FRIIDROTT 12-14 ÅR INTRODUKTION.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

Medlemskap och ledaruppdrag (%) Idrotten utbildar flest ledare (%) Har du fått någon ledarutbildning inom någon ideell organisation? Om ja, var?
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
 Le i telefonen  Hälsa och presentera dig med fullständigt namn  Fråga efter personalansvarig/rätt person  Finns det tid?  Fråga på ett intressant.
Opinionsbildning och påverkan i stort och smått. Varför beslutsfattarna ska lyssna på Företagarna?
Värdegrund för laget framtaget av spelarna i samband med anti mobbing kvällen. Spelarna har gemensamt kommit fram till de viktigaste värdeorden för: -Spelarna.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 1.
Toppning vs. Nivåindelning IK Zenith F02 Per-Olof Johansson.
Tillsammans för en idrott fri från alkohol, narkotika, doping och tobak Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad Aktiva under 12 år.
Vad är du för typ av person? (Skriv vid raderna i dina papper)
Coachande ledarskap. Övning coachande ledarskap Ta reda på saker du inte vet om din kollega genom att ställa slutna frågor, ja och nej-frågor Ta reda.
I samarbete med Nikolaus Koutakis Örebro universitet 2.
Tillsammans för en idrott fri från alkohol, narkotika, doping och tobak Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad Föräldrar.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Jan Larsson Studieteknik Jan Larsson
Barn och ungdomars utveckling
Samtalsmetodik i ett ledarskap
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
Svenska som andraspråk 1
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
Varför läser ni religionskunskap?
XX kommun Kommunikationsplan.
Välkommen till mitt utvecklingssamtal ÅK Ht 2017
Diskutera! När vi diskuterar så är vi två eller fler som pratar tillsammans. När man diskuterar tycker man något! Om jag tycker något så kan man säga att.
BEMÖTANDE - inledning Bästa Heby = utveckla och säkerställa god kvalitet inom kommunens alla verksamheter. Målbild – vem är vi till för? Detta är ett stödmaterial.
Fotbollen i Hovsta Vision
Leda och utveckla en förening
VÄGEN TILL MÅLGÅNG"   MålGång är en programförklaring som ska verka som stöd för våra aktiva, ledare och föräldrar och hela GSK/MIFs gemensamma fotbollsverksamhet.
Steg för livet
Etik- planering.
Kompetensförsörjningsgruppen presenterar
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
Uppföljningen av Om mig 2016: Psykisk ohälsa Albin Sjöberg Skrivet av: Amanda Ramidh & Narek Habo
Kurs mindfulness Studenthälsan
Puberteten Vad är det för något..?
Typiska kännetecken för instruktioner
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Föreningen Samtal och erfarenhetsutbyte
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Friidrott med glädje, sundhet och utveckling
Regiongemensam elevenkät 2018
ÅP / Lektion 8 Omtumlande händelser och inledda återfall
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Träff 5 Välkomna!.
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
- Att vara personlig och beröra
Tränarutbildning Steg 2 Psykologi.
Hur grupper utvecklas och hur folk beter sig i grupper
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
FRIIDROTT 7-10 ÅR INTRODUKTION.
Övergripande struktur för
Vad är målet? Hur kommer vi dit? På vilket sätt?
Kurs mindfulness Studenthälsan
Ny som ledare Block A Förväntningar på en ledare
Tips för det praktiska ledarskapet
Djuren möter ungdomskulturen
Träff 1 Namn på mentor.
ÅP / Lektion 3 Tankar på alkohol och droger
2018 Liria Ortiz / Peter Wirbing
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
ÅP / Lektion 4 Problemlösning
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

FRIIDROTT 12-14 ÅR INTRODUKTION

Välkommen till kursen Friidrott 12-14 år FRIIDROTT 12-14 ÅR INTRODUKTION #1 Välkommen till kursen Friidrott 12-14 år - en del av friidrottens Ungdomstränare steg 1! Friidrott 10–12 år Grundtränarutbildningen nivå 1 Friidrott 12–14 år Tre kurser för dig som är friidrottstränare för ungdomar före och under puberteten.

Den här kursen kommer att handla om: Träningslära Din roll som tränare FRIIDROTT 12-14 ÅR INTRODUKTION #2 Den här kursen kommer att handla om: Träningslära Din roll som tränare Metodik Koordinationsträning Fysisk träning Träning i friidrottens grenar

Den här kursen kommer inte att lära dig särskilt mycket om FRIIDROTT 12-14 ÅR INTRODUKTION #3 Den här kursen kommer inte att lära dig särskilt mycket om ungdomars utveckling och generella kunskaper om att vara idrottsledare för ungdomar.   Dessa kunskaper får du istället när du går kursen Grundtränarutbildning nivå 1 (GTU 1) i ditt SISU-distrikt.

I träningslära och praktisk genomgång av träning fokuserar FRIIDROTT 12-14 ÅR INTRODUKTION #4 I träningslära och praktisk genomgång av träning fokuserar denna kurs på pubertetstiden.   Var uppmärksam på att aktiva i din träningsgrupp utvecklas i olika takt och låt aktiva som utvecklas sent fortsätta med den träning som beskrivs i kursen Friidrott 10–12 år tills de är mogna att gå vidare!

FRIIDROTTS-TRÄNARSKAP FRIIDROTT 12-14 ÅR FRIIDROTTS-TRÄNARSKAP

Diskutera Är det viktigt att erbjuda både breddidrott FRIIDROTT 12-14 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #1 Diskutera Är det viktigt att erbjuda både breddidrott och elitinriktad idrott i friidrottens ungdomsträning? Bör träningen organiseras i olika grupper för olika ambitionsnivåer? Behövs det olika typer av tränare för att leda breddidrott respektive elitinriktad idrott i de tidiga tonåren?

Psykologiska färdigheter FRIIDROTT 12-14 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #2 Psykologiska färdigheter Många tränare jobbar med att utveckla sina aktivas psykologiska färdigheter – ibland utan att fundera särskilt mycket över sina egna behov och drivkrafter. Motivation är en färskvara – både för dina aktiva och för dig själv som tränare!

Sätt dig själv i centrum ibland, och utveckla ditt ledarskap! FRIIDROTT 12-14 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #3 Sätt dig själv i centrum ibland, och utveckla ditt ledarskap! Styr dina egna tankar Lär känna dina känslor Ta reda på varför du gör som du gör Formulera ditt budskap så att lyssnaren förstår Lär dig hantera stress Var medveten om vart du vill – och hur du ska nå dit!

Motiv för ditt ledarskap FRIIDROTT 12-14 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #4 Motiv för ditt ledarskap Inre motivation ”Jag gör detta för min egen skull” ”Jag gör detta för att jag tycker det är intressant” ”Jag gör detta för att jag tycker det är roligt”

Motiv för ditt ledarskap FRIIDROTT 12-14 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #5 Motiv för ditt ledarskap Inre motivation ”Jag gör detta för min egen skull” ”Jag gör detta för att jag tycker det är intressant” ”Jag gör detta för att jag tycker det är roligt” Yttre motivation ”Jag gör detta för att jag får betalt för det” ”Jag gör detta för att bli bekräftad av andra” ”Jag gör detta för att slippa göra något jobbigt”

FRIIDROTT 12-14 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #6 Intervjua varandra! Leta upp någon i lokalen som du inte känner särskilt väl, och samtala utifrån dessa punkter: Varför blev du ledare? Vilka tycker du är ledarskapets utmaningar? Vad är det bästa med ledarskapet? Vad är det sämsta med ledarskapet?

Vilket av dessa påståenden stämmer bäst med din uppfattning? FRIIDROTT 12-14 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #7 Vilket av dessa påståenden stämmer bäst med din uppfattning? Tävlingsverksamheten ska bidra till att alla aktiva får känna att de utvecklas som friidrottare Tävlingsverksamheten ska först och främst uppmuntra de aktiva som är tidigt utvecklade och gör bra resultat

Vilken typ av tävlingar finns idag att välja på för de aktiva FRIIDROTT 12-14 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #8 Vilken typ av tävlingar finns idag att välja på för de aktiva i din träningsgrupp?   Om du tycker att tävlingsverksamheten ska bidra till alla aktivas utveckling: Vilken typ av tävlingar borde finnas för de aktiva i din träningsgrupp?

FRIIDROTT 12-14 ÅR METODIK

De tre ”didaktiska” frågorna FRIIDROTT 12-14 ÅR METODIK #1 De tre ”didaktiska” frågorna Vad? Vilken typ av träning är mest lämplig för ungdomar under puberteten? Varför? Vad är det som gör ungdomarna särskilt mottagliga för denna träning just nu? Hur? Vilka metoder och tillvägagångssätt ska jag använda för att förmedla innehållet?

Pedagogisk kommunikation FRIIDROTT 12-14 ÅR METODIK #2 Pedagogisk kommunikation Använd olika metoder för att ”nå fram” med instruktioner till dina aktiva: Visa och instruera Skapa rörelsemiljöer och känna Prata och analysera   Ge positiv feedback! Var en rättsökare, inte en felsökare!

Metodisk stegordning Från allmän löp-, hopp- och kastträning FRIIDROTT 12-14 ÅR METODIK #3 Metodisk stegordning Från allmän löp-, hopp- och kastträning till mer grenspecifik träning. Bred och allmän rörelsebas prioriteras framför finslipning av ”färdig” teknik. Hitta utmaningar på lagom nivå för individen. Utmaning = utveckling.

Våga avstå från perfekta förhållanden FRIIDROTT 12-14 ÅR METODIK #4 Våga avstå från perfekta förhållanden Träna i alla väder! Träna regelbundet på mjuka underlag och gärna barfota – året runt! För mycket för specialiserad träning för tidigt och under för stor del av året leder ofta till tidig stagnation och onödiga skador.

Våga vara frånvarande Låt ibland dina aktiva träna FRIIDROTT 12-14 ÅR METODIK #5 Våga vara frånvarande Låt ibland dina aktiva träna utan att du är där eller utan att du ger några instruktioner. Aktiva som får träna själva lär sig gradvis att reflektera över vad de lärt sig, finna egna lösningar, utveckla kreativitet i träningen o.s.v.

Ska tjejer och killar träna likadant? Fördom eller sanning: FRIIDROTT 12-14 ÅR METODIK #6 Ska tjejer och killar träna likadant? Fördom eller sanning: Tjejer vill ha koordinativ träning Killar vill ha tuff träning