Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
NVF – VIA NORDICA 2008 Session 4: Samhällsekonomi – vad är alternativet Beslutsfattarens syn på det samhällsekonomiska beslutsunderlaget.
Advertisements

Siemens eHighway Göran Persson, Siemens AB Göteborg
Kort om miljön och vår konsumtion
Energiledningssystem
Kalmar Energi, tankar och idéer från en el- och värmeleverantörs perspektiv
Vilka mål har EU på miljö-, energi och transportområdet?
Presentation Energikollen Lantbruk Gruppträff 2
Regionalt mobilitetskontor & Exempel på projekt som gett resultat.
Skånes miljömål och miljöhandlingsprogram med Nya skånska klimatmål Tommy Persson Miljöstrategiska enheten Miljöavdelningen
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling
EN HÅLLBAR KNUTPUNKT I HJÄRTAT AV NORDKALOTTEN. Är ett nystartat terminalbolag som ägs till hälften av Malmfalten AB och hälften av LTH AB.
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Karolinska Institutets miljö- och hållbarhetsarbete
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Analys av gång- och cykelåtgärder Lena Smidfelt Rosqvist Trivector Traffic AB.
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
Fossilfri flygplats 2020 – Åre Östersund Airport
Fossilbränslefri region
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Norrbottens energikontor AB Europas nordligaste regionala energikontor - Bildades Är oberoende och icke-vinstdrivande - Ägs av kommuner och landsting.
Ett kontor med utsikt. 450 kontor i Europa En del av EU:s energipolitik Medlemmar i FEDARENE – Europeiska energikontorsföreningen.
Arrangeras av Voltimum.se – portalen för elproffs Framtidens energieffektiva elinstallationer Det vi inte mäter kan vi inte förbättra Per Carlberg, Schneider.
Västsvenska paketet.
Handlingsprogram för hållbara transporter Handlingsprogram för hållbara transporter är ett program för tillväxt och utveckling i.
Västra Götalandsregionens handlingsprogram för energi
Elens roll i framtida transporter Håkan Sköldberg,
Energiledningssystem - Arbeta systematiskt och strukturerat med energi.
”Det är aldrig för sent att göra så mycket som möjligt” –citat av Pär Holmgren Roger Gunnarsson Trosa, Sverige.
…och hur kan vi använda det? …och få ut det till andra?
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Varför energieffektivisering?
- Utveckling och trender Stockholm 13 november 2008
En bra kunddialog ger KLIMATSMARTARE logistiklösningar KNEG Resultatkonferens Göteborg Bo Hallams Marknadsdirektör, Region North & East.
Energieffektivisering i EU SEEF 19 februari 2008 Edvard Sandberg Svensk Energi.
Hur får vi fler el-mil? Anders Lewald Enhetschef Energiteknikavdelningen.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
DET SVENSKA MILJÖMÅLSSYSTEMET
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Hjärtligt välkomna!.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
FEM PROGRAMOMRÅDEN TRAFIKSÄKERHET OCH AUTOMATISERADE FORDON ENERGI OCH MILJÖ EFFEKTIVA OCH UPPKOPPLADE TRANSPORTSYSTEM HÅLLBAR PRODUKTION ELEKTRONIK, MJUKVARA.
Välkomna! 9:15 - Inledning Kia Andreasson
Energikartläggning i stora företag
Svenska Luftvårdsföreningens vårseminarium 2015
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Klimatsmart Ekokommunen Trosa Elin van Dooren, kommunekolog Rickard Österlund, energi- och klimatrådgivare.
H+Energisystem Presentation av projektet. Energistrategi 2035 Den energi som används i Helsingborg 2035 kommer från uthålliga förnybara energikällor.
Energikartläggning i stora företag
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Energitillsyn Martina Berg. Privat och offentlig samverkan Lokal, regional, nationell och internationell samverkan AnalysTeknikEnergieffekt ivisering.
Styrmedel för att stimulera till energieffektiv konsumtion Detta är förstasidan av en presentation Vår vision: Ett hållbart energisystem Anita Aspegren.
Klimatväxling i Västra Götalandsregionen Internt system för kompensation av klimatbelastande tjänsteresor inom VGR.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Förstudie – Optimerad Energi Lars Olsson- Seniorit AB.
Överenskommelse med Svenska Kraftnät och Trafikverket.
Den stora utmaningen – ett energisnålare transportsystem
Har du räknat? -ekonomi i klimatåtgärder
Fem programområden Energi och miljö
VI ÄR VÄRLDSLEDANDE.
BRT - Bus Rapid Transit & stadsmiljöavtal
Tema energi.
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
Ställ krav för klimatsmartare godstransporter Sektorn Håkan Johansson Nationell samordnare klimatfrågor
Presentationens avskrift:

Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson

Trafikverket har tagit fram ett planeringsunderlag för begränsad klimatpåverkan. Det ger ett stöd i Trafikverkets planering på både kort och lång sikt, det innehåller åtgärder som Trafikverket kan göra, men i stor omfattning åtgärder som vi behöver göra i samverkan med andra aktörer. Det är uppdelat i fyra delar: Transportsnålt samhälle, Energieffektiv användning, Energieffektiva fordon med uthållig energiförsörjning, energieffektiv infrastrukturhållning.

Transportsektorns energianvändning (2008) Om man tittar på transportsektorns energianvändning så ser man att personbilstrafiken står för den största delen och lägger man till lastbilarna så är andelen en bra bit över hälften. Järnvägstrafiken står för en ganska liten del även om man lägger till byggande och drift och underhåll. Visserligen går det åt mer energi vid byggande av järnväg än väg. Trafikverkets fokus ligger på den delen där potentialerna är störst, men det finns kostnadseffektiva åtgärder på järnväg och dem ska man givetvis åtgärda. * Sjöfart och flyg är till stor del utrikes bunkring men även där har transporterna ökat. Väg övriga = buss och motorcykel

Energieffektiv användning Styrmedel Betalning av faktiskt använd elenergi istället för schabloner (införande av energimätare) Handhavande Sparsam körning Logistik, lastfaktor och beläggningsgrad Förbättrad logistik och lastfaktor Överflyttning Överflyttning av godstransporter från väg till järnväg och sjöfart samt från järnväg till sjöfart. Överflyttning av flyg till järnväg Inom järnvägssystemet självt så är den åtgärd som ger störs besparing att man i stället för att man som idag betalar för schabloner istället betalar för faktiskt använd energi. Om detta styrmedel ska fungera så behöver man införa energimätare i loken (kan ge en minskning av elenergianvändningen med 10-15 %) Sparsam körning känner vi till när det gäller bil, men även på tåg går det att spara energi om man lär sig att köra klokt. Inte någon stor besparing men kostnadseffektivt. Att förbättra logistik och beläggningsgrad är ganska självklara energivinster. Överflyttning handlar ju inte om energieffektivisering av järnvägssystemet men av transportsystemet. Där överflyttning från väg till järnväg ger energieffektivitet i transportsystemet, men för att frigöra kapacitet på järnvägen behöver också överflyttning ske till sjöfart.

Energieffektiva fordon med ökad andel förnybar energi Minskade förluster i omformning av el och omformning av el Återmatning av el från tåg Högre verkningsgrad för framdrift av tåg (traktionssystemet) Utformning och konstruktion av tåg Effektiviserad användning av el för ombordutrustning i tåg Effektivisering av diesellok Minskad användning av diesel och ökad elektrifiering av järnvägen

Energieffektiv infrastrukturhållning Planering, projektering och byggande Beakta livscykeln i planering och projektering av väg och järnväg Optimerad masshantering Minskad energianvändning vid materialproduktion Drift och underhåll Energieffektivisering av elanläggningar Ställ energikrav och följ upp maskinentreprenader

Transportsnålt samhälle Samhällsstruktur Bebyggelseplanering Produktionsstruktur Godsstråk och kombiterminaler med ökade möjligheter för överflyttning Infrastruktur som ger förutsättningar Prioritering av kollektivtrafik vid byggande och drift av infrastruktur

Åtgärder som genomförs nu Införande av elmätare på tåg i kombination med energieffektiv körning samt uppföljning 120 GWh/år Växelvärme bättre styrning. 100 GWh/år Omformarstation i Häggvik. 9 GWh/år Direktgenerering. 5 GWh/år Effektstyrning 15 kV. 4 GWh/år Införande av energimätning för tåg- och lokvärme 4 GWh/år Andra nya omformarstationer. 3 GWh/år Nedsläckning av bangårdar och mötesstationer. 3 GWh/år Effektstyrning 132 kV. 1,5 GWh/år