Kommunikationsprocesser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Advertisements

Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Ledarskap och arbetsliv
Kommunen, en attraktiv arbetsgivare
Fallet KoS eller när vi fyra blir ett Akt 2 – Administration av lagret
Att bygga en fungerande webbplats
KTH Intervjuförfarande Med tillhörande tips av Sara Näsmark
RESERVDELAR (företagets nav)
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Process utbildning Lager & Terminal Kärnprocesser Lager
Processorienterat förbättringsarbete
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Vilka krav kan vi ställa på leverantörerna
Utvärdering av processmognad
MODIGT MEDARBETARSKAP
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
LEDARSKAP UR ETT GENUSPERSPEKTIV
Process: Lönekriterier
Logistik vid husbyggnad
En förberedelse inför ditt samtal med din chef
Skriv in processens namn här Skriv in produktens och företagets namn här.
Intern/extern kommunikation
C IT - Service Budgetsystem c IT - Service Problem Budgeteringen tar tid Budgeteringen är svåröverskådlig Informationsbrist mellan avdelningar Ett.
Välkommen till Information om Hinfo Hinfo är en nationell databas för information om hjälpmedel Vad är Hinfo? Information om Hinfo 2006.
Beställning av tjänster
Transportekonomi Stockholm. Transportekonomi, scoop Dag 1, företagscase och spedition Dag 2, lager Dag 3, Distribution Dag.
Intern/extern kommunikation
Leif Hamnäs Robert Bosch AB Robert Bosch AB MLH Logistics AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB Kuehne & Nagel AB MLH Consulting MLH Consulting MLH.
AGENDA MLH Dag 2 3 Bemanning - Egen personal - Bemanningsföretag - Optimering - Bemanningsföretag - Optimering - Grupparbete 3 4 Juridik - Förfrågan -
Presentation av Möblia Hyllsystem AB
AFS 2015:4 Ny föreskrift Organisatorisk och social arbetsmiljö Minska den arbetsrelaterade ohälsan.
LEIF HAMNÄS Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB MLH.
Kommunikationsprocesser
Enig ledning som skickar samma signaler
Arbetsmiljöansvar inom Kinda kommun
Ann Carlsson, vd Apoteket AB
projekt livsmedel för SÄRSKILDA NÄRINGSÄNDAMÅL
Jobb & arbetsliv: Egenskaper, karaktär
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Processen att samarbeta för att uppnå ett gemensamt mål.
Föräldraskapet Vad är viktigast? HUR GÖR VI? Vikten av att ha tydliga mål Uppmuntra de starka sidorna Vilka behov finns Skapa struktur.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
Projektnamn Företagsnamn Presentatör
EAK
Vision för rätt lön.
Vision för rätt lön
Kommunikationsprocesser
Kommunikationsprocesser
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Medarbetarundersökning 2018
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Kommunikationsprocesser
Intern/extern kommunikation
Vad betyder Social Kompetens
Framgång genom lagarbete
Kommunikationsprocesser
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Presentation av affärsplan
Delprojekt Administrativt stöd ”Kompetensstege för administratörer”
Innehåll i dagen Mata in Ubåtar i Net-klient Redigera inmatningar
Dataskyddsutbildning för avdelningar 2018
Kommunikationsprocesser
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Resumé dag 3

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kontaktytor Kursmål Ha god kännedom om de kontaktytor jag får som logistiker Ha god kännedom om de situationer jag ställs inför

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kontaktytor Chefer Medarbetare Logistiker Leverantörer Kunder Processer Arbets- tagar- org. Lagar & förordningar

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Chefer U1 – låg kompetens/högt engagemang (entusiastiske) U2 – låg till viss kompetens/lågt engagemang (besvikne) U3 – måttlig till hög kompetens/varierande engagemang (försiktige) U4 – hög kompetens/högt engagemang (självständige) Situationsanpassat ledarskap S1 – instruerande (visar och berättar hur) S2 – coachande (förklarar varför och uppmuntrar) S3 – stödjande (fattar gemensamma beslut och uppmuntrar) S4 – delegerande (tillåter självbestämmande och tillhanda- håller resurser)

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Chefer Arbetsledaregenskaper – 3 färdigheter Diagnos – sätt utvecklingsmål Flexibel – använd olika ledarstilar Partnerskap för prestation

Kommunikationsprocesser MLH Chefer Hur vill jag bli bedömd? CV referenser intervju observationer medarbetarsamtal Vilka egenskaper är viktiga att bedöma? kunskap/kompetens engagemang intresse noggrannhet lojalitet flexibilitet ärlighet

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Chefer budgetering planering förbättringsarbete revision rekrytering kundbesök investeringar rapportering

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kunder planering förbättringsarbete budgetering rapportering socialt

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Processer Förbättringsarbete Produktivitet Organisation Utbildning

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Medarbetare Samarbete Stöd Information Socialt

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Leverantörer Nyckelleverantörer budgetering planering förbättringsarbete socialt Övriga leverantörer uppföljning rapportering

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Lagar & förordningar MBL Lagen om anställningsskydd Skyddslagstiftningen

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Uppföljning Chefer Medarbetare Logistiker Leverantörer Kunder Processer Arbets- tagar- org. Lagar & förordningar

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Definitioner/Dokument Kursmål Ha god kännedom om de begrepp och dokument som används i en lager-/terminalverksamhet

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Begrepp Pall Hylla Användare Artikel Lagerplats Kolli

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Pall Lastbärare EUR-pall (80x120 cm) Sjöfartspall (120x120 cm) Specialpall Pallkragar Vikt < 1000 kg

MLH GOLVET 350 kg 11,2 m 4200 kg 4200 kg 2800 KG 2800 kg

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Hylla Lastbärare 50x100 cm Vikt < 100 kg

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Lagerplats Beskriver varje individuell lagringsplats Nummer (LL-GG-DD-HH) LL = lagerzon GG = gång DD = djup HH = höjd

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Artikel Beskriver produkten/varan namn beteckning vikt storlek kvantitet

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kolli Utleveransenhet Pall Kartong

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Grupparbete 1: Er avdelning ska hantera ett nytt sortiment. Totalt är det 500 artiklar. Sortimentet har följande struktur: 200 huvuddelar bestående av elektriska handverktyg i kartonger. Inleverans sker på pall eller i container opallat. 300 tillbehör av olika slag typ borrar, brotchar, etc.. In- leverans sker i kartonger varav flera artiklar på sam- ma pall

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Uppgift: Diskutera och föreslå hur Ni ska lagra produkterna

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Dokument Fraktsedel CMR Följesedel Användare Plocklista Order Inleverans Lastlista RFID

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Fraktsedel PDF\Fraktsedel.pdf PDF\Adressetikett fraktsedel.pdf

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Internationell fraktsedel CMR PDF\CMR Fraktsedel.pdf PDF\Adressetikett CMR.pdf

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Försändelse utan fraktsedel http://www.prosped.se/files/fraktsedel%20med%20logo.pdf

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Order Utleveransdokument Kund namn/adress Ordertyp Standard Vecko/påfyllnads Snabb Rest Artiklel Kvantitet

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Plocklista http://www.prosped.se/files/fraktsedel%20med%20logo.pdf

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Följesedel http://www.prosped.se/files/fraktsedel%20med%20logo.pdf

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Grupparbete 2: Vilka kommunikationsprocesser finner ni på följesedeln?

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Lastlista PDF\Leveranslista.pdf

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Inleverans PDF\Inleveranslista.pdf

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Inlagring - putaway PDF\Putaway.pdf

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser RFID En teknik att läsa och skriva information via radiovågor från/ till små minnen, taggar (elektroniska chip med antenn) Exempel – beskriver innehållet på en pall

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Grupparbete 3: Ni har kommit överens med Er leverantör för ett visst sortiment att införa RFID. Diskutera hur Ni kan förändra verksamheten.