Att förebygga problemskapande beteende/situationer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Advertisements

 Stress är en instinktiv försvarsreaktion som alltid funnits hos människan.  Den kan liknas vid att kroppen slår på alarmsystemet.  Stress är i grunden.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
SOCIAL MILJÖ I FÖRSKOLAN! En utmaning?!. SOCIAL MILJÖ 8. Delaktighet- Att känna o uppleva sig delaktig hela dagen! 9. Jämställdhet- Rätten att ha inflytande.
Pedagogik för framtiden Hur lär vi oss i olika åldrar? Hur kan vi skapa bra förutsättningar för inlärning? Minnet – repetition Olika inlärningsstilar och.
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Dagordning : LSS- Lagen om stöd och service Bostäder för personer med funktionsnedsättning Erbjudande om lägenhet.
Pedagogisk verksamhetsidé Sege parks förskola, läsåret
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID.
Sege parks förskola Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Vuxna med utvecklingsstörning och svåra beteendeproblem.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Inge Dahlenborg Arbetsterapeut inom primärvård. Mobilt Demensteam 50% Bakgrund Lokalt vårdprogram.
Febe Friberg Institutionen för vårdvetenskap och hälsa, Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Hej och välkommen Undervisning 1.Mental träning Övning 1. Visualisering 2. Målbild Utvärdering 1.Frågor 2.Enkät.
Träningsplanering Vinnare i långa loppet. Varför träningsplanera? Effektivisera sin träning Få vardagen att fungera Rätt träning vid rätt tidpunkt.
Barn och ungdomars utveckling
Lekterapins behandling av barn och unga med stickrädsla
Uppsats – ”Etik och livsfrågor”
NSFs landskonferanse i veiledning 2017 Drammen
Svenska som andraspråk 1
Välkommen till information om lex Sarah
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Kalmar FF P-04 inför säsongen 2017
Människokännedom.
Varför läser ni religionskunskap?
på personer i behov av hjälp
Boendestöd.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Vad kan du som förälder göra? Om någon annan inte har det bra
Att bemöta och bli bemött
Motivera lantbrukarna i rådgivningen
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Steg för livet
Iris Rosengren Larsson
Vad är daglig verksamhet Daglig verksamhet är en frivillig insats och ska i första hand syfta till att matcha individer mot arbete, men anpassas utifrån.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
IT verksamhetens satsning utifrån IKT.
Lågaffektivt förhållningssätt – bemötande av problemskapande beteende
Kurs mindfulness Studenthälsan
Att Förstå, Hantera och Förebygga utmanande beteende
RELATIONELL PEDAGOGIK ”utbildningens brännpunkt”
Problemskapande situationer
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Den fria tiden Annika Grenhage vecka 44, 2017.
Rätten till friluftsliv
Meningsfull fritid? Vad är det?
Elliot Dahl Maria Karlsson.
Din säkerhet på sjukhus
Träff 5 Välkomna!.
Meningsfull fritid och sociala färdigheter
Problemskapande situationer
Bodens ungdomsmottagning
Social kommunikation Annika Grenhage vecka 36, 2018.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
Övergripande struktur för
Det enskilda barnet ska vara förskolans,
Roy Brander Eva Wendt Jarinja Thelestam Mark Jan Halling.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Kurs mindfulness Studenthälsan
Ett bra bemötande är att bemöta alla olika
Margareth Jeppson Jarinja Thelestam Mark Jan Halling Eva Wendt.
Ta hand om dig själv.
Tips för det praktiska ledarskapet
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
Hjälp, vad skall jag göra…
Presentationens avskrift:

Att förebygga problemskapande beteende/situationer Lena Nilsson Sunne v 12 2018

Från förr till nu… Obildbara som inte ska synas: Anstalter, fattighus, hospital. (Personalens) bemötande: förvara och vakta Bildbara sinnesslöa: uppfostringsanstalter och idiothem. Personalens bemötande: uppfostra En psykiskt sjuk människa: Vårdavdelningar utifrån medicinsk sjukhusmodell. Personalens bemötande: vårda En person som kan utvecklas: Anpassade miljöer. Personer med utvecklingsstörning kan mer än man tidigare trott. Personalens bemötande: träna och ge social stimulans En person som har rätt att vara som hen är: Helhetsperspektiv. Personalens bemötande: tolka, förstå, kompensera, stödja (Grünewald m.fl.)

Om jag skulle kallas utvecklingsstörd skulle jag inte bli upprörd över att behandlas på ett kränkande sätt? Om jag skulle kallas utvecklingsstörd skulle jag inte enträget försöka bli förstådd utan ha fastnat i ett negativt beteende Om jag skulle kallas utvecklingsstörd skulle jag inte vara orolig och ledsen, utan stökig och besvärlig. Om jag skulle kallas utvecklingsstörd skulle jag inte ha sexuella behov utan ha problem med det sexuella. Om jag skulle kallas utvecklingsstörd skulle jag inte vara en hyresgäst utan en boende Omsorgska Karin Barron 4 4 4

En grundläggande uppfattning om att.. Människor som kan uppföra sig gör det! Vanliga uppfostrande metoder fungerar inte på människor med kognitiva funktionsnedsättningar Metoderna måste bygga på att personen har kontrollen Vårt förhållningssätt måste ha som mål att alltid öka tilliten till oss Krav måste alltid möta förmåga Alla har rätt att säga nej Dämpa affekten Alltid vilja förhindra kaos - Avled (Hejlskov)

Förstå vad andra vet, kan förväntas veta. Förstå att/hur ens beteende påverkar andra/ Se sig själv ur andras perspektiv. Förstå andras/sina egna känslor. Förstå oskrivna regler. Utläsa ett sammanhangs betydelse, använda sammanhang för att förstå. Förstå abstraktioner Generalisera Förstå kommunikation Fatta beslut och välja Korrigera sitt beteende/ lära av misstag Kontrollera sina impulser Vara flexibel Organisera, planera, orientera sig och sätta igång Dela uppmärksamhet Sinnes bearbetningen –hyper-hypo

Alla dessa synsätt tar bort möjligheten att påverka!!!! Att ta ansvar Man tar inte sitt ansvar genom att tycka att personen är: Envis Omotiverad Trotsig Olydig Ouppfostrad Kravkänslig Eller genom att tro att beteendet är: T e x föräldrarnas el dagcenters/skolans fel Alla dessa synsätt tar bort möjligheten att påverka!!!!

Våra reaktioner på beteendet är sammanlänkat med…… Vad jag tror att beteendet beror på? Vilka känslor får beteendet mig att känna? Vilka känslor har jag gentemot personen? Hör bemötandet av beteendet ihop med mina egna behov?

Stress En obalans mellan krav och förmåga Kroppens reaktion på fysisk och psykisk påfrestning. Definiera stress Exempel utifrån oss 11

Grundläggande belastningsfaktorer

Situationsbestämda belastningsfaktorer

Innan personen förlorar kontrollen.. Copingstrategier Att skärma av sig, att bli trött/sova, specialintressen, låtsaskompis, gå på toa, WOW …och negativa varningstecken Aggresivitet/irritabilitet, ångest, oro, infektioner, självskadande beteenden, magsmärtor, sinneskänslighet, störd sömn, tvång, pessimism, rastlöshet, bristande inlärningsförmåga, överskottsenergi

Kraven som ofta är orsak till problemskapandebeteende Sammanhang Kommunikationsförmåga Flexibilitet Uthållighet Empatisk förmåga Föreställningsförmåga Stresstålighet 16

Sociala färdighetstrappan 1. Individuella färdigheter 2. Närhet till andra 3. Parallella aktiviteter 4. Dela material 5. Tur tagning 6. Enkla regler – Komplexa regler 7. Ömsesidighet 7 6 5 4 konkret - abstrakt med en - med flera 3 2 1

Att vara steget före/ skyddande faktorer Pedagogiskt arbetssätt anpassat till autism! Balans i vardagen Sanera miljön perceptuellt Kravanpassa Anpassa efter dagsform Lugn plats Att vara bra på något Jag kan, Jag kan lära mig Mötas av kunskap/förståelse Mötas av positiva människor Mötas av en lågaffektiv omgivning

Att vara steget före/ skyddande faktorer Kognitiva visuella hjälpmedel/struktur Tid Att bli färdig/redo Val/inflytande/delaktighet Glädje Motiverande handlingar

Vems är problemet. Är det ett problem Vems är problemet? Är det ett problem? Hur ofta förekommer det och i vilken omfattning?

Problemskapande beteende/situationer kan vara.. Farligt För personen själv eller andra. Konsekvenser: Vi måste handskas med detta direkt! Stoppas direkt! Inte farligt Vi kan tycka det är jobbigt men det är inte samma sak som farligt! Konsekvenser: Tänka kring strategier för att ändra det Bakomliggande orsaker 21

Lättare problemskapande beteende är oftast strategier för att bevara självkontrollen. Våldsamt problemskapande beteende handlar oftast om att man förlorat kontrollen.

Att avleda – att flytta fokus Avledning fungerar bättre än att stå fast vid krav Minskar risken för att använda fysisk makt Avled med affekt Avled med handfasta medel

Lågaffektivt bemötande Affekter smittar

Kaos-bägaren rinner över – lågaffektivt bemötande Dämpa dina känslointryck - smitta med ditt lugn Undvik beröring och stirra inte Sätt dig eller backa Undvik att markera dig fysiskt Tala sakta och lugnt. Eller helst inte alls Om det behövs, flytta andra!

Efteråt.. Skippa eftersnacket

Vad göra vid problemskapande situationer/beteende? Handlingsplan - då en problemskapande situation uppstår Långsiktigplan - för att förebygga problemskapande situationer

icke konfrontativt bemötande Lågaffektivt icke konfrontativt bemötande __Kaos____________________________ --------------------------------------------------- Förlorad självkontroll Ingen inlärning möjlig Avledningar kravanpassning Hjälpmedel Anpassningar Strategier Balans Bemötande/förhållningsätt Vardag Förutsättningar för inlärning

Handlingsplan Kalles korta trappa Se allvarligt på tidiga tecken. Ju tidigare i trappan något görs för att förhindra trappstegsutvecklingen desto bättre. Förlorad kontroll/utbrott …………………………………………………………………. …………………………………………………………………. …………………………………………………………………. Exempel på tidiga tecken på oro:……………………………………………………………………. Krav/trigger

Så här agerar personal Steg 1-3: Kravanpassning Avledningar ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………... Steg 4-5: Skydda personen Skydda andra……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...

Långsiktigplan 1:Kartlägg och beskriv och försök att förstå 2: Åtgärda genom att öka kunskap och attitydförändra anpassa kompensera balansera hitta meningsfulla aktiviteter

Vad gör personen när hen är stressad? I vilka situationer och aktiviter är hen stressad? Varför utifrån personens perspektiv? I vilka situationer/aktiviteter är hen inte stressad? Beskriv: Öka kunskap och attityd-förändra Anpassa Kompensera Balansera Hitta och inför meningsfulla aktiviteter Hur:

Observation Datum När? Var? Aktivitet? Med vem? Vad hände innan? Vad gör han/ hon? Vad gör perso-nalen?

Att förebygga och minska utmanande beteende i LSS-verksamhet Socialstyrelsen Att förebygga och minska utmanande beteende i LSS-verksamhet

Rekommendationer för att förebygga och minska utmanande beteende Kunskap om individens funktionstillstånd, funktionsnedsättningar och kommunikativt förhållningssätt Utesluta hälsoproblem Kognitiv tillgänglig miljö utan onödiga stressorer Alternativ och kompletterande kommunikation som funktionellt kommunikationsstöd Fysisk aktivitet Tydliggörande pedagogik = pedagogiskt arbetssätt anpassat till autisn Sociala berättelser och visuella samtal Lågaffektivt bemötande

Konsekvenspedagogik bör inte användas!! Kräver att man förstår orsakssamband, att man kan reglera sina affekter, beteenden och impulser. Man förväntas också kunna tolka och förstå sina reaktioner. Ingen av dessa förutsättningar kan vi ta förgivna

Människor gör så gott de kan!

Referenser Bo Hejlskov, Problemskapandebeteende, 2009 Bo Hejlskov, Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet, 2012 Bo Hejlskov, Beteendeproblem i skolan, 2014 Ross Green, Explosiva barn, Ulrika Aspeflo, Aspeflo om autism, 2010 Gunilla Gerland & Ulrika Aspeflo, Barn som väcker funderingar, 2009 Grunevald Karl, från idiot till medborgare, 2012 Olga Bogdashina, Sinnesintryck och omvärldsuppfattning, 2003 www.pedagogisktperspektiv.se www.autism.se

Mer information: www.ucautism.se