUA16 Assuring Quality in University Administration 2016
Lots för barn och vuxna med funktionsnedsättning
SEPTEMBER 2010 Stockholms län
Nulägesrapport Delregionala samverkansorganet Nordost
AQUA16 Assuring Quality in University Administration 2016
Sydöstra sjukvårdsregionen
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Markör Stadsledningskontoret Kungsholmen stadsdel Medborgarundersökning, 2010 Stadsmiljö © Markör © Markör.
Informationsmöte Välkomna!.
REKTOR Möjlighet till mindre styrelser för universitet och högskolor och om rektors möjlighet att vara ordförande i styrelsen Remiss av promemoria från.
Vad är daglig verksamhet Daglig verksamhet är en frivillig insats och ska i första hand syfta till att matcha individer mot arbete, men anpassas utifrån.
Innehåll i och användning av läromedel.
Kompetenscentrum för flerspråkighet
Presentation av förslag
Regional arbetsgrupp- handledarskap har följande uppdrag
Insynsbesök på fristående gymnasieskolor år
Malmö högskola - försöksverksamhet med
Välkomna till branschrådsmötet 9 oktober
Utredning av Svenska Balettskolan i Göteborg
PRAO Praktisk arbetslivsorientering Datum x/x – x/x
Insatser enligt LSS och SoL
Nya bostäder i Skärstad
Presentation av förslag
Vg-regionens Sociala investeringsmedel
Utveckling av kliniskt träningscentrum (KTC) i
Organisation ny SDF Lundby
Timplan för grundskolorna i Angered
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
Elevhälsa nytt begrepp i skollagen
Nästa steg regionkalmar.se.
Introduktion till systematiskt kvalitetsarbete
PLAN INOM FUNKTIONSHINDEROMRÅDET
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Handeldarmodell för Skaraborgs sjukhus och Primärvården Skaraborg
Rekrytering med lokala jobbspår
IFO-FH resultat och prognos per juli 2018
Tilläggsbelopp 2019 Maria Fällman
Agenda Projektets uppdrag Vad har projektet identifierat?
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Presentationens avskrift:

Grundsärskolan Uppdraget Arbetsgrupp Anders Hedborg (ordf) 2019-01-03 Grundsärskolan Uppdraget Arbetsgrupp Anders Hedborg (ordf) Karin Lundgren, Anna Kern, Peter Klason, Karin Lindekrantz, Johan Lewholt, Sven Törnered 3 januari 2019

Förutsättningar Personkrets – ca 30-35 per område i befolkning ca 1,5% av befolkning – ca 40% av mottagna elever är träningsskoleelever Nuvarande lokalförutsättningar och placeringar Styrdokument 3 januari 2019

Mål Organisation – struktur, ekonomi och ledning Inkludering utifrån behov Kompetensförsörjning och anpassade lokaler Öka egen andel av produktionen Gradvis genomförande 3 januari 2019

Placeringsalternativ 1 Individintegrerade Närmaste grundskola Ekonomisk modell: grundsärskola individ 3 januari 2019

Placeringsalternativ 2 Områdets grundsärskolenhet – boende i området Ett spår per område Tre grupper per spår Ca 20-23 elever per område/spår Ekonomiska modeller grundsärskola allmän grundsärskola träning 3 januari 2019

Placeringsalternativ 2 - forts Västra Angered Spår 2 Vättleskolan 1-3, Vättleskolan 4-9 Norra Angered Spår 3 Långmosseskolan 1-3, Gårdstensskolan 4-9 Sydöstra Spår 5 Bergsgårdsskolan 1-3, Bergsgårdsskolan 4-9 3 januari 2019

Placeringsalternativ 3 Grundsärskoleelev med möjlighet till placering vid autism Spår 5 Bergsgårdsskolan 1-3, Bergsgårdsskolan 4-9 Angeredsgemensam placering Särskild kompetens Anpassade lokaler Ekonomisk modell grundsärskola träning möjlighet till extra resurs 3 januari 2019

Placeringsalternativ 4 Träningssärskola och/eller måttliga till grava fysiska funktionshinder Spår 6 Bläseboskolan 1-3, Hjällboskolan 4-9, totalt ca 20-23 elever Angeredsgemensam placering Särskild kompetens Anpassade lokaler Ekonomisk modell grundsärskola träning möjlighet till extra resurs 3 januari 2019

Placeringsalternativ 5 Köpta platser Fåtal elever där stadsdelen inte kan ge adekvat utbildning 3 januari 2019

Ledning Rektor Områdeschef (en av tre) Rektor grundskola är samma som rektor grundsärskola. Undantag spår 6. Områdeschef (en av tre) Ansvarig för att grundsärskolans frågor lyfts in i ledningsgrupp Arbetsgivare Verksamhetssamordnare grundsärskola Verksamhetssamordnare grundsärskola bl a: Förslag till beslut om mottagande och placering Driver genomförandeprocessen Stödja enheter och pedagoger Samordnare systematiskt kvalitetsarbete 3 januari 2019