Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar Kvalifikationer Utmaningar? Utvecklingsinsatser/stöd? Katarina Arkehag, chef FoU-enheten Ingela Hyddmark, FoU-samordnare
Antal förstelärare + lektorer med statsbidrag 2013/14 208 förstelärare (164 gr, 43 gy, 2 vux) 10 lektorer – (1 gr, 8 gy, 1 vux) Ny tilldelning 2014/15 motsvarande Gr – 456 förstelärare Gy – 150 förstelärare Språkcentrum – 8 förstelärare Vux – 4 förstelärare + 1 lektor 7
Förslag till beslut: Anställningsvillkor, samverkan och lön Befattning förstelärare – lektor Tillsvidaretjänster Ferietjänster – om semestertjänst LOK Tjänsterna ska utlysas (internt eller externt) Samverkan - enligt ordinarie rutiner för tjänstefördelning och omfatta antalet förstelärare/lektorer samt roll och ansvar för de olika anställningarna – även nuvarande. Lönepåslag 5 000 respektive 10 000 kr 2019-01-02
Roll och ansvarsbeskrivning Två delar Förvaltningsgemensam Rektor/skola – utifrån behov och förutsättningar Huvudsakligen undervisa och arbete med undervisning Förstelärare/lektor med särskilt utvecklingsuppdrag - under tidsbegränsad period har särskilt uppdrag med specificerad tid inom ramen för tjänsten, tex matematikhandledare, vfu, mentor…
Roll och ansvar - förvaltningsgemensamt Positiva kulturbärare, bidra till utveckling av undervisning och ett kollegialt lärande samt vara ett gott föredöme Utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet systematiskt och strukturerat bidra till att utveckla och synliggöra undervisningen och elevernas lärande och studieresultat arbeta för hela skolans och alla elevers utveckling en trygg lärandemiljö och att tro på alla elevers förmåga att lära kunskapsutveckling för egen del, kollegors samt för professionen som helhet
Kvalifikationer förstelärare och lektor Förutom Skolverkets minimikrav även genom systematisk och strukturerad dokumentation visat särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat att kan synliggöra elevernas lärande och resultat stort engagemang i undervisning och arbetar för hela skolans och alla elevers utveckling skapar en trygg lärandemiljö och har höga förväntningar på eleverna och deras förmåga att utvecklas utvecklar sin praktik och bidrar till kollegors och yrkets kunskapsutveckling
Lektor ska ha visat sin pedagogiska skicklighet genom breda och gedigna kunskaper inom sitt undervisningsämne eller i ämnesdidaktik, förmåga att sprida engagemang och intresse för ämnet hos eleverna förmågan att göra undervisningen utmanande, spännande och stimulerande, strävan att utifrån aktuell forskning inom områden med relevans för undervisningen medvetet och systematiskt utveckla elevernas lärande, samverkat med andra lärare, tagit del av andras kunskaper och erfarenheter och delat med sig av sina egna, och ha drivit skolutveckling utifrån aktuell forskning.