Energi- effektivisering Järnväg Laila Einarsson
Trafikverket har tagit fram ett planeringsunderlag för begränsad klimatpåverkan. Det ger ett stöd i Trafikverkets planering på både kort och lång sikt, det innehåller åtgärder som Trafikverket kan göra, men i stor omfattning åtgärder som vi behöver göra i samverkan med andra aktörer. Det är uppdelat i fyra delar: Transportsnålt samhälle, Energieffektiv användning, Energieffektiva fordon med uthållig energiförsörjning, energieffektiv infrastrukturhållning.
Transportsektorns energianvändning (2008) Om man tittar på transportsektorns energianvändning så ser man att personbilstrafiken står för den största delen och lägger man till lastbilarna så är andelen en bra bit över hälften. Järnvägstrafiken står för en ganska liten del även om man lägger till byggande och drift och underhåll. Visserligen går det åt mer energi vid byggande av järnväg än väg. Trafikverkets fokus ligger på den delen där potentialerna är störst, men det finns kostnadseffektiva åtgärder på järnväg och dem ska man givetvis åtgärda. * Sjöfart och flyg är till stor del utrikes bunkring men även där har transporterna ökat. Väg övriga = buss och motorcykel
Energieffektiv användning Styrmedel Betalning av faktiskt använd elenergi istället för schabloner (införande av energimätare) Handhavande Sparsam körning Logistik, lastfaktor och beläggningsgrad Förbättrad logistik och lastfaktor Överflyttning Överflyttning av godstransporter från väg till järnväg och sjöfart samt från järnväg till sjöfart. Överflyttning av flyg till järnväg Inom järnvägssystemet självt så är den åtgärd som ger störs besparing att man i stället för att man som idag betalar för schabloner istället betalar för faktiskt använd energi. Om detta styrmedel ska fungera så behöver man införa energimätare i loken (kan ge en minskning av elenergianvändningen med 10-15 %) Sparsam körning känner vi till när det gäller bil, men även på tåg går det att spara energi om man lär sig att köra klokt. Inte någon stor besparing men kostnadseffektivt. Att förbättra logistik och beläggningsgrad är ganska självklara energivinster. Överflyttning handlar ju inte om energieffektivisering av järnvägssystemet men av transportsystemet. Där överflyttning från väg till järnväg ger energieffektivitet i transportsystemet, men för att frigöra kapacitet på järnvägen behöver också överflyttning ske till sjöfart.
Energieffektiva fordon med ökad andel förnybar energi Minskade förluster i omformning av el och omformning av el Återmatning av el från tåg Högre verkningsgrad för framdrift av tåg (traktionssystemet) Utformning och konstruktion av tåg Effektiviserad användning av el för ombordutrustning i tåg Effektivisering av diesellok Minskad användning av diesel och ökad elektrifiering av järnvägen
Energieffektiv infrastrukturhållning Planering, projektering och byggande Beakta livscykeln i planering och projektering av väg och järnväg Optimerad masshantering Minskad energianvändning vid materialproduktion Drift och underhåll Energieffektivisering av elanläggningar Ställ energikrav och följ upp maskinentreprenader
Transportsnålt samhälle Samhällsstruktur Bebyggelseplanering Produktionsstruktur Godsstråk och kombiterminaler med ökade möjligheter för överflyttning Infrastruktur som ger förutsättningar Prioritering av kollektivtrafik vid byggande och drift av infrastruktur
Åtgärder som genomförs nu Införande av elmätare på tåg i kombination med energieffektiv körning samt uppföljning 120 GWh/år Växelvärme bättre styrning. 100 GWh/år Omformarstation i Häggvik. 9 GWh/år Direktgenerering. 5 GWh/år Effektstyrning 15 kV. 4 GWh/år Införande av energimätning för tåg- och lokvärme 4 GWh/år Andra nya omformarstationer. 3 GWh/år Nedsläckning av bangårdar och mötesstationer. 3 GWh/år Effektstyrning 132 kV. 1,5 GWh/år