ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Advertisements

Talföljder formler och summor
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
- Grundläggande utbildning
Från mönster till algebra
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Mattebanor År 5-6. Affären Skanna priset för 5 päron. Skanna priset för 4 lime. 5 päron kostar lika mycket som 4 lime och 1 guldpaket. Hur mycket kostar.
Föräldramöte 12 september 2011
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Problemcentrerad undervisning metod Hokkaido lärarhögskolan (Asahikawa) Professor Kazuhiko Souma
Matematik.
Mattebanor År 2-3.
Innehåll ikväll Allmän information i skolstarten (10 min)
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Förskoleklassen på Södermalms skola
Välkomna till föräldramötet för årskurs 2
LIKHETSTECKNET Learning study i skolår 6 och 7
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Föräldramöte
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Betyg och förmågor.
Nytt betygssystem.
Mattebana i Holmedal.
Algebraiska uttryck Matematik 1.
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Geometri Geo = jord Metri = mäta.
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstelärare i matematik - Dag berge - Jenny Nyborg - Maria Winkler - Majsan Kurtsson - Britt-Marie Månsson.
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Väl valda uppgifter ger kvalitet i matematikundervisningen LB
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Toppen – vi använder hela kroppen! Några exempel på bilder och aktiviteter från föreläsningen vid Matematikbiennetten i Malmö den 7 mars 2009 Taluppfattning:
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Tisdagen den 8 september
Hur utvecklas den matematiska förmågan? AV-kurs, Stöd- och hälsoenheten Ur Manual Matematikscreening II (Adler, 2012)
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.
 Viktig förberedelse för mer avancerad problemlösning  Verktyg för att underlätta beräkningar  Och jo, man har nytta av algebra, men ofta arbetar vi.
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Jerker Porat Framgångsrik Ma- och NO-undervisning för ett framgångsrikt industriland.
Matematik 1a. Centralt innehåll Taluppfattning, aritmetik Metoder för beräkningar med reella tal skrivna på olika former inom vardagslivet och karaktärsämnena,
Matematik 1a. Centralt innehåll Taluppfattning, aritmetik Metoder för beräkningar med reella tal skrivna på olika former inom vardagslivet och karaktärsämnena,
Du ska inom arbetsområdet lära dig att Tolka och förenkla uttryck med bokstäver Lösa enkla ekvationer Upptäcka och använda mönster och samband Skriva och.
Lustfylld och meningsfull matematik i förskolan
Populärt brukar algebra ibland kallas för bokstavsräkning
Rädda klassrummet.
HÖGSTADIETS MATEMATIK PÅ 100 MIN
Djuren möter ungdomskulturen
Kommunikativ förmåga MATEMATIK = SANT!.
X 2.4 Ekvationer (V.L.) = (H.L.)
Diagram, kombinatorik & sannolikhet
Närvaro
Viggen veckobrev v. 4 Pedagoger: Mia, Jossan och Linda
Djuren möter ungdomskulturen
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Y Ekvationer En ekvation är en likhet som innehåller minst ett obekant tal. Värdet av det som står till vänster om likhetstecknet.
Presentationens avskrift:

ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3 PROBLEMLÖSNING Jag kan lösa enkla problem genom att välja och använda någon strategi med anpassning till problemet Jag har kunskap om naturliga tal och dess samband samt kan dela upp tal SAMBAND OCH FÖRÄNDRINGAR Jag kan använda begreppen hälften och dubbelt Jag kan göra enkla beräkningar med lämplig metod TALUPPFATTNING OCH TALS ANVÄNDNING Jag kan använda huvudräkning i de fyra räknesätten (0-20) SANNOLIKHET OCH STATESTIK Jag kan avläsa och skapa enkla tabeller och diagram för att sortera och redovisa resultat Jag kan göra enkla mätningar, jämförelser och uppskattningar av längd, massa, volym och tid och använder vanliga måttenheter Jag kan ge exempel på hur några matematiska begrepp relaterar till varandra Jag kan utifrån instruktioner avbilda och konstruera enkla geometriska objekt (3D) Jag kan använda geometriska begrepp och vanliga lägesord för att beskriva objekts egenskaper, läge och inbördes relationer Jag kan resonera kring metod och räknesätt samt avgöra om ett resultat är rimligt GEOMETRI Jag kan använda likhetstecknet och förstår enkla matematiska likheter Jag kan göra beräkningar med de fyra räknesätten Jag kan resonera om geometriska mönster och mönster i talföljder ALGEBRA