Kommunikationsprocesser

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till information om SRY utbildning.
Advertisements

Magnus Ivarsson Kvalitetssamordnare
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Föreläsning PGA 5 september 2011 Thomas Sonesson MONTREE AB.
Ett arbete med att etablera
En introduktion till SEB Way
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Processorienterat förbättringsarbete
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Kommunikationsplanens delar
Hur svårt kan det vara? Ylva Mannervik
Mål- och resultatstyrning
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Organisation och produktion
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Lönesamtalet.
LIFT MÅL LIFT Ett utvecklingsprogram för deltagaren och deltagarens företag.
Organisera företaget.
Från ideologi till verklighet
LIFT: Den egna planen DEN EGNA PLANEN Ett av målen med LIFT, och din slutredovisning.
UFAB i Uddevalla och Shanghai
LEIF HAMNÄS MLH Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Organisationsteori MÅL, STRATEGI OCH EFFEKTIVITET
Hur skapa effektiva kampanjer? © 2006 Microsoft Corporation and Capgemini U.S. LLC 1.
Beställning av tjänster
Intern/extern kommunikation
Offensiv kvalitetsutveckling
AGENDA MLH Dag 2 3 Bemanning - Egen personal - Bemanningsföretag - Optimering - Bemanningsföretag - Optimering - Grupparbete 3 4 Juridik - Förfrågan -
04/06/ Balanserade kunskapsflöden - därför behövs wfmd.org Balans i hela verksamheten > delarna.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
ISO – certifikat Hinder eller möjlighet till bättre kommunikation?
LEIF HAMNÄS Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB Affärsteamet AB MLH.
LEIF HAMNÄS Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB MLH.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Kommunikationsprocesser
Enig ledning som skickar samma signaler
Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB
Robert Bosch AB MLH Logistics AB Kuehne & Nagel AB MLH AB
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Kommunikation.
Presentation av ledningssystemet
på personer i behov av hjälp
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
KOMMUNIKATIONSINDEX- NYTT I MEDARBETARENKÄTEN 2014
Beställning vid brådskande ärende - process
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Kommunikationsprocesser
Kommunikationsprocesser
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Kommunikationsprocesser
Intern/extern kommunikation
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Introduktion till processen för balanserad styrning
En Relationsbaserad Äldreomsorg
Processen för Balanserad Styrning
Kommunikationsprocesser
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Kommunikationsprocesser
Hur skapa livskraftiga/resilienta organisationer och ett hållbart arbetsliv? Margareta Oudhuis Presentation Framtidssymposium Skaraborgs kommunalförbund.
Företagets intressenter
Presentationens avskrift:

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Leif Hamnäs Robert Bosch MLH Logistics Kuehne + Nagel MLH Consulting

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Schema kommunikationsprocesser HT 2017.doc

Kommunikationsprocesser Ordet kommer från latin ”Communicare” Betyder att göra något gemensamt, det vill säga skapa en gemensam förståelse eller helt enkelt bli överens. När vi överför fakta påverkar vi även människors känslor och attityder.

Kommunikationsprocesser Målgrupp Kanal Sändare Budskap Kanal Mottagare Kanal Återkoppling

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Kursmål Att få god kännedom om kommunikationen i ett företag Att förstå samspelet/kommunikationen mellan kund och företag

Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Ägare Styrelse VD

Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Vision Styrelse Mål VD Strategi Ledningsgrupp

Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning VD Ekonomi Marknad Inköp HR Produktion

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Linjeorganisation Fördelar ansvar och rapportering till olika funktionella enheter En hierarkisk ordning som styrs av klara regler Kan hämma medarbetarnas egna initiativförmåga

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Matrisorganisation

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Matrisorganisation Fördelar och styrkor Balanserar behovet av lokalt fokus och globalt tänkande Kan öka kommunikationen och problemlösningen i organisationen Kan öka medarbetares motivation då de känner sig mer involverade i verksamheten

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Matrisorganisation Risker och svagheter Det tar 3-5 år att få den inarbetad och fungerande Risk för spänning mellan funktionella och administrativa chefer då de ser på verksamheten från olika perspektiv Trögare beslutsprocess p.g.a. flera inblandade chefer Varje anställd har flera chefer. Kan leda till motstridiga besked

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning VD Ansvar Vision Mål Strategi Uppföljning

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Ekonomi Ansvar Budget Likviditetsplanering Uppföljning av mål (controller) Leverantörsreskontra Kundreskontra Årsboklslut

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Marknad Ansvar Marknadsföring Försäljning Innovation/nya marknader CRM (customer relation management)

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning HR Ansvar Löner Rekrytering Utbildning Arbetsmarknadslagstiftning

Kommunikationsprocesser Organisation MLH Kommunikationsprocesser Organisation Ansvarar för processerna Ansvarar för kvalitet Produktion Transportledare Transportledare Transportledare Operativ kontakt

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Produktion Ansvar Processer Kvalitet

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Transportledare Kundkontakt Service Underhåll Kvalitet Utveckling

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Organisation/Ledning Sammanfattning Strategisk (långsiktig) Kommunikation Taktisk (kortsiktig) Kommunikation Operativ

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Grupparbete 1 - Diskutera och föreslå en vision för ett valfritt företag

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Grupparbete 1 - Exempel: Vision Företaget ska bli topp 3 inom sin bransch Företaget ska ha den bästa servicen inom sin bransch

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Förfrågan Behov Offert Samarbete Partnerskap Avtal

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt ”Företagsledningens engagemang” 3.Arbeta ständigt med förbätt- ringar 4. Arbeta med processer Sätt kunden i centrum 5. Låt alla vara delaktiga 2. Basera beslut på fakta 6. Skapa helhetsbild

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Sätt kunden i centrum Kunden Behov Uppfyllelse

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Omvärlds- förändring Revision Basera beslut på fakta Intern upp- följning Kundmöte

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Omvärlds- förändringar Kund- kontakter Arbeta ständigt med förbättringar Interna analyser Utveckling ”redesign”

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Arbeta med processer Kontr. Kapac. Kapac. Tillg? Boka Tag emot förfrågan Skicka Bekräft. Slut J N Föreslå Alt. Kund Accept? J N

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Delegera ansvar Förstå vilket värde som skapas Låt alla vara delaktiga Skapa för- ståelse för processerna Delge alla kritik

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Skapa en helhets- bild Utbildning Information

Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Följer upp Tar fram strategier Företagsledningens engagemang Sätter mål Vision

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Grupparbete 2 - Diskutera följande frågor: hur sätter man kunden i centrum hur tar man reda på kundens behov hur mäter man hur väl kundens behov uppfylls hur får man alla delaktiga

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Grupparbete 2 - Exempel: hur sätter man kunden i centrum kundens behov får styra verksamheten alla känner till kundens behov alla får löpande information

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Grupparbete 2 - Exempel: hur tar man reda på kundens behov offertförfrågan löpande uppföljningsmöten enkäter

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Grupparbete 2 - Exempel: hur mäter man hur väl kundens behov uppfylls KPI (key performance indicator) löpande uppföljningsmöten enkäter

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Grupparbete 2 - Exempel: hur får man alla delaktiga kunskap om värdet man skapar kunskap om att man betyder något belöning

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt KPI > 95 % > 95 > 98 % > 98 % Penalty/straffavgift Förbättring Bonus/belöning

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Grupparbete 3 - Diskutera KPI och sätt mått för ett transport/speditionsföretag

Kommunikationsprocesser MLH Kommunikationsprocesser Kundservice/kundrelationer/ett kundorienterat synsätt Grupparbete 3 - Diskutera KPI och sätt mått Exempel: upphämtning i rätt tid leverans i rätt tid rätt innehåll rätt dokument transportskador