Förhållningssätten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nulägesanalys genom frågor
Pedagogisk verksamhetsidé
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Ledning & Styrning i Samverkan UTKAST FÖR VIDAREUTVECKLING Reflektioner och summeringar från intressentdialog den 25/9 på St Gertud i Malmö.
Föräldramöte 12 september 2011
Exempel utifrån ett antal målområden
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Kärnvärden.
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
VerksamhetsutvecklingVerksamhetsutveckling I arbete med funktionshinder.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Vad hände i Östersund, kommer vi ihåg? Norrtings regionträff för Folktandvårdens chefer och staber
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Process: Lönekriterier
Lönesamtalet.
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Vision och strategi Akademin för innovation, design och teknik.
Personalpolitisk plattform
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Personalpolitisk inriktning
- inom Stockholms läns landsting
Mål och Handlingsplan 2009 Kommungemensamma Mål och aktiviteter inom chefsförsörjningsområdet 2009.
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Nämndplan 2015.
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Värdegrund. Presentation Syfte Värdegrund Presentation av workshop Utvärderingar Framtiden Summering Frågor Kontakt.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Konfliktens ABC A Attityd C sakfrågor Motsättningar B Beteende.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Coaching.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Så bemöter vi varandra - och alla andra
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Vad innebär regionbildningen?
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
Syfte, målbild och värdegrund för Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Park- och naturförvaltningen
SMART HUDIKGYMPANS VÄRDEGRUNDER
Rättviks kommun ”Här är alla digitala medborgare”
Maria Nordin Institutionen för psykologi
Utveckling och lärande
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
Vad betyder förhållningssätten för mig (oss) som chef?
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Förhållningssätten

Förhållningssätten Förhållningssätten märks i det beteende vi försöker levandegöra i varje möte med brukare och medarbetare. Med hjälp av förhållningssätten skapar vi trygghet och bygger förtroende. 130312   FÖRHÅLLLNINGSSÄTT I CENTRUM Förhållningssätten märks i det beteende vi försöker levandegöra i varje möte med brukare och medarbetare. Med hjälp av förhållningssätten skapar vi trygghet och bygger förtroende. Vi har en gemensam syn som styr och vägleder oss, vi har ett brukarperspektiv och är goda förebilder. Det innebär också att vi vågar ifrågasätta beslut och beteenden i vår organisation samt är öppna för att själva ta emot feedback. Vi tänker på helheten och hur vårt agerande påverkar andra verksameter. Vi använder förhållningssätten vid beslutsfattande och i dialog med våra medarbetare (bland annat utvecklings- och lönesamtal). Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för Vi är ambassadörer för Centrum och våra verksamheter. Det innebär att vi har ett fokus på brukaren och uppdraget, att vi lyssnar och tar reda på brukarens behov. Vi tänker alltid på konsekvenser för brukaren när vi tar beslut, vi behandlar alla likvärdigt utifrån deras behov och förutsättningar Vi är tydliga med vad vi har att erbjuda och är noga med att återkoppla så snabbt som möjligt Vi är närvarande chefer i verksamheten och uppmuntrar till delaktighet Vi bryr oss Att bry sig som chef i Centrum innebär att vi ser till människors välbefinnande och att ge goda förutsättningar. Vi ser och lyssnar till individen och hans/hennes behov. Vi är engagerade, empatiska, serviceinriktade och tydliga Vi följer upp resultat och ger en aktiv återkoppling Vi agerar om någon vi frångår förhållningssätten Vi tar ansvar när vi blir kontaktade för att brukaren får ett svar eller kommer i kontakt med rätt person Vi arbetar tillsammans Vi arbetar tillsammans med varandra och med brukaren. Vi strävar efter att ha brukarens fokus och vet att brukaren ofta har lösningar. Vi samarbetar med andra aktörer och mellan våra egna enheter och sektorer Vi delar med oss av kunskap och erfarenheter Vi bidrar till ett klimat som präglas av delaktighet, tydlighet och lagkänsla Vi arbetar proaktivt och kommunicerar mellan olika nivåer och sektorsgränser Vi tänker nytt Att tänka nytt kräver att vi tillåter misslyckanden och skapar en kreativ miljö som stimulerar till nytänkande. Vi tänker nytt utifrån brukarens behov. Vi är prestigelösa, bryter mönster, vågar prova nytt och uppmuntrar till oliktänkande Vi förändrar så att det gör skillnad Vi uppmuntrar förändringsförslag från ledning och medarbetare Vi använder oss av kompetens inom kommunikation vid förändringar Vi använder ny teknik och omvärldsbevakar

Förhållningssätten Vi har en gemensam syn som styr och vägleder oss, vi har ett brukarperspektiv och är goda förebilder. Det innebär också att vi vågar ifrågasätta beslut och beteenden i vår organisation samt är öppna för att själva ta emot feedback.

Förhållningssätten Vi tänker på helheten och hur vårt agerande påverkar andra verksameter. Vi använder förhållningssätten vid beslutsfattande och i dialog med våra medarbetare (bland annat utvecklings- och lönesamtal).

Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för Vi är ambassadörer för Centrum och våra verksamheter. Det innebär att vi har ett fokus på brukaren och uppdraget, att vi lyssnar och tar reda på brukarens behov. Vi tänker alltid på konsekvenser för brukaren när vi tar beslut, vi behandlar alla likvärdigt utifrån deras behov och förutsättningar Vi är tydliga med vad vi har att erbjuda och är noga med att återkoppla så snabbt som möjligt Vi är närvarande i verksamheten och uppmuntrar till delaktighet

Vi bryr oss Att bry sig som chef och medarbetare innebär att vi ser till människors välbefinnande och att ge goda förutsättningar. Vi ser och lyssnar till individen och hans/hennes behov. Vi är engagerade, empatiska, serviceinriktade och tydliga Vi följer upp resultat och ger en aktiv återkoppling Vi agerar om någon frångår förhållningssätten Vi tar ansvar när vi blir kontaktade för att brukaren får ett svar eller kommer i kontakt med rätt person

Vi arbetar tillsammans Vi arbetar tillsammans med varandra och med brukaren. Vi strävar efter att ha brukarens fokus och vet att brukaren ofta har lösningar. Vi samarbetar med andra aktörer och mellan våra egna enheter och sektorer Vi delar med oss av kunskap och erfarenheter Vi bidrar till ett klimat som präglas av delaktighet, tydlighet och lagkänsla Vi arbetar proaktivt och kommunicerar mellan olika nivåer och sektorsgränser

Vi tänker nytt Att tänka nytt kräver att vi tillåter misslyckanden och skapar en kreativ miljö som stimulerar till nytänkande. Vi tänker nytt utifrån brukarens behov. Vi är prestigelösa, bryter mönster, vågar prova nytt och uppmuntrar till oliktänkande Vi förändrar så att det gör skillnad Vi uppmuntrar förändringsförslag från ledning och medarbetare Vi använder oss av kompetens inom kommunikation vid förändringar Vi använder ny teknik och omvärldsbevakar