Vård på distans av diabetiker inom Närhälsan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledarutveckling över gränserna
Advertisements

Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Hälsoprofil Hälsoprofilen innehåller en överskådlig återkoppling till den anställda på: - blodprov - blodtryck - BMI - midjemått - konditionstest - levnadsvanor.
Studierektor/universitetsadjunkt
Mätning i hemmet med automatisk blodtrycksmätare
Skapa ideala kundprofiler
Stefan Arbrink Agneta Torstensson
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Ett arbete med att etablera
Allt forsknings-, utvecklings- och kvalitetssäkringsarbete syftar till att förbättra vårt samhälle. Det är viktigt att kommunicera och göra resultat tillgängliga.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Införande i Landstinget Gävleborg
Det blommar i Botkyrka Hans Lindgren.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Caroline Fruberg, Utvecklingsledare i Landstinget i Jönköpings län
Autoliv Leadership Development 1 Välkommen till: “Supporting Diversity at Autoliv” – en utbildningsmodul i Mångfald.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Om skrivande av uppsats
Titel på ditt arbete -undertitel, vad handlar det mer specifikt om? Introduktion Här bör man skriva en kortfattad introduktion till sitt arbete, eller.
SLUTSATS Kvalitetsregistren innehåller generellt relevanta basuppgifter avseende patient, behandling och resultat. Om en specifik frågeställning inkluderas.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
TELEMEDICINPROJEKT I SVERIGE Sandra Lännholm, Pouneh Moradinia, Diana Megyeri, Angie Lopez.
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
Journalen som ett verktyg för patientmedverkan – hur inför vi nya arbetssätt? Dokumentering Madeleine Marklund Portföljansvarig Inera Processledare Emma.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Releasehantering i eDU-projektet Av: August Wande, Fredrik Ograhn och Erik Rehn. Grupp 9.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
PrimärvårdsKvalitet Hur kan vi påverka resultaten?
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Bättre diabetesvård med nytt personcentrerat arbetssätt
Hemblodtryck istället för mätning på vårdcentral
SWOT-analys av affärsområde grundskola
RUS Nobelmöte 6 dec, 2016 Katarina Axelsson Naturvårdsverket
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
Välkomna
Omställningen av hälso- och sjukvården
Hälsofrämjande arbete på Vårdcentralen Domnarvet
Det digitala mötet Personcentrerad samordnad vård- och omsorgsplanering via videokonferens Ann-Therese Hedqvist.
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
Oplanerad mottagning med IT stöd ger kraftiga förbättringar i telefontillgänglighet, produktivitet, kvalitet och arbetsmiljö Presentation av oss, Varför.
Ulrika Persson-Fischier,
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Utmaningar vid videomöte för vårdplanering på distans
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Välkomna
Nav-projekt Arbetstidsförkortning samt friskvård inom förskola.
Digitalt först med användaren i fokus
GDPR - LADOK NUAK 2018 GUNNAR RÅHLÉN.
PrimärvårdsKvalitet Stämmer våra data?
Kommundirektören och digitaliseringen
Pilotprojekt – sjukgymnastbesök över internet
Innehåll i dagen Mata in Ubåtar i Net-klient Redigera inmatningar
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Agenda Bakgrund/utgångspunkt - för Västkom idag
Den enskilde vårdtagarens upplevelse av distansmöten
Framtidens fritid och civilsamhälle
Future State Checkpoint - Akutsjukvård
Medarbetarenkät 2018 – sammanfattning och analys
Presentationens avskrift:

Vård på distans av diabetiker inom Närhälsan Nele Hasic & Johan Olander

Introduktion Nele Hasic & Johan Olander Högskolan Väst Systemutveckling IT & Samhälle Vård på distans av diabetiker inom Närhälsan

Bakgrund Samhälle digitaliseras i en allt snabbare takt Organisationer och medarbetare påverkas Offentlig vård inget undantag för detta Digitaliseringen har möjliggjort vård på distans Avsaknad i litteratur beskriver följder av vård på distans

Frågeställning “Hur påverkar telemedicin diabetessköterskans arbetsuppgifter inom Västra Götalandsregionens Närhälsan?”

Metod - Tillvägagångssätt & Respondenter Hermeneutisk ansats Kvalitativ studie Fallstudie Tematisk analys Teori, styrdokument och intervjuer som datainsamlingsmetod Totalt 8 intervjuer utfördes med diabetessköterskor

Resultat - Spendering av tid Fysiskt möte 45-60 minuter Sällan enbart ett hälsoproblem Telefonuppföljning 3-10 minuter Stor variation i hur mycket tid som spenderas vid dator 3 timmar 7 timmar

Resultat - Verktyg & System Resultat från intervjuer visade på totalt 4 centrala verktyg Blodsockermätare (Delas ut till diabetiker) Blodtrycksmätare (Mäts på plats) Telefon (Används för uppföljning av patienter) Diverse IS som Journalsystem m.m

Resultat - Kompetens Diabetessköterskans kompetens Inga problem att lära sig och använda system och verktyg Kompetensutmaningar - Vart ligger dem? Delat ansvar Politisk nivå Patientens digitala kompetens (ålder, språk, acceptans) Vårdpersonalens kompetens

Resultat - Förutsättningar & Utmaningar Rekommenderar diabetessköterskor patienter att använda applikationer? Oklart om det ingår i den standardiserade vårdprocessen Samtliga respondenter rekommenderar Ålder, Kön, Kulturell bakgrund, Intresse Respondenter ser positivt på applikationer Utmaningar kring motivation av egenvård kvarstår.

Resultat Förändrad arbetsuppgift Tillkommen arbetsuppgift Arbetsuppgifter - Fysiskt möte Arbetsuppgifter - Telefonuppföljning 1. Rådgivning kring medicinering, kost och motion 2. Kontrollera och hantera blodsockernivåer 3. Beräkna och justera medicinering (insulin) 3. Beräkna och justera medicinering (insulin) 4. Behandla biverkningar kring medicinering 5. Receptförnyelse 5. Receptförnyelser 6. Ta mätvärden (vikt, längd, blodtryck) 6. Dokumentation i journalsystem 7. Kontrollera patientens fot 7. Tidsbokning 8. Registrera värden och dokumentera i system 8. Support av blodsockermätare 9. Behandla oro 10. Motivera patient till egenvård 11. Ringa patient 12. Dela ut blodsockermätare 13. Upplärning / Support av blodsockermätare Förändrad arbetsuppgift Tillkommen arbetsuppgift

Slutsats Arbetsuppgifter förändras och tillkommer som följd av vård på distans Vård på distans behåller samma kvalité på vård som ordinarie fysiska besök Uppskattat av både vårdpersonal och patienter Vård på distans bidrar till en mer patientcentrerad vård

Slutsats - Förslag till framtida forskning Telemedicin påverkar arbetsuppgifter inom Västra Götalandsregionens Närhälsan Oklarheter kring exakt kostnadseffektivitet och ur ett ekonomistyrningsperspektiv kvarstår Förslag att undersöka om mer avancerad telemedicin är en lämplig form av vård inom Närhälsan

Tack för oss!