VANANS MAKT – ETT HINDER FÖR FÖRÄNDRING?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EBP-cirkel 1 INGEGERD BESÖKSADRESS: RÅDHUSGATAN 72, ÖSTERSUND
Advertisements

Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Vad är egentligen ett samhälle? Hur skulle ni definiera ordet samhälle? Dvs när vi pratade om ett samhälle sist, vad pratade vi om då? Ta ngn minut och.
Allra första kameran År 1826 gjordes den allra första kameran av fransmannen Joseph Nicéphore Niépc men det tog åtta timmar att exponera bilden och den.
 MålvakterBackarForward  JohannaLozzanMatilda O Kapten  EllinorOliviaFanny B  ElinMiaJulia  Elin LAnnaEmma  ArvenHanna  MarieElin  Ebba TJozzan.
Flickor F98 Lindås Waves och Pixbo IBK –
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
De utrikespolitiska målen & väpnade konflikter. * Vilken är den största konflikten i världen idag? * Vilket land spenderar mest pengar på sin militär?
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Utförd av: Per Svensson Organisationsnamn: Göteborgs Stad NEKK-projektet Undersökningen utfördes från till Antal svar: 5 Antal inbjudna.
VANANS MAKT – ETT HINDER FÖR FÖRÄNDRING?
TPI workshop. Team Pro Inventory Inledning Syfte Att få en tydligare bild av och diskutera hur väl teamet/arbetsgruppen samarbetar och interagerar. Mål.
MÅL KURS D HÖRALÄSA PRATA SKRIVA KLAR SIDA. Höra Dessa områden ska man kunna: - berättelser - beskrivningar - samtal - diskussioner - information - nyheter.
Hjärnan. Vill skapa mening – rätt reaktion Reflexer Söker efter samband Tolkar och fyller i När du ser en människa komma springande tolkar hjärnan det.
I detta projekt var uppgiften att konstruera en av flera plattor som tillsammans formar en mindre ”stad”. Denna stad ska vara en plattform för mindre.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Detta är miljömåltider
Vad är kunskap Vetenskapsteori.
Barn och ungdomars utveckling
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Värmlands län
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Förebyggande av skador inom idrott
Så möter vi behovet av kris –och traumastöd i Sörmland
Policy, riktlinjer, handlingsplan för resor och fordon i tjänsten 2014
Hur viktigt är det här för dig på en skala 0-10?
Kortsiktig /Långsiktig effekt
KORT KJOL Christina Wahldén.
Lösningsförslag för ABB
Helgelse Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst.
Definition av analysverktyg
Kritiskt förhållningssätt
Förmåner, privilegier och rättvisa
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
Att bemöta och bli bemött
Nyreligiositet OCH FRIKYRKKOR
Om motivation och beteendeförändring
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Övervakningskommittén
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Kommer ni ihåg våra STORA frågor?
Religion.
Ett schyst arbetsliv med mångfald och likabehandling
EXEMPEL GLOBALISERING Megatrend Konsekvenser för Helsingborg
Ha kul ihop man måste få något gott på avslutningen
Om Jordklotets historia
Den sociologiska blicken
KRISBEREDSKAP Vad skulle du göra om din vardag vändes upp och ner?
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Så styrs Sverige.
Stoppa mobbning på jobbet - fördjupning
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
KRISBEREDSKAP Vad skulle du göra om din vardag vändes upp och ner?
Övning Tid: Ca 40 minuter Reklamkurragömma.
Gruppens uppdrag: Att via medarbetarna i Örgryte-Härlanda utveckla kund-/brukarfokus utifrån Visionen . Metod: Ta fram stöd till hjälp för varje arbetsgrupp.
Konsumenterna och miljön 2018
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Tobak - Lektion 2 Åk 4-6.
Välkommen !.
Rättigheter = s. 20.
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
OL108A // Samhällsentreprenör – Glokala fhsk
Ta hand om dig själv.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Mellan makt, hjälp och ekonomi- en stund för reflektion
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Om Tro.
KRETSLOPP FÖR ÅTERVINNINGSPROCESSER
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

VANANS MAKT – ETT HINDER FÖR FÖRÄNDRING? Jag är beredskapsdirektör men har en bakgrund i psykologi.

Linda Kazmierczak Beredskapsdirektör Länsstyrelsen

”Det som störst andel svenskar är rädda för är terror och miljöförstöring” SOM-insitutet april 2016 Vi har en del gemensamt. Dels för att våra respektive verksamheten i någon mån representerar det störst andel människor är rädda för, men också för att vi inom båda dessa verksamhetsområden har svårt att få människor att förändras sitt tänkande och sina vanor. Ni är angelägna om att folk slutar köra så mycket bil, flyga så mycket och köpa mindre besprutade varor. Vi är angelägna om att folk slutar vara naiva och ser till att ha lager av värmeljus, batterier, vatten, mat, mediciner och kontanter hemma för att klara sig själva åtminstone initialt i en kris. (Jag tror också, men det är bara en personlig hypotes, att de som är duktigast på vårt är också de som är duktigast på ert….) Detta är intressant, för det ena är kortsiktig, akut hot, medan det andra är långsiktigt hotfullt.

SÅ VARFÖR ÄR DET SÅ SVÅRT? Hjärnan är byggd för att premiera vanor och fördomar Mentala tumregler Så varför är det så svårt att lägga sig till med bättre vanor? Löpsedlarna säger ofta att det krävs 21 dagar för att ändra vanor – det finns ingen forsknings

Även om vi bara har lite information

Jbjg sjgodriahgak jlghaeöj ögj

INTERN ELLER EXTERM MOTIVATION? Värderingsstyrt – inre övertygelse Styrt av externa faktorer – belöning, bestraffning, socialt erkännande Ansvarsdiffusion

BELÖNING OCH BESTRAFFNING - morot eller piska? Klipp Belöning på kort och lång sikt Skapa känsla – klassisk betingning (negativ/positiv) Positive branding Synlighet – social belöning/bestraffning

SÅ…. Jag måste aktivt välja att värdera-omvärdera För att jag ska göra det måste det vara personligt relevant Jag måste vinna något – yttre belöning eller rent samvete Jag måste hitta incitament på kortare sikt än 25 eller 100 år För att veta hur jag ska förändras måste jag ha kunskap – men information blir bara intressant när jag söker den Yttre belöning eller motiv måste så småningom övergå i värderingar (inre kompass) för varaktig förändring som motstår ”frestelser”