Riktlinjer sociala kanaler 2018

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Är du vår nya kollega i Stockholm?
Advertisements

LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen.
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Sociala medier Maria Holm
Företagsservice på bibliotek
Sociala medier Twitter Facebook Bloggar YouTube.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
”Det finns inga säkra läkemedel” Ewa Lundborg Chefredaktör Läkemedelsvärlden.
Välkommen!. Chris Heister, Landshövding >> Forsknings- och innovationsinfrastruktur Ulrika Ljungman, KTH.
Kommunikationsdagarna 2011 Göteborg augusti
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Nya Utsidan – ny extern webb för landstinget
Hur tänker Handisam om sociala medier?
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Styrning Mina meddelanden
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Landstingsstyrelsens förvaltning
EU-gruppen RIKTLINJER. Riktlinjer EU engagemang Allmänna riktlinjer för medverkan i planering och genomförande av.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Equal – fas lll Nätverk mot fattigdom Spridnings- och påverkansaktiviteter.
Akademin och samhälle Ett universitet - Fyra samverkanskontor.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Chefskommunikation i Västra Götalandsregionen
Temasegling- Sociala medier. Briggen Tre Kronor Temasegling- Sociala medier. Briggen Tre Kronor
Tolka en platsannons Driven Lyssnande Stresstålig Social kompetens
Vem litar du på? Om sociala medier och sociala nätverk Dataträff hos SeniorNet Södermalm 28 april 2010 Anita Rissler SeniorNet Lidingö.
Rådgivning och stöd från Brysselkontoret Regionförbundet Örebro Maria Lunander, EU-handläggare Central Sweden Bryssel.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Landsbygdsnätverket Erfarenheter utbyts, information sprids, kontakter knyts, samarbeten uppstår, lärande exempel analyseras och metoder utvecklas.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
STATUS WP3 Fredrik Grund – Innovatum –. Biogas2020 -tillsammans skapar vi en gemensam Skandinavisk biogasplattform WP3.1.1 Erfarenhetsutbyte, nätverk,
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
KOMMUNIKATION INTERNT Fredrik Grund och Helena Granath – Innovatum–
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Stockholm.
Improve today. Optimise tomorrow Bemanningsplanering för en värld i rörelse Enri Bimbashi, Product Manager.
Vad gör vi med nyheter? Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför? Är nyheten av externt intresse? Lämplig kanal Medarbetare (nyheter,
Beredskap på kvällar och helger
Best Practice i sociala medier
Omvärlden om oss 31 jan – 13 februari
Politiskt ledarskap och social media - ett demokratiskt verktyg?
Christian Gustavsson Kommunikatör Studieförbundet Vuxenskolan
Företags kommunikation med kunderna
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Demokrati och din medievardag. Om filterbubblor
Vad är Movium? Tankesmedjan Movium har funnits vid SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet) sedan Vårt mål är att bidra till en samhällsutveckling där.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Reklam eller redaktionellt budskap?
Vad innebär regionbildningen?
Förstudie Friluftslivets år 2020
Effektkarta för extern webbplats
Tips & trix.
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Bilden av Botkyrka Hur arbetar vi med kommunikation i Botkyrka kommun?
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
IF Friskis&Svettis Kalmar
Bildmall för sociala medier
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Riktlinjer sociala kanaler 2018 180621

Sociala kanaler - varför då? Sociala kanaler ger oss som myndighet en möjlighet att sprida nyheter, kunskap och erbjudanden på ett sätt som vi inte kan göra i andra traditionella kommunikationskanaler. Vill du veta mer om vår närvaro i sociala kanaler? Kontakta sociala medier-ansvarig kommunikatör Kim Forsberg eller pressansvarig Susanne Daregård. Kanalerna utvecklas och förändras hela tiden. Det här är riktlinjer som är relevanta 2018.

Vad gör vi i sociala kanaler? Når ut med nyheter Bidrar med kunskap Omvärldsbevakar Interagerar med målgrupper

Vi delar kunskap, nyheter, bevakar och deltar i samtal om våra frågor. Under kontorstid är vi tillgängliga. Vi har ingen ”kundtjänst” i sociala kanaler. De sociala kanalerna används också för att stärka tex arbetsgivarvarumärket. Vi omvärldsbevakar och följer samtal i relevanta ämnesområden.

Vilka når vi? Företagare/företagsfrämjare Regionala, lokala aktörer Samarbetspartners Medier och opinionsbildare Blivande och nuvarande medarbetare

Hur vill vi vara i sociala kanaler?

Tydliga, bjuda in och dela Ungefär som vi vill vara enligt varumärkesplattformen: lyhörda, kunniga och handlingskraftiga. Enkelt språk, kortfattat och tydligt innehåll Generösa - dela nyheter, kunskap och erbjudanden Bjuda in till aktiviteter (anmälan konferenser, utlysningar, tips på insatser) Ge tydliga och artiga svar på arga frågor

Medarbetare, hur gör jag?

Nyfikenhet och intresse – tips och råd Det finns förstås inlägg i sociala kanaler som fungerar bättre och sämre. Vi som jobbar på Kommunikation kan ge tips och råd om sociala kanaler. Det finns experter på myndigheten och hos våra externa leverantörer. Tänk att en social kanal är en i raden av många kanaler. Hur och i vilka kanaler du pratar om ditt jobb och dess verksamhet väljer du själv. Hur gör du när du ringer, möter personer på en konferens, en middag eller mejlar till en samarbetspartner? Att twittra eller göra inlägg i andra sociala kanaler fungerar bäst när det bygger på eget intresse, lust och engagemang. Om du vill och tycker du att det är kul - dela gärna med dig av din arbetsvardag, kunskap eller nyheter.

Kanalernas väsen Twitter – snabb, generös Facebook - personlig, regional Linkedin – professionell Instagram – yngre, bilddriven

Twitter – ca 12 750 följare Vem kommunicerar vi med? Vad kommunicerar vi? Företagare, entreprenörer, politiker, journalister, PR och opinionsbildare, aktörer inom näringslivsutveckling, kommuner, regioner, myndigheter, departement, länsstyrelser, landshövdingar, företrädare för div näringar tex besöksnäringen, medarbetare Nyheter, kunskap och erbjudanden. Även lediga tjänster, blogginlägg och innehåll från seminarier och konferenser.

Snabb, nyhetsinriktad, generös Plats för 280 tecken i varje inlägg, det gäller att uttrycka sig kort och kärnfullt. Använd #hashtags för att ämnesindela innehållet. Tagga relevanta @personer och @organisationer. Retweeta andras inlägg Lägg in bilder, filmklipp

Facebook - 3 600+ följer oss Vem kommunicerar vi med? Vad kommunicerar vi? Företagare, aktörer inom näringslivsutveckling och regional tillväxt, andra myndigheter, kommuner, länsstyrelser, regioner, organisationer inom socialt företagande, besöksnäring, samhällsplanering, klimatarbete, medarbetare Erbjudanden till småföretagare, goda exempel inom näringslivsutveckling och regional utveckling, kunskap, regionala och nationella aktiviteter

Personlig och regional Möjlighet att skriva längre texter och ha ett nära tilltal Inlägg syns bättre med filmklipp, bild eller infografik Det går att tagga andra Facebook- konton Innehåll ger fler kommentarer än i andra kanaler Algoritmstyrd, följare ser inte alla inlägg. Möjlighet att redigera, tidsinställa och marknadsföra inlägg.

Linkedin – 5 500+ följare Vem kommunicerar vi med? Vad kommunicerar vi? Blivande och nuvarande medarbetare, företagare, företagsfrämjare, aktörer som är intresserade av näringslivsutveckling, företagande och regional tillväxt   Lediga tjänster, aktiviteter för att stärka arbetsgivarvarumärket, erbjudanden, kunskap, samtal, blogginlägg

Professionell och kompetens Kunskap och erbjudanden för nya karriärmöjligheter Visa aktuella lediga tjänster Möjligt att redigera, tidsinställa och marknadsföra inlägg Inte lika bild/filmvänligt

Instagram – nykomling snart 700+ följare Vem kommunicerar vi med? Vad kommunicerar vi? Unga företagare, unga blivande och nuvarande medarbetare, relevanta organisationer, beslutsfattare och aktörer inom näringslivsutveckling och regional utveckling Aktiviteter och kunskap som stöds av bilder, filmklipp, närvaro regionalt.

Yngre, bilder, lokal närvaro Ny kanal för oss. Inriktad på bilder. Även infografik och filmklipp fungerar bra. Regionala aktiviteter, vi finns i hela landet. Ta del av vår värld Använda #hashtags flitigt för att nå nya intressegrupper Möjligt att marknadsföra inlägg

Vem ansvarar för innehållet i Tillväxtverkets sociala kanaler?

Vem ansvarar för vad? Kommunikation har det övergripande ansvaret för kanalerna. Pressansvarig är innehållsansvarig för nyheter i myndighetens sociala kanaler. På Kommunikations redaktionsmöte planeras innehållet i bl a sociala kanaler. Sociala medier-ansvarig kommunikatör och pressansvarig planerar och gör inlägg i myndighetens sociala kanaler.

Tips på nyheter och inlägg i sociala kanaler, hur gör jag?

Kontakta oss! Kontakta sociala medier-ansvarig kommunikatör eller pressansvarig om du har tips på innehåll i våra sociala kanaler. Sociala medier-ansvarig kommunikatör Kim Forsberg 08-681 66 24 Pressansvarig Susanne Daregård 08-681 92 15