Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå Världen vi l WS 3 Skellefteå
Syfte och mål Efter avslutad utbildning ska deltagarna ha kunskap om vad digital transformation innebär i en offentlig verksamhet förstå vilka stöd och verktyg som finns för att genomföra digital förändring i Skellefteå kommun kunna presentera ett förslag för det fortsatta arbetet med digital transformation
Vad är digital transforma- tion? Innehåll och arbetssätt Kritiska faktorer för att nå resultat Insiktsarbete i organisationen Insikt - tid - förändring Varandras lärresurser WS 1 WS 3 WS 4 WS 2 Digitala mognadstestet Er digitala position Vad är digital transforma- tion? Att leda och genomföra transformation Hur digital transformation drivs Vad är digital transformation? Transformationsplanen KC
Transformations- plan Att leda och genomföra transformation Transformationsplanen - ett urval av prioriterade förändringsresor utifrån: Vilka vi är 1. DMI 2. Omvärld 3. Vågor 4. Destination Transformations- plan
DMI: Skellefteå Samhällsbyggnad
DMI: Skellefteå Socialtjänsten
5 STEG TILL EN TRANSFORMATIONSPLAN 3. PRIORITERADE MISSION 1. DMI Namn: VÄRDERINGAR VISION AVGRÄNSNINGAR TA POSITION TILLGÅNGAR MISSION 1. DMI 4. DIGITAL DESTINATION 5. TRANSFORMATIONSPLAN Mobilisering Koordination Acceleration Värderingar, Vision & Mission Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data & Analys Erbjudande & Intäktsmodell Kontaktytor Relationer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % 3. PRIORITERADE FÖRÄNDRINGSVÅGOR 2. BRANSCHAKTÖRER Kunder Leverantörer Nya aktörer www.digjourney.com 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % www.digjourney.com
5 steg till en transformationsplan Vilka vi är VÄRDERINGAR VISION AVGRÄNSNINGAR TA POSITION TILLGÅNGAR MISSION
5 steg till en transformationsplan 2. Vår digitala mognad, s 106 - 120 1. DMI Värderingar, Vision & Mission Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data & Analys Erbjudande & Intäktsmodell Kontaktytor Relationer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % Mobilisering Koordination Acceleration
5 steg till en transformationsplan 3. Omvärldens digitala mognad, s 120 2. BRANSCHAKTÖRER Kunder Leverantörer Nya aktörer www.digjourney.com 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %
Transformationsprocessen 4. Vilka förändringsvågor som påverkar oss
5 STEG TILL EN TRANSFORMATIONSPLAN 3. PRIORITERADE MISSION 1. DMI Namn: VÄRDERINGAR VISION AVGRÄNSNINGAR TA POSITION TILLGÅNGAR MISSION 1. DMI 4. DIGITAL DESTINATION 5. TRANSFORMATIONSPLAN Mobilisering Koordination Acceleration Värderingar, Vision & Mission Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data & Analys Erbjudande & Intäktsmodell Kontaktytor Relationer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % 3. PRIORITERADE FÖRÄNDRINGSVÅGOR 2. BRANSCHAKTÖRER Kunder Leverantörer Nya aktörer www.digjourney.com 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % www.digjourney.com
Nio digitala motorer - Var tror vi att vi befinner oss idag? - Var önskar vi befinna oss? - Var befinner vi oss faktiskt, när allt kommer omkring... Källa: Joakim Jansson och Marie Andervin (2016). Att leda digital transformation. HOI Förlag
Härifrån till verkligheten... - Om den digitala mognaden diskuteras i organisationen, får vi en reviderad bild? a - - - - - - A B
Värdering, vision och mission Varför & vart? - Skapa samsyn om vart vi vill nå, innan visionen skapas. - Politikens roll, kompetens, förståelse... - Digitala mognadsmatrisen, ett verktyg. eBlomlådan, Lika (socialtjänst, skola) Visionen är ett företags långsiktiga slutmål. Hur företaget ska nå slutmålet och svaret på varför det finns är dess mission och vad som värdesätts längs med resan är värderingarna. Digital vision under mobilisering- och koordinationsfasen - Varför vår existens? - Varför digitaliseringen är nödvändig? Källa: DigJourney
Strategiarbete Hur? Strategi, organisation och innovation. Grundar sig i snabba marknadsförändringar. Hur arbetet med strategi bedrivs samt hur resultatet av arbetet dokumenteras, vidareförs och följs upp i organisationen. Ju mindre resurser, desto viktigare att handlingarna koordineras. Digital strategi i koordinationsfasen. - Kundresan - Innovation Källa: DigJourney
Hur? Strategi, organisation och innovation. Grundar sig i snabba marknadsförändringar. Källa: Joakim Jansson och Marie Andervin (2016). Att leda digital transformation. HOI Förlag
Organisation Hur? - Kultur: Vision, värderingar och normer - Kompetens: Digitala generalister, digitala alibin - Koordination: Silo och cellstruktur Den företagskultur, de kompetenser och den organisationsstruktur som finns i syfte att skapa och leverera erbjudandet. Betydelsen av ledningens ansvar och delaktighet. - Kultur - Kompetens - Koordination Källa: DigJourney
Processer Hur Hur? - Informationens betydelse för att stödja processerna De återkommande flöden som finns för att stödja organisationer i att skapa och leverera erbjudandet. Huvudprocesser och stödprocesser Information knutna till processerna Uppdaterad infrastruktur Innovationsprocessen Automatisering Källa: DigJourney
Infrastruktur Hur Hur? Den informationsteknik som finns för att stödja företagets processer samt hur den integreras i erbjudandet. Teknisk skuld Leverantörsberoende Källa: DigJourney
Data & analys Hur De data som samlas in och hur de analyseras och används för att fatta och implementerar beslut, samt hur data nyttjas i erbjudandet. Att gissa mindre och veta mera... Källa: DigJourney
Erbjudande & intäktsmodell Vad Vad? Erbjudandet är de lösningar som skapar värden för kommunens medborgare och andra målgrupper. Inkrementell, strukturell och disruptiv Kannibalisera på sina egna tjänster Källa: DigJourney
Kontaktytor Vad Vad? Var målgrupperna kommer i kontakt med kommunen, samt hur erbjudandet och kontaktytor integreras med varandra. Egna kontaktytor Lånade kontaktytor Källa: DigJourney
Relationer Vad? Hur kommunen interagerar med sina målgrupper, vilka relationer som utvecklas, samt hur dessa integreras med erbjudandet. Tillit, evidensbaserad praktik Källa: DigJourney
Motorernas relevans Har motorerna relevans inom våra verksamheter? Har motorerna rätt benämning? Utifrån ett kommunalt perspektiv? Är budgetprocessen en digital motor? Saknas någon viktig motor? Källa: DigJourney
Sidan 107 Källa: Joakim Jansson och Marie Andervin (2016). Att leda digital transformation. HOI Förlag
Workshop 1 Utveckling av de digitala motorerna Anteckna i ett gemensamt dokument http://bit.ly/skelleftea_soc Anteckna i ett gemensamt dokument http://bit.ly/skelleftea_sam
Workshop 2 Omvärldens digitala mognad Anteckna i ett gemensamt dokument http://bit.ly/skelleftea_soc Anteckna i ett gemensamt dokument http://bit.ly/skelleftea_sam
Förändrings- vågor Källa: DigJourney
Workshop 3 Omvärldens förändringsvågor Anteckna i ett gemensamt dokument http://bit.ly/skelleftea_soc Anteckna i ett gemensamt dokument http://bit.ly/skelleftea_sam
Workshop Förändringsvågor samlade i Mentimeter
Eget arbete - dela gärna ut ansvar Läs och dubbelläs boken DMI: Lista aktiviteter för alla digitala motorer PRIORITERADE VÅGOR: Välj och analysera tre förändringsvågor DIGITAL DESTINATION: Var vill ni vara om tre år? Dokumentera allt digitalt i gemensamt dokument