Formativ feed back Gun Abrahamsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Advertisements

U tmaningar i arbetet med BfL Anders Jönsson. Om mig.
Konstruktiv bildkritik Källor: fotosidan.se Facebookgruppen Street Photography- Sweden Elevarbeten Kärrtorps gymnasium Tack till fotograferna som givit.
Utvärdering 2 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Matematiksatsningen Några nedslag i Skolverkets utvärderingar.
Skrivkompetens i styrdokument och undervisning
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
ANALYS AV RESULTAT Vad behöver våra elever för att lyckas?
Exjobbsinformation för EI studenter Våra rutiner, se Examensarbete: Sök intressant projekt Använd kontakter! Kolla på.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Cristian Abrahamsson. Lärares berättelser om engagerande NO-undervisning En Delphistudie om lärares syn på faktorer som skapar engagemang i klassrummet.
Active Student Participation ASP Att komma igång med ASP - för lärare Frågor att fundera över.
Grupputvecklingssamtal GUS Dokumentet har utarbetats efter att chefer i LiV efterfrågat en metod för att genomföra utvecklingssamtal i grupp. Gruppen ges.
Initiera och leda samtal av rådgivande karaktär i pedagogiska och sociala frågor  Reflektera kring din roll som kvalificerad samtalspartner  Hur skapar.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32
ELEVHÄLSAN PÅ ALZAHRAÀ AKADEMI
Svenska som andraspråk 1
Pedagogernas roll. Hur du kan utveckla MIK-arbetet på din skola?
Sjukgymnastik/Fysioterapi inom palliativ vård
Inför det muntliga nationella provet i svenska
Utvärdering och systematiskt kvalitetsarbete för ämneslärare, 8 hp Lkk81N LKK81N, GÖTEBORGS UNIVERSITET, IPS.
VÄLKOMMEN! BABBEL OCH BUBBEL Klassföräldraträff
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Riktlinjer för betygssättning
Rondundervisning på läkarprogrammet
Formativt lärande.
Lärandeansatsen i Socialfonden
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Engelska – English Pick a colour…
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
Nätverk för lärare på fritidshem
Svenska i gymnasieskolan
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Formativ undervisning – workshop 1 - introduktion
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Johan M. Sanne Lisa Schmidt
Implementering av peer learning i verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Tillsyn förskola, pedagogisk omsorg
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kvalitetsarbete i skolan Henrik Dahl, Skolinspektionen
Individuellt lärande tillsammans
Lärares planeringsarbete!
Styrkor Svagheter Möjligheter Risker/Hot SWOT
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
TRIS-processen TRIS-teamen arbetar enligt TRIS-processen. TRIS-processen är den gemensamma processen och modellen för rehabiliteringssamverkan. Från vårdens.
Bedömning för lärande 31/10
Projekt implementera Kvalitetssäkring/utveckling
Utgångpunkt Alla har ett behov av att lära.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Övergripande struktur för
Utvärdering och utveckling av föreningens motionsverksamheten
Förstelärarnätverk 13/3 Program
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Djuren möter ungdomskulturen
Träff 1 Namn på mentor.
Vad innebär kooperativt lärande i praktiken?
HÅLLBARA LIVSSTILAR - Hur du lyckas med insats & utvärdering
Problembaserat lärande (PBL)
Återkoppling.
Struktur i modellen, 5 steg
Presentationens avskrift:

Formativ feed back Gun Abrahamsson

Olika former av återkoppling Summativ feed back Läraren skall examinera (myndighetsrollen) i slutet av processen; Kunskapstest Formativ feed back Lärarens skall stimulera lärande (den pedagogiska rollen); under processen; studenten ska upptäcka sina brister och finna vägar att vidareutvecklas

Lärarens feed-back Studenternas intresse för återkoppling när kursen är slut

Bedömningsmallar (rubrics) som stöd för formativ feedback och lärande Se Pandero & Jonsson, 2013; The use of scoring rubrics for formative assessment purposes revisited: A review. Educational research Review. Rubrics som används formativt visar positiva effekter på lärandet! Hur utformar vi rubrics? När får studenterna ut bedömningsmallarna? Hur kan dessa användas för att stödja lärande under kursens gång - gör vi det? Finns det baksidor?

Olika arbetsformer för formativ feed back - Handledning i grupp/individuellt (skriftligt/muntligt) - Peer-assessment: studenterna ger varandra feed back Studenterna arbetar enligt förutbestämda steg och får ’instruktioner’ allteftersom processen framskrider …

Positiva aspekter … Låt studenterna veta vad som förväntas av dem (transparens) - tydliggör vad det är för kunskap/förmågor som ska utvecklas vilket skapar fokus för studierna Studenterna kan själva bedöma var de står vilket skapar trygghet Studenterna kan använda rubrics som ett stöd att planera sina studier (dock behöver de lära sig att jobba med rubrics) Lärarna får en tydlig agenda att utgå ifrån vid handledning och planering av uppgifter

Negativa aspekter… Förstärker användningen av rubrics till en instrumentell kunskapssyn? Har rubrics olika effekt på olika studenter (olika lärstil och ambitionsnivå)? Hur ska kriterier utformas (kvalitativa- kvantitativa; generella – specifika; analytiska – holistiska; avgränsade – kontinuerliga); Hur ’bra’ är våra kriterier? Se t ex Johanna Bergqvist, Att sätta praxis på pränt: En handbok i att skriva betygskriterier (Lund 2015).

Visar självständighet   A. Ytlig kunskap Missar poänger, ’Copy paste’ C. Resonerar Logiskt resonerande men bygger inte på djup kunskap (mer tyckande) B. Djup kunskap jämför, sammanfogar, kategoriserar, kontrasterar    D. Initierad självständig reflektion driver teser med stöd i djup kunskap, eget bidrag (syntetiserar, teoretiserar Visar djup kunskap Källa: Från en idé av Pamela Schultz Nybacka

Exempel 1 Ledarskapskurs; en stegvis process att utveckla sitt skrivande I kursstarten presenteras kursens bedömningsmall (matrisen) 1. Individuellt arbete där studenterna analyserar och värderar ett antal ledarskapsberättelser - Studenterna diskuterar varandras papper i små ’feed-back grupper’ och läraren lyfter centrala frågor och relaterar till bedömningsmatrisen 2. Gruppuppgiften där studenterna gör en mer omfattande studie - Handledning ges under arbetet med bedömningsmatrisen som utgångspunkt - Arbetet lämnas in tre dagar innan kursens slut; studenterna opponerar på varandra och ger konstruktiv kritik - Läraren deltar och förstärker olika aspekter utifrån bedömningsmatrisen - Studenterna kan sedan korrigera sina papper inför slutinlämningen  Högt studentengagemang och bra papper

Exempel 2 Studenterna skriver en gruppbaserad rapport (de fick ingen bedömningsmall) Studenterna ges handledning i seminariegrupper och diskussion sker utifrån studenternas egna frågor Oppositionsseminarium där studenterna opponerar på varandra Inlämning två dagar senare (dvs möjlighet till revidering utifrån feed- back) --> Lärarnas insikter; visa hur bedömningsmallarna kan användas för att planera arbetet och opponera på varandra; gör handledningen obligatorisk och stäm av utifrån bedömningsmallarna