Luleå tekniska universitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Valfrihetssystemet eID 2016 Övergångstjänst E-legitimationsnämndens informationsmöte 31/5
Advertisements

Bemanning och anställning Av vikarier inom vård och omsorgsförvaltningen.
Uppgradering av Cosmic april planerar vi att uppgradera till en ny version av Cosmic, som kommer att ge oss många nya möjligheter. Samtidigt är.
1 Verksamhetsinformationssystem VIS Ladoks kompetensutvecklingsdagar Peter Grapne Karin Hellmalm Anna Björklund.
Landstingsfullmäktiges hälso- och sjukvårdsberedningar Det finns fyra beredningar: öst, nord, syd och mitt. Beredningarna består av förtroendevalda.
Offentlig upphandling Offentlig sektor köper varor, tjänster och bygg- entreprenader för miljarder kronor per år. Genom vårt EU-medlemskap är vi.
Flytten till Visborg Gemensam förvaltning för interna stödtjänster.
Detta är miljömåltider
Information om datasystem för vård och omsorg
Äldreomsorgen idag och i morgon Ny teknik i välfärdens tjänst
Hur styrs Sverige?.
I kväll Alla behöver underhålla, förbättra och utveckla våra byggnader och anläggningar. Hur ser det ut? Inventering, LCC Ta beslut Krav på beslutsunderlag.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Sveriges största företagarorganisation
Värdegrundsarbete slutförda medarbetarutbildningar
Ramavtalet i korthet Vitvaror 2016
Processkartläggning Upphandling
Klassifikation av vårdåtgärder
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
GU förnyas – enligt beslutet 2012
Personcentrerade E-tjänster
eHälsomyndigheten om planerna för Säker Åtkomst och Sambi
Produktstyrningskrav
Egentligen skulle Dan Olofsson berättat den här historien
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Elev- och Föräldraenkät
Självbetjäningsterminal i primärvården
Sjukvårdsförsäkring – varför och för vem?
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Överförmyndarnämnden
Hjälpmedelsförskrivning
Digital signering av hälso- och sjukvårdsåtgärder
Information om ideella föreningar
Handelshögskolan vid ÅA Utbildningslinjen för ekonomi
Kundtjänst Järfälla kommun september 2018.
Med kundval HAR nackaborna makten över sin service.
Innovationsklimatet i Sundsvalls kommun - resultat av självskattning
Flyktingbostäder
Tjänsterna inom offentlig upphandling
Förskrivarutbildning Hjälpmedel vid rörelsenedsättning
Systematisk uppföljning
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Upphandlingsprocessen
Inköp i Region Norrbotten
Förskrivarutbildning Kommunikations- och kognitionshjälpmedel
Schyst offentlig upphandling
Nytt projekt för kvarstående justeringar efter omorganisationen
Erfarenheter av dynamiskt Inköpssystem
Framtida förvaltningstjänst
Arbetsmiljö FSG januari 2019.
E-handel på KTH På följande sidor beskrivs hur vi på KTH arbetar med E-handel. KTH har i uppdrag att efterleva myndighetskravet om elektroniska beställningar.
Referenser – Carbon Capture and Storage (infångning och lagring av koldioxid) Bakgrund Fossila bränslen står för cirka 80% av världens energiförsörjning.
Parter inom Uppsala universitet
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Hur blev värmen över 90 % fossilbränslefri i Helsingborg?
E-litteratur 2017 Göteborg Marita Lohmander
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
förfrågningsunderlag
Hållbar utveckling måste vara
Om standarden BEAst Supply Rental Laddas fritt ned på BEAst.se
Enheten för forskning och lärande
Föräldramöte 13/9 säsong 18/19
Idéburet offentligt partnerskap (IOP)
OPEN UNIVERSE ÄR ETT FÖRETAG I TELENORKONCERNEN
Manual Sammanställning av enkätsvar.
- LISTAR DE STÖRSTA LEDARSKAPSUTMANINGARNA 2019
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Blodomloppet för vården
Presentationens avskrift:

Luleå tekniska universitet E-handel i praktiken Stina Spiik

E-handel i praktiken Förutsättningar Införande av e-handel 2014 - 2018 Ny strategi 2018  Agenda Vilka förutsättningar har vi på LTU, hur ser inköpen ut och varför började vi med e-handel Hur gick det till när vi införde e-handel Vad har hänt sedan dess Ny strategi Vad kommer vi arbeta med framöver

Köpa in varor och tjänster Säkra inköp Göra inköp Betala inköp Köpa in varor och tjänster Chef verksamhetsstöd Ekonomi och planering Universitets- kansli Systemförvaltning Verksamhetsplan Kansliet: upphandlingschef och två upphandlare Ekonomi och planering: 130% e-handelssamordnare, fakturahanterare och systemförvaltare

Inköp på LTU 300 milj. kr 60 000 fakturor 2700 leverantörer 2017 Avrundat Borträknat utanför LOU Över hälften tjänster .. Det här vill vi med hjälp av e-handel göra så effektivt, säkert och korrekt som möjligt

2014 Myndigheter ska hantera beställningar elektroniskt Började 2014 E-handelsprojekt – ett system på plats Alla ska kunna beställa  SSO Ansluta leverantörer eftersom  Krav i upphandlingar Organisatorisk utrullning med utbildning av berörda beställare

11 leverantörer Kontorsmaterial Litteratur Terminalglasögon Blommor Kemikalier Skyddskläder Kaffe och dyl. Ståmattor Städmaterial 11 leverantörer Periodisk faktura Formulärsbeställning Punch out Excelprislista

Vårt e-handelssystem

Tidsbrist! (Verksamhetsstöd och personal) – Får jag tid för att vara beställare? Strategi – hitta en bra som passar hela verksamheten eller en hel institution Personberoende – Om en storbeställare eller attestant inte ”har tid” eller inte är positiv .. Också hitta rätt person att prata med i verksamheten! Incitament – hitta bra incitament för beställaren som inte ser hela kedjan

Nyckelpersoner Bättre kontroll Nätverk och ESV Processorienterat arbete Engagerade leverantörer

13 73 30 E-order per 100 årsarbetskraft Andel e-fakturor Andel matchade fakturor 13 73 30 ESV mäter e-handelsstatus på alla myndigheter, enkäter två gånger per år och redovisas på webben i de här nyckeltalen Hösten 2017, 6 månader. (1347 årsanställda) Gult = De 50 procent av myndigheterna med värden i mitten Grönt = De 25 procent av myndigheterna med värden i mitten

Övrigt Telefoni Resor Avtalade leverantörer 60% Anslutna leverantörer 20% Inköpsfakturor 2 % Resor Telefoni

2014  2018 Processorienterat arbete Översyn styrande dokument ESVs effektivseringsprogram Tjänstepaketering Kategorisering av inköp INKÖPSKATEGORI AVTAL Avtalsansvarig AVTALSOMRÅDE AVTAL Avtalsansvarig AVTAL Avtalsansvarig AVTALSOMRÅDE AVTAL Avtalsansvarig

2018  Avtalsansvariga utser beställare Skräddarsydda utbildningar Ansluta leverantörer i samråd med verksamheten

Verksamhetsstöd Verksamhet

Ansluta tjänsteleverantörer Processrevidering Elektronisk beställningsblankett PEPPOL Bättre och systematisk uppföljning  input till e-handel

Tack för uppmärksamheten! Stina.Spiik@ltu.se e-handel@ltu.se