ETT BRA LÄROBJEKT – FINNS DET? Annika Michelson annika.michelson@amk.fi Pasi Silander pasi.silander@hamk.fi 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK
LÄROBJEKT – definition Lärobjekt är en kompakt, liten multimedia eller hypermedia baserad inlärningsdel. Man kan använda den i olika inlärningsprocesser eller i olika skeden av inlärningsprocessen (Silander 2003). Man blir lycklig av att dricka kaffe Kaffe smakar gott 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK
Så här tar du LÄROBJEKTEN i användning 1. Registrera dig som användare 2. Logga in 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK
Så här tar du LÄROBJEKTEN i användning 3. Välj “Digitaalisten aineistojen tietovaranto” Digitaalisten aineistojen tietovarasto (materiaalipankki) 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK
Så här tar du LÄROBJEKTEN i användning 4. Klikka och använd direkt 4. Spara på egen disk eller server 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK
3 ASPEKT ANGÅENDE LÄROBJEKT Pedagogik Inlärnings-process Teknik Innehåll 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK
Copyright VirtuaaliAMK 8 DIMENSIONER 1. Vägledning av inlärningsprocessen 2. Kontextorientering 3. Multimedialitet 4. Multimedial integratsionsnivå 5. Interaktivitet 6. Feedback 7. Självständighet 8. Pedagogisk struktur 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK
Copyright VirtuaaliAMK 8 DIMENSIONER Bemärk att dessa dimensioner inte värderar lärobjektet eller dess funktion, de är inte ett tecken på ett dåligt eller ett bra lärobjekt! Genom att förena de olika aspekt får man lärobjektets profil och då kan man begrunda vad lärobjektet kräver av inlärningstillfället. Då kan man värdera vilken respons vägledaren skall ge eller vilken metod / pedagogik läraren skall använda i vägledningen om denna inte finns med i lärobjektet. 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK
Copyright VirtuaaliAMK INLÄRNINGSPROCESSENS VÄGLEDNING Inlärningsprosessens vägledning beskriver hur lärobjektet vägleder studerande att uppfatta och de kognitiva processer (är tankeprosessen ur studiehänsyn angenäm) 1. 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK
Copyright VirtuaaliAMK KONTEXTORIENTERING Kontextorienteringen beskriver hur innehåll eller läroämne är förbundet till lärobjektet. Om lärobjektet är helt utan kontext kan man använda det i olika ämnen. Mötesteknik (video) Projektarbete (animation) http://www.amk.fi/tiimin_projektiviestinta https://www.virtuaaliamk.fi/projektarbete/ 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK
Copyright VirtuaaliAMK MULTIMEDIALITET Multimedialitet beskriver hur man stöder inlärningen med hjälp av olika media. Informationssökning: Livets mening (Elämän tarkoitus) Finns i materialbanken 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK
Copyright VirtuaaliAMK MULTIMEDIAL INTEGRATSIONSNIVÅ Multimedians integrationsnivå beskriver hur media går hand i hand i samma riktning, förmedlar samma budskap och hur man kan iakttaga på samma gång. Ett lärobjekt med låg intergreningsnivå kräver att man först är tvungen att läsa en text, sedan titta på en bild osv. Om integrationsnivån är hög ”talar” median med varandra (till exempel vägleder ljud studerande att titta på en animation) 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK
Copyright VirtuaaliAMK INTERAKTIVITET Interaktivitet versus passivitet (interaktiv simulation versus en video) 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK
Copyright VirtuaaliAMK FEEDBACK Feedback till studerande: ger lärobjektet feedback till eleven eller är det lärarens uppgift? 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK
Copyright VirtuaaliAMK SJÄLVSTÄNDIGHET Hur självständigt fungerar lärobjektet t.ex. utan uppgifter, lärarens vägledning, arbetsredskap, arbetsmetoder. 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK
Copyright VirtuaaliAMK PEDAGOGISK STRUKTUR Är lärobjektets innehåll / fenomen pedagogiskt strukturetat (modell, struktur, behandlat, aktiverar studerande att forma egen uppfattning osv.) eller är lärobjektet en beskrivning av en autentisk sak / fenomen (t.ex. video angående ämne) 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK
VILKET MEDIA ANVÄNDER VI OCH ÄR LÄROBJEKTET AUTENTISKT? Överensstämmer förverkligandet med använt media? Hur stöder valt media sakens framställande / inlärning? Är problemet autentiskt? Är arbetsmetod / arbetsredskap / innehåll autentiskt? 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK
Copyright VirtuaaliAMK EN BRA INLÄRNINGSPROCESS UPPNÅR VI MED HJÄLP AV MÅNGA LÄROBJEKT OCH EN SKICKLIG VÄGLEDARE 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK
Copyright VirtuaaliAMK EN NY VÄRLD AV ÖPPENHET http://www.youtube.com 8/12/18 Copyright VirtuaaliAMK