Stockholmsenkäten 2018 Temarapport – Psykisk hälsa Gymnasieskolan år 2
Stockholmsenkätens syften Kartlägga drogvanor, kriminalitet, skolk, mobbning samt risk- och skyddsfaktorer Ge en uppfattning om hur olika normbrytande beteenden förändras över tid Förse kommuner, stadsdelar och skolor med lokala data om ungas livsvillkor Fungera som underlag för forskning och utveckling samt för att fördela resurser för förebyggande insatser Mobilisera skolpersonal, föräldrar och elever i det förebyggande arbetet 2019-01-01
Undersökningens genomförande Enkät till grundskolans årskurs 9 och gymnasiets år 2 Enkäten innehåller 101 frågor med tillhörande delfrågor Besvaras anonymt under lektionstid och lämnas i förslutet kuvert till klassläraren Besvarades under våren 2018 efter sportlovet 23 länskommuner genomför undersökningen tillsammans med Stockholm 2019-01-01
Resultatredovisning Rapporten presenterar ett urval frågor från undersökningsresultatet som handlar om psykisk hälsa. Resultaten presenteras redovisat per stadsdelsområde och uppdelat på pojkar och flickor. I diagrammen redovisas en total som utgörs av samtliga elever som bor i Stockholms stad. Procentandelarna som redovisas i diagrammen baseras på samtliga svarande elever om inget annat anges. 2019-01-01
Antal svarande i årskursen Pojkar Flickor Rinkeby-Kista 87 90 Spånga-Tensta 109 97 Hässelby-Vällingby 174 187 Bromma 241 191 Kungsholmen 69 89 Norrmalm 71 81 Östermalm 92 93 Södermalm 148 167 Enskede-Årsta-Vantör 104 124 Skarpnäck 47 55 Farsta 65 Älvsjö 56 50 Hägersten-Liljeholmen Skärholmen 75 83 Stockholm (stadsdel ej angiven) 498 464 Hela staden årskurs 2 gymnasiet 1945 1940 2019-01-01
Psykisk hälsa 2019-01-01
Elever som tycker att det är riktigt härligt att leva (ganska eller väldigt ofta) 2019-01-01
Grad av god psykisk hälsa (index mellan 0 och 100) Indexvärde 100 avser högsta grad av god hälsa. Index baseras på följande frågor: 88. Hur ofta har du haft huvudvärk detta läsår; 91. Hur ofta har du dålig aptit; 93.Hur ofta under detta läsår haft ”nervös mage”; 95. Hur ofta har du under detta läsår haft svårt att somna; 98. Hur ofta har det hänt under detta läsår att du sovit oroligt och vaknat under natten. 2019-01-01
Elever som är nöjda med sitt utseende (oftast eller ganska ofta) 2019-01-01
Elever som haft huvudvärk minst 1 gång i veckan - det senaste läsåret 2019-01-01
Elever som haft dålig aptit minst 1 gång i veckan - det senaste läsåret 2019-01-01
Elever som haft ”nervös mage” minst 1 gång i veckan - det senaste läsåret 2019-01-01
Elever som haft svårt att somna minst 1 gång i veckan - det senaste läsåret 2019-01-01
Elever som sovit oroligt och vaknat under natten minst 1 gång i veckan - det senaste läsåret 2019-01-01
Elever som ofta känner sig slöa och olustiga 2019-01-01
Elever som ofta känner sig ledsna och deppiga utan att veta varför 2019-01-01
Elever som ofta känner sig rädda utan att veta varför 2019-01-01
Elever som skulle vilja ändra mycket på sig själva 2019-01-01
Elever som ofta tycker att de inget duger till 2019-01-01