Dynamiskt inköpssystem (DIS)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Välkommen till Informationsmöte
Ändringar i EU:s rättsmedels-direktiv m.m.
En översikt och introduktion till den nya lagstiftningen Offentlig upphandling och e-affärer Stockholm den 17 januari 2008 Advokat Elisabeth Legnerfält.
Upphandla totalprojekt
Förändringar i LOU och LUF Gävle den 11 oktober 2011
Skrivare kopiatorer och tjänster 09
Offentlig upphandling (LOU) Ändringar från och med 15 juli 2010
Hur länge har vi haft vi regler?
vid Offentlig Upphandling
Kompetensutveckling Processansvarig: Ulrika Sjöholm
Att upphandla utvärdering
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Kvarnholmsförbindelsen
Upphandlingsprocessen Svenska Kraftnät
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Försäkring av tjänstepension Avropsstöd- Version 1.0 Kontaktperson; Stellan Kolbäck Säkra Södra Berget AB.
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
Banktjänster Avropsstöd Version 1.5
Upphandling, inköp och LOU
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Elektronisk upphandling – nya regler för offentlig upphandling
Lämna anbud på våra upphandlingar. Registrera dig på e-avrop för att bevaka, prenumerera och lämna anbud på våra upphandlingar 1.Gå in på
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
INKÖP/ UPPHANDLING.
Äldreboende på gång….
Avropsstöd Trygghetslarm och larmmottagning 2012.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
1 Proposition 2008/09:29 Lag om valfrihetssystem.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Datakommunikation 2014” i korthet
Banktjänster Avropsstöd Version Innehållsförteckning A) Avropsprocessens steg I materialet i denna presentation finns en beskrivning.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet i korthet – Avfallskärl 2014.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
Uppdrag Socialt företagande
Lagen om offentlig upphandling Klassiska sektorn 2007:1091
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:5
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:2
LOV och LUF.
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015:4
Upphandlingslagstiftningen
Lathund TI Tekniska Konsulter B Innan du gör ett avrop läs:
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Lathund TI Tekniska Konsulter A Innan du gör ett avrop läs:
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Ramavtalet i korthet Elenergi 2016 (statliga myndigheter)
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
Informationsträff om nytt upphandlingsförfarande för SK-kurser
Lag (2016:1145) om offentlig upphandling LOU
Direktupphandling av varor och tjänster
Förnyad konkurrensutsättning
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Genomgång inför upphandling
Ramavtalet i korthet Beläggningsarbeten 2015
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Socialt ansvarsfull upphandling
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Ramavtalet i korthet Entrémattor 2017
Dialog och samarbete – vad ska det vara bra för
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Direktupphandling av varor och tjänster
Avropsvägledning – Boknings- och bidragslösningar
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Dynamiskt inköpssystem (DIS)

Dynamiska inköpssystem Kanske för tidigt

När används DIS Dynamiskt inköpssystem detaljprojektering dammsäkerhet Kristianstad kommun, Kristianstad Rekryteringstjänster Upplands-Bro kommun, Upplands-Bro DIS Inhyrning av socionomer Region Gotland, Visby Dynamiskt inköpssystem - Handledarutbildning Region Skåne, Koncerninköp, KRISTIANSTAD Dynamiskt inköpssystem (DIS) avseende möbler och inredning, 2018/49 Mora Kommun, Mora Avsättning slaggrus Renova AB, Göteborg

Dynamiskt inköpssystem Tekniska konsulttjänster - M5 Miljötekniska markundersökningar Simrishamns kommun, SIMRISHAMN Elenergi 2017 SKL Kommentus Inköpscentral AB, Stockholm Dynamiskt inköpssystem Tekniska konsulttjänster - M4 Mark Planarbete Tältlösningar och hallbyggnader för idrott, event, förråd och verksamhet genom Dynamiskt inköpssystem (DIS) Ansökan och avslutning sker löpande 2018- 2043 Nacka kommun, Nacka Bostadsmoduler genom Dynamiskt inköpssystem (DIS). Ansökan och avslutning sker löpande under 2018- 2043 Dynamiskt inköpssystem för handledning socialförvaltningen Luleå kommun, Luleå Laboratorietjänster för livsmedel och miljö Göteborgs Stad Inköp och upphandling, Göteborg

Dynamiskt inköpssystem solcellsentreprenörer (DIS) Kalmar läns landsting, KALMAR II DIS Maskiner lokalvård Samhällsbyggnadsförbundet Bergslagen, NORA Dynamiskt inköpssystem för Grävmaskinstjänster LÄNSSTYRELSEN I NORRBOTTENS LÄN, LULEÅ Dynamiskt inköpssystem Planarkitekt Hörby kommun, HÖRBY Dynamiskt inköpssystem (DIS) avseende bevakning- mm -tjänster, 2018/17 Mora Kommun, Mora Miljöfordon Halmstads kommun, HALMSTAD

Inget eget förfarande Genomförs som selektivt förfarande ( Antalet anbudssökande som får delta i systemet får dock inte begränsas.) (STEG 1) Alla Anbudssökanden som uppfyller kvalificeringskraven får vara med i DISet. Genom att kvalificering sker löpande kan gruppen leverantörer som är antagna i DISet förändras från tid till annan. Ansökningsmöjligheten gäller under hela DISets giltighetstid. (STEG 2) Anbudsinbjudan om att lämna anbud på en Specifik upphandling skickas ut till de Leverantörer som vid det tillfället är kvalificerade i DISet

Tider Efter att Ansökningsinbjudan skickats ut löper en inledande ansökningsperioden om 30 dagar. Upphandlaren ska utvärdera varje enskilds ansökan inom 10 arbetsdagar från mottagandet. Vid behov får upphandlaren förlänga den perioden till 15 arbetsdagar. Så länge ingen Specifik upphandling initieras får utvärderingstiden förlängas ytterligare, dock som längst till 25 arbetsdagar. Samtliga Anbudsansökningar som inkommit inom den inledande ansökningsperioden om 30 dagar, ska vara utvärderade innan upphandlaren får börja genomföra Specifika upphandlingar inom DISet För de Anbudsansökningar som inkommer efter den inledande ansökningsperioden om 30 dagar, gäller samma tid för utvärderingen. Inom 10 arbetsdagar från mottagandet och vid behov får upphandlaren förlänga den perioden till 15 arbetsdagar.

Ställningstagande Anbudssökanden kommer att meddelas beslut snarast möjligt om ansökan har godkänts eller inte. Övriga anbudssökande kommer inte att ta del av beslut gällande en viss anbudssökande. Anbudssökanden som inte godkänns kommer att delges en motivering för det beslutet samt information om hur överprövning av beslutet kan göras. En sådan anbudssökande har möjlighet att ansöka på nytt.

Mer tider Anbudsgivarna kommer få minst 10 dagar på sig att inkomma med anbud från det att Anbudsinbjudan skickas ut. Vilken tidsfrist som gäller för den Specifika upphandlingen framgår av Anbudsinbjudan. Sista dag för kontraktstilldelning: Kontrakt med stöd av detta DIS tecknas senast sista dag för DISets giltighetstid.

Tilldelningskriterier Den upphandlande myndigheten ska tilldela kontraktet till den anbudsgivare som har lämnat det bästa anbudet på grundval av de tilldelningskriterier som anges i det meddelande om upphandling som använts för att inrätta det dynamiska inköpssystemet

ESPD-formulär Den upphandlande myndigheten får när som helst under det dynamiska inköpssystemets giltighetstid begära att inbjudna deltagare, inom fem arbetsdagar från den dag då begäran avsändes, lämnar in en ny och uppdaterad version av den egna försäkran som avses i artikel 59.1. Viktigt med text avseende uteslutning: Beställaren äger rätt att utesluta en Leverantör från DISet i de fall Leverantören inte längre uppfyller kvalificeringskraven. Innan en sådan uteslutning kan ska Leverantören ges tillfälle att inom en bestämd tid yttra sig över de omständigheter som enligt Beställaren utgör skäl för uteslutning.

DIS och överprövning Efter tilldelning av kontrakt finns i de fall Beställaren tillämpar en frivillig avtalsspärr möjlighet att ansöka om överprövning av tilldelningsbeslutet inom den tid som den frivilliga avtalsspärren löper. Om Beställaren inte tillämpar frivillig avtalsspärr har leverantören ändå möjlighet att ansöka om ogiltighet av kontraktet enligt de förutsättningar som anges i 20 kap. 13 § LOU.

Vilka krav kan ställas vi upprättandet av DISet Kap 13 Kap 14 Kap 15

Vilka delar behöver finnas med i DIS-dokumenten Allmänna krav & regler för DIS Administrativa krav & leverantörskrav

Vilka uppgifter bör finnas i dokumenten Vad DISet omfattar Volymer Giltighetstid Beskrivning av DIS-förfarandet Tider för ansökning Tilldelningskriterier Uteslutning av Leverantör Utträde av Leverantör Kap 13, 14 & 15

Tack för att du inte snarkade Per Werling Upphandlingsjurist e-Avrop per@e-avrop.com Tack för att du inte snarkade Zzz…