Ny tjänstepensionsreglering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Svenska Försäkringsföreningens Livförsäkringsseminarium 9 oktober 2012
Tidsplan för införande av Basel 2 i Sverige
Om ursprungsfolk och stamfolk i självstyrande länder
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
SOLVENS II - utredningen
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Några viktiga krav i ISO9001:2000
FI:s roll och arbete IBC Euroforum den oktober 2007
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Förmedlarnas utmaningar med de nya reglerna 27 augusti Charlotta Carlberg.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Vanliga fel vid riskbedömning
Valutareservs- förvaltningen – verkställande av de restriktioner som gäller Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Håkan Skyllberg, BDO PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.

Havsplanering – till glädje och nytta för alla
Förhållandet mellan Solvens II-direktivet och tjänstepensions-direktivet Livdagen 18 september 2012 Ellen Bramness Arvidsson, chefekonom, Svensk Försäkring.
Livförsäkring under Solvens II och IORP
Systematiserat sunt förnuft En idéskrift om intern styrning och kontroll Översiktligt presentationsmaterial.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Säkerheten främst.
Får jag lov? Om planering och byggande
Säkerhetschef/informationssäkerhetschef
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Håkan Skyllberg, BDO Direktionens säkerställande av IT- säkerhetsskyd d PROTOKOLLSBILAGA C Fullmäktiges protokoll ,
Presentation vid Internrevisionsdagarna
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
Inger Krekula Strategisk översiktsplan Ett nytt begrepp? PBL 1987:10 PBL 2010:900 -bestämmelser om ÖP:s innehåll -ett led i kommunens utvecklings-
Detaljplan enligt nya PBL seminarium på länsstyrelsen Sammanställning av diskussionsfrågor.
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Energikartläggning i stora företag
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Projekt nationella föreskrifter (PNF) Fartygsforum i Stockholm, Sjöhistoriska, /10.
En ändamålsenlig kommunal redovisning (KomRed) Gunvor Pautsch.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
Ny elsäkerhetslag den 1 juli 2017 – en sammanställning av innehållet i det nya elsäkerhetsregelverket.
Intern styrning och kontroll Förordning (2007:603) om intern styrning och kontroll Med intern styrning och kontroll avses den process som syftar till att.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Försäkringsjuridik för aktuarier II
Tillgängliga Samordnade Individuella Planer
Nytt direktiv beslutat
Europeiska Åklagarmyndigheten
Vad kan redskap vara? Metoder Verktyg Vägledningar/handböcker
Varför krävs reglering av den verksamhet som bedrivs av försäkringsföretag? Introduktion 2016.
Statusbedömning av byggnadsverk
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
I offentlighetens tjänst
Ny tjänstepensionsreglering
Förslag till kapitalkravsreglering för tjänstepensionsföretag
Introduktion till processen för balanserad styrning
Intern styrning och kontroll
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Integrerat Växtskydd – Regelverk och tillsyn
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Ny tjänstepensionsreglering Från januari 2018

IORP II och den svenska tjänstepensionsregleringen IORP II-direktivet på EU-nivå syftar till minimi-harmonisering Tydliggöra gränsöverskridande verksamhet i tjänstepensionsinstitut. Säkerställa god förvaltning och riskhantering. Förse medlemmar och förmånstagare med tydlig och relevant information. Se till att tillsynsmyndigheterna har de nödvändiga verktyg för att kunna övervaka tjänstepensionsinstituten på ett effektivt sätt. Förslag på ny tjänstepensionsreglering i Sverige Ny tjänstpensionsreglering kommer att utgå från: IORP II-direktivet. Förslagen i SOU 2014:57 En ny reglering för tjänstepensionsföretag. Kompletterande förstärkt solvensreglering. Remitteras under hösten 2017, möjligt ikraftträdande 1 januari 2018

Ny tjänstepensionsreglering för att bedriva tjänstepensionsrörelse Försäkringsföretag som bedriver tjänstepensionsverksamhet (aktiebolag och ömsesidigt bolag) Försäkringsrörelse (Solvens II-regelverket) Efter övergångsperioden som upphör den 31 december 2022 för försäkringsbolag och den 30 juni 2019 för tjänstepensionskassor. Tjänstepensionsrörelse (IORP II-regelverket) Understödsföreningar som bedriver tjänstepensionsverksamhet (tjänstepensionskassor) Kräver renodling av verksamheten till tjänstepensionsföretag/ tjänstepensionsinstitut. Likvidation Regleringen för tjänstepensionskassorna upphävdes den 1 april 2011, men gäller tillsvidare. Företagsanknutna pensions-stiftelser Nya regler för pensionsstiftelser

Nya eller ändrade bestämmelser i IORP II-direktivet Allmänna bestämmelser Kvantitativa krav Villkor för utövande av verksamheten Information Tillsyn

Särskilt om företagsstyrning Lednings- eller tillsynsorganet har det yttersta ansvaret ”Lednings- eller tillsynsorgan” och ”förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan” kommer att motsvaras av styrelse eller styrelse och VD. System för företagsstyrning, riskhantering och internkontroll Företagsstyrningssystem: Organisationsstruktur, ansvarsfördelning, information. Fokus på investeringsbeslut. Regelbundet översyn. Riskhanteringssystem: Strategier, processer och rapporteringsrutiner för att spåra, mäta, hantera och rapportera risker i intern och utkontrakterad verksamhet. Internkontrollsystem : Administrativa förfaranden och redovisningsförfaranden, ramar för internkontrollen och lämpliga rapporteringsrutiner.

Särskilt om företagsstyrning, forts. Nyckelfunktioner För riskhantering, internrevision och - i tillämpliga fall - aktuarie. En person kan utöva flera nyckelfunktioner; undantag av internrevision. Avrapportering till förvaltnings-, lednings eller tillsynsorganet. Krav på ”visselblåsning”. Särskilt om aktuariefunktionen Samordna och övervaka beräkningen av FTA. Bedöma lämplighet av metoder, modeller, antaganden för beräkning av FTA. Bedöma data och dess kvalitet. Jämföra antaganden med faktisk utveckling. Informera förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan om hur tillförlitliga och lämpliga beräkningarna av FTA är. Yttra sig om den övergripande policyn för teckning av försäkring. Yttra sig om försäkringsarrangemangens lämplighet. Bidra till ett effektivt genomförande av riskhanteringssystemet.

Särskilt om företagsstyrning, forts. Egen riskbedömning (”Own Risk Assessment”) Minst var tredje år eller vid betydande förändring av riskprofil. Integreras i lednings- och beslutsprocesser och beaktas vid strategiska beslut. Bedömning totalt finansieringsbehov och återhämtningsplan. Bedömning av riskerna avseende utbetalningen av pensionsförmåner samt korrigerande åtgärder. Kvalitativ bedömning av mekanismerna för att skydda pensionsförmåner. Kvalitativ bedömning av operativa risker. Bedömning av nya eller framväxande risker. Föreskrivna minimikrav för dokumentation av en egen riskbedömning. Styrdokument för ersättning, riskhantering, internrevision samt, i tillämpliga fall, aktuariell och utkontrakterad verksamhet Fastställas av lednings- och tillsynsorganet; ses över minst vart tredje år.

Särskilt om företagsstyrning, forts. Verksamhetskontinuitet Inklusive beredskapsplaner. Krav på lämplighet och redbarhet Gäller personer i ledande ställning, personer som utför nyckelfunktioner samt personer/enheter som anlitas för att utföra funktioner. Krav på ersättning Ta hänsyn till verksamhet, riskprofil, mål, intressen, finansiell stabilitet och resultat samt proportionalitet.

Vad bör bolag och kassor göra? Följ utvecklingen av de nya tjänstepensionsreglerna. Ta ställning till ev ombildning och hur ni ska förhålla er till reglerna. Utse en ”förändringsgeneral” (samordnare). Läs på regler, gör GAP och kartlägg utvecklingsområden. Utbilda styrelse, vd, ledning och andra berörda. Revidera alla styrdokument sammantaget. Se över företagsstyrningssystemet och den strategiska planeringen. Se över org, roller, processer/rutiner, verktyg, metoder, tekniker, etc. Se över och förändra ert arbetssätt för att kunna dra nytta. Hantera andra utmaningar låg räntenivå - tillväxt - avkastning anpassningar till förändringar i omvärlden och hos kunder personal- och kostnadsdrivande anpassning till regelverk