SAMTAL FÖR PROFESSIONELL UTVECKLING
PLIKTBARN LUSTBARN
Pedagogrollen förändrats Ledare Pedagogrollen förändrats Sakorienterad Relationsorienterad
(Dahlgren& Östling Dahlgren) Att skapa nytt och bättre Att söka nya erfarenheter berika språk o begrepp Att tillämpa det man lärt sig i nya sammanhang Att bearbeta det man lärt sig och bygga vidare Att återge det man lärt sig KUNSKAPSTRAPPAN (Dahlgren& Östling Dahlgren)
Statligt uppdrag J u r i d i s k Kommunalt uppdrag Ekonomisk I d e o l o g i s k Ut värdering Kommunalt uppdrag
Redskap i ett relationsinriktat ledarskap
Olika sorters samtal: Individuella samtal Samtal i grupp Handledning Kollegahandledning Konsultation Arbetsledning Relationsbearbetning Konflikthantering Rådgivning Undervisning Terapi
Graden av stöd och utmaning i samtalet Intellektuell utmaning Prestations- Växande ångest ??? Bekräftande Emotionellt stöd
Arbetsformer/Bemötandet Relationer/Konflikter/ Ledarskap/Kommunikation FOKUS Individ Grupp Arbetsformer/Bemötandet Relationer/Konflikter/ Ledarskap/Kommunikation Organisatoriska för-utsättningar
Vad krävs av en bra samtalspartner? Respekt/ öppenhet Kultur- kompetens Kunskaper: Handledning Metodiska kunskaper Kommunikation Samtalsteknik Utveckling Förändringsreaktioner Gruppdynamik, Motstånd Människosyn Empati/ distans Förmåga hantera oro
Bekräfta Avlasta Fokusera Berätta Utmana Upptäcka Glid mln positioner i samtalet för att undvika låsningar Bekräfta Avlasta Fokusera Berätta Utmana Upptäcka (Ingrid Hylander)
Metakommunikation Vid låsningar KONKRETISERING MGN
Vad tar vi emot vid professionella samtal Fråga Kompetensbärare Uppgift Ansvarsbärare Känsla Projektionsbärare Risk för affektiv smitta!! Gunilla Guvå
EMPATI DISTANS
STRUKTUR I MÖTET Dagordning Ordförande Talarlista En i taget Omröstning Närvarande i rummet (Handbok för föreningsmöten, 50-talet, Kjell Granström) Om det inte är ordning och reda kan ångesten börja ställa till det i gruppen.
Uppgivenhet ”Det har vi redan försökt, ingenting fungerar” Rationalisering ”Tiden räcker ju aldrig till för att sätta mål” Tystnad Att inte tala om vissa saker Avledande manöver Prata om fel saker Flykt ”Vi behöver inga möten” Låt oss fokusera på arbetet i stället Syndabockar/Inre eller yttre fiende. Likgiltighet Självbelåtenhet Aggressivitet
GODA STRATEGIER MOT NEDSLITNING
Vad kan jag själv göra för att förebygga nedslitning? Analysförmågan: - var hör problemet hemma - medvetenhet om tidsanvändning. - medvetenhet om olika dilemman. - ”inte alltid tillgänglig” - träna att kunna säga nej!!!!!! - stanna upp, ”frysa ögonblicket”
- sätta konkreta mål för mitt arbete - bry mig om mig själv, lyssna på kroppens signaler - se över mina arbetsrutiner och min planering - tillåta mig pauser och vila - humor - planera övergång från arbete till hem och fritid - vårda privata relationer - planera för min fritid och sätta planerna i verket - träffa andra yrkesgrupper - kunskaper: relationsorienterade ledarskapet - ta konkret ansvar för egen utveckling, skaffa nya ”redskap”
Vad kan gruppen göra för att förebygga nedslitning? - vara lyhörd för signaler - ge konkret hjälp och avlastning - stödjande klimat - ge konstruktiv feed-back - rak kommunikation - avsluta dagen med debriefing - lyssna aktivt - ge tillfälle till diskussion och perspektivbyte - jämföra upplevelser och erfarenheter - ge uppskattning och erkänsla - ge tillfällen till skratt och avspänning - byta arbetsuppgifter tillfälligt - stötta personalutveckling och kompetensutveckling
Vad kan organisationen göra för att förebygga nedslitning? - klargöra mål -utveckla ledningsformerför trygghet och professionell utveckling - utveckla riktlinjer - se över rutiner och regler - stimulera feed-back - ge tid och möjlighet till underhåll av relationer - granska arbetsfördelningen - utveckla goda kommunikationskanaler - jämföra organisationens mål med omvärldens krav och förväntningar - stimulera till pedagogiska diskussioner - skapa förutsättningar för handledning - stödja och medverka till fortlöpande personal och organisationsutveckling