Ny tjänstepensionsreglering Från januari 2018
IORP II och den svenska tjänstepensionsregleringen IORP II-direktivet på EU-nivå syftar till minimi-harmonisering Tydliggöra gränsöverskridande verksamhet i tjänstepensionsinstitut. Säkerställa god förvaltning och riskhantering. Förse medlemmar och förmånstagare med tydlig och relevant information. Se till att tillsynsmyndigheterna har de nödvändiga verktyg för att kunna övervaka tjänstepensionsinstituten på ett effektivt sätt. Förslag på ny tjänstepensionsreglering i Sverige Ny tjänstpensionsreglering kommer att utgå från: IORP II-direktivet. Förslagen i SOU 2014:57 En ny reglering för tjänstepensionsföretag. Kompletterande förstärkt solvensreglering. Remitteras under hösten 2017, möjligt ikraftträdande 1 januari 2018
Ny tjänstepensionsreglering för att bedriva tjänstepensionsrörelse Försäkringsföretag som bedriver tjänstepensionsverksamhet (aktiebolag och ömsesidigt bolag) Försäkringsrörelse (Solvens II-regelverket) Efter övergångsperioden som upphör den 31 december 2022 för försäkringsbolag och den 30 juni 2019 för tjänstepensionskassor. Tjänstepensionsrörelse (IORP II-regelverket) Understödsföreningar som bedriver tjänstepensionsverksamhet (tjänstepensionskassor) Kräver renodling av verksamheten till tjänstepensionsföretag/ tjänstepensionsinstitut. Likvidation Regleringen för tjänstepensionskassorna upphävdes den 1 april 2011, men gäller tillsvidare. Företagsanknutna pensions-stiftelser Nya regler för pensionsstiftelser
Nya eller ändrade bestämmelser i IORP II-direktivet Allmänna bestämmelser Kvantitativa krav Villkor för utövande av verksamheten Information Tillsyn
Särskilt om företagsstyrning Lednings- eller tillsynsorganet har det yttersta ansvaret ”Lednings- eller tillsynsorgan” och ”förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan” kommer att motsvaras av styrelse eller styrelse och VD. System för företagsstyrning, riskhantering och internkontroll Företagsstyrningssystem: Organisationsstruktur, ansvarsfördelning, information. Fokus på investeringsbeslut. Regelbundet översyn. Riskhanteringssystem: Strategier, processer och rapporteringsrutiner för att spåra, mäta, hantera och rapportera risker i intern och utkontrakterad verksamhet. Internkontrollsystem : Administrativa förfaranden och redovisningsförfaranden, ramar för internkontrollen och lämpliga rapporteringsrutiner.
Särskilt om företagsstyrning, forts. Nyckelfunktioner För riskhantering, internrevision och - i tillämpliga fall - aktuarie. En person kan utöva flera nyckelfunktioner; undantag av internrevision. Avrapportering till förvaltnings-, lednings eller tillsynsorganet. Krav på ”visselblåsning”. Särskilt om aktuariefunktionen Samordna och övervaka beräkningen av FTA. Bedöma lämplighet av metoder, modeller, antaganden för beräkning av FTA. Bedöma data och dess kvalitet. Jämföra antaganden med faktisk utveckling. Informera förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan om hur tillförlitliga och lämpliga beräkningarna av FTA är. Yttra sig om den övergripande policyn för teckning av försäkring. Yttra sig om försäkringsarrangemangens lämplighet. Bidra till ett effektivt genomförande av riskhanteringssystemet.
Särskilt om företagsstyrning, forts. Egen riskbedömning (”Own Risk Assessment”) Minst var tredje år eller vid betydande förändring av riskprofil. Integreras i lednings- och beslutsprocesser och beaktas vid strategiska beslut. Bedömning totalt finansieringsbehov och återhämtningsplan. Bedömning av riskerna avseende utbetalningen av pensionsförmåner samt korrigerande åtgärder. Kvalitativ bedömning av mekanismerna för att skydda pensionsförmåner. Kvalitativ bedömning av operativa risker. Bedömning av nya eller framväxande risker. Föreskrivna minimikrav för dokumentation av en egen riskbedömning. Styrdokument för ersättning, riskhantering, internrevision samt, i tillämpliga fall, aktuariell och utkontrakterad verksamhet Fastställas av lednings- och tillsynsorganet; ses över minst vart tredje år.
Särskilt om företagsstyrning, forts. Verksamhetskontinuitet Inklusive beredskapsplaner. Krav på lämplighet och redbarhet Gäller personer i ledande ställning, personer som utför nyckelfunktioner samt personer/enheter som anlitas för att utföra funktioner. Krav på ersättning Ta hänsyn till verksamhet, riskprofil, mål, intressen, finansiell stabilitet och resultat samt proportionalitet.
Vad bör bolag och kassor göra? Följ utvecklingen av de nya tjänstepensionsreglerna. Ta ställning till ev ombildning och hur ni ska förhålla er till reglerna. Utse en ”förändringsgeneral” (samordnare). Läs på regler, gör GAP och kartlägg utvecklingsområden. Utbilda styrelse, vd, ledning och andra berörda. Revidera alla styrdokument sammantaget. Se över företagsstyrningssystemet och den strategiska planeringen. Se över org, roller, processer/rutiner, verktyg, metoder, tekniker, etc. Se över och förändra ert arbetssätt för att kunna dra nytta. Hantera andra utmaningar låg räntenivå - tillväxt - avkastning anpassningar till förändringar i omvärlden och hos kunder personal- och kostnadsdrivande anpassning till regelverk