Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
2-årigt samverkansprojekt
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Välkomna!.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
1) Pedagogiskt/didaktiskt spår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning Kvalifikationskrav Pedagogiskt/didaktiskt spår - utveckla kunskap.
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Karriär för lärare i Stockholms stad
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Hälsa, lärande och trygghet
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
BFL-piloter Rektorer UTVÄRDERING BFL 19/4. BREDARE BILD=SÄKRARE ANALYS Kvalitetsavstämning från alla rektorer ger ett bra underlag för analys.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Läslyftet det senaste nuläget.
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
UNOS UNO FÖRÄNDRINGSARBETE NULÄGE.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Disposition och utgångspunkter
Välkommen till Braås skola
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
BFL Bedömning för lärande
Mörbylånga kommun Styrkort 2015
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
STABILA OFFENTLIGA FINANSER
Nämndplan 2015.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Att jobba språkutvecklande
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Lärarlönelyftet Rev Politiskt beslut om statsbidrag för höjda lärarlöner Utfärdad 11 februari 2016, SFS 2016:100 1.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Bagaregårdsskolans Inkluderingsarbete Lisa Häggdahl.
Arbetsplatsträff Elevenkäten – steg 2 Elevenkätsresultaten hittar ni på Driven, en mapp som heter APT är delad med er.
MIK i utveckling. Om syftet med det systematiska MIK-arbetet.
Tjänst i både skola & akademi
Framtidens elevhälsa Stockholm september
Tidigare granskningar
Med undervisningsskicklighet i centrum ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling (SOU 2018:17) Förslag om bland annat: Professionsprogram.
Lönesamtal och bedömningsområden
”Främja långsiktig samverkan mellan olika samhällsaktörer”.
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Stöd till förvaltningar – arbete med skol- och utbildningsnämnder.
Personen från Skolverket
Vill du vara med och bidra till verksamhetens
Presentationens avskrift:

Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar Kvalifikationer Utmaningar? Utvecklingsinsatser/stöd? Katarina Arkehag, chef FoU-enheten Ingela Hyddmark, FoU-samordnare

Antal förstelärare + lektorer med statsbidrag 2013/14 208 förstelärare (164 gr, 43 gy, 2 vux) 10 lektorer – (1 gr, 8 gy, 1 vux) Ny tilldelning 2014/15 motsvarande Gr – 456 förstelärare Gy – 150 förstelärare Språkcentrum – 8 förstelärare Vux – 4 förstelärare + 1 lektor 7

Förslag till beslut: Anställningsvillkor, samverkan och lön Befattning förstelärare – lektor Tillsvidaretjänster Ferietjänster – om semestertjänst LOK Tjänsterna ska utlysas (internt eller externt) Samverkan - enligt ordinarie rutiner för tjänstefördelning och omfatta antalet förstelärare/lektorer samt roll och ansvar för de olika anställningarna – även nuvarande. Lönepåslag 5 000 respektive 10 000 kr 2019-01-02

Roll och ansvarsbeskrivning Två delar Förvaltningsgemensam Rektor/skola – utifrån behov och förutsättningar Huvudsakligen undervisa och arbete med undervisning Förstelärare/lektor med särskilt utvecklingsuppdrag - under tidsbegränsad period har särskilt uppdrag med specificerad tid inom ramen för tjänsten, tex matematikhandledare, vfu, mentor…

Roll och ansvar - förvaltningsgemensamt Positiva kulturbärare, bidra till utveckling av undervisning och ett kollegialt lärande samt vara ett gott föredöme Utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet systematiskt och strukturerat bidra till att utveckla och synliggöra undervisningen och elevernas lärande och studieresultat arbeta för hela skolans och alla elevers utveckling en trygg lärandemiljö och att tro på alla elevers förmåga att lära kunskapsutveckling för egen del, kollegors samt för professionen som helhet

Kvalifikationer förstelärare och lektor Förutom Skolverkets minimikrav även genom systematisk och strukturerad dokumentation visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat att kan synliggöra elevernas lärande och resultat stort engagemang i undervisning och arbetar för hela skolans och alla elevers utveckling skapar en trygg lärandemiljö och har höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas utvecklar sin praktik och bidrar till kollegors och yrkets kunskapsutveckling

Lektor ska ha visat sin pedagogiska skicklighet genom breda och gedigna kunskaper inom sitt undervisningsämne eller i ämnesdidaktik, förmåga att sprida engagemang och intresse för ämnet hos eleverna förmågan att göra undervisningen utmanande, spännande och stimulerande, strävan att utifrån aktuell forskning inom områden med relevans för undervisningen medvetet och systematiskt utveckla elevernas lärande, samverkat med andra lärare, tagit del av andras kunskaper och erfarenheter och delat med sig av sina egna, och ha drivit skolutveckling utifrån aktuell forskning.