Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Hälsosamma Sverige. Arbetsgruppen •Filippa Reinfeldt, Ordförande •Saila Quicklund •Inger René •Carl-Johan Sonesson •Jenny Petersson •Rasmus Törnblom •Johan.
Handlingsprogram mot övervikt och fetma i VGR Förslag till projektplan
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Samordnad individuell plan
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Produktionsplanering
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Behov av habilitering och rehabilitering
Ramverk för patientmedverkan
Projektplanen Vård och stödsamordningsprojektet. Avgränsningar Vård och stödsamordningsprojektet avgränsas inte av några diagnostiska kriterier utan kan.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
En resurs för kulturen i Västra Götaland Konst- och kulturutveckling.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Kvalitetssäkring ISO 9000.
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Förankring för hållbar utveckling Age Management i landstinget i Kronobergs Intervjuer med 9 personer Projektledare.
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
SAMVERKAN För att bygga upp en stabil och varaktig samverkan krävs ett strukturerat och systematiskt arbetssätt. En metod kan vara att arbeta utifrån en.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
PRODIS – PReventiOn av Dopning I Sverige. STAD:s uppdrag från FHI 1. STAD fått ett uppdrag av FHI att samordna det nationella nätverket PRODIS 2. Aktörerna.
Kompetens och utvecklingsplan för KUR Fråga 1: Beskriv hur ni kommer att ta vara på och sprida era nyvunna kunskaper inom era respektive organisation Fråga.
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Framtidens familjecentral
Framtidskartläggning
Processbeskrivning för arbete med utbildningskontrakt.
Bakgrund ”En nationell cancerstrategi för framtiden” SOU 2009:11 Viktiga förbättringsområden- psykosocialt stöd och rehabilitering Sex regionala cancercentrum,
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016 Överenskommelse mellan staten och SKL.
Elevhälsa Elevers behov och skolans insatser Projektledare Anna Blom Elevhälsan 1.
Resultat av fokusgrupper Vad är en bra hjälp för dig i din situation?
Region Östergötland Nya Götawebben förstudie Styrgruppsmöte
Trygg i Göteborg Introduktion för socialsekreterare 19 oktober 2016.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Förebyggande arbete och smarta samarbeten
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Material och metodstöd När projekt LOS avslutas kommer MSB:s linjeverksamhet att fortsätta.
Ramverk för patientmedverkan
ANDT förebyggande arbete Jämtlands län
IBIC - NI tillämpad för äldre- och funktionshinderområdet.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Beslut att fatta under/efter Q1 2017:
Pilotlän för grön utveckling
Analysseminarium – ÖK maj
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Utveckla lönebildningen
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Varför en satsning på psykisk hälsa?
Elevhälsobaserad modell för tidiga insatser för barn och ungas psykiska hälsa Workshop 14 maj 2018 Förstudie Tidiga insatser på skolans arena vid, eller.
Överenskommelse Missbruks- och beroendevård - Bakgrund
629,7 tkr. Handlingsplan Psykisk Hälsa Gemensamma medel för genomförande i Skaraborg.
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Samordnare samsjuklighet
För ett gott liv i en nyskapande kunskapsregion
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Kommundirektören och digitaliseringen
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Länsgemensam ledning i samverkan
Lokal handlingsplan för cancervården, RVN 2019–2021
Agenda 2030 i ett kommunalt perspektiv
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa

Centrala utgångspunkter som behöver vara tydliga i projektplanen Tre aktörer aktiva i alla moment – förankring Barnperspektivet – Barnets perspektiv (Barn istället för elev) Förstärkning – 1.hälsofrämjande – 2.förebyggande – 3.tidiga insatser Kvalitativa kunskapsbaserade insatser och metoder Tydlig styrning och ledning – arbetssätt (styrgrupp och arbetsgrupp)

Projektplan och handlingsplan Projektplan: Beskriver arbetet som ska genomföras under perioden som förstudien pågår och beskriver förutsättningarna för att starta upp arbetet med en elevhälsobaserad modell. Klar så snart som möjligt. Ges legitimitet genom avsiktsförklaringen. (Styrgrupp) Klar i slutet av maj - 18 Handlingsplan: Tas fram under första fasen av förstudien och beskriver de olika aktiviteterna och hur de ska genomföras. (Arbetsgrupp) En första version klar i slutet av maj - 18

Upplagda projektplaner i samarbetsrum 11 maj - 18 Ulricehamn Klippan Järfälla Hässleholm Sjöbo Malmö Karlskrona - Holmsjö/Rödeby

Genomgång av projektplaner Kompletteringar för områdena ligger i respektive områdesmappar

Bakgrund med problemformulering och vinster med modellen Ulricehamn Nationell beskrivning av utvecklingen av den psykiska ohälsan. Skolans plan för att möte behoven. Utgångspunkter för handlingsplanen. (Tidiga insatser lokalt behöver förtydligas). Klippan Pågår Järfälla Initiativet, problemformulering omkring avsaknad av stöd och hjälp på ”rätt vårdnivå”. Definition av FL och kompetenser som behövs för att möta behoven. Står att vinst kommer ske och avgränsning (ålder) Hässleholm Nationell beskrivning av utvecklingen av den psykiska ohälsan. Testa ny samarbetsform. Ge hälsofrämjande, förebyggande och tidiga insatser. (Beskriva vinsterna) Sjöbo Problemformulering och tidigare initiativ (Beskriva vinsterna) Malmö Behovet, initiativet (Beskriva vinsterna) Karlskrona - Holmsjö/Rödeby Problemformulering, vinster med samarbetet (landstingsaktör saknas)

Bakgrund med problemformulering och vinster med modellen Nationell beskrivning av utvecklingen av den psykiska ohälsan Skolans plan för att möte behoven Utgångspunkter för handlingsplanen Det lokala behovet Initiativet och tidigare initiativ Problemformulering Definition av FL och kompetenser som behövs för att möta behoven Avgränsning (ålder) Testa ny samarbetsform. Ge hälsofrämjande, förebyggande och tidiga insatser.

Målbeskrivning - Konkretisera målen med förstudien - Målbeskrivningen bör styra vilka aktiviteter som man genomför inom ramen för förstudien, ex. innehålla mål kring handlingsplan, förankring av modell, behovsanalys och test av modell i praktiken. Övergripande mål beskrivs Mål beskrivna för främjande skolprogram Mål för behovsanalys och handlingsplan Mål beskrivna för modellen för att styra aktiviteter Mål beskrivna och konkretiserade

Styrning och ledning Beskriver av hur arbetet under förstudien ska ledas. Styrgrupp och arbetsgrupp. Vilka som ska ingå i styrgruppen respektive arbetsgruppen och ur de två grupperna ska arbeta. Representanter på alla nivåer från alla tre aktörerna. Fullständig styrgrupp med namngivna personer och aktörer/enheter och hur arbetet ska bedrivas Fullständig styrgrupp och arbetsgrupp med identifierade personer och aktörer/enheter och hur arbetet ska bedrivas Tydlig ansvarsfördelning Fullständig styrgrupp och samverkansgrupp med namngivna personer och aktörer/enheter

Resurser …från respektive aktör under förstudien tex medarbetare som ska arbeta med att erbjuda insatser inom modellen, lokaler där insatser kan erbjudas, resurser för kompetensutveckling. Projekt- eller processledare med ansvar för att arbetet med förstudien leds framåt. Ej klara Påbörjad beskrivning utifrån de olika aktörerna och ett initiativ för gemensam uppstart av praktiska test? Förslag på resurser från de olika aktörerna ”specat” i personell resurs och tid Övergripande beskrivning Resurser beskrivna i processledare från de tre aktörerna och personella resurser för praktiska test från de tre aktörerna Personella resurser från två av tre aktörer och projektledare beskrivna

Aktiviteter För att uppnå målen med projektplanen genomför aktiviteter tex. lokal förankring, skriva avsiktsförklaring, behovsanalys, handlingsplan för hur den lokala modellen ska se ut, praktiska förberedelser, kompetensutveckling, testa modellen i verksamhet, följa upp och justera Ej klara Punkter framtagna Kort beskrivning av ansvar för planering och beslut Beskrivet utifrån föreslagna punkter Kortfattad i punktform

Tidplan Aktiviteter ska påbörjas och avslutas och vara så tydlig och överskådlig som möjligt. Ej justerad? Ej beskriven i aktiviteter Klara