SAMTAL FÖR PROFESSIONELL UTVECKLING

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledarskap ur ett grupputvecklings-perspektiv
Advertisements

PEDAGOGENS FÖRÄNDRADE LEDARSKAP.
”Biblioteket hjälper mig att komma in i samhället” En studie av asylsökandes kännedom om, användning av och förväntningar på Stockholmregionens bibliotek.
EBP-cirkel 3: En lärande organisation BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Ett forskningsbaserat arbetssätt i teorin och praktiken.
Förbättringsområde Ökad tillgänglighet för personer med behov av att ta sitt blodtryck.
Vår verksamhet Har verksamhet i skolans gym Har aktiviteter med bollsporter Är en del av Jönköpings skolidrottsförbund Anordnar idrottsrelaterade utbildningar.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Ett fungerande schema förutsätter att uppdrag och arbetsgivarens förväntningar är kända ger utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram.
Jesus stressade inte -men han hann ändå.. Jesus var Gud och samtidigt människa. Han blev: Hungrig, trött, ledsen, arg och upprörd. Hungrig, trött, ledsen,
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Barn och ungdomars utveckling
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Övergripande ambition boendes inflytande och delaktighet
Äventyr och kompisar!. Äventyr och kompisar! Unga som gör världen bättre Scouterna ger barn och unga från alla delar av samhället chansen att uppleva.
Barn och unga Skapa förutsättningar för en gynnsam hälsoutveckling
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Föräldramöte Hägglunds F07/08
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Att bemöta och bli bemött
Gymnasiearbete 100 p.
Steg för livet
Bilaga 2 Sysselsättning - Fokusera på om utföraren måste avsätta resurser inom varje område för att ge stöd åt den enskilde och i så fall hur mycket?
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Vi snackar lön!.
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Barnskyddsdokumentation
Din lön och din utveckling
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Kurs mindfulness Studenthälsan
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Individuellt lärande tillsammans
Skyddsombud i Vision
Lärares planeringsarbete!
Nationella kompetensrådet
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Innehåll kategoriträff för specialpedagoger den
Systematiskt kvalitetsarbete
Nästa steg regionkalmar.se.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Lämna svåra besked i hälso- och sjukvården
Övergripande struktur för
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Gymnasiearbete 100 p.
Tips för det praktiska ledarskapet
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Ett komplement till vårdens övriga hälsofrämjande arbete
Språkombud En språkstödjande funktion inom vård och omsorg samt hälso- och sjukvård.
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Presentationens avskrift:

SAMTAL FÖR PROFESSIONELL UTVECKLING

PLIKTBARN LUSTBARN

Pedagogrollen förändrats Ledare Pedagogrollen förändrats Sakorienterad Relationsorienterad

(Dahlgren& Östling Dahlgren) Att skapa nytt och bättre Att söka nya erfarenheter berika språk o begrepp Att tillämpa det man lärt sig i nya sammanhang Att bearbeta det man lärt sig och bygga vidare Att återge det man lärt sig KUNSKAPSTRAPPAN (Dahlgren& Östling Dahlgren)

Statligt uppdrag J u r i d i s k Kommunalt uppdrag Ekonomisk I d e o l o g i s k Ut värdering Kommunalt uppdrag

Redskap i ett relationsinriktat ledarskap

Olika sorters samtal: Individuella samtal Samtal i grupp Handledning Kollegahandledning Konsultation Arbetsledning Relationsbearbetning Konflikthantering Rådgivning Undervisning Terapi

Graden av stöd och utmaning i samtalet Intellektuell utmaning Prestations- Växande ångest ??? Bekräftande Emotionellt stöd

Arbetsformer/Bemötandet Relationer/Konflikter/ Ledarskap/Kommunikation FOKUS Individ Grupp Arbetsformer/Bemötandet Relationer/Konflikter/ Ledarskap/Kommunikation Organisatoriska för-utsättningar

Vad krävs av en bra samtalspartner? Respekt/ öppenhet Kultur- kompetens Kunskaper: Handledning Metodiska kunskaper Kommunikation Samtalsteknik Utveckling Förändringsreaktioner Gruppdynamik, Motstånd Människosyn Empati/ distans Förmåga hantera oro

Bekräfta Avlasta Fokusera Berätta Utmana Upptäcka Glid mln positioner i samtalet för att undvika låsningar Bekräfta Avlasta Fokusera Berätta Utmana Upptäcka (Ingrid Hylander)

Metakommunikation Vid låsningar KONKRETISERING MGN

Vad tar vi emot vid professionella samtal Fråga Kompetensbärare Uppgift Ansvarsbärare Känsla Projektionsbärare Risk för affektiv smitta!! Gunilla Guvå

EMPATI DISTANS

STRUKTUR I MÖTET Dagordning Ordförande Talarlista En i taget Omröstning Närvarande i rummet (Handbok för föreningsmöten, 50-talet, Kjell Granström) Om det inte är ordning och reda kan ångesten börja ställa till det i gruppen.

Uppgivenhet ”Det har vi redan försökt, ingenting fungerar” Rationalisering ”Tiden räcker ju aldrig till för att sätta mål” Tystnad Att inte tala om vissa saker Avledande manöver Prata om fel saker Flykt ”Vi behöver inga möten” Låt oss fokusera på arbetet i stället Syndabockar/Inre eller yttre fiende. Likgiltighet Självbelåtenhet Aggressivitet

GODA STRATEGIER MOT NEDSLITNING

Vad kan jag själv göra för att förebygga nedslitning? Analysförmågan: - var hör problemet hemma - medvetenhet om tidsanvändning. - medvetenhet om olika dilemman. - ”inte alltid tillgänglig” - träna att kunna säga nej!!!!!! - stanna upp, ”frysa ögonblicket”

- sätta konkreta mål för mitt arbete - bry mig om mig själv, lyssna på kroppens signaler - se över mina arbetsrutiner och min planering - tillåta mig pauser och vila - humor - planera övergång från arbete till hem och fritid - vårda privata relationer - planera för min fritid och sätta planerna i verket - träffa andra yrkesgrupper - kunskaper: relationsorienterade ledarskapet - ta konkret ansvar för egen utveckling, skaffa nya ”redskap”

Vad kan gruppen göra för att förebygga nedslitning? - vara lyhörd för signaler - ge konkret hjälp och avlastning - stödjande klimat - ge konstruktiv feed-back - rak kommunikation - avsluta dagen med debriefing - lyssna aktivt - ge tillfälle till diskussion och perspektivbyte - jämföra upplevelser och erfarenheter - ge uppskattning och erkänsla - ge tillfällen till skratt och avspänning - byta arbetsuppgifter tillfälligt - stötta personalutveckling och kompetensutveckling

Vad kan organisationen göra för att förebygga nedslitning? - klargöra mål -utveckla ledningsformerför trygghet och professionell utveckling - utveckla riktlinjer - se över rutiner och regler - stimulera feed-back - ge tid och möjlighet till underhåll av relationer - granska arbetsfördelningen - utveckla goda kommunikationskanaler - jämföra organisationens mål med omvärldens krav och förväntningar - stimulera till pedagogiska diskussioner - skapa förutsättningar för handledning - stödja och medverka till fortlöpande personal och organisationsutveckling