FRIIDROTT 12-14 ÅR INTRODUKTION
Välkommen till kursen Friidrott 12-14 år FRIIDROTT 12-14 ÅR INTRODUKTION #1 Välkommen till kursen Friidrott 12-14 år - en del av friidrottens Ungdomstränare steg 1! Friidrott 10–12 år Grundtränarutbildningen nivå 1 Friidrott 12–14 år Tre kurser för dig som är friidrottstränare för ungdomar före och under puberteten.
Den här kursen kommer att handla om: Träningslära Din roll som tränare FRIIDROTT 12-14 ÅR INTRODUKTION #2 Den här kursen kommer att handla om: Träningslära Din roll som tränare Metodik Koordinationsträning Fysisk träning Träning i friidrottens grenar
Den här kursen kommer inte att lära dig särskilt mycket om FRIIDROTT 12-14 ÅR INTRODUKTION #3 Den här kursen kommer inte att lära dig särskilt mycket om ungdomars utveckling och generella kunskaper om att vara idrottsledare för ungdomar. Dessa kunskaper får du istället när du går kursen Grundtränarutbildning nivå 1 (GTU 1) i ditt SISU-distrikt.
I träningslära och praktisk genomgång av träning fokuserar FRIIDROTT 12-14 ÅR INTRODUKTION #4 I träningslära och praktisk genomgång av träning fokuserar denna kurs på pubertetstiden. Var uppmärksam på att aktiva i din träningsgrupp utvecklas i olika takt och låt aktiva som utvecklas sent fortsätta med den träning som beskrivs i kursen Friidrott 10–12 år tills de är mogna att gå vidare!
FRIIDROTTS-TRÄNARSKAP FRIIDROTT 12-14 ÅR FRIIDROTTS-TRÄNARSKAP
Diskutera Är det viktigt att erbjuda både breddidrott FRIIDROTT 12-14 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #1 Diskutera Är det viktigt att erbjuda både breddidrott och elitinriktad idrott i friidrottens ungdomsträning? Bör träningen organiseras i olika grupper för olika ambitionsnivåer? Behövs det olika typer av tränare för att leda breddidrott respektive elitinriktad idrott i de tidiga tonåren?
Psykologiska färdigheter FRIIDROTT 12-14 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #2 Psykologiska färdigheter Många tränare jobbar med att utveckla sina aktivas psykologiska färdigheter – ibland utan att fundera särskilt mycket över sina egna behov och drivkrafter. Motivation är en färskvara – både för dina aktiva och för dig själv som tränare!
Sätt dig själv i centrum ibland, och utveckla ditt ledarskap! FRIIDROTT 12-14 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #3 Sätt dig själv i centrum ibland, och utveckla ditt ledarskap! Styr dina egna tankar Lär känna dina känslor Ta reda på varför du gör som du gör Formulera ditt budskap så att lyssnaren förstår Lär dig hantera stress Var medveten om vart du vill – och hur du ska nå dit!
Motiv för ditt ledarskap FRIIDROTT 12-14 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #4 Motiv för ditt ledarskap Inre motivation ”Jag gör detta för min egen skull” ”Jag gör detta för att jag tycker det är intressant” ”Jag gör detta för att jag tycker det är roligt”
Motiv för ditt ledarskap FRIIDROTT 12-14 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #5 Motiv för ditt ledarskap Inre motivation ”Jag gör detta för min egen skull” ”Jag gör detta för att jag tycker det är intressant” ”Jag gör detta för att jag tycker det är roligt” Yttre motivation ”Jag gör detta för att jag får betalt för det” ”Jag gör detta för att bli bekräftad av andra” ”Jag gör detta för att slippa göra något jobbigt”
FRIIDROTT 12-14 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #6 Intervjua varandra! Leta upp någon i lokalen som du inte känner särskilt väl, och samtala utifrån dessa punkter: Varför blev du ledare? Vilka tycker du är ledarskapets utmaningar? Vad är det bästa med ledarskapet? Vad är det sämsta med ledarskapet?
Vilket av dessa påståenden stämmer bäst med din uppfattning? FRIIDROTT 12-14 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #7 Vilket av dessa påståenden stämmer bäst med din uppfattning? Tävlingsverksamheten ska bidra till att alla aktiva får känna att de utvecklas som friidrottare Tävlingsverksamheten ska först och främst uppmuntra de aktiva som är tidigt utvecklade och gör bra resultat
Vilken typ av tävlingar finns idag att välja på för de aktiva FRIIDROTT 12-14 ÅR FRIIDROTTSTRÄNARSKAP #8 Vilken typ av tävlingar finns idag att välja på för de aktiva i din träningsgrupp? Om du tycker att tävlingsverksamheten ska bidra till alla aktivas utveckling: Vilken typ av tävlingar borde finnas för de aktiva i din träningsgrupp?
FRIIDROTT 12-14 ÅR METODIK
De tre ”didaktiska” frågorna FRIIDROTT 12-14 ÅR METODIK #1 De tre ”didaktiska” frågorna Vad? Vilken typ av träning är mest lämplig för ungdomar under puberteten? Varför? Vad är det som gör ungdomarna särskilt mottagliga för denna träning just nu? Hur? Vilka metoder och tillvägagångssätt ska jag använda för att förmedla innehållet?
Pedagogisk kommunikation FRIIDROTT 12-14 ÅR METODIK #2 Pedagogisk kommunikation Använd olika metoder för att ”nå fram” med instruktioner till dina aktiva: Visa och instruera Skapa rörelsemiljöer och känna Prata och analysera Ge positiv feedback! Var en rättsökare, inte en felsökare!
Metodisk stegordning Från allmän löp-, hopp- och kastträning FRIIDROTT 12-14 ÅR METODIK #3 Metodisk stegordning Från allmän löp-, hopp- och kastträning till mer grenspecifik träning. Bred och allmän rörelsebas prioriteras framför finslipning av ”färdig” teknik. Hitta utmaningar på lagom nivå för individen. Utmaning = utveckling.
Våga avstå från perfekta förhållanden FRIIDROTT 12-14 ÅR METODIK #4 Våga avstå från perfekta förhållanden Träna i alla väder! Träna regelbundet på mjuka underlag och gärna barfota – året runt! För mycket för specialiserad träning för tidigt och under för stor del av året leder ofta till tidig stagnation och onödiga skador.
Våga vara frånvarande Låt ibland dina aktiva träna FRIIDROTT 12-14 ÅR METODIK #5 Våga vara frånvarande Låt ibland dina aktiva träna utan att du är där eller utan att du ger några instruktioner. Aktiva som får träna själva lär sig gradvis att reflektera över vad de lärt sig, finna egna lösningar, utveckla kreativitet i träningen o.s.v.
Ska tjejer och killar träna likadant? Fördom eller sanning: FRIIDROTT 12-14 ÅR METODIK #6 Ska tjejer och killar träna likadant? Fördom eller sanning: Tjejer vill ha koordinativ träning Killar vill ha tuff träning