Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Nyttorealisering på 10 min
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Ett arbete med att etablera
En introduktion till SEB Way
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
Hur stort är steget att gå från analog till digital skola och hur tar du steget? Bitte Henriksson 20 mars 2012 Vi har pratat ett bra tag om den digitala.
Jag har en strategi har du?
Processorienterat förbättringsarbete
Kjerstin Larsson Forskningsledare
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Regional digital agenda för Östergötland
© Copyright APeL Att utveckla tillsammans - om kritiska faktorer i projektarbete Projektkontakt Mora
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
BILDA + SENSUS SENSUS + BILDA. Beslut och vision Utgångspunkter för en vision -att möta en omvärld i förändring -tillsammans är vi så mycket mer -utgångspunkter.
Välkommen till ESF:s seminarium
”Vägen mot e-samhället”
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
Värdegrund, Vision och Verklighet.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
LIFT: Den egna planen DEN EGNA PLANEN Ett av målen med LIFT, och din slutredovisning.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Lärande utvärdering genom följeforskning
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Tydliga spelregler ger framgångsrikt ägarskifte
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Kommunikationsplan för ----
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Stadens vision Staden för de som vill något – den mest attraktiva staden. Den skapande Pulserande Gemensamma Globala Balanserade ……STADEN Kulturnämndens.
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Vägledning - 7 steg för en lyckad genomförande av LIKA socialtjänst
Vägledning - 7 steg för ett lyckat genomförande av LIKA socialtjänst
Wordcloud –Digitalisering 18 oktober
Workshop om det nationella RUC-nätverkets framtida roll
Analytics - Vad ni kan göra
Säkerhet - Vad ni kan göra
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
Vad innebär regionbildningen?
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
5 STEG TILL EN TRANSFORMATIONSPLAN 3. PRIORITERADE MISSION 1. DMI
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Att leda och genomföra transformation WS 3 Umeå och Övik
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
WORSHOP 2: HUR DIGITAL TRANSFORMATION DRIVS Digital kompetens och digital mognad, förutsättningar och framgång Den digitala mognadsmatrisen. Organisationens.
Vi står inför en stor digital förändring som ger oss nya möjligheter att skapa en smartare välfärd. Utbildningen "Att leda digital förändring” syftar till.
OM DIGIBAROMETER Digibarometer är att workshopmaterial som tagits fram inom det regeringsuppdrag som Lantmäteriet har för att öka kompetens och.
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Presentationens avskrift:

Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå Världen vi l WS 3 Skellefteå

Syfte och mål Efter avslutad utbildning ska deltagarna ha kunskap om vad digital transformation innebär i en offentlig verksamhet förstå vilka stöd och verktyg som finns för att genomföra digital förändring i Skellefteå kommun kunna presentera ett förslag för det fortsatta arbetet med digital transformation

Vad är digital transforma- tion? Innehåll och arbetssätt Kritiska faktorer för att nå resultat Insiktsarbete i organisationen Insikt - tid - förändring Varandras lärresurser WS 1 WS 3 WS 4 WS 2 Digitala mognadstestet Er digitala position Vad är digital transforma- tion? Att leda och genomföra transformation Hur digital transformation drivs Vad är digital transformation? Transformationsplanen KC

Transformations- plan Att leda och genomföra transformation Transformationsplanen - ett urval av prioriterade förändringsresor utifrån: Vilka vi är 1. DMI 2. Omvärld 3. Vågor 4. Destination Transformations- plan

DMI: Skellefteå Samhällsbyggnad

DMI: Skellefteå Socialtjänsten

5 STEG TILL EN TRANSFORMATIONSPLAN 3. PRIORITERADE MISSION 1. DMI Namn: VÄRDERINGAR VISION AVGRÄNSNINGAR TA POSITION TILLGÅNGAR MISSION 1. DMI 4. DIGITAL DESTINATION 5. TRANSFORMATIONSPLAN Mobilisering Koordination Acceleration Värderingar, Vision & Mission Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data & Analys Erbjudande & Intäktsmodell Kontaktytor Relationer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % 3. PRIORITERADE FÖRÄNDRINGSVÅGOR 2. BRANSCHAKTÖRER Kunder Leverantörer Nya aktörer www.digjourney.com 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % www.digjourney.com

5 steg till en transformationsplan Vilka vi är VÄRDERINGAR VISION AVGRÄNSNINGAR TA POSITION TILLGÅNGAR MISSION

5 steg till en transformationsplan 2. Vår digitala mognad, s 106 - 120 1. DMI Värderingar, Vision & Mission Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data & Analys Erbjudande & Intäktsmodell Kontaktytor Relationer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % Mobilisering Koordination Acceleration

5 steg till en transformationsplan 3. Omvärldens digitala mognad, s 120 2. BRANSCHAKTÖRER Kunder Leverantörer Nya aktörer www.digjourney.com 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 %

Transformationsprocessen 4. Vilka förändringsvågor som påverkar oss

5 STEG TILL EN TRANSFORMATIONSPLAN 3. PRIORITERADE MISSION 1. DMI Namn: VÄRDERINGAR VISION AVGRÄNSNINGAR TA POSITION TILLGÅNGAR MISSION 1. DMI 4. DIGITAL DESTINATION 5. TRANSFORMATIONSPLAN Mobilisering Koordination Acceleration Värderingar, Vision & Mission Strategiarbete Organisation Processer Infrastruktur Data & Analys Erbjudande & Intäktsmodell Kontaktytor Relationer 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % 3. PRIORITERADE FÖRÄNDRINGSVÅGOR 2. BRANSCHAKTÖRER Kunder Leverantörer Nya aktörer www.digjourney.com 0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70 % 80 % 90 % 100 % www.digjourney.com

Nio digitala motorer - Var tror vi att vi befinner oss idag? - Var önskar vi befinna oss? - Var befinner vi oss faktiskt, när allt kommer omkring... Källa: Joakim Jansson och Marie Andervin (2016). Att leda digital transformation. HOI Förlag

Härifrån till verkligheten... - Om den digitala mognaden diskuteras i organisationen, får vi en reviderad bild? a - - - - - - A B

Värdering, vision och mission Varför & vart? - Skapa samsyn om vart vi vill nå, innan visionen skapas. - Politikens roll, kompetens, förståelse... - Digitala mognadsmatrisen, ett verktyg. eBlomlådan, Lika (socialtjänst, skola) Visionen är ett företags långsiktiga slutmål. Hur företaget ska nå slutmålet och svaret på varför det finns är dess mission och vad som värdesätts längs med resan är värderingarna. Digital vision under mobilisering- och koordinationsfasen - Varför vår existens? - Varför digitaliseringen är nödvändig? Källa: DigJourney

Strategiarbete Hur? Strategi, organisation och innovation. Grundar sig i snabba marknadsförändringar. Hur arbetet med strategi bedrivs samt hur resultatet av arbetet dokumenteras, vidareförs och följs upp i organisationen. Ju mindre resurser, desto viktigare att handlingarna koordineras. Digital strategi i koordinationsfasen. - Kundresan - Innovation Källa: DigJourney

Hur? Strategi, organisation och innovation. Grundar sig i snabba marknadsförändringar. Källa: Joakim Jansson och Marie Andervin (2016). Att leda digital transformation. HOI Förlag

Organisation Hur? - Kultur: Vision, värderingar och normer - Kompetens: Digitala generalister, digitala alibin - Koordination: Silo och cellstruktur Den företagskultur, de kompetenser och den organisationsstruktur som finns i syfte att skapa och leverera erbjudandet. Betydelsen av ledningens ansvar och delaktighet. - Kultur - Kompetens - Koordination Källa: DigJourney

Processer Hur Hur? - Informationens betydelse för att stödja processerna De återkommande flöden som finns för att stödja organisationer i att skapa och leverera erbjudandet. Huvudprocesser och stödprocesser Information knutna till processerna Uppdaterad infrastruktur Innovationsprocessen Automatisering Källa: DigJourney

Infrastruktur Hur Hur? Den informationsteknik som finns för att stödja företagets processer samt hur den integreras i erbjudandet. Teknisk skuld Leverantörsberoende Källa: DigJourney

Data & analys Hur De data som samlas in och hur de analyseras och används för att fatta och implementerar beslut, samt hur data nyttjas i erbjudandet. Att gissa mindre och veta mera... Källa: DigJourney

Erbjudande & intäktsmodell Vad Vad? Erbjudandet är de lösningar som skapar värden för kommunens medborgare och andra målgrupper. Inkrementell, strukturell och disruptiv Kannibalisera på sina egna tjänster Källa: DigJourney

Kontaktytor Vad Vad? Var målgrupperna kommer i kontakt med kommunen, samt hur erbjudandet och kontaktytor integreras med varandra. Egna kontaktytor Lånade kontaktytor Källa: DigJourney

Relationer Vad? Hur kommunen interagerar med sina målgrupper, vilka relationer som utvecklas, samt hur dessa integreras med erbjudandet. Tillit, evidensbaserad praktik Källa: DigJourney

Motorernas relevans Har motorerna relevans inom våra verksamheter? Har motorerna rätt benämning? Utifrån ett kommunalt perspektiv? Är budgetprocessen en digital motor? Saknas någon viktig motor? Källa: DigJourney

Sidan 107 Källa: Joakim Jansson och Marie Andervin (2016). Att leda digital transformation. HOI Förlag

Workshop 1 Utveckling av de digitala motorerna Anteckna i ett gemensamt dokument http://bit.ly/skelleftea_soc Anteckna i ett gemensamt dokument http://bit.ly/skelleftea_sam

Workshop 2 Omvärldens digitala mognad Anteckna i ett gemensamt dokument http://bit.ly/skelleftea_soc Anteckna i ett gemensamt dokument http://bit.ly/skelleftea_sam

Förändrings- vågor Källa: DigJourney

Workshop 3 Omvärldens förändringsvågor Anteckna i ett gemensamt dokument http://bit.ly/skelleftea_soc Anteckna i ett gemensamt dokument http://bit.ly/skelleftea_sam

Workshop Förändringsvågor samlade i Mentimeter

Eget arbete - dela gärna ut ansvar Läs och dubbelläs boken DMI: Lista aktiviteter för alla digitala motorer PRIORITERADE VÅGOR: Välj och analysera tre förändringsvågor DIGITAL DESTINATION: Var vill ni vara om tre år? Dokumentera allt digitalt i gemensamt dokument