ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
A day as the opposite sex
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Föräldramöte 12 september 2011
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Begreppsschema – Levandegör noveller
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Jenny Karlsson Bibliotekspedagog, Stockholms stadsbibliotek (Farsta)
Välkomna till föräldramötet för årskurs 2
Betyg och förmågor.
En bild säger mer än tusen ord !
Mitt fritids – rutiner och kompisar
Ett temainriktat arbetssätt
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Skapande Skola Medel från statens kulturråd gör det möjligt med större och fler kulturinsatser i skolan!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Läroplansnätverk förskola
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Läroplansträff fritidshem
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
UPPGIFT: ATT TÄNKA PÅ: Ni ska med hjälp av Musikvideo1, 2 eller ljudinstallation skapa en trailer utifrån valda tekniker under året. Arbeta i grupp två.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Mörbylånga kommun Styrkort 2015 Torslunda Fritidshem Idéernas Paradis.
 Långsiktig matematiksatsning  Projektförslaget är baserat på forskningsöversikter och kartläggningar  Varje enhet ska bedriva utvecklingsarbeten.
Bildutsnitt Bilder kan framställas i olika utsnitt. Med utsnitt menar man det som får plats inom bildens ytterkanter. I de exempel som jag har använt visar.
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Språkbruk och språkliga variationer i svenska Kurs 11 SA1U Susanne Schmitt Neth Lektion i svenska som andra språk Tidsåtgång 80 minuter.
Filmspråk Filmen har ett eget språk som vi tittare “tyder” utan att vi tänker på det. Regissören använder många tricks för att få oss att förstå vad som.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Bild – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Bildutsnitt Bilder kan framställas i olika utsnitt. Med utsnitt menar man det som får plats inom bildens ytterkanter.
Grunder foto och bildbehandling
Svenska – skriva berättelser
Nätverksträff för lärare i fritidshem
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Verksamhetsbeskrivning
Helhet och allsidighet
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
IUP för fritidshemmet Hämtad från Loviselundsskolan
Presentationens avskrift:

ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN Publicerat den 28 september 2018 Exemplet är hämtat från Sätraskolan ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN I exemplet kan du följa arbetet från manus till film. LGR11 del 4 för fritidshemmet samt kommentarmaterialet för fritidshemmens fjärde del används tydligt med sidhänvisningar i materialet. Skolan har under flera år utvecklat sitt digitala utvecklingsarbete på hela skolan. Fritidshemmen sitter med i den ”Digitala utvecklingsgrupp” som finns på skolan.

På Sätraskolans fritidshem arbetar alla pedagoger med film På Sätraskolans fritidshem arbetar alla pedagoger med film. Skolan har kompetensutvecklat samtliga pedagoger de senaste 3åren. Fritidshemmen på Sätraskolan har valt att arbeta utifrån en plan. Planen har arbetats fram tillsammans med pedagoger och skolledning. Skolan har en digitalutvecklingsgrupp – DUG där de har en representant från fritidshemmet. Alla pedagoger har en varsin Ipad. Här kan ni se några exempel på hur ni kan arbeta med olika sorters film. • Hur planerar pedagogerna tillsammans med eleverna • Olika perspektiv att filma på • Mallar • Filmer

Bildutsnitt Miljöbild Är en bild över hela platsen där handlingen utspelar sig. Den är bra att ha i början av filmen för att man ska förstå var handlingen utspelar sig. Helbild I en helbild ryms hela personen. Det finns ofta lite luft ovanför och under personen. Halv bild Här visas personen från höften och uppåt. I filmer är det ett vanligt bildutsnitt i dialogscener- när två personer pratar med varandra. Man kan då se deras kroppsspråk tydligt.

NÄRBILD Nu ser vi bara ansiktet. Vi kommer närmare och ansiktsuttryck blir tydliga. Är personen glad, ledsen, eller någon mer mångtydig känsla? EXTREM NÄRBILD Nu är vi jättenära och förstår att det som syns på bilden av någon anledning är viktigt. En extrem närbild kan ge en dramatisk effekt i film.

FÅGELPERSPEKTIV Vill vi att något ska se mindre ut än det egentligen är kan vi ställa oss på något högt och fota ner på en person. Personen ser på det sättet liten och underlägsen ut. GRODPERSPEKTIV Ett bra knep för att få någon att se större och mäktigare ut än hon egentligen är, är att sätta sig på huk och fotografera uppåt.

Kartläggning av filmarbetet Att kunna se för och nackdelar med olika saker/händelser/beslut Att kunna se saker/händelser ur olika perspektiv och förstå att man kan uppleva saker/händelser olika Kartläggning av filmarbetet Söka och samla information om tex. Olika nummer och musik till föreställningen Presentera Att redovisa sitt arbete för andra med en början, innehåll och slut Kommunikativ förmåga Procedurförmågan Förmågan att hantera information Analysförmåga Föreställning Vt-18 Att kunna samarbeta Att lära sig nya saker Att hjälpa varandra Att göra något för att glädja andra Att ha tålamod Värdegrundsarbete Uppträda Ridå Publik Applåder Metakognitiva förmågan Att pröva och ompröva Lösa problem med anpassning till en viss situation Syfte och sammanhang Att våga testa sig fram Förstå vad begrepp och ord betyder Kunna använda ord och begrepp på nya sätt Begreppslig förmåga

Från Läroplanen sid. 14 Använda sig av och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets olika resurser. Kursplanen i musik sid. 100 Imitation och improvisera med rörelser, rytmer och toner. Kursplanen i svenska sid. 223 Muntliga presentationer och muntligt berättande om vardagsnära ämnen - sketcher. Språk och kommunikation sid. 18 Skapa och uttrycka sig genom estetiska uttrycksformer Kursplanen i idrott och hälsa sid. 52. Takt och rytm i lekar, dans och rörelser till musik. Utvärdering och analys Samarbeta och hantera konflikter sid. 13 Delaktighet inflytande och ansvar Från fritidshemmet – Ett kommentarmaterial Till läroplanens fjärde del. Stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda en meningsfull fritid.

Filmer från Sätraskolan Tryck på bilderna för att få se filmerna https://youtu.be/idSTq8klW-k https://youtu.be/Lr6RCiumA7s