Meningsfull fritid och sociala färdigheter V 11 2017 Patrick Trondsen
Ledig Fritid Helg Paus Semester
Vila. koppla av, hämta kraft Att få välja själv vad jag ska göra Kravlöst En tid som vi ser fram emot Planera för, se fram emot Ägna sig åt sina intressen
Pedagogiskt arbetssätt Kunskap om: Autismspektrumtillstånd Individen Hjälpmedel och anpassningar Bemötande och undervisningssätt organisation Joint attention Theory of mind Central coherens Executivafunktioner Annorlunda perception
Personer med Ast har svårigheter med: Fantasi och föreställnings förmåga Att organisera Brist på erfarenheter Att kommunicera sina behov Att välja
Personer med Ast behöver ha svar på: När har jag min rast/ledig tid? Var ska jag vara på min rast/ledig tid? Var kan jag hitta det jag vill syssla med? Vad ska/kan jag göra? Hur länge? Vad ska jag göra sedan?
Personer med ast behöver ha svar på: När har jag min rast/ledig tid?
Personer med ast behöver ha svar på: Var ska/kan jag vara på min rast/ledig tid?
Personer med ast behöver ha svar på: Var kan jag hitta det jag vill syssla med?
Personer med ast behöver ha svar på: Vad ska/kan jag göra?
Personer med ast behöver ha svar på: Hur länge?
Personer med autism behöver ha svar på: Vad ska jag göra sedan?
Oorganiserad/organiserad fritid
Oorganiserad fritid: Avgränsad yta Material som intresserar, gör om, anpassa materialet Självständigt Roligt Tillgängligt, synligt material
Oorganiserad fritid Avgränsad yta
viktigt att anpassa till personen
Organiserad fritid: Anpassa i rummet var han/hon ska vara/sitta Anpassa i miljön Förmedla tydligt vad han/hon ska göra med aktivitetsplanering Visa tydligt när paus/rast är slut t e x med timer eller aktivitetsplanering Organisera materialet, tydlig början och tydligt slut Hjälp personen att få balans i sammansättningen av aktiviteter
Bedömningar fritid
Bedömningar fritid Att tänka på när vi gör bedömningar Ta reda på personens intressen Sitta ner eller röra på sig Se till att aktiviteten är funktionell, går att utveckla och kan leda till ett socialt samspel Interljuva personer i personens närhet På väg färdigheter Självständighets grad Individualisera/anpassa material Hur länge kan personen koncentrera sig?
Fysiska aktiviteter/ utomhus aktiviteter Varför? Bra för hälsan Få utlopp för sin energi Utveckla sin motorik Presentera olika sätt att röra sig på Variera de motoriska aktiviteterna Organisera aktiviteterna Skapa motivation att röra sig
Exempel på fysiska aktiviteter Jogga Simma Bowla Rida Åka skridskor/inlines Åka skidor Studs matta Stav gång
Sociala färdigheter lämplig social nivå Svårigheter med Joint attention =delad uppmärksamhet. Fritid med andra personer kräver social samspel Viktigt att lära ut hur?
Bedömning social nivå Individuella färdigheter Närhet Parallell aktivitet Dela material Tur tagning Följa sociala regler Ömsesidighet
Att tänka på Aktiviteter med andra kommer en social dimension in Viktigt att göra sociala regler tydliga Skapa tillfällen att träna sociala regler på Starta träning av sociala regler i känd miljö, för att sedan flytta ut till samhället Använd roll spel och roll modell för att klargöra sociala situationer
Sociala berättelser/seriesamtal Text och bild som ger stöd och hjälp i svårtolkade situationer Ett manus som förklarar hur och varför Ett visuellt stöd för att skapa en bra social situation
Mer information: www.ucautism.se