ETT BRA LÄROBJEKT – FINNS DET?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
WORKSHOP MED IPAD OCH APPAR
Advertisements

Bakgrunden till Pro-Skills Teori och filosofi. Pro-Skills bakgrundsfilosofi Snabba f ö r ä ndringar i v ä rlden kr ä ver mer specialkompetenser + Global.
Sexuella kränkningar och respekt Hur påverkar vi utvecklingen i rätt riktning? En powerpoint av S2m.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
GK Kundportal Dina fastigheter – dina anläggningar – våra uppgifter GK Kundportal 1.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Kommunikation Tove Phillips Olika perspektiv att studera ämnet kommunikation: Sociologi  Sociologiska perspektiv Kommunikation är en naturlig del.
1 MediaCenters arbetar med undervisningsmedia och digitala lärobjekt i olika former för att elever, lärare, skolledare och annan personal inom skolan ska.
Medieundersökning Undersökning av barns medievanor – Vilka spel och/eller appar använder barn på sin fritid och hur ofta? Av Elin Thorsson.
En snabbkurs i orientering
Svenska som andraspråk 1
Nätverket Svenska nus skolbesök
Välkommen till Uppsala universitet!
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Konsten att läsa skönlitteratur
Konsten att läsa sakprosa
Pedagogik.
Wordgenomgång.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Om den nya timfördelningen för gymnasiet ( ):
AXIELL|Education WELIB Skolans namn datum.
Gymnasiearbete 100 p.
Förbättra den kognitiva tillgängligheten
Formativt lärande.
Att diskutera och argumentera!
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Mitt utvecklingssamtal HT 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Information till alla regionens medarbetare
Etik- planering.
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Regiongemensam elevenkät 2016
Strategier för att förstå det vi läser
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Vem är Kristina Johansson och vad gör hon då?
Bygga svenska beskriver elevers språkutveckling i fem steg med fokus på skolspråk.
Registrera hjärtstartare i Sveriges Hjärtstartarregister
Sök uppgifter om släktingar
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Skolrelaterad psykisk ohälsa bland unga tjejer och killar
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Design & Utvärdering, 5 poäng
Skolwebb för vårdnadshavare
Matematikbildning – Abstrahering som tänkandens viktigaste substans
Regiongemensam elevenkät 2016
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Regiongemensam elevenkät 2018
Dags att öppna klassrummen? akademilektor i nationalekonomi
- Att vara personlig och beröra
Regiongemensam elevenkät 2016
Helinventering: Nytt system
ARBETSMODELL FÖR PLANERING AV DISKUSSIONEN
Spelarutbildningsplan
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Johan gustafsson, kommunikationschef c more
Regiongemensam elevenkät 2016
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Produktnamn.
Gymnasiearbete 100 p.
Djuren möter ungdomskulturen
Vad är strategi? En karta som utstakar val och väg för organisationen
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Ärendetyper Visning av de olika frågor du kan lägga till i ett formulär.
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Återkoppling.
Ny betavy: hantera resultat för enskild student
Katedralskolans ordningsregler
Presentationens avskrift:

ETT BRA LÄROBJEKT – FINNS DET? Annika Michelson annika.michelson@amk.fi Pasi Silander pasi.silander@hamk.fi 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

LÄROBJEKT – definition Lärobjekt är en kompakt, liten multimedia eller hypermedia baserad inlärningsdel. Man kan använda den i olika inlärningsprocesser eller i olika skeden av inlärningsprocessen (Silander 2003). Man blir lycklig av att dricka kaffe Kaffe smakar gott 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

Så här tar du LÄROBJEKTEN i användning 1. Registrera dig som användare 2. Logga in 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

Så här tar du LÄROBJEKTEN i användning 3. Välj “Digitaalisten aineistojen tietovaranto” Digitaalisten aineistojen tietovarasto (materiaalipankki) 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

Så här tar du LÄROBJEKTEN i användning 4. Klikka och använd direkt 4. Spara på egen disk eller server 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

3 ASPEKT ANGÅENDE LÄROBJEKT Pedagogik Inlärnings-process Teknik Innehåll 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

Copyright VirtuaaliAMK 8 DIMENSIONER 1. Vägledning av inlärningsprocessen 2. Kontextorientering 3. Multimedialitet 4. Multimedial integratsionsnivå 5. Interaktivitet 6. Feedback 7. Självständighet 8. Pedagogisk struktur 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

Copyright VirtuaaliAMK 8 DIMENSIONER Bemärk att dessa dimensioner inte värderar lärobjektet eller dess funktion, de är inte ett tecken på ett dåligt eller ett bra lärobjekt! Genom att förena de olika aspekt får man lärobjektets profil och då kan man begrunda vad lärobjektet kräver av inlärningstillfället. Då kan man värdera vilken respons vägledaren skall ge eller vilken metod / pedagogik läraren skall använda i vägledningen om denna inte finns med i lärobjektet. 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

Copyright VirtuaaliAMK INLÄRNINGSPROCESSENS VÄGLEDNING Inlärningsprosessens vägledning beskriver hur lärobjektet vägleder studerande att uppfatta och de kognitiva processer (är tankeprosessen ur studiehänsyn angenäm)   1.        8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

Copyright VirtuaaliAMK KONTEXTORIENTERING Kontextorienteringen beskriver hur innehåll eller läroämne är förbundet till lärobjektet. Om lärobjektet är helt utan kontext kan man använda det i olika ämnen. Mötesteknik (video) Projektarbete (animation) http://www.amk.fi/tiimin_projektiviestinta https://www.virtuaaliamk.fi/projektarbete/ 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

Copyright VirtuaaliAMK MULTIMEDIALITET Multimedialitet beskriver hur man stöder inlärningen med hjälp av olika media. Informationssökning: Livets mening (Elämän tarkoitus) Finns i materialbanken 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

Copyright VirtuaaliAMK MULTIMEDIAL INTEGRATSIONSNIVÅ Multimedians integrationsnivå beskriver hur media går hand i hand i samma riktning, förmedlar samma budskap och hur man kan iakttaga på samma gång. Ett lärobjekt med låg intergreningsnivå kräver att man först är tvungen att läsa en text, sedan titta på en bild osv. Om integrationsnivån är hög ”talar” median med varandra (till exempel vägleder ljud studerande att titta på en animation) 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

Copyright VirtuaaliAMK INTERAKTIVITET Interaktivitet versus passivitet (interaktiv simulation versus en video) 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

Copyright VirtuaaliAMK FEEDBACK Feedback till studerande: ger lärobjektet feedback till eleven eller är det lärarens uppgift? 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

Copyright VirtuaaliAMK SJÄLVSTÄNDIGHET Hur självständigt fungerar lärobjektet t.ex. utan uppgifter, lärarens vägledning, arbetsredskap, arbetsmetoder. 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

Copyright VirtuaaliAMK PEDAGOGISK STRUKTUR Är lärobjektets innehåll / fenomen pedagogiskt strukturetat (modell, struktur, behandlat, aktiverar studerande att forma egen uppfattning osv.) eller är lärobjektet en beskrivning av en autentisk sak / fenomen (t.ex. video angående ämne) 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

VILKET MEDIA ANVÄNDER VI OCH ÄR LÄROBJEKTET AUTENTISKT? Överensstämmer förverkligandet med använt media? Hur stöder valt media sakens framställande / inlärning? Är problemet autentiskt? Är arbetsmetod / arbetsredskap / innehåll autentiskt? 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

Copyright VirtuaaliAMK EN BRA INLÄRNINGSPROCESS UPPNÅR VI MED HJÄLP AV MÅNGA LÄROBJEKT OCH EN SKICKLIG VÄGLEDARE 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK

Copyright VirtuaaliAMK EN NY VÄRLD AV ÖPPENHET http://www.youtube.com 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK