Systemförståelse och systemiskt tänkande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett transnationellt perspektiv på global migration
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Liten begreppsgenomgång
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Nödvändiga perspektivskiften
Kollektivt Lärande » » Har Du ett svårt problem gör det större!
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
”Everyday Leadership”
”Även om man är på rätt väg blir man överkörd om man bara sitter där”
AU Digital samverkan LO Process
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Om funktionshindersrörelsens rätt att vara delaktig i beslutsfattandet… …för att skapa förutsättningar för människor med funktionsnedsättning att delta.
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
Kollektivt Lärande Martin Sande PreEra
Kunskapskrav och matriser
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
KARLSTAD. Minnet ej att förglömma Vålbergsprojektet Demensstödsmodell i samverkan mellan Vårdcentralen Legevisitten, Landstinget och Karlstads.
UF Nycklarna till framgång - kontroll över den egna ekonomin!
Metaforer Systemiskt tänkande
Samordnad Individuell Plan
Nolans förbättringsmodell
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Beskrivning av några viktiga funktioner och egenskaper för IT-stödet PDU (Personcentrerat Dokumentations- och Uppföljningsverktyg), som en del av testbäddsprojektet.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Case management I Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn.
Riskanalys koloncancer ---- Patientmedverkan i riskanalys
Kort presentation av vad vi gör
Överenskommelsen inom integrationsområdet Uppsala 30 september 2014 Julio Fuentes Organisationsrepresentant Styrgruppen.
För ett bättre samarbete runt barn och ungdomar med psykisk ohälsa
SAMARBETE - OM ATTITYD, FÖRSVAR OCH ATT BEVAKA EGNA INTRESSEN.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Förbättringskunskap Ingrid Ainalem.
Att mäta för att lära.
Ett system är perfekt designat för att nå precis det resultat det alltid givit…Gäller det förbättringsarbete också?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Utgångspunkter och förhållningssätt Djurönäset 15 april 2015
Hälsofrämjande arbetsplats
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Fontänhögskolan En modell för utbyte av kunskap och erfarenhet - blandning av teori och praktik.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Callcenter i fokus 2012 Att tänka nytt kring syftet med Call Centers Siv Liedholm Neil Sandy The Systems Design Group.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Coaching.
VISA DENNA BILD: INLEDNING
Feedback Agneta Bränberg.
För cirka 1,5 år sedan fick David Polfelt, Vd för Massive Entertainment en idé. Eller rättare sagt han fick nog. Nog av att PRATA om att göra något åt.
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Sofia Kialt projektledare​
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
Introduktion till processen för balanserad styrning
ETIK Att göra det rätta….
Fortum är idag en aggregator som agerar på frekvensmarknaden
Närsjukvårdsmöte
Presentationens avskrift:

Systemförståelse och systemiskt tänkande

Vad är ett system?

Varför arbeta med systemförståelse? Varje system är perfekt designat för att skapa precis det resultat det skapar. Om vi håller fast vid den övertygelse som vi alltid haft och insisterar på att göra precis som vi alltid gjort, kan vi förvänta oss att få precis de resultat som vi alltid fått. Systemförståelse krävs för att göra systemförändring Källa: Don Berwick, IHI

Systemförståelse – vad menas med det? Ett system är en helhet Består av många olika delar som påverkar och är ömsesidigt beroende av varandra. Systemperspektiv vid förändringsarbete - Att förstå att en förändring i en del ofrånkomligt får konsekvenser i de andra delarna. Kunskapen om system - Jag förstår min roll i sammanhanget. Delarnas relationer - Fokus ligger mer på interaktionen mellan delarna än på delarna själva. Vad är ett system? Och varför ska vi ha ett systemtänkande/systemförståelse? Ett system är en helhet som består av många olika delar som är ömsesidigt beroende av varandra och som påverkar varandra. Att ha ett systemperspektiv vid förändringsarbete innebär att vi är medvetna om att en förändring i en del, ofrånkomligt får konsekvenser i de andra delarna. Gör förändringar hos oss – påverkar andra i systemet, kanske till fördel för oss men oftast nackdel för den andra OM - Att som medarbetare ha kunskap om helheten och förstå min roll i det stora sammanhanget. Vem är jag beroende av för att utföra ett gott arbete? Exempel på system. Ett sjukhus är ett system på samma sätt som Ett primärvårdsområde En enskild vårdcentral Exempel En mottagning berättade att de har problem med ett stort antal återbesök som de inte själva genererar utan de kommer ifrån akutmottagningen. För att kunna komma vidare måste man då jobba med delarna i det system man befinner sig i. Systemtänkande hjälper oss att se och hitta samband och upptäcka mönster.

Mellan enheter/kliniker/organisationer Systemnivåer Mellan enheter/kliniker/organisationer Kund Team/enhet Enskild vårdgivare Källa: Fredrik Nilsson, LTH

Agera och sätta i system Systemaktörer – de individer som agerar i systemet Systemsättare – de individer som ”sätter” systemet

Systemiskt möte 4) Identifiera Val 5) Alternativa handlingar 3) Identifiera Mönster AKTÖRER 2) Frågor BERÄTTARE 6) Kvittens 1) Berättelse 7) Ledarskapet 8) Efterreflektion SYSTEMSÄTTARE

Varför systemiskt möte?

Samband mellan orsak och verkan Linjär modell Cirkulär modell Källa: Mats Svensson, Lunds Universitet

Komplexitet- gapet mellan det vi vet och vi gör Människor gör inte alltid det som de säger att de gör Människor gör inte alltid det de tror de gör Människor kan inte alltid berätta varför de handlar på ett visst sätt Saker och ting är inte alltid som de ser ut att vara

Sätt att se på styrning Om man bara ser människor som delar i ett system och förutsätter vad som ska göras bortser man den mänskliga kapaciteten och hur hon agerar i lokala, tillfälliga situationer. Ur ett komplext perspektiv, mönster av mänskliga relationer Ralph Stacey

Vi har alla olika perspektiv/förståelse Läkare Under- sköterskor Sjuk- sköterskor Vård bedrivs av personer, inte institutioner. Faktum är att vårdverksamhet bygger på människors agerande. Det är inte en vårdcentral/sjukhus som bemöter patienter på ett visst sätt. Det är människorna som arbetar där. Det talas idag mycket om samarbete och samverkan över gränserna, men mindre ofta om hur detta faktiskt kan åstadkommas. Många har pekat på olika revirgränser/hinder inom vården mellan olika: Yrkeskategorier Specialiteter Huvudmän Sådana gränser överbryggs inte genom direktiv. För att få tillstånd fungerande samverkan över olika gränser fordras det kunskap om och förståelse för varandras motiv och andra psykologiska drivkrafter. Vi behöver ta del av varandras verklighet! Ingen kan ensam se och förstå helheten! För att kunna förbättra vården är det nödvändigt att vi utvecklar vår förmåga att samarbeta i tvärprofessionella team. Exempel från ”patientnära” förändringsarbete – olika perspektiv Mottagning Vårdcentral Avdelning – Oropedens motivationsfilm – översatt till engelskan Medicinska sekreterare

Vad försvårar lärandet i komplexa system? Bristfällig kunskap om systemets struktur (sambanden mellan orsak-verkan) Tidsfördröjningar (åtgärd – effekter) Källa: Paul Holmström och Stefan Hallberg, Chalmers

Alla reagerar – men inte samtidigt Reaktion Lednings-gruppen Mellanchefer Övriga medarbetare Tid

Systemiskt tänkande Det som verkar enkelt Sammanställning Den svarsinriktade utredningen, den som förutsätter vad som ska ske Handling vi – där – sen Insiktsinriktat ledarskap Mötet som intervention =ingripa Källa: Hans Sarv Det riktigt viktiga Berättelse - Frågestund Den sökinriktade dialogen Handling jag – här – nu Utfallsinriktat ledarskap Mötet som dialog

Det som verkar enkelt Det riktigt viktiga Komplexitet Ordning Källa: Hans Sarv

Förändringspsykologi Komma förstare Komma sistare Över min döda kropp Hoppapåare Hittapåare Syftet bidrar också till att hjälpa oss att Avgränsar systemet, vad är det vi inte ska göra. Syftet bidrar med att avgöra vilka aktörer som bör vara med. Det gör projektet begripligt. Det kan behövas att luta sig emot när det blir tufft. Målen tid tid 2,5 % 13,5 % 34 % 34 % 16 % Källa: Everett Rogers

….. Se helheten ! tid