Föreläsning 19 oktober Barn och unga i kris

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Centrala Barnhälsovårdsenheten Göteborg och S Bohuslän Cecilia Hedström, leg dietist Vegetarisk kost – Vegankost. Många familjer väljer idag, glädjande.
Advertisements

ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Kejsarsnitt på moderns önskan Hjärna hjärta kön September 2015 Katri Nieminen överläkare Kvinnokliniken Vrinnevisjukhuset Norrköping
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
STILFIGURER Smycka din text – få fram ditt budskap.
Barn och ungdomars utveckling
Studie- och yrkesvägledare Finns på skolan: Måndag – Fredag
Information från 5 verksamhetsutövare (intervjuat 3 st)
Så möter vi behovet av kris –och traumastöd i Sörmland
Det spelar roll vad du gör och säger
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Välkommen till information om lex Sarah
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
När det gick på Var visst vecka 43 BE ® BrucElvis
Plan mot diskriminering och kränkande behandling
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Nya föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Nyttjande av stimulansbidraget för andra målgrupper
Teletal Personligt stöd vid telefonsamtal En förmedlingstjänst från PTS
Att bemöta och bli bemött
Telge Sibk F06/07 Säsong 2017/2018.
Välkomna! INNEHÅLL Skolan berättar om vilka utmaningar de har haft under terminen. Socialtjänstens förebyggarteam presenterar vilka problem de upplever.
Steg för livet
Säker användning av dator och nättjänster
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Fysiskt tvång - fasthållningar
Socialförvaltningen/ Barn och familjeverksamheten
Religion.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Bli en lättläst politiker!
Barn- och Utbildningsförvaltningen
”Vi träffades i början på gymnasiet och det visade sig att vi hade
Barnskyddsdokumentation
Din lön och din utveckling
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
9...
TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
En välinformerad patient är en trygg patient
Vad är regeletik, konsekvensetik och sinneslagsetik
Barn – och ungdomspsykiatriska kliniken
Verb Ett verb talar om vad någon gör eller vad som händer.
Nationell tillsyn 2017 Samverkan när det gäller multisjuka äldre – Rapport: Samverkan för mulitsjuka äldres välbefinnande (maj 2018). Patientsäkerheten.
Din säkerhet på sjukhus
Hur kan vi följa psykisk hälsa bland barn och unga i Jönköpings län?
Regiongemensam elevenkät 2016
Bodens ungdomsmottagning
Diagnos och delaktighet
Textgenrer.
TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Utbildning i hantering av Behovstrapporna
Lex Sarah – en möjlighet till bättre kvalitet
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på patienter som ingår i vårdgarantin
Dokumentera rätt i vården
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Ta hand om dig själv.
Primärvårdens hälsoenhet
Rapportering av avvikelse och lex Sarah
Guide för genomförande av grundutbildning Barnkonventionen
Feber hos barn.
TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

Föreläsning 19 oktober Barn och unga i kris Jessica Svahn, Vårdenhetsöverläkare Hedvig Kalén, Vårdenhetschef Utförlig presentation av JS och HK. 2016-10-19

Innehåll Våra skyldigheter. Bemötande. Akut omhändertagande, psykologiskt och farmakologiskt. När skall man dra öronen åt sig. Prata med BUP. Jessica presenterar förmiddagens innehåll.

Patientexempel 15-årig flicka som gråter hejdlöst. Inkommer efter intag av moderns Sertralin eftersom partnern gjort slut. 15-årig pojke som skållat sig efter kontakt med Migrationsverket tidigare under dagen. Vill inte svara på frågor om sitt mående. 13-årig pojke som inkommer med andnöd och som tror att han skall kvävas.

Skyldigheter Tillse att en ansvarig vuxen finns på plats, även om patienten protesterar. Informera om och tänk på anmälningsplikten, jml 14 kap. 1 c § SoL. Gör en aktiv bedömning av huruvida patienten kan lämnas ensam eller inte. Ta hjälp av den vuxne under samtalet.

Bemötande Det tar en stund att förstå vad man ser; att få patienten att prata och att göra en bedömning. Samtal är ofta ett tidskrävande instrument.

Bemötande Ett hjälpmedel för att försätta patienten i pratbart skick är att erbjuda fika. Låt patienten beställa. Det har dubbla syften att låta patienten beställa; att signalera att patienten är sedd och värdefull. Att betona patientens egenansvar som en människa som kan välja.

Bemötande, sammanhangsmarkering En sammanhangsmarkering innehåller: Vem är Du Vad syftar samtalet till Vad kan konsekvenserna bli Hur lång tid tar det Vad händer efter samtalet Informera om Din anmälningsplikt Alla ojämlika samtal bör inledas med sammanhangsmarkering för det hjälper den som är i underläge. TEXT INDRAG

Bemötande, sammanhangsmarkering, forts. Överinformera om det förväntade förloppet. Garantera inte det vidare vårdförloppet hos vårdgrannar. Om förälder/ansvarig vuxen ansluter sent i samtalet, ge informationen igen. Bjud även gärna de vuxna på fika. Oroliga människor har svårt att ta in information. Lova inte inläggning på BUP!

Bemötande Människor som skäms har också svårt att ta in information. Många föräldrar till ungdomar som exempelvis har intoxikerat sig är inte bara oroliga utan också skamsna.

Omhändertagande Undvik kroppskontakt. Kroppskontakt kan medföra regression och/eller traumapåslag. Förklara regression och traumapåslag.

Hur talar man med en ungdom i affekt Tala i korta meningar. Var tydlig och erbjud om möjligt konkreta val. Fokusera på det aktuella. Om något är oklart eller osäkert - säg det! Vill Du ta på Dig byxorna själv eller vill Du ha hjälp

Hur talar man med en ungdom i affekt Var vänlig, cool och bestämd. Utstråla ”jag har hört allt förut, allt går att tala om här”. Tala med vanlig vuxen röst. Tala med den åldersadekvata delen av personen, den som visste att den ville ha kaffe med mjölk/ saft.

Hur man talar med en ungdom som moltiger Man får leka ”20 frågor”, det vill säga ställa frågor som kan besvaras med ja och nej. Be dem ge tecken om Du är på rätt väg. Tramsa och överdriv lite.

Suicidtankar/försök Det är inte farligt att fråga. Studier visar att man inte kan ”väcka den björn som sover” genom att fråga. Beskow

Hur talar man med en ungdom i affekt Normalisera, allt är inte sjukligt. Att må dåligt på grund av livshändelser är en del av livet. ”Det är skönt att bli gammal. Att vara ung var för djävligt” – Hjalmar Söderberg, 1907.

Akut behandling med psykofarmaka Om inte lugnande samtal hjälper kan primärt Atarax och Theralen ges. Detta kan ges även till de mycket unga patienterna. Det är rekommenderat att i möjligaste mån undvika läkemedel till patienter med panikångest. Om inget annat hjälper och situationen är ohanterlig kan bensodiazepiner användas, helst efter telefonkontakt med BUP.

När skall man dra öronen åt sig? När man inte får kontakt med patienten och man bedömer att kontakten med förälder/vuxen sviktar. Patient som har upplevt allvarlig kränkning mot den fysiska integriteten och inte uppvisar adekvata reaktioner. Nyligen genomfört suicid alternativt trauma i nätverket.

När skall man dra öronen åt sig? Blir man orolig finns det ofta anledning till det.

Ring gärna och konsultera BUP – åtminstone i Göteborg

Frågor Båda