#Närvaroeffekten - Varje elevs rätt till utbildning
Varför har vi ett frånvarosystem? NÄRVAROEFFEKTEN • FRÅNVARO/NÄRVARO Varför har vi ett frånvarosystem? Uppfylla lagkrav Hjälpa försäkringskassan Bevaka skolplikten Men viktigast: Säkerställa alla elevers rätt till en likvärdig utbildning.
Bakgrund Saknad! Uppmärksamma elevers frånvaro och agera Den 9 januari 2017 tog utbildningsminister Gustav Fridolin emot betänkandet från utredningen. Regeringens särskilda utredare Malin Gren Landell har haft i uppdrag att kartlägga elevers problematiska frånvaro samt analysera orsakerna till frånvaron och föreslå hur skolans arbete med att främja närvaro och vidta åtgärder vid frånvaro kan förbättras. Syftet med utredningen är att säkerställa alla elevers rätt till en likvärdig utbildning.
alla elevers rätt till utbildning Närvarande uppväxt – alla elevers rätt till utbildning För att säkerställa elevernas rätt till utbildning måste elevernas frånvaro registreras, följas upp och vid behov åtgärdas. Det finns stor risk att frånvaro kan påverka elevens utveckling mot utbildningens mål på ett negativt sätt. I Sverige finns inga riktlinjer för registrering och rapportering av frånvaro. I de flesta system delas registreringen in i giltig frånvaro, ogiltig frånvaro och närvaro. Variationen av anledningar till frånvaro är mycket stor och även hur föräldrar och skola registrerar, reagerar och agerar på frånvaro.
#närvaroeffekten
Schema Motivera Registrera Reagera Agera Planering för närvaro - vikten av ett bra, individuellt och exakt schema Motivera Att i tid uppmärksamma frånvaro gör stor skillnad - vilja, förståelse, möjlighet och rätt system Registrera All frånvaro måste registreras - ledighet beviljas, frånvaro anmäls, lektioner rapporteras, felaktig frånvaro korrigeras Reagera Elevens närvaro är viktig - motverka frånvaro redan från första tillfället Agera Samverka i skolnärvaroarbetet - underlätta återgång till närvaro
Elevens schema ska visa exakt rätt lektioner varje enskild vecka. Planering för närvaro – vikten av ett bra, individuellt och exakt schema Schemat har en avgörande betydelse för närvaroarbetet. Upplevelsen av schemat och hur den slutgiltiga statistiken från frånvarosystemet faller ut beror på schemaläggningen. Nå längre med schemaläggningen genom att: Planera schemaläggningen så att eleverna får sin garanterade undervisningstid Hur ser timplanen ut? Används veckotid eller total tid? Finns det dolda raster som stjäl tid? Ljuger schemat? Är det Luciafirande, avslutning eller har eleverna vanliga lektioner? Lektioner skapas från tjänstefördelningen med rätt tid Använda grupper och kalender på rätt sätt Använda avbokning och ”Lägg till/Ta bort elev” för detaljjustering
Vad är ett bra schema? Schema för en ökad närvaro: Sammanhållen skoldag Inga håltimmar Tillräckliga raster Fungerande lunchorganisation Spridning av praktiska ämnen
Vilket ämne läser eleven just nu? Ska eleven ha Sv eller Sva? Är eleven närvarande? Ska eleven ha praktik eller andra lektioner? 210 min närvaro/frånvaro? I vilket ämne? Skoldagen är inte samlad. Var är eleven? Anna Johansson
Frånvaro från en dag med Arbetspass. Frånvaro från en dag med exakt schema. 2 av 5 lärare har rapporterat…
Motivera Att i tid uppmärksamma frånvaro gör stor skillnad Tidig upptäckt Tidiga insatser Öka motivationen genom att: Öka förståelsen för varför det är viktigt att registrera frånvaro Rutiner och IT-stöd som förenklar registreringen Skapa en dialog kring det närvarofrämjande arbetet
Variation mellan skolor och lärare Lägsta (%) Högsta (%) Total frånvaro per skola 3,5 19,7 Anmäld frånvaro per skola 14,1 Ej anmäld frånvaro per skola 9,5 Rapporteringsnivå per lärare 100
Registrera All frånvaro måste registreras – både giltig och ogiltig frånvaro Rutiner för anmäld frånvaro Rutiner för lärares rapportering Rutiner för att justera felaktig frånvaro Uppnå en mer komplett frånvaroregistrering genom att: Ett exakt schema: ingen tvekan om vilka elever som förväntas delta Frånvarosystemet hanterar all information från schemat, t.ex. avbokningar och individanpassningar Frånvaroanmälan och beviljad ledighet registreras automatiskt i frånvarosystemet Vikarier och praktikhandledare kan registrera
Varje lektion är viktig. Reagera Varje lektion är viktig. Elevens närvaro är viktig – motverka frånvaro redan från första tillfället Om både skola och föräldrar reagerar på frånvaro kommer elever att uppleva närvaro i skolan som viktig. Reagera på frånvaro genom att: Informera föräldrar om elevens frånvaro Aktivera automatiska meddelanden från systemet Göra regelbunden uppföljning på individnivå Bevaka alla typer av frånvaro
Agera Samverka med skolnärvaroarbetet – underlätta återgång till närvaro Det är viktigt att det finns personer med ett uttalat ansvar för att arbeta med problematisk frånvaro. Agera på frånvaro genom att: Använda rapporter för att hitta frånvaromönster Mäta skolfrånvaro genom systematisk uppföljning Ta fram gemensamma rutiner för att arbeta med närvaro Utföra närvarofrämjande arbete
Gemensamma rutiner för registrering av frånvaro i en kommun/organisation har en avgörande betydelse för den systematiska uppföljningen. Eleven har ett tydligt mönster i sin frånvaro. På torsdag morgon v. 13-15 är eleven borta från NO och SV.
Starta #närvaroeffekten Checklista Kommun/organisation Resurser för närvarofrämjande arbete Närvarorutin och åtgärdsplan Mäta skolfrånvaro Rektor Följa närvarorutin och åtgärdsplan Motivera närvarofrämjande arbete Bevilja ledighetsansökan Schemaläggare Schemaläggning för ökad närvaro Använda schemasystemets funktioner Skoladministratör Använda rekommenderade inställningar i frånvarosystemet Rapporter för frånvaro Ansvarig lärare Rapportera frånvaro på alla lektioner Anmäla frånvaro Bevilja ledighetsansökan Uppmärksamma all frånvaro