Meningsfull fritid och sociala färdigheter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Strokerehabilitering Håkan Carlsson Leg. Sjukgymnast VO Neurologi och rehabiliteringsmedicin.
Advertisements

SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
KRAM – Kreativ, Respektfull och Ansvarstagande Medmänniska Utsäljeskolans fritidsverksamhet har ett gemensamt mål från förskoleklass till årskurs 6. Vi.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Dagens genomgång Bakgrundsfaktorer Strategier Studieteknik Kompensatoriska hjälpmedel Samordnare Ingvor Berndt,
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Barn och ungdomars utveckling
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Sjukgymnastik/Fysioterapi inom palliativ vård
PRAO vecka 16 & 17 ( april).
Bästa utveckling för alla
Vardagens komplexitet - Samhällets tankeförenkling
Människokännedom.
Boendestöd.
Föreläsning 1 Programmeringsteknik DD1310
Leda och utveckla en förening
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Mänskliga rättigheter istället för välgörenhet
Att bemöta och bli bemött
Gymnasiearbete 100 p.
Vi är varandras lärmiljö
Föräldramöte T05 21 februari 2016.
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Fysiskt tvång - fasthållningar
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Vad är daglig verksamhet Daglig verksamhet är en frivillig insats och ska i första hand syfta till att matcha individer mot arbete, men anpassas utifrån.
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Om grupper/team & grupprocesser
Om grupper/team & grupprocesser
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
LPP – HLR HLR och säkerhet
Hälsokursen - vikt Träff 1 Välkomna!.
Din lön och din utveckling
NYCKELFAKTORER Följande 10 faktorer är principer och verktyg som Svensk Innebandys Utvecklingsmodell bygger på.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Insatser enligt LSS och SoL
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Den fria tiden Annika Grenhage vecka 44, 2017.
Meningsfull fritid? Vad är det?
SKIDUTBILDNING UTBILDNINGS- OCH TRÄNINGSPROJEKT LÅNGLOPP LÄNGDSKIDOR
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Skolledningskonferens
Aktivitetspyramiden:
Individuellt lärande tillsammans
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Den fria tiden Gabriel Montgomery.
Spelmissbruk/spelberoende
Diagnos och delaktighet
Social kommunikation Annika Grenhage vecka 36, 2018.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Sammanträdesprotokoll Motala kommunala pensionärsråd
Kurs mindfulness Studenthälsan
Regin Dahl Fysioterapeut Cytostatika sektionen/Palliativa teamet och Mobilt Närvårds teamet vid Sjukhuset i Arvika.
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Ta hand om dig själv.
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Djuren möter ungdomskulturen
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Presentationens avskrift:

Meningsfull fritid och sociala färdigheter V 11 2017 Patrick Trondsen

Ledig Fritid Helg Paus Semester

Vila. koppla av, hämta kraft Att få välja själv vad jag ska göra Kravlöst En tid som vi ser fram emot Planera för, se fram emot Ägna sig åt sina intressen

Pedagogiskt arbetssätt Kunskap om: Autismspektrumtillstånd Individen Hjälpmedel och anpassningar Bemötande och undervisningssätt organisation Joint attention Theory of mind Central coherens Executivafunktioner Annorlunda perception

Personer med Ast har svårigheter med: Fantasi och föreställnings förmåga Att organisera Brist på erfarenheter Att kommunicera sina behov Att välja

Personer med Ast behöver ha svar på: När har jag min rast/ledig tid? Var ska jag vara på min rast/ledig tid? Var kan jag hitta det jag vill syssla med? Vad ska/kan jag göra? Hur länge? Vad ska jag göra sedan?

Personer med ast behöver ha svar på: När har jag min rast/ledig tid?

Personer med ast behöver ha svar på: Var ska/kan jag vara på min rast/ledig tid?

Personer med ast behöver ha svar på: Var kan jag hitta det jag vill syssla med?

Personer med ast behöver ha svar på: Vad ska/kan jag göra?

Personer med ast behöver ha svar på: Hur länge?

Personer med autism behöver ha svar på: Vad ska jag göra sedan?

Oorganiserad/organiserad fritid

Oorganiserad fritid: Avgränsad yta Material som intresserar, gör om, anpassa materialet Självständigt Roligt Tillgängligt, synligt material

Oorganiserad fritid Avgränsad yta

viktigt att anpassa till personen

Organiserad fritid: Anpassa i rummet var han/hon ska vara/sitta Anpassa i miljön Förmedla tydligt vad han/hon ska göra med aktivitetsplanering Visa tydligt när paus/rast är slut t e x med timer eller aktivitetsplanering Organisera materialet, tydlig början och tydligt slut Hjälp personen att få balans i sammansättningen av aktiviteter

Bedömningar fritid

Bedömningar fritid Att tänka på när vi gör bedömningar Ta reda på personens intressen Sitta ner eller röra på sig Se till att aktiviteten är funktionell, går att utveckla och kan leda till ett socialt samspel Interljuva personer i personens närhet På väg färdigheter Självständighets grad Individualisera/anpassa material Hur länge kan personen koncentrera sig?

Fysiska aktiviteter/ utomhus aktiviteter Varför? Bra för hälsan Få utlopp för sin energi Utveckla sin motorik Presentera olika sätt att röra sig på Variera de motoriska aktiviteterna Organisera aktiviteterna Skapa motivation att röra sig

Exempel på fysiska aktiviteter Jogga Simma Bowla Rida Åka skridskor/inlines Åka skidor Studs matta Stav gång

Sociala färdigheter lämplig social nivå Svårigheter med Joint attention =delad uppmärksamhet. Fritid med andra personer kräver social samspel Viktigt att lära ut hur?

Bedömning social nivå Individuella färdigheter Närhet Parallell aktivitet Dela material Tur tagning Följa sociala regler Ömsesidighet

Att tänka på Aktiviteter med andra kommer en social dimension in Viktigt att göra sociala regler tydliga Skapa tillfällen att träna sociala regler på Starta träning av sociala regler i känd miljö, för att sedan flytta ut till samhället Använd roll spel och roll modell för att klargöra sociala situationer

Sociala berättelser/seriesamtal Text och bild som ger stöd och hjälp i svårtolkade situationer Ett manus som förklarar hur och varför Ett visuellt stöd för att skapa en bra social situation

Mer information: www.ucautism.se