Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Politiska ideologier Socialism Ekologism.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Geografiska begrepp svåra ord
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Ett tema om befolkningen i världen
Kursplaner (årskurs 7-9)
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Vad är teknik?.
Förmågor & Centralt innehåll
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
GIS i lärarutbildningen - och sedan…? Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen Göteborgs Universitet Anders Larsson Kulturgeografiska institutionen.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
DAGENS LEKTION Dagens ”Varför är ni här?” Filmvisning av Älskade kött
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
Hur bör samhället organiseras
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Jämställdhetsanalys för samhällsplanering Utbildning i analysmetoden Sjuan.
Ett tema om befolkningen i världen
Betyg och förmågor.
Kunskapskrav betyg E Geografi åk 6
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
SP Tvär Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie
Att synliggöra lärande
Ta ställning och handla!
Kunskapskrav och matriser
Geografi Naturresurser, hållbar utveckling och befolkningsfördelning 1.
Geografi Handlar om vår omvärld - men inte bara kartor!
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
6,44 billioner km bort. 6,44 billioner km bort.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Att lära sig att analysera
Tema: Hållbar utveckling
Göran Svanelid.
JORDENS INRE OCH YTTRE KRAFTER
Kursplan Åk 7 Geografi.
Samhällskunskap C & Geografi B, 2011/2012
Vem bestämmer? Årskurs 6 Entréskolan vt Årskurs 6.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Befolkningslära = demografi
Demografi - Befolkningsutveckling
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
BEFOLKNINGS GEOGRAFI Var i världen bor vi? Varför flyttar vi? Konsekvenser för samhälle och natur. Dåtid – nutid - framtid.
Teknik Vad ska vi göra i tekniken?. Vad är skolans uppdrag? När vi lär oss inom skolan kommer vi att arbeta utifrån olika tankesätt  Historia  Internationellt.
BEFOLKNINGS GEOGRAFI Var i världen bor vi? Varför flyttar vi? Konsekvenser för samhälle och natur. Dåtid – nutid - framtid.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Hållbar utveckling Vad ska ni kunna?
Att skriva en resonerande text
Kreativa verktyg och metoder
Sociologi Introduktion.
Naturlandskap blir kulturlandskap
IBSE Viktiga punkter i IBSE
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Kroppsspråk, röst och artikulation
Momentbeskrivning Geografi Naturens förutsättningar för jordens befolkning, år 7 Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar.
Etik & moral.
Geografi / samhällskunskap
Hållbar utveckling.
Produktion, handel och transport
Ditt landskap V. 13 Ditt landskap Det blir en spännande SO-vecka!
Presentationens avskrift:

Geografins fyra förmågor - vad du förväntas visa kunskaper om på np analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen utforska och analysera samspel mellan människa, samhälle och natur i olika delar av världen göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska källor, teorier, metoder och tekniker värdera lösningar på olika miljö- och utvecklingsfrågor utifrån överväganden kring etik och hållbar utveckling.

Förslag på Mall när du resonerar i geografi Positivt -fördelar -vad är/blir bra? -för vem/vad är/blir det bra? Analys -orsaker, konsekvenser, samband, problem, lösningar. Vad gäller frågan? Negativt Nackdelar -vad är/blir dåligt För vem/vad är/blir det dåligt? Miljö -ökade/minskade klimatförändringar? -ökad/minskad hållbarhet? -ökad/minskad sårbarhet? Samhälle -hur är och blir det för byn/staden/landet/världen? -hur är och blir det lokalt/globalt? Ekonomi, fattig-rik, arbetskraft, utbildning, hälsa mm. Individ -hur är och blir det för familjen/den enskilda människan? Ekonomi, fattig-rik, arbete, utbildning, hälsa, kön, klass, etnicitet, ålder, sexualitet I framtiden Vilka orsaker, konsekvenser, samband märks i framtiden? Vem/vilka/ kommer att märka dessa och varför? Nu Vilka orsaker, konsekvenser, samband märks nu? Vem/vilka märker dessa nu? Var? Då Vilka orsaker, konsekvenser, samband märktes förr? Vem/vilka/var märktes dessa? VAD? VARFÖR? VEM? NÄR? Diskutera i flera led, ge exempel, jämför, hitta olika perspektiv

Vad ger dig belägg? Börja med att läsa frågan noga Påbörjade svar Avslutade svar Din förmåga att resonera dig fram till ett svar Vissa frågor kommer du att kunna svaret på, andra inte- då ska du visa din förmåga att resonera! Det mest självklara är ofta det rätta Koppla dina kunskaper i de andra ämnena till dina svar- geografi är ett ämne som spänner över skolans alla ämnen, ex. HKK, samhällskunskap osv. När du chansar! Utgå ifrån vad som verkar mest rimligt Lyssna på orden, dela upp dom i mindre delar. Vad låter mest rimligt? Flyttblock Inlandsis

Exempelfrågor att träna på Vilka konsekvenser kan skövling av regnskogen i Amazonas få? Vilka utmaningar innebär det för en stad när många flyttar dit genom migration eller urbanisering? Om köttproduktionen i världen ökar så får detta konsekvenser, vilka? Diskutera olika anledningar till att människor frivilligt eller ofrivilligt väljer att flytta till ett annat land. Diskutera sambanden mellan kvinnors utbildning och ett lands utveckling.