AFS! Hälsa & Livsstil SMO 2 år Förebygga och Prestera!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Elisabet Londos Överläkare, docent Neuropsykiatriska kliniken, Malmö
Gratis program för video analyser
Tränings och Tävlingslära
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Uppdrag: färre fall - en möjlig utmaning!
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Planering.
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Idrott och hälsa År 6 VT 2014 Linda Johansson.
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Väskolan Hälsofrämjande skola med idrottsklasser
Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?
Grundläggande arbetsmiljöutbildning
”Undervisningen är helt gratis ”
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Tema Kär och galen.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Hovstaskolans styrdokument
Fordonsteknik Kurs: FOR 1209 Hydraulik & pneumatik 50 poäng
S E N I O R A L E R T Team: Särkivaaragården, Övertorneå
Fordonskännedom FOK poäng
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Projektledning.
Från jämställdhet till lönestrategi
Aktiviteter och upplevelser
Förskoleklassen Torpshammar
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Säkerhet och Samhälle Rosersberg Säkerhet och samhälle: Målsättning Rosersberg Vt 2007 Föreläsning Leif Svanström.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Idrott och hälsa 1.
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Nämndplan 2015.
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Ny AFS from 31 mars 2016: Organisatorisk och social arbetsmiljö Monica Östman och Kristin Larsson Personalavdelningen.
VFU!. VFU? Det var väldigt lärorikt för att vara första gången. Min tid ute på skolan har inspirerat mig och gett mig idéer.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Elev Här är några av de bilder jag pratade kring första tillfället ni hade HKK-ämnet nu i åk.8.
Valbar VFU Termin 6 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt verksamhetsområde.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Innehåll Introduktion: Vad är organisatorisk och social arbetsmiljö? OSA-kompassen Arbetsmiljöverkets föreskrifter ”Organisatorisk och social arbetsmiljö”
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Idrott och Hälsa Kurslitteratur: Idrott Hälsa Livsstil. Annerstedt, Bö, Diserud, Elvestad, Strömme 2007 Uppladdningen. Adamsson, Hagstedt, Öberg 2000 Utöver.
Samverkan.
Riskbedömning vid förändring i verksamheten
Kännetecknande för det goda arbetet
L3VU20.
Att förstå uppgiften Anette Wahlandt Språkhandledare
Klagshamns rektorsområde
Tillämpningsområde och definitioner
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
HÄLSA & LIVSSTIL SMO.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Välkommen till kursen Friidrott år!
Rösjöskolan Elever åk 3, 6 och svar, 92%
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

AFS! Hälsa & Livsstil SMO 2 år Förebygga och Prestera! Laget och Jaget! Förebygga och Prestera! Detroit Red Wings och RTJ Trelleborg! AFS! ”Tomas måste vara bäst när det gäller!”

Övergripande riktlinjer Ämnet ska ge den studerande grundkunskaper till att kunna ta ansvar för sin psykiska och fysiska hälsa under hela sin yrkesverksamma tid. Ämnet ska i möjligaste mån integreras med övriga ämnen i kurserna. Ämnet innehåller både praktisk och teoretisk undervisning. Ämnet innehåller inga träningspass. Fysisk träning ligger på ett egensvar utifrån individuella behov.

TERMIN 1 Kurs 1 - Yrkesrollen Mål Förklara vilka fysiska krav som ställs på yrkesrollen med hänsyn till arbetsmiljön Måltolkning Beskriva grundprinciperna i träningsläran och omsätta den i praktisk tillämpning. Redogöra för sambandet mellan arbetspuls och förväntad träningseffekt. Exemplifiera olika typer av uthållighetstester och förklara testresultats innebörd.  Innehåll Arbetsfysiologi Arbetsprov på rullband Allmän träningslära Pulsbaserad konditionsträning Examination Inlämningsuppgift laboration uthållighet

Laboration uthållighet Coopers test (Tid, testvärde, slutpuls, borgskala - reflektera) Rodd 500 m (tid, VO2 max, slutpuls, borgskala - reflektera) Videofilma och bedöma löpsteg (löpsskor vs barfota - reflektera) Beräkna arbetspuls vid olika former av konditionsträning (zoner) Genomföra intervallpass (redovisa pulsutveckling - reflektera) Genomföra backlöpningpass (redovisa pulsutveckling - reflektera) Genomföra arbetsprov 5,6 km/h (redovisa pulsutveckling – reflektera)

TERMIN 1 Kurs 2 - Olyckans skeden Mål förstå grundprinciperna i kost- och träningsläran, samt med stöd tillämpa en funktionell och skadeförebyggande träning Måltolkning Redogöra för samt tillämpa funktionella och styrkeutvecklande träningsrörelser. Förstå grundprinciperna i kost- och träningsläran samt kunna upprätta en enkel kost- och träningsplan Känna till fysiologiska anställningstester enligt Winternet-modellen Innehåll Funktionell rörlighet och styrka Fysiologiska tester enligt Winternet-modellen Kost och näring Droger Examinationer Teoriprov kost- och näringslära Praktiskt funktionsprov rörlighet och styrka Winternet-tester

Praktiskt prov funktionell rörlighet och styrka Syfte: Säkerställa praktisk och teoretisk förmåga i utförande av tre grundläggande träningsrörelser Krav: Med individuell viktbelastning på skivstång visa hur grundläggande styrkeutvecklande träningsrörelser görs på ett ergonomiskt och biomekaniskt korrekt sätt. Förklara för examinator hur träningsrörelserna ska genomföras enligt givna kontrollpunkter

TERMIN 2 Kurs 3 - Risker med farliga ämnen Mål Upprätta samt tillämpa en individuell kost- och träningsplan Måltolkning Tillämpa fysiologiska tester Upprätta och tillämpa en personlig kost- och träningsplan Innehåll Prestationspsykologi – Mental träning Fysiologiska tester enligt Brandmannaprofilen Kost- och träningsplanering Examinationer Inlämningsuppgift av individuell kost- och träningsplan

TERMIN 2 Kurs 4 - Säkerhetsarbete på ett systematiskt och säkert sätt Mål redogöra för ergonomiska problem i vanligt förekommande arbetsmoment i yrket Måltolkning Exemplifiera ergonomiska problem i vanligt förekommande arbetsmoment samt sätt att hantera dem skriftligt. Exemplifiera och tillämpa träningsrörelser som är fysiskt och funktionellt utvecklande för identifierade fysiskt belastande arbetsmoment Innehåll Typinsatser enligt Brandmannens fysiska förmåga Ergonomi/arbetsteknik Arbetsrelaterad träning Examinationer Laboration ergonomi

TERMIN 3 - Kurs LIA Innehåll Mål Genomföra kost- och träningsplanering Genomföra individuell kost- och träningsplan. Reflektera* över kvalitet, innehåll och upplägg för fysisk träning, kostupplägg och friskvård på LIA-R platsen Innehåll Genomföra kost- och träningsplanering *planerat lärmål

TERMIN 4 Kurs 8 - Den stora olyckan Mål Utvärdera egen kost- och träningsplanering Måltolkning Tillämpa fysiologiska tester Analysera testresultaten i förhållande till målsättningar och tidigare genomförda tester  Analysera genomförd kost- och träningsplanering Innehåll Kost och träningsplanering. Brandmannaprofilen Examinationer Inlämningsuppgift av utvärdering av genomförd träningsplan ?

TERMIN 4 Kurs 9 - Det robusta samhället Mål Förklara risker vid fysisk träning och vidta åtgärder för att förebygga dessa Måltolkning Redogöra för risker i samband med fysisk träning samt exemplifiera åtgärder för att undvika dessa Redogöra för risker med fysisk träning vid infektion och feber Omhänderta akut mjukdelsskada Omhänderta akut stukning/vrickning Innehåll Idrotts- och belastningsskador Examination Fördjupningsuppgift av idrotts- och belastningsskador

Träningsanläggningar på skolan och i dess omgivning Gymmet Öppet 06.00 – 23.00. Stängt för personalträning tisd 15.00 – 16.30. För övriga lektionsbokningar, se Fronter – Revinge info. Idrottshallen Se bokningsschema Fronter – Revinge info. Bokning kvällstid sker på lista i foajen. Innebandyklubbor, fotbollar, tennisrack m.m. finns i hallens förråd. Cooperbanan Start på Skolvägen vid fordonshallen. Se bansträckning i foajen i IH. Löpspår Spårcentral på P7 ca 2 km bort. Följ orange/blå stolpar från stigen/skylten söder om skolans hotell. 2 km elljusspår, 3 + 5 km spår. Praktikverkstaden Yrkesrelaterad träning (slangar, slangkorgar, dockor, däck, släggor m.m.) Fri träning 07.00 – 16.30

Cooperbanan Se start på skolvägen Cooperbanan Se start på skolvägen. Spring ut till rondell, ta höger och spring två varv, avsluta med springa i mål vid startplats

Spårcentral - 2 km elljus spår Atletmilen Km – markeringar Backträning MOTIONSSPÅR/BACKAR Spårcentral - 2 km elljus spår (100 m markeringar) - 3 km spår - 4 km spår - 5 km spår - 10 km spår Atletmilen Km – markeringar Backträning