Vad är kommunal revision?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Fullmäktige och revisorerna SAMBAND OCH SAMSPEL.
Sveriges Kommunala YrkesREVisorer
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Sveriges Kommunala YrkesREVisorer
Stärkt intern kontroll i Göteborgs Stad
Stat – Huvudman - Profession
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Grunden i en Förening Stadga Reglemente Instruktioner Policys.
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
God sed – förändringar/nyheter Starev-Syds Erfakonferens i Borås 2011
Demokratisk granskning av kommunala bolag
Fullmäktiges uppgifter
AGENDA Introduktion/presentation
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Uppgifter, arbetsformer, rutiner
Politisk organisation
(Underlaget till dessa bilder är hämtade från OH- bilder från regeringskansliet, socialdepartementet) Finansiell samordning inom rehabiliterings-området.
Utvecklad ägarstyrning för landstinget och kommunerna i Norrbotten
Kapitel 23 Årsredovisning och analys.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Revisionen i JLL 6 revisorer = antalet partier i fullmäktige
Fullmäktigeuppdraget och kommunallagen
Granskning av årsredovisning 2011 Sunne kommun april 2012.
Vad är kommunal revision?
Vad står det i kommunallagens första kapitel första paragraf?
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2009 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
1 Sveriges Kommunala YrkesREVisorer. 2 Kommunal revision Förtroendevalda revisorer ansvarar för revisionen i kommuner och landsting. De förtroendevalda.
Denna bildserie presenterar ”God revisionssed i kommunal
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Nya föreskrifter och allmänna råd
REVISIONEN – för resultat och utveckling Seminarium kring styrning och ansvarsutkrävande 20 oktober 2006 Välkomna!
Vad är kommunal revision? Den revision som bedrivs i kommuner, landsting, regioner och kommunalförbund.
Kommunal redovisningsdag REVISIONENS VISION ”Vi medverkar till att stärka tilltron till det demokratiska systemet”
Stadsrevisionens roll och uppdrag. Introduktion för förtroendevalda 2011.
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Fullmäktige och revisorerna SAMBAND OCH SAMSPEL. Den här bildserien kompletterar skriften ”Fullmäktige och revisorerna” och kan användas i lokala presentationer.
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv Presentation av två pågående projekt Praxis från UKÄ, Högskoleverket och ÖNH Gruppdiskussioner.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Vad är kommunal revision? Den revision som bedrivs i kommuner, landsting, regioner och kommunalförbund.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Program för uppföljning av privata utförare Lena Svensson,
Riksrevisionen Årlig revision HfR Säröhus 7 maj
Västerås stads revisorer Information vid Kommunala Pensionärsrådet 1 oktober 2015 Annette Björnson.
53. En revision som leder till utveckling. DEN KOMMUNALA REVISIONENS NYTTA OCH ROLL Svaret är 64 Emma Ek Österberg och Rolf Solli.
Annika Davidsson Avdelningen för Redovisning och Intern revision 1 Intern styrning och kontroll i den svenska statsförvaltningen Annika Davidsson.
Intern styrning och kontroll Förordning (2007:603) om intern styrning och kontroll Med intern styrning och kontroll avses den process som syftar till att.
Ett meningsfullt yrke som gör skillnad
Sveriges Kommunala YrkesREVisorer
BILD 1.
Kännetecknande för det goda arbetet
Individuella studieplaner på forskarnivå - rättssäkerhetsperspektiv
Årlig revision Ekonomidag Stockholms universitet
Vad är kommunal revision?
Riskanalysen -grunden för all revision Seminarium 46
Revision i samverkansorgan …. snårigt! Seminarium nr 16
Introduktion till processen för balanserad styrning
Intern styrning och kontroll
Sveriges Kommunala YrkesREVisorer
Räddningstjänstens roll i kommunalt säkerhets- och räddningsarbete
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Vad är kommunal revision? Den revision som bedrivs i kommuner, landsting, regioner och kommunalförbund

- revisionen i sitt sammanhang, Den här bildserien informerar om vad den kommunala revisionen är och hur den fungerar. Bilderna kan användas t ex för att informera om revisionen i fullmäktige och i nämnder. Bilderna belyser - revisionen i sitt sammanhang, - revisorernas förutsättningar och uppdrag, - god revisionssed med revisionsprocessen, - lekmannarevisionen. Användaren är fri att välja bilder och komplettera med egna. Läs mer: ”God revisionssed i kommunal verksamhet 2018” SKL ISBN 978-91-7585-698-8 ”Fullmäktige och revisorerna” SKL ISBN 978-91-7164-806-8 ”Lekmannarevision i praktiken” SKL ISBN 978-91-7164-906-5

En demokratiskt förankrad revision ”Den kommunala revisionen är ett lokalt demokratiskt kontrollinstrument med uppdrag att granska den verk- samhet som bedrivs i kommunen samt pröva ansvarstagandet. Den kommunala revisionen är oberoende och granskar på fullmäktiges uppdrag och därigenom indirekt också för medborgarna. Med sin granskning och prövning bidrar revisorerna till en effektiv verksamhet samt att värna demokrati, mänskliga rättigheter och rättssäkerhet.” Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2018

Varför finns det revision? När någon bedriver verksamhet för någon annans räkning eller med andras medel, uppstår ett behov och intresse av att kunna kontrollera och säkerställa att uppdraget utförs säkert och att det blir som det var tänkt. Revision bidrar till att göra tydligt och synligt hur uppdrag genomförts samt att intyga tillstånd och processer i verksamheten. Revision ger ytterst medborgaren/ägaren/medlemmen information att använda för att pröva och utkräva ansvar.

Det kommunala ansvarssystemet Uppdragsgivare Ansvarsprövare Styrelsen och nämnderna har ansvar + Beredningar. Företag och förbund Revisionen i det kommunala ansvarssystemet. Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2018

Fullmäktige är uppdragsgivare Fullmäktige är det beslutande organet beslutar om visioner, mål och riktlinjer och övriga övergripande och principiella frågor organiserar och fördelar uppdrag bemannar/väljer ledamöter och revisorer beslutar om budget och skattesats följer upp, utvärderar, omprioriterar prövar och beslutar om ansvarstagandet fastställer årsredovisningen

Styrelse och nämnder är uppdragstagare Styrelser och nämnder är verkställande och beredande förvaltar och genomför verksamhet enligt fullmäktiges mål, beslut och riktlinjer samt de lagar och förordningar som gäller fattar beslut inom ramen för sina uppdrag bereder ärenden till fullmäktige ser till att det finns en tillräcklig intern kontroll återredovisar sin verksamhet och sina uppdrag till fullmäktige verkar för samråd med de som nyttjar deras tjänster

Styrelser, nämnder och beredningar har ansvar Som uppdragstagare har styrelse, nämnder och beredningar ett ansvar inför fullmäktige. Fullmäktige prövar ansvaret årligen. Det sker med revisorernas granskning som grund. Fullmäktige kan bevilja eller neka ansvarsfrihet. Fullmäktige kan också rikta anmärkning.

Vad innebär ansvaret? Ansvaret följer med det uppdrag som styrelser, nämnder och beredningar får av fullmäktige, alltså genomföra och förverkliga fullmäktiges mål och beslut arbeta efter givna förutsättningar, enligt lagar och föreskrifter ha en tillräcklig intern kontroll i verksamheten återrapportera till fullmäktige. Det är de förtroendevalda som har ansvar. Ansvaret är kollektivt, men kan i undantagsfall prövas individuellt.

Revisorerna är granskare granskar verksamheten i styrelse, nämnder och beredningar rapporterar resultatet av granskningarna till de som granskas och till fullmäktige bedömer ansvarstagandet avlämnar en revisionsberättelse med uttalande i ansvarsfrågan Lekmannarevisorerna har motsvarande uppdrag i de kommunala aktiebolagen.

Kort om revisionen Revisorerna är förtroendevalda. Fullmäktige utser minst 5 revisorer för varje mandatperiod.. Fullmäktige utser också ofta en ordförande/sammankallande. Ur gruppen revisorer utser fullmäktige också lekmannarevisorer i kommunens aktiebolag och verksamhetsstiftelser = samordnad revision. Varje revisor är självständig, men revisorerna samverkar enligt godo revisionssed. En enskild revisor kan inte röstas ner av de andra. Revisorerna utövar inte partipolitik i sin granskning.

Kort om revisionen Revisorerna ska anlita sakkunniga, som de själva väljer. Revisorerna har rätt att få de upplysningar de behöver. Gäller även sekretessbelagd information. Sekretessen följer med in i revisorernas arbete. Revisorerna har initiativrätt i fullmäktige, styrelse och nämnder. Fullmäktiges presidium bereder revisorernas budget och fullmäktige beslutar. Fullmäktige beslutar om revisionsreglemente.

Revisorerna ska anlita sakkunniga ”… i den omfattning som behövs för att fullgöra granskningen enligt god revisionssed” Kommunallagen 12 kap 8 § Sakkunniga anlitas - för förvaltningsstöd (administration, upphandling, processtöd mm) - för granskningsinsatser De sakkunniga ska ha ”insikt och erfarenhet av kommunal verksamhet”. Olika modeller förekommer; upphandlade revisionsföretag och andra konsulter, revisionskontor, revisionskansli, mindre administrativt stöd. SKYREV har en Certifiering av sakkunniga som liknar auktoriserade revisorer

Revisorerna har rätt till information Revisorerna har rätt att få de upplysningar de behöver för revisionsarbetet - av styrelse och nämnder, enskilda ledamöter samt anställda (kommunallagen 12 kap 9 §). Gäller även sekretessbelagd information. Sekretessen följer med in i revisorernas arbete. Revisorerna kan också begära upplysningar av yrkesrevisorer, lekmannarevisorer och revisorer i kommunala företag och kommunalförbund – om upplysningarna behövs för uppdraget.

Revisorernas uppdrag Omfattning och revisionsobjekt Kommunallagen 12 kap. 1 § 1 st. ”Revisorerna granskar årligen i den omfattning som följer av god revisionssed all verksamhet som bedrivs inom nämndernas verksamhetsområden. De granskar på samma sätt, genom de revisorer eller lekmannarevisorer som utsetts i juridiska personer enligt 3 kap. 16a-18b §§, även verksamheten i de företagen.” Revisorerna granskar inte ärenden som avser myndighetsutövning, med vissa undantag. KL 12 kap. 3 §.

Revisorernas uppdrag Vad ska granskas och prövas? Kommunallagen 12 kap. 1 § 2 st. ”Revisorerna prövar om verksamheten sköts på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt, om räkenskaperna är rättvisande och om den interna kontrollen som görs inom nämnderna är tillräcklig.” Revisorerna anmäler misstanke om förmögenhetsrättligt brott eller att allmän förvaltningsdomstols avgörande har åsidosatts. KL 12 kap. 1 § 3 st.

Innebörden av att verksamheten sköts på ett ändamålsenligt och ekonomiskt tillfredställande sätt Verksamheten lever upp till fullmäktiges mål, beslut och riktlinjer samt gällande lagstiftning och andra föreskrifter som gäller för verksamheten. Verksamheten klarar att genomföra sitt uppdrag med tillgängliga resurser. Styrelsen och nämnder har en styrning och uppföljning mot mål och beslut. Revisorernas granskning tar sikte på såväl genomförandet som resultatetet av verksamheten. Fokus på uppdrag och mål. God revisionssed i kommunal verksamhet 2018

Innebörden av om räkenskaperna är rättvisande Den externa redovisningen ger en rättvisande bild av resultat och ställning. De finansiella rapporterna (delårsrapport och årsredovisning) är upprättade i enlighet med LKBR och god redovisningssed (uttolkad av RKR). Revisorerna granskar såväl intern som extern redovisning. God revisionssed i kommunal verksamhet 2018

Innebörden av om den interna kontrollen är tillräcklig Det finns systematiskt ordnade kontroller i organisation, system, processer och rutiner, som på en rimlig nivå säkerställer att verksamheten lever upp till målen och är kostnadseffektiv, informationen om verksamheten och om den finansiella rapporteringen är ändamålsenlig, tillförlitlig och tillräcklig, de regler och riktlinjer som finns för verksamheten följs. Revisorernas granskning avser hur den interna kontrollen är uppbyggd och hur den fungerar i praktiken. Granskningen sker ur ett system-, redovisnings- och verksamhetsperspektiv. God revisionssed i kommunal verksamhet 2018

Revisorernas uppdrag Vad ska granskas och prövas, fortsättning Kommunallagen 12 kap. 2 §. ”Revisorerna skall bedöma om resultatet i delårsrapporten som enligt 8 kap. 20 a § skall behandlas av fullmäktige och årsbokslutet är förenligt med de mål fullmäktige beslutat. Revisorernas skriftliga bedömning skall biläggas delårsrapport och årsbokslutet.” Detta är ett tillkommande uppdrag. Revisorerna gör en skriftlig bedömning av måluppfyllelsen i samband med delårsrapporten och i revisionsberättelsen.

Revisorerna ska granska enligt god revisionssed Kravet på god revisionssed finns i kommunallagen. ”Revisorerna granskar årligen i den omfattning som följer av god revisionssed all verksamhet som bedrivs inom nämndernas verksamhetsområden.” God revisionssed syftar till gemensam utveckling, likartat arbetssätt och bedömningar. Revisionen ska vila på vedertagen praxis, inte vara godtycklig. God revisionssed i kommunal verksamhet är dokumenterad 1995, 1999, 2002, 2006, 2010, 2014 och 2018. Revisionsdelegationen inom SKL fastställer den goda seden.

God revisionssed ”God revisionssed är de goda principer och föredömliga tillvägagångssätt som är allmänt vedertagna där revision utförs. Med allmänt vedertagen menas den praxis som råder i en kvalitativt representativ krets av revisorer.” God revisionssed i kommunal verksamhet utgår från den kommunala sektorns förutsättningar - offentlig insyn - förtroendevalda revisorer - det demokratiska uppdraget Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2018

Vad innehåller God revisionssed? Del 1 Revisionen i kommuner och regioner Det kommunala ansvarssystemet, lokal demokrati och självstyrelse Revisionens organisering Revisionens oberoende Revisionsuppdragen Del 2 Revisionsprocessen Grundläggande principer Årlig granskning Planera Granska Pröva Ansvarsprövning Del 3 Revisorernas förhållningssätt och arbetsformer Revisorerna upprätthåller oberoendet Revisorerna arbetar samordnat och effektivt Revisorerna kommunicerar Revisorerna samverkar + Ansvarsprövningsbanken + Revisionsberättelser m.fl. dokument finns på www.skl.se/revision

Revision förutsätter oberoende Oberoendet är centralt för trovärdighet och legitimitet. Oberoende innebär att stå fri gentemot den som ska granskas samt att självständigt och objektivt (sakligt och opartiskt) granska och pröva. Ett absolut oberoende finns inte, men oberoendet måste uppfattas vara tillräckligt. Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2018

och yttranderätt Formella regler säkerställer och skyddar oberoendet Revisorerna agerande synliggör oberoendet Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2018

”Att arbeta stödjande och framåtsyftande med synpunkter, råd och rekommendationer, står inte i strid med revisorernas oberoende. Ett effektivt revisionsarbete förutsätter dialog och förtroende mellan revisorerna och de som granskas” Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2018

Samordnad revision Lekmannarevisorer i kommunala aktiebolag (hel- och delägda) och revisorer i verksamhetsstiftelser som kommunen bildat, ska utses ur gruppen av kommunens revisorer, dvs med personsamband. Avsikten är att den kommunala verksamheten ska kunna granskas och prövas med helhetssyn.

Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2018

Revisionsprocessen ” Revisionsprocessen omfattar allt det arbete som utförs under ett revisionsår – från riskanalys och planering av granskningsinsatser till uttalandet i revisionsberättelse eller granskningsrapport. Revisionsprocessen är avslutad när fullmäktige eller bolagsstämma behandlat revisionsberättelse/granskningsrapport och fattat beslut i ansvarsfrågan.” Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 20184

Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2018

Årlig granskning Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2018 Måluppfyllelse. Styrning och intern kontroll. Rättvisande bild av resultat och ekonomisk ställning Enligt LKBR och god redovisnings- sed Resultat förenliga med fullmäktiges mål Stora risker. Grundläggande granskningen är otillräcklig Verksamhet, processer, rutiner Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2018

Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2018

Riskanalys Inhämta kunskap Inventera risker Analysera risker Se även skriften ”Riskanalys i kommunal revision” Inhämta kunskap Inventera risker Analysera risker Bedöma risker Riskanalysen dokumenteras Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2018

Bedömning av väsentlighet Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2018

Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2018

Grundläggande granskning

Frågor och kriterier En gransknings syfte formuleras som en eller flera revisionsfrågor med utgångspunkt från revisionsplanen och analysen. Resultatet av granskningen värderas mot revisionskriterier som är referenspunkter/ramar att bedöma mot. Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2018

Ur God revisionssed i kommunal verksamhet 2018

Revisionsberättelsen Revisorerna avger revisionsberättelsen till fullmäktige. De redogör för resultatet av sin granskning framställer eventuella anmärkningar, med motivering uttalar sig om ansvarsfrihet ska tillstyrkas eller ej

Grunder för revisorernas kritik Skador förstärker

Fullmäktiges ansvarsprövning Fullmäktige ska - bevilja eller vägra ansvarsfrihet senast 30/6 - ta egen ställning till eventuell anmärkning från revisorerna - vid anmärkning från revisorerna inhämta förklaring - motivera sina beslut, om det inte är ”uppenbart obehövligt” Fullmäktige kan - rikta egen anmärkning, även om inte revisorerna gjort det - återkalla uppdrag (om ansvarsfrihet vägrats) - väcka skadeståndstalan (-”-)

Lekmannarevisor Obligatorisk i helägda kommunala aktiebolag Utses av fullmäktige Väljs ur gruppen kommunens förtroendevalda revisorer Civilrättsligt uppdrag/syssloman Skadeståndsansvar Lekmannarevisorernas granskning syftar till att stärka den demokratiska insynen och fullmäktiges kontroll i kommunala aktiebolag.

Lekmannarevisorernas förutsättningar Uppdraget regleras i Aktiebolagslagen Direktiv och reglementen från ägaren Finansieras av bolaget eller ägaren Skall anlita sakkunniga – egna eller upphandlade Har rätt till upplysningar från styrelse, VD, yrkesrevisorn och annan lekmannarevisor Upplysningsplikt till bolagsstämma, yrkesrevisorn, annan lekmannarevisor och kommunens revisorer (vid dominerande offentligt inflytande) Rätt att närvara vid bolagsstämma; ibland skyldighet Tystnadsplikt - skadeståndsansvar – försäkring

Lekmannarevisorernas granskning Granskar om bolagets verksamhet sköts på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt och om bolagets interna kontrollen är tillräcklig (ABL). Granskar inte räkenskaperna. Det gör bolagets yrkesrevisor (auktoriserad). Granskning enligt god sed, genomförs på motsvarande sätt som kommunens revision. Lekmannarevisorn avger en granskningsrapport till bolagsstämman och fullmäktige.

INTERN KONTROLL Förhållandet mellan lekmannarevisorns och den auktoriserade revisorns uppdrag

Revisionsdelegationen inom SKL För revisionsfrågor finns inom Sveriges Kommuner och Landsting en Revisionsdelegation. Deras uppdrag är att återkommande uppdatera, dokumentera och fastställa god revisionssed i kommunal verksamhet, vara samrådsorgan till förbundets löpande intressebevakning, utvecklings- och serviceinsatser inom revisionsområdet. inom uppdraget ha ett löpande och nära samråd med dem som sakkunnigt biträder de förtroendevalda revisorerna enligt kommunallagen.

Revisionsdelegationen 2018 Cecilia Forss, region Uppsala ordförande Bert Öhlund, Västerbottens läns landsting vice ordförande Elisabeth Löf, region Västmanland Christine Högberg, Kramfors kommun Carl-Olof Bengtsson, Växjö kommun Jan Rönngren, Strömsunds kommun Krister Stensson, Västra Götalandsregionen Monica Brodén, Region Östergötland Marianne Eriksson, Region Jönköping Nils Westling, Söderhamns kommun Gun Alexandersson, Västragötalandsregionen