Mall för förvaltningsstadga för landskapet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Koncernstyrning och koncernövervakning i finska kommuner 30. Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen, Helsingfors Pasi Leppänen.
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Närdemokrati Modell för närdemokrati i nya Lojo. Närdemokrati Med närdemokrati avses vanligen att invånarna deltar i beslutsfattandet om sin egen närmiljö.
Det här är Jusek Akademiker- förbundet för jurister, ekonomer, systemvetare, personalvetare och samhällsvetare.
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
En ny struktur för scoutrörelsen – ett förslag. Scouterna – allmänt Scouterna är Sveriges nationella scout- organisation och organiserar all scout- verksamhet.
Förändrad delegationsordning
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Nordiska kommunala chefsrevisorskonferensen Helsingfors 18 – 21 augusti STADSREVISIONEN SIDAN 1.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Samarbete inom hälsovården Korsholm, Oravais och Vörå-Maxmo
Uppgifter, arbetsformer, rutiner
Gemensam nämnd.
Politisk organisation
Utvecklad ägarstyrning för landstinget och kommunerna i Norrbotten
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Regeringens proposition 2009/10:149 En akademi i tiden – ökad frihet för universitet och högskolor (Autonomipropositionen) Lars Rydberg.
Folkhälsa i Gävleborg - gemensamma utgångspunkter
Forskning och utveckling/innovation i Norrbottens kommuner
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland Besök från Gävleborgs län Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland.
Fullmäktigeuppdraget och kommunallagen
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Tammerfors Märta Marjamäki. UBILDNINGENS INNEHÅLL  Styrelseordf. Berndt Långvik / inledning  Märta Marjamäki/ Dag 1: 1. Varför en ny förvaltningsstadga.
Så styrs Sverige.
Redogörelse för den interna kontrollen och koncernövervakningen i finska kommuner 29. Nordiska Kommunala Chefsrevisorkonferensen Reykjavik, Island.
Vad står det i kommunallagens första kapitel första paragraf?
Mikael Borin, landstingsfullmäktige
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Att tillsammans påverka!
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nya föreskrifter och allmänna råd
Regionstyrelsen
Hur styrs SLU och särskilt utbildningen?
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
I juni beslut om  Mål, inriktning  Ramar till alla nämnder (en ram för hälso- och sjukvården) I november beslut om  Ramar till sjukvården  Resultat-,
Organisationsförändring -hur påverkas arbetet med intern kontroll
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Vem gör vad i svenskt parlament?
Administrativa enheten
Fullmäktige och revisorerna SAMBAND OCH SAMSPEL. Den här bildserien kompletterar skriften ”Fullmäktige och revisorerna” och kan användas i lokala presentationer.
Ordförande från Regionstyrelsen (utses av RS) Vice ordförande från organisationerna (förslag av representantgruppen, Tillgänglighetsrådet fastställer)
Tillsammans äger vi Landshypotek Bank 1 Utvecklad föreningsstyrning för Landshypotek Ekonomisk Förening Styrelsen januari 2016.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Inbjudan till Årsmöte 2016 Inbjudan till årsmöte Hanhals Kings inbjuder föreningens alla medlemmar till årsmöte i ishallens VIP-rum, onsdagen den 29 juni.
Ett steg vidare för evidensbaserad praktik till nytta för brukare och patienter Fjärde steget i reformen av myndigheter Samlad, effektiv och behovsanpassad.
Finansinspektionen Vi övervakar finansmarknaden. Historia.
Det här är Jusek AKADEMIKER- FÖRBUNDET FÖR JURISTER, EKONOMER, SYSTEMVETARE, PERSONALVETARE, KOMMUNIKATÖRER OCH SAMHÄLLS- VETARE.
Vad innehåller förvaltningsklagan? Studiedag inom barnskyddsfrågor Jurist Tove Lindell 1.
Riksrevisionens årliga revision HfR 7-8 maj
Så styrs Nacka. Öppenhet och mångfald Bild människor Ex. bild finns på äldre som pratar med yngre på bibliotek.
ENLIGT ÖVERENSKOMMELSE FÖRNYANDE AV LEDNINGSAVTAL 2017
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Projektplan för /2017.
NTM-centralens förberedelser inför regionförvaltningsreformen
Nämnden för hälsa, vård och forskning
Minna-Marja Jokinen Lagstiftningråd Finansministeriet
Från lagstiftning till verkställande tillsammans med landskapen
Struktur för styrning och ledning i Göteborgs Stad
Ny tjänstepensionsreglering
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Introduktion till processen för balanserad styrning
Intern styrning och kontroll
Medicinska fakultetens organisation
Räddningstjänstens roll i kommunalt säkerhets- och räddningsarbete
Detta är samverkan Syfte och förutsättningar.
Gnosjö kommuns styrmodell
Hur styrs landstinget?.
Presentationens avskrift:

Mall för förvaltningsstadga för landskapet Kommunförbundet och Österbottens förbund Landskapsbesök 16.4.2018 Riitta Myllymäki, ledande jurist

Förvaltningsstadga för landskapet Landskapsfullmäktige godkänner förvaltningsstadgan Det centrala styrmedlet för landskapets verksamhet, innehållet föreskrivs i 78 § i landskapslagen Reglering av landskapets organ och tjänsteinnehavare samt hur befogenheterna och ansvaret är fördelade mellan dem  landskapen har stor prövningsrätt bestämmelser som behövs för förvaltningen, verksamheten och beslutsfattandet följer landskapets bedömning Landskapsfullmäktige kan delegera beslutanderätt endast genom förvaltningsstadgan Landskapsstyrelsen och andra organ i landskapet kan ge anvisningar där beslut om vidaredelegering av beslutanderätt ingår 5.12.2018

Mall för förvaltningsstadga för landskapet DEL I TJÄNSTEANORDNARENS FÖRVALTNING OCH VERKSAMHET 1 kap: Ledning av landskapet 2 kap: Landskapets organ 3 kap: Personalorganisationen 4 kap: Ägarstyrning, koncernstyrning och avtalsstyrning 5 kap: Organens uppgifter och befogenhetsfördelningen X kap: Samarbetsområden för landskapen 6 kap: Befogenheter i personalfrågor 7 kap: Dokumentförvaltning Tvåspråkiga landskap X kap: Språkliga rättigheter DEL II LANDSKAPETS TJÄNSTEPRODUKTION 8 kap: Landskapets affärsverk DEL III EKONOMI OCH KONTROLL 9 kap: Ekonomi 10 kap: Extern kontroll 11 kap: Intern kontroll och riskhantering DEL IV LANDSKAPSFULLMÄKTIGE 12 kap: Landskapsfullmäktiges verksamhet 13 kap: Landskapsfullmäktiges sammanträden 14 kap: Majoritetsval och proportionella val 15 kap: Fullmäktigeledamöternas rätt att väcka motioner och framställa frågor DEL V BESLUTS- OCH FÖRVALTNINGSFÖRFARANDE 16 kap: Sammanträdesförfarande 17 kap: Övriga bestämmelser 5.12.2018

Landskapets organisation Landskapslagen tillåter olika slags lednings- och organisationskoncept Landskapsfullmäktiges prövningsrätt när det gäller att besluta om organisationen begränsas av landskapslagens bestämmelser och begränsningarna i landskapets uppgiftsområden enligt speciallagstiftningen Inom vissa uppgiftsområden krävs att tjänsteanordnaren och tjänsteproducenten skiljs åt, t.ex. inom socialvården, hälso- och sjukvården, räddningsväsendet, tillväxttjänsterna detta beaktas i förvaltningsstadgans bestämmelser om uppgifterna för och befogenhetsfördelningen mellan landskapets myndigheter  tjänsteproduktionen i landskapets affärsverk Landskapens lagstadgade samarbetsförpliktelser  i förvaltningsstadgan för det landskap som sköter uppgifterna bestäms landskapsmyndigheternas befogenheter och uppgifter i enlighet med ett samarbetsavtal

1 kap. Ledning av landskapet Ledningen av landskapet bygger på landskapsstrategin, ekonomiplanen, budgeten och övriga beslut av landskapsfullmäktige. Landskapsfullmäktige svarar för landskapets verksamhet och ekonomi, utövar landskapets beslutanderätt och delegerar beslutanderätt genom bestämmelser i förvaltningsstadgan. Landskapsstyrelsen svarar för beredningen och verkställigheten av landskapsfullmäktiges beslut och för tillsynen över beslutens laglighet. Landskapsstyrelsen leder landskapets verksamhet, förvaltning och ekonomi. Landskapsstyrelsen svarar för samordningen av landskapets verksamhet, för ägarstyrningen och för landskapets personalpolitik och sörjer dessutom för landskapets interna kontroll och riskhanteringen. Landskapsdirektören, som är underställd landskapsstyrelsen, leder landskapets förvaltning, skötseln av landskapets ekonomi samt landskapets övriga verksamhet. Landskapsdirektören svarar för beredningen av ärenden som ska behandlas av landskapsstyrelsen. Landskapsstyrelsens ordförande är förtroendevald på heltid/deltid.

2 kap. Landskapets organ Landskapsfullmäktiges storlek Landskapsstyrelsens sammansättning, presidium Landskapsstyrelsens sektioner Koncernsektionen Avtalssektionen Sektionen för intern kontroll och riskhantering Revisionsnämndens sammansättning, presidium Nämndernas sammansättning, presidium utskottsmodellen, ordförandemodellen Gemensam nämnd/direktion för flera landskap (i förvaltningsstadgan för det ansvariga landskapet) Bestäms vilket organ som är hälsoskyddsmyndighet för landskapet Bestäms vilket organ som är byggnadstillsyns- och miljövårdsmyndighet (om kommunerna gett uppgiften till landskapet)

2 kap. Landskapets organ Direktionernas sammansättning, presidium Bestämmelser om affärsverkens direktioner finns i kapitlet om affärsverk. Landskapsvalnämnd Organ för deltagande och påverkan Landskapet har ett ungdomsfullmäktige, ett äldreråd och ett råd för personer med funktionsnedsättning. Landskapsstyrelsen fattar beslut om sammansättningen, inrättandet och verksamhetsförutsättningarna för dem. I tvåspråkiga landskap ska det finnas ett påverkansorgan för den språkliga minoriteten. Till medlemmar i organet väljs personer som representerar de invånare i landskapet som hör till den språkliga minoriteten. I landskapet Lappland ska det finnas ett påverkansorgan för samiskan.

3 kap. Personalorganisationen Bestämmelserna är utarbetade utifrån en tänkbar modell där landskapets organisation är uppdelad på verksamhetsområden som består av ansvarsområden som består av enheter bestämmelser om direktörer och chefer för verksamhetsområdena, ansvarsområdena och enheterna, och om deras lednings- och utvecklingsuppgifter och ställföreträdare Ett affärsverk kan ha flera produktionsenheter affärsverkets personalorganisation beskrivs i kapitlet om affärsverk

4 kap. Ägarstyrning, koncernstyrning och avtalsstyrning Social- och hälsovårdstjänster Regionutvecklingstjänster Områdesanvändningstjänster Trafiktjänster Tillväxttjänster Tjänster för invandrare Tjänster inom jordbruk och livsmedelsproduktion Utvecklingstjänster på landsbygden Räddnings- och säkerhetstjänster Tjänster inom vatten- och havsvård Naturvårdstjänster Tjänster inom vatten- och fiskerihushållning Miljöhälsotjänster I förvaltningsstadgan definieras koncernledningen och fastställs koncernledningens uppgifter och befogenhetsfördelningen. Landskapets verksamhet: landskapets och landskapskoncernens verksamhet samt övrig verksamhet som grundar sig på ägande, avtal och finansiering Landskapet ska styra och övervaka produktionen av de tjänster som hör till landskapets organiseringsansvar

§ 22 Koncernledningens uppgifter och befogenhetsfördelningen Landskapsstyrelsen   svarar för utvecklingen av ägarpolitiken, principerna för ägarstyrningen och koncerndirektivet samt beredningen av ärendena för landskapsfullmäktige svarar för att ägarstyrningen genomförs samt organiserar koncernledningen och koncernövervakningen bestämmer vilket ansvar tjänsteinnehavarna inom koncernledningen har för ägarstyrningen och hur deras arbete fördelas på varje dottersammanslutning och intressesammanslutning ger landskapsfullmäktige halvårsvis/kvartalsvis en rapport om hur bolagens mål har nåtts och hur deras ekonomiska ställning utvecklats samt en bedömning av den kommande utvecklingen och riskerna utvärderar årligen hur ägarstyrningen lyckats med tanke på landskapskoncernens fördel som helhet, riskhanteringen och förfarandena samt låter utföra en extern utvärdering en gång per fullmäktigeperiod behandlar resultaten och slutledningarna av utvärderingarna i samråd med landskapsfullmäktiges presidium

§ 22 Koncernledningens uppgifter och befogenhetsfördelningen Koncernsektionen  följer upp och utvärderar hur bolagens mål uppfyllts och hur deras ekonomiska ställning utvecklats samt framställer vid behov förslag till landskapsstyrelsen uttalar landskapets åsikt före beslutsfattandet i de ärenden som koncerndirektivet kräver svarar för utnämningen av ledamöterna i dottersammanslutningarnas styrelser utser landskapets kandidater till dottersammanslutningarnas styrelser utser ombud till bolagsstämmorna och ger dem de anvisningar som ägarstyrningen förutsätter Landskapsdirektören ska leda koncernen och genom aktiv ägarstyrning bidra till förvaltningen och verksamheten i de bolag som han eller hon ska styra. Tjänsteinnehavarna X och Y ska genom aktiv ägarstyrning bidra till förvaltningen och verksamheten i de bolag som de ska styra.

§ 23 Uppgifter och ansvarsfördelning inom avtalsstyrningen Landskapsstyrelsen svarar för avtalsstyrningen och för styrningen och övervakningen av andra aktörer som producerar tjänster som hör till landskapets organiseringsansvar samt ger närmare anvisningar om avtalshanteringen och förordnar avtalsansvariga. Nämnderna förordnar avtalsansvariga inom sitt verksamhetsområde. Avtalssektionen svarar för utarbetandet av landskapets avtalsanvisningar, svarar för principerna för kartläggning av avtalsrisker, bestämmer principerna för övervakning och rapportering av avtal, följer upp och utvärderar hur avtal och de villkor som landskapet ställt upp genom förvaltningsbeslut utfaller samt framställer vid behov förslag till landskapsstyrelsen följer upp och utvärderar nivån på ersättningarna till producenterna och framställer förslag till landskapsstyrelsen om justeringar

§ 24 Styrning av producenter av social- och hälsovårdstjänster (landskapets beslut binder producenterna) Landskapsfullmäktige/landskapsstyrelsen beslutar om förutsättningarna för produktion av tjänster som hör till landskapets organiseringsansvar och om producenternas skyldigheter (förvaltningsbeslut om villkor som ställs på tjänsteproducenter, villkor och ersättningar) Landskapsstyrelsen svarar för styrningen och övervakningen av dem som producerar tjänster som hör till landskapets organiseringsansvar. Landskapsstyrelsen beslutar om godkännande av producenter av direktvalstjänster och kundsedelstjänster samt ... avtal som ingås med producenter av direktvalstjänster ...

5 kap Organens uppgifter och befogenhetsfördelningen I detta kapitel finns de flesta besluten om delegering av landskapsfullmäktiges beslutanderätt; bestämmelser om uppgifter och befogenhetsfördelning enligt sakfråga finns också i andra kapitel I speciallagar finns bestämmelser om delegering av beslutanderätt till tjänsteinnehavare hos landskapet (organiseringsuppgifter/anställda vid affärsverk) Förvaltningsutskottet 3/2018: föreslår att bestämmelser om övertagningsrätt för landskapsstyrelsen och affärsverksdirektioner tas med i landskapslagen, landskapsstyrelsen ska inte ha övertagningsrätt till beslut av affärsverkets myndigheter § 33 Vidaredelegering av beslutanderätt Ett organ eller en tjänsteinnehavare kan besluta vidaredelegera sin i detta kapitel bestämda beslutanderätt till en underlydande myndighet. Beslutanderätt som delegerats på detta sätt får inte ytterligare delegeras vidare.

9 kap. Landskapets affärsverk 52 § i landskapslagen: landskapet ska inrätta ett eller flera affärsverk 22 § i lagen om ordnandet av social- och hälsovården: Landskapets affärsverk svarar för landskapets egen tjänsteproduktion. 4 § i lagen om ordnande av räddningsväsendet: Landskapets affärsverk svarar för landskapets egen tjänsteproduktion. etc. Affärsverken har i fråga om verksamheten och ekonomin en separat ställning inom landskapet, affärsverken leds av en direktion bestående av professionella och direktören I 9 kap. i förvaltningsstadgan bestäms om landskapets affärsverk och deras uppgiftsområden direktionernas sammansättning, uppgifter och befogenheter affärsverksdirektörernas uppgifter och befogenheter

13 kap. Särskilda bestämmelser § 103 Landskapsfullmäktiges utskott Landskapsfullmäktige kan ordna sitt interna arbete på ett ändamålsenligt sätt Den ”beredande utskottsmodellen” är en organisationsmodell för politisk ledning (inga bestämmelser i landskapslagen) förbättrar fullmäktigeledamöternas möjligheter att påverka beredningen av ärendena utskotten behandlar strategiska ärenden som landskaps-fullmäktige ska behandla och följer upp verkställigheten antingen före eller efter beredningen i landskapsstyrelsen utskotten har ingen beslutanderätt Minsta antal nämnder eller ”hybridmodell”

Mallen har beretts av Kirsi Mononen, ansvarig beredare, KF Riitta Myllymäki, KF Leena Hoppu-Mäenpää, KF (avtalsstyrning) Sari Korento och Marja-Liisa Ylitalo, KF (ekonomi och kontroll) Mervi Kuittinen och Eeva Mäenpää, FM förvaltningsnätverket och gruppen för vägkarta inom förvaltningen Landskapsförbundens HR-grupp, Lauri Niittylä, KT (befogenheter i personalfrågor) Avsikten är att i slutet av april ge ut ett utkast för kommentarer allmänt på webben: kommunforbundet.fi och alueuudistus.fi 5.12.2018

Närmare upplysningar: Kirsi Mononen, 050 512 6452, kirsi.mononen@kommunforbundet.fi Riitta Myllymäki, 050 349 5460, riitta.myllymaki@kommunforbundet.fi