Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Advertisements

Olle Markstedt Spår genom Stockholm Trafikutskottet Alliansen – Akustiker – Ägare till Saltarö Barnbod – Konsult på Arlanda – Folkpartist –
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Länsstyrelsens uppdrag transporter och miljö
Nya transportpolitiska mål 2009
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Sveriges miljömål Sveriges riksdag har satt upp miljömål för en hållbar samhällsutveckling. Målen styr miljöarbetet i Sverige. De visar vägen till ett.
Förändring och kunskapsunderlag Krister Olsson Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Vilken miljöpåverkan är betydande?
Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi?
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Kan vi mäta den handikappolitiska utvecklingen?
Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Strandskydd och miljöpolitik
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
En plattform för samhällsekonomisk analys
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
SSI djupa borrhål Kasamseminarium SSI:s syn på alternativ och djupa borrhål Kasamseminarium om djupa borrhål Stockholm, mars 2007 Björn.
Nollalternativ i en MKB
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
Inriktningsplanering för
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
DET SVENSKA MILJÖMÅLSSYSTEMET
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Regional årlig uppföljning av miljökvalitetsmålen Naturvårdsverkets anvisningar.
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
Infrastrukturplanering
Växtplats Ulricehamns stad - FÖP ”Översiktsplanens innebörd och konsekvenser ska kunna utläsas utan svårighet.” PBL 4 kap 1§
1 Fredag den 11 april Program Inledning med Lars Fransson Behovsbedömningar i praktiken Hanne Haas och Niklas Aronsson, Länsstyrelsen.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
IED-Statusrapporter Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Avfallsförebyggande program
Länsstyrelsen roll och uppdrag
Regional årlig uppföljning av Hav i balans samt levande kust och skärgård Lyncmöte 2 september 2015.
Regional årlig uppföljning av miljömålen 2015 Källa: Naturvårdsverkets Anvisningar & Vägledning (rev 2015)
Medfinansierings påverkan på planeringssystemet Mattias Lundberg, Roger Pyddoke, Anders Wärmark CTS 28 mars 2011.
REGERINGENS BESLUT I PRÖVNINGEN AV VATTENFÖRVALTNINGENS FÖRSLAG TILL ÅTGÄRDSPROGRAM.
Miljö och Innovations- Akademin Nanna Wikholm nanna
Detta är havsplanering
Detta är havsplanering
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
På gång hos Vattenmyndigheterna
Klimatpolicy Laxå kommun
Miljömålen består av tre slags mål
Naturvårdsverkets roll - åtgärdsprogram
Nationellt genomförande av EU-förordning om invasiva främmande arter
Energiförsörjningen och miljön
Riktvärden för buller på skolgård väg- och spårtrafik. September 2017
777 förslag Annika Nilsson Tomas Chicote
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Introduktion till processen för balanserad styrning
Miljömålen består av tre slags mål
uppdrag om indikatorer för miljökvalitetsmålen och generationsmålet
Miljöledning i staten 2018 En redovisning Rapport 6877, april 2019
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Presentationens avskrift:

Miljöbedömningar av planer och program – beslutsstöd eller alibi? Mikael Johannesson, PhD Så mycket bättre, Göteborg 8 mars 2012 Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Vilka planer och program ska miljöbedömas? Planer och program som upprättas eller ändras av en kommun eller myndighet Planer och program som krävs i lag eller annan författning Genomförandet av planen, programmet eller ändringen kan antas medföra betydande miljöpåverkan Nationella transportinfrastrukturplaner och länsstransportplaner uppfyller dessa kriterier Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Miljöbedömning är ingen bedömning! Miljöbedömning är en process med ett 10-tal moment 2-4 samråd, upprätta en MKB (dokument) MKB:n ska identifiera, beskriva och bedöma den betydande miljöpåverkan genomförandet kan antas medföra Rimliga alternativ ska identifieras, beskrivas och bedömas Uppföljning Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Syfte och mål med miljöbedömning Integrera miljöaspekter i planen eller programmet så att en hållbar utveckling främjas (MB 6 kap. 11 §) Sörja för hög nivå på skyddet av miljön inom EU (2001/42/EG) Bidra till en öppnare beslutsprocess med bl.a. samråd (2001/42/EG) MKB ska utgöra beslutsunderlag då planen eller programmet fastställs (MB rubrik 6 kap. prop. 2003/04) Alternativ ska möjliggöra strategiska val (prop. 2003/04:116) Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Miljöbedömningen ska: Påverka planens utformning och innehåll Möjliggöra strategiska val Integrerad plan- och miljöbedömningsprocess Inte en bedömning i efterhand ! Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Regeringen om miljöbedömning Regeringsbeslut 2008-01-17 ”uppdrag om att inleda åtgärdsplanering” ”Utveckla en metod för genomförande av strategiska miljöbedömningar i enlighet med förordningen (1998:905) om miljökonsekvensbeskrivningar.” Regeringsbeslut 2008-12-19 ”uppdrag att genomföra åtgärdsplanering”  ”En samlad bedömning av planernas miljöpåverkan ska göras. I denna bör ingå sådana uppgifter som anges i 6 kap. 12 § miljöbalken.” Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Planering & miljöbedömning roller & ansvar Identifiera problem eller mål, specificera och prioritera mellan olika mål (Politiska beslut) Identifiera kostnadseffektiva och alternativa sätt att nå målen (Myndighet och experter) Samråd med allmänhet och intressenter Beakta synpunkter Välj och genomför alternativ/plan (Politiska beslut) Följ upp och vidta korrigerande åtgärder Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Förutsättningar Regeringsbeslut om åtgärdsplanering 2008-12-19 ”Kommunikationer med utgångspunkt från resenärers, företags och samhällets behov, som amtidigt är förenliga med klimat- och miljökvalitetsmål” 15 % respektive 25 % mer/mindre än planeringsram Relatera till de transportpolitiska målen Samhällsekonomisk effektivitet, samlad effektbedömning Ska ”särskilt bidra till” 12 punkter varav flera punkter innehåller flera aspekter t.ex. ”att ny befintlig infrastruktur anpassas för att minska negativa miljöeffekter såsom luftföroreningar, buller, barriäreffekter, landskapsfragmentering, energiåtgång och klimatpåverkande utsläpp” Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Förutsättningar forts 136 miljarder till underhåll av statliga vägar 64 miljarder till drift och underhåll av det statliga järnvägsnätet 217 miljarder till ”utveckling av transportsystemet” Minst 50 % av 217 miljarder ska gå till vägar Ett antal objekt bl.a. Förbifart Stockholm och Älvförbindelsen Göteborg ska ingå Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Förutsättningarna forts ”För att underlätta för regeringens analys av planerna ska det av dessa framgå i vilken ordning de ingående åtgärderna prioriteras. Prioriteringen mellan ingående åtgärder bör inte skilja sig mellan de tre olika beloppsnivåerna. En enskild åtgärds utformning bör inte heller variera mellan de olika beloppsnivåerna”. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Förutsättningar ”De åtgärder som genomförs i transportinfrastrukturen bidrar till att miljökvalitetsmålen uppnås och till ökad hälsa.” Prop. 2008/2009:93 s. 60. ”Transportsektorn bidrar till att miljökvalitetsmålet Begränsad klimatpåverkan nås genom stegvis ökad energieffektivitet i transportsystemet och ett brutet fossilberoende. År 2030 bör Sverige har en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen.” s. 52. Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Planering & miljöbedömning i praktiken Identifiera problem eller mål (saknas prioriteringar) Beslut om olika åtgärder (vägar, järnvägar, underhåll etc.) redan fattade när åtgärdsplaneringen börjar Identifiera kostnadseffektiva och alternativa sätt att nå målen (svårt eller omöjligt) Endast ett alternativ, planförslag tas fram Politiskt beslut om att modifiera förslaget (kräver ev. omarbetning av MKB och nytt samråd) Komplettering av beslutad plan. Ändring av plan kräver behovsbedömning och eventuellt ny miljöbedömning Planeringen görs delvis om redan efter två år ”Kapacitetsutredningen” Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Förutsättningarna forts ”För att underlätta för regeringens analys av planerna ska det av dessa framgå i vilken ordning de ingående åtgärderna prioriteras. Prioriteringen mellan ingående åtgärder bör inte skilja sig mellan de tre olika beloppsnivåerna. En enskild åtgärds utformning bör inte heller variera mellan de olika beloppsnivåerna”. Hindrar ett kostnadseffektivt användande av pengarna Hindrar/försvårar möjligheten att ta fram planer med alternativ inriktning Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Politiskt beslutsdilemma? Besluta om både mål och åtgärd Sämre måluppfyllelse ej kostnadseffektivt ELLER Besluta om mål och välja bland förslag till åtgärd Bättre måluppfyllelse och kostnadseffektivt Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Målkonflikter Slutsats Regionförstoring   Minskad miljöbelastning Ökad kapacitet   Minskad miljöbelastning Ökad handel   Minskad miljöbelastning Slutsats ”Man kan inte få allt jämt” Man måste prioritera! Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Naturvårdsverkets kommentarer Alternativ ska finnas men saknas Redovisning av varför man valt det alternativ man val saknas Bristande redovisning av osäkerheter, antaganden, val etc. Saknas t.ex. alternativ plan som är optimal ur klimatsynpunkt Nollalternativet = EET men det är inget riktigt nollalternativ Tydligare redovisa målkonflikter mellan planeringsdirektiven och transportpolitiska målen Planen bidrar inte till att klimatmålen nås Strider mot planeringsdirektiven Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Naturvårdsverkets kommentarer forts. För stort fokus på tillgänglighet i förhållande till minska energianvändning och negativa miljöeffekter som t.ex. klimatpåverkan Planen bidrar till ökat persontransportarbete jämfört med nollalternativet Antalet bullerstörda ökar Klimatutsläppen kraftigt underskattade av flera skäl: - inducerad trafik på längre sikt - optimistiskt antagande angående antalet elbilar - koldioxidutsläpp från ökad/minskad elanvändning Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency

Naturvårdsverket, särskilda yttrande ”Planförslagens påverkan på transportsektorns totala koldioxidutsläpp beräknas bli marginell. De föreslagna planerna bidar alltså inte till att klimatmålen nås. Naturvårdsverket delar därför inte trafikverkens samlade bedömning att planerna bidrar till uppfyllelse av de transportpolitiska målen eller till en långsiktigt hållbar transportförsörjning.” Även Boverket och Riksantikvarieämbetet lämnade särskilda yttranden Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency